Volledige versie bekijken : Aankoop Externe HD



lexusis
27 March 2006, 03:18
beste mensen

ik zou een externe hd willen aankopen en daarby zyn 2 modellen my in de smaak gevallen vooral omwille van de toch relatief lage kostprys vergeleken met de bekendere merken zoals maxtor en seagate. beide kosten my rond de 150.00 eur dus daar moet ik niet echt naar kyken.

het gaat om volgende modellen:

- lacie / 250gb / 2mb cache / usb2 / alu case porche design
- toshiba / 320gb / 8mb cache / usb2 / alu case

op het eerste gezicht zou ik dus moeten opteren voor deze laatste maar ik vroeg my eigenlyk eens af hoe wat de ervaringen en de meningen zyn over deze schyven. als er ervaringen zyn ivm met geluid en warmte enzo graag :)

dank by voorbaat

depol99
27 March 2006, 10:23
Ik heb de Lacie 250GB en moet zeggen dat die zeer stil is.
Verder kan ik er niet veel over zeggen omdat die maar gemiddeld 1 keer per week aanligt voor de backups.

Kokki
27 March 2006, 15:10
Het cache geheugen van die toshiba is 4x groter dan die Lacie, dus ik zou voor die toshiba gaan :)
In de Aldi komt er deze week weer ene van 250 GB voor 149€. Zo heb ik er hier ene staan, en daar mag ik niet over klagen.

lexusis
27 March 2006, 19:54
als ik kan kiezen tussen 1 vd aldi en 1 van bovenstaande merken voor dezelfde prys dan zal ik toch zeker voor bovenstaande merken kiezen hoor

en idd op papier is de toshiba beter (grotere hd en meer cache)
hy kost wel ietske meer eigenlyk vooral omdat de verzendingskosten van beide shops nogal verschillend zyn:

- lacie 135.00 eur + 2.50 eur verzending (by fnac.be) = 137.50 eur
- toshiba 160.00 eur + 15.00 eur verzending (by tones.be) = 175.00 eur

maar ik vraag me meer af hoe het zit ivm de betrouwbaarheid / geluid en de warmte van de schyven

ik zal die trouwens toch maar gebruiken als extra storage schyf dus zoveel is de grootte van de cache dan ook weer ni van belang by myn weten

alfons
30 March 2006, 10:02
Als je die aan de praat krijgd vertel me dan hoe.

Kokki
30 March 2006, 15:20
je cache is van belang bij het schrijven en/of lezen van de data van je schijf.



De hoeveelheid cachegeheugen

Als de computer opdracht geeft tot het lezen van een bepaalde sector op de harde schijf, wordt meestal een volledig spoor ingelezen. Dit spoor wordt dan opgeslagen in een speciaal geheugen op de harde schijf, het cache geheugen.
Men gaat ervan uit dat de kans reƫel is dat er nadien nog een sector wordt gelezen die zich op hetzelfde spoor bevindt. Als dit het geval is, hoeft er geen trage mechanische actie meer ondernomen te worden, en kan de gewenste sector vanuit het cache geheugen naar de computer overgedragen worden.
Het cache geheugen is meestal niet uitbreidbaar.
Indien er veel cache geheugen voorhanden is, kunnen er meerdere sporen ingelezen en tijdelijk bewaard worden.
Er kan zich ook iets soortgelijks, maar dan omgekeerd, voortdoen bij het wegschrijven naar de harde schijf.
Het wordt eerst in het cache geheugen gezet, en daarna (als de schijf tijd heeft) wordt het daadwerkelijk weggeschreven. Dit is dus o.a. een reden waarom men een computer eerst moet afsluiten alvorens hem uit te schakelen. Er kunnen zich immers nog niet weggeschreven gegevens in het cache geheugen bevinden!


http://www.knudde.be/index.php?page_name=harde_schijven&page=9