Volledige versie bekijken : BZZZZZZZZZZZZZoem i go mad



Praga Khan
27 March 2006, 18:11
Wie kan mij helpen met mn pc stiller te maken
zeg me wat je allemaal moet weten ik heb al een schroevendraaier vast
het is enkel de koeler die op het radiatorblok van mijn cpu staat die zoveel lawaai maakt In de rand rond brussel is er s'nachts minder lawaai als ik mijn pc'tje laat opstaan terwijl ik tv krijg dan heb ik na een uur of twee scheeeeeeeeeeele hoofdpijn van dat gefluit en ik ben het beu
zijn er geen stillere in de handel???
CPU 41 C Na +- 2u draaien

compuchrisje
27 March 2006, 19:00
Iets dat continu in beweging is, verslijt, dus ook coolers. Een nieuwe is niet zo'n grote investering, naargelang grootte en type/merk, vanaf 15 €. Bij 't vervangen wel oppassen dat die gevaarlijke schroevendraaier niks anders raakt he, want je werkt héél dicht bij je mobo..

barbapapa5800
27 March 2006, 19:22
kijk eens met everest naar welk mobo/socket je hebt.

Praga Khan
27 March 2006, 19:26
kijk eens met everest naar welk mobo/socket je hebt.
De Everest Home edition is Discontinued blijkt zal is kijken of ie hier op de site nog staat



JA DUS

Praga Khan
27 March 2006, 19:32
Iets dat continu in beweging is, verslijt, dus ook coolers. Een nieuwe is niet zo'n grote investering, naargelang grootte en type/merk, vanaf 15 €. Bij 't vervangen wel oppassen dat die gevaarlijke schroevendraaier niks anders raakt he, want je werkt héél dicht bij je mobo..Hij heeft altijd zoveel lawaai gemaakt was met sommige Aldi modellen ook zo'n probleem mijn pa's PC ok mijn Nonkel slaapt op Cape Canaveral ik 3ms na de oerknal (Modular pc) enneuuh is (nog maar) 2 1/2j oud is mischien oud voor een pc maar toch niet voor de koeler hoop ik

Praga Khan
27 March 2006, 19:41
Ben je hier iets mee???




Veld Waarde
CPU-Eigenschappen
CPU Type Intel Pentium 4, 2400 MHz (24 x 100)
CPU Aanduiding Northwood, A80532
CPU stepping B0
Instructieset x86, MMX, SSE, SSE2
Origineel kloksnelheid 2400 Mhz
Min / Max CPU Multiplexer 24x / 24x
Engineering Sample Nee
L1 Trace Cache 12K Instructions
L1 Data-cache 8 KB
L2 Cache 512 KB (On-Die, ECC, ATC, Full-Speed)

CPU Technische Informatie
Verpakkingstype 478 Pin uPGAVerpakkingsformaat 3.50 cm x 3.50 cm
Transistoren 55 miljoen
Procestechnologie 6M, 0.13 um, CMOS, Cu, Low-K
Verpakkingsoppervlak 146 mm2
Core Spanning 1.475 - 1.55 V
I/O Spanning 1.475 - 1.55 V
Typische prestatie 38.7 - 89.0 W (Afhankelijk van de kloksnelheid)
Maximale prestatie 49 - 109 W (Afhankelijk van de kloksnelheid)

CPU Fabrikant
Firmanaam Intel Corporation
Productinformatie http://www.intel.com/products/browse/processor.htm

CPU Gebruik
CPU #1 0 %

barbapapa5800
27 March 2006, 19:43
de keuze van je koeler hang af van welk socket je hebt.
je kan ook altijd controleren welke koer er nu zoveel lawaai maakt door even de koeler tegen te houden.
dit kan geen kwaad als je het geen minuut tegenhoud.
enkele goede zijn scythe ninja, big typhoon en de zalman 9500, ...
zoek zelf maar enkele reviews op en vergelijk...

g_man
27 March 2006, 20:02
Als enkel je fan lawaai maakt, wat perfect kan, moet je ook niet meer vervangen dan nodig. Dus doe je kast open en kijk welke afmeting die fan heeft en koop een nieuwe. Welke zijn geruisloos...PAPST, welke koelen goed DELTA (maar maken ook veel lawaai). Zoek ergens een tussenoplossing of koop een boxed cooler van een S478...mogelijkheden genoeg. Of je kan een passieve koeling zetten (zonder fan) maar dan moet je genoeg airflow hebben in je kast... :) ;)

Praga Khan
15 April 2006, 09:44
schroevendraaier al terug in de kast maar moet er toch eens werk van maken weet er iemand een degelijke winkel int stad (antwerpen) zodat als ik dat fanneke op den bureau smijt ge een deskundige uitleg krijgt zo van: "moar manneke die maken veel lawaat ej joeng !! steekt gij dees der mor in ge ga verschieten en als ge wa centen te veel hed dan kunt ge ook den deze pakken"

Praga Khan
15 April 2006, 09:47
de keuze van je koeler hang af van welk socket je hebt.
je kan ook altijd controleren welke koer er nu zoveel lawaai maakt door even de koeler tegen te houden.
dit kan geen kwaad als je het geen minuut tegenhoud.
enkele goede zijn scythe ninja, big typhoon en de zalman 9500, ...
zoek zelf maar enkele reviews op en vergelijk...
allemaal al gedaan tis de processor koeler en der hangt ne radiateur over nie zo simpel

vanic
15 April 2006, 10:13
heeft die koeler al altijd zo'n lawaai gemaakt? 't is toch een socket 478 en dan nog een Nortwood...

Is het de boxed koeler van Intel die erop zit? ( zie je het logo van Intel)
dan vrees ik dat je een nieuwe koelblok zal moeten kopen... is het niet zo dat de ventilator gewoon op het koelblok klikt...

als je een nieuw koelblok steekt ... de koelpasta niet vergeten...

misschien eens kijken op ebay of kapaza of 2de hands ...

DJMoLe
15 April 2006, 11:04
Waterkoeling zetten, is je probleem opgelost. Geen van die goekope brol maar de iets betere klasse

Praga Khan
15 April 2006, 11:35
Nee t'is echt het fluiten van de wind die je hoort en ja ik schrok me op de eerste dag al een bult van dat lawaai maar ik moet wel zeggen dat ik daar nogal snel last van heb (gevoelig oor wat hoge tonen betreft) ook ijskasten en aquaria mogen hier niet onnozel lawaai staan maken maar de meeste pc's van andere mensen maken toch zo geen rotherrie hoor

Praga Khan
15 April 2006, 11:38
Waterkoeling zetten, is je probleem opgelost. Geen van die goekope brol maar de iets betere klasse
je gaat me toch niet vertellen dat al die véééél stillere pc's van vrienden en familie allemaal watergekoelde cpu's hebben he der zal wel een stillere fan bestaan maar nu zoek ik een winkel met deskundig personeel met productkennis in Antwerpen

compuchrisje
15 April 2006, 19:36
Troost je Praga, hier komt ook geen water aan te pas en ik hoor die fan enkel even draaien bij het opstarten, voor de rest valt het niemand op dat die pc hier draait. Bij mijn "oudje" staan er zelfs 2 coolers in, ééntje enkel voor de cpu (kleintje) en een grotere voor de flow. Maakt wel ietsje meer geluid, kan ook aan de kast liggen trouwens. Haal je coolblokje eraf en ga er gewoon mee naar de winkel. Die liggen meestal wel in stock.

barbapapa5800
15 April 2006, 23:51
voorzichtig zijn met waterkoeling, je moet altijd zorgen dat de andere componenten op je mobo ook koeling hebben.
maw je hebt altijd een fan nodig die je mobo koelt!
ik zou alleen gaan voor waterkoeling wanneer je zwaar wil oc'en.
en zorg dan ook voor een goede airflow in je case die je mobo koelt.
maar ik denk niet dat je dit zal doen omdat waterkoeling toch al snel 250 euro kost.
voor 200 euro minder heb je een luchtkoeling die gelijkwaardig is!

Praga Khan
16 April 2006, 17:29
Zo heb mezelf eens aan het werk gezet heeft me wel wat zweet gekost!!!!! Had mijn CPU eruitgeklikt om alles eens te bekijken en te kuisen maar hoe moest die ernu terug in?? door die pasta zag ik niet hoe de text ervoor gericht stond gelukkig was hij gemarkeerd met een 3-hoek op voet en chip PFIEEEEW!!!

dan volgen nu wat technische gegevens:


Wat de fan betreft:

WWW.CPUMate.com.tw

hIER HEB IK HEM GEVONDEN BIJ 70X70X15 (http://www.gpsi.ca/coolingfans-Bi-Sonic.htm)


BI-Sonic Techn. Corp

DC Brushless fan motor Model BS701512HH

DC 12Volt
0.34Ampére
in Bios CPU Fan speed 5113 RPM


CPU:

Int. Pentium4

2.4GHz/512/400/1.4Volt


SL65R Costa Rica (Wish i was there)

3212A364-0341


ER WAS NIETS FOUTIEF TE ZIEN AAN HET KOELBLOK

Koelblok is van lichtmetaal en bevat 2 koperen buisjes/leidingen?? (Water/olie??) bestaat uit 2 gereveteerde/geklonken helften met een aantal koelribben
en zit in een blauwe plastic casing van CPUMate met een hendeltje voorzien van een nok die het blok op de CPU drukt



DE CPU-Voet


Dwars staat er in het klein MKM boven

MPG A478B


Er zat wel behoorlijk wat stof tussen en hij maakt inderdaad minder herrie dan bij aanschaf maar nog altijd te veel
Mijn cpu temp blijft rond de 30.7 C. en max 33.2 C.

in mijn bios staat de max CPU temp op 49 C.
kan ik mischien wat spelen met de fan speed of die variabeler maken zodat ie alleen vollen bak draait wanneer nodig
De CPU settings staan wel LOCKED in de BIOS en ik las daar CPU Range 100MHz <---------- ???????

vanic
16 April 2006, 21:55
misschien ook eens het stickertje " wegnemen " ( eventueel ook het rubbertje die er achter zit) en hier een beetje " lichte " olie ( naaimachine ;tondeuse)
op het lagertje doen...

Praga Khan
17 April 2006, 10:31
misschien ook eens het stickertje " wegnemen " ( eventueel ook het rubbertje die er achter zit) en hier een beetje " lichte " olie ( naaimachine ;tondeuse)
op het lagertje doen...

Je bedoelt het lager van de fan??

heb hier teflon spray of silliconen is dat ook goed ?
Moet ik hem wel terug demonteren