Volledige versie bekijken : warme cpu



marco
27 March 2006, 16:22
Hallo iedereen,
IK heb vorig jaar een pc gekocht van medion van den Aldi en dat was die reeks waar de cpu koeler zoveel lawaai maakt en dat werd erger en erger,nu heb ik een andere koeler gestoken,een ZALMAN 7700 ALCU,nu ben ik van dat stofzuigerlawaai vanaf maar mijn cpu temperatuur staat nu op +/- 63% wanneer hij gewoon opstaat en wanneer ik een programma draai bv.viruscan gaat hij naar +/-82%.
Ik denk dat deze een beetje te hoog is!!!!!
Weet iemand hoe dat zou kunnen verholpen worden naar een lagere temp.en zo ja hoe??????????????
Hopelijk een paar reacties want als mijne cpu naar de knoppen moest gaan da kost me wel wat eurootjes(289 €)
Bij voorbaat dank
:wall::wall::wall:

HANNELORE_COUCK
27 March 2006, 16:47
Wel, je kan ook een andere kast kopen :) die medion kasten zijn wat klein om nog wat koelers te steken, dus je koopt een nieuwe grotere kast en zet er bv 120 mm koelers in vanwege het lagere toerental (minder lawaai), dat moet geen speciale kast zijn hoor, een gewone grotere is voldoende :). ik heb ook al horen zeggen dat hoe je die cpu-koeler plaatst invloed heeft, de hoek dus, maar ik ben er niet zeker van of dat klopt

Clioke16V
27 March 2006, 16:49
Kijk dat je een goede airflow hebt in je kast

http://www.silentpcreview.com/files/images/silverstone06/06-airflow.jpg

De koelers die naar buiten blazen moeten bovenaan zitte. ( warme lucht stijgt ) degeen die koele lucht nemen vooraan onderaan.

nibler
27 March 2006, 18:08
Bij de meeste CPU koelers is er een pasta bij om de koeler en CPU
optimaal te verbinden. Mocht je deze niet gebruikt hebben dan kan
de tempratuur van de CPU ook flink de hoogte in gaan.

marco
27 March 2006, 18:12
Ja nibler heb ik gedaan,en de hoeveelheid was zoveel als 2 rijstkorrels.

barbapapa5800
27 March 2006, 18:14
iig, de pc niet laten werken.
die hoge temps zijn niet goed voor je cpu.
wat waren de temps met de oude koeler?
welke koelpasta heb je gebruikt? arctic silver 5 is de beste en kost niet zo heel veel.
als je koelpasta hebt gebruikt mag deze maar in een filnterdun laagje worden aangebracht.
teveel koelpasta resulteerd in een isolatielaag en dus hoger temps.
er word over het algemeen gesproken over de grootte van een rijstkorrel qua koelpasta.

tip:

doe de pasta op de cpu en span dan een stukje houshoudfolie over je vinger om de pasta uit te smeren.
raak deze niet aan met je blote hand, dit omdat je huidvet de pasta aantast.

edit:
zie dat je net hebt gereageerd.
doe eens 1 klein reistkorreltje op je cpu en sneem het goed uit, je zal zien dat dit veel zal schelen.

nibler
27 March 2006, 18:20
Dat zou voldoende moeten zijn.
Ik heb jou koelen op het net terug gevonden en volgens de reviews zou deze goed presteren.
Volgens deze zelfde reviews zou je deze in 2 modes kunnen laten draaien
silent (1000 rpm) en normal mode (20000 rpm)
In welke mode heb jij hem draaien?

http://www.tech-mods.net/modules.php?name=Reviews&file=viewreview&id=39

marco
27 March 2006, 18:25
1400 rpm draait hij,maar als ik hem wat hoger of lager laat draaien scheelt dat niet veel.

nibler
27 March 2006, 18:42
Ik heb nu al een paar reviews bekeken en het enige dat regelmatig terug komt is dat de koeler te groot is om overal in te passen.
Ik zoek nog wel effe verder of ik een gelijkaardig probleem tegen kom

nibler
27 March 2006, 20:55
Hoi Marco

De meeste problemen die ik op het net tegen gekomen ben hebben te maken met air flow zoals HANNELORE_COUCK & Clioke16V al vermeld hebben
Het enige wat ik nog gevonden heb is dat bij de Prescot core (vanaf de 540)
men de normaal mode moet gebruiken.:frown:

barbapapa5800
28 March 2006, 06:42
dit is geen airflow probleem!
toch niet als hij met de standaard koeler wel goede temps had en hij niks heeft veranderd aan de case fans.
die de test, draai eens even met de kast open...

lijkt me eerder een monteerprobleem, nl teveel aan koelpasta.
voel eens aan de basis van de koelr of ie wel degelijk heet is.
het zou ook kunnen dat je programma de temps verkeerd uitleest.
kijk anders eens in de bios naar de temp van je cpu.

iki weet het, het zijn veel dingen, maar we komen er wel ;)