Volledige versie bekijken : Ray tracing



Heezy
30 March 2006, 05:19
Voor diegenen die denken dat games bijna niet realistischer kunnen:

http://hof.povray.org/

Ray tracing is kort gezegd renderen met natuurkundige formules voor licht. Je snapt direct dat dit enorm enorm rekenintensief is om real-time te renderen in games. Maar toch, mss met de nieuwe PhysX kaart die één van deze maanden gaat komen, dat het toch een stapje dichterbij komt.

Wie meer wil weten van ray tracing: http://en.wikipedia.org/wiki/Raytracing

barbapapa5800
30 March 2006, 16:24
hier had ik al een tijdje geleden over gelezen, maar de exacte release datum is/was nog niet bekend.
ook de games moeten aangepast zijn aan de physix kaart, maar dewelke zijn dat.

er word ook gesproken over 3 modellen van kaart (3 prijzen), maar wat het onderlinge verschil is weet/wist men ook niet.


ook zou ik wel eens het verschil willen zien met bv een 6800GT + de physx kaart en een 7900 GT(X) zonder physx kaart.

Heezy
30 March 2006, 17:07
Er is momenteel veel discussie rond de PPU. Je hebt aan de ene kant Ageia die PPU kaarten maakt, maar je hebt aan de andere kant de concurrent Havok (ook bekend van de Havok Engine van HL2). Havok maakt geen PPU kaarten, maar heeft net zijn Havok FX-engine af. Deze engine zorgt ervoor dat de videokaart de Physics berekeningen kan uitvoeren.

Nu, er is momenteel heel veel discussie hieromtrend:

-De Havok engine is gratis (althans voor de gebruiker toch, spelproducenten moeten 250.000$ neertellen). De Ageia PPU kost redelijk veel als PCI insteekkaart, met 250$ voor de topkaart. De onderlinge verschillen zullen wsl gewoon de kloksnelheid en geheugen zijn.
-ATI en NVIDIA (NVIDIA zit mee achter de Havok ontwikkeling) zien natuurlijk liever die PPU er niet komen, en blazen hoog van de toren dat hun GPU's meer geschikt zijn voor Physics berekeningen, en dat ze via de Havok engine betere prestaties zullen kunnen neerzetten. Persoonlijk geloof ik dit niet echt. De PPU voegt daadwerkelijk rekenkracht toe, en kan de Physics berekeningen op zich nemen, zonder dat de FPS van het spel zakt. Via de Havok engine zie ik niet direct hoe dat de FPS constant zullen kunnen blijven. Zoveel staat de GPU nu ook niet te idlen. En dan nog, dan zal er een heel goede Dynamic-branching nodig zijn, waar in mijn inziens ATI het voordeel heeft met zijn Ultra Threaded Dispatch Processor en zeer kleine threads tov. NVIDIA.
-Er zijn wel geruchten dat men SLI en Crossfire zal kunnen gebruiken als een soort GPU en PPU. Zo zou je door driver update een X1900XTX naast een X1600XT kunnen draaien, waar de X1900XTX als GPU dienst doet, en de X1600XT als PPU. Zelfde principe voor SLI. Maar of dit ook werkelijk gaat lukken, daar is nog niet veel over bekend.
-Om de PPU kaart ten volle te benutten, moeten de games er idd voor gechreven worden. Maar er zijn toch al veel gameproducenten die gezegd hebben de PPU te ondersteunen, zoals bv. de Unreal Engine 3. 3DMark2006 heeft zelfs al PPU ondersteuning.
Maar Ageia geeft ook bij zijn hardware de NovodeX-API. Zo zal elk spel gedeeltelijk kunnen profiteren van de PPU, maar om het volle potentiaal te kunnen gebruiken, moeten games idd met volledige ondersteuning geschreven worden.
-Als ik momenteel moet kiezen tussen deze 2, dan kies ik voor de PPU. Ik zie niet meteen in hoe de Havok FX-engine beter gaat kunnen zijn (SLI en Crossfire toekomstvisies ff buiten spel gelaten).
Maar wat ik persoonlijk het liefste zou zien, is dat de CPU hiervoor gebruikt zou worden. De CPU wordt steeds minder belangrijk voor de game opbouw, en met SM 4.0 in DirectX 10 wordt er weer een deel verschoven naar de GPU door de ondersteuning van Geometry Shading. Dus het enige wat de CPU op den duur te doen heeft, zijn Physics berekeningen. En nu de dual-cores mainstream zijn geworden, en quad-cores al klaarstaan voor begin 2007, zou ik persoonlijk liever zien dat ze een ondersteuning schrijven waarbij al de CPU rekenkracht gebruikt kan worden. Die staat toch maar niets te doen. Het enige argument dat ik hier dan tegenin zie, is dat de PPU kaart 256MB GDD3 geheugen aan boord heeft, wat veel sneller is dan je systeemgeheugen.

Maar ja, zoals altijd zullen we moeten wachten, en kijken wat de eerste benchmarks gaan geven. Tot dan is het discussiëren en speculeren ;).

Clioke16V
30 March 2006, 17:18
ziet er ongelooflijk mooi uit.

barbapapa5800
31 March 2006, 06:51
ik wil ook wel eens benchmarks zien met de kaarten die ik eerder heb vermoemd icm geschikte games.
ik deel je mening over ipv een PPU te kopen gewoon de berekingen te laten doen door je 2de core...

Heezy
3 April 2006, 06:08
Kleine update:

CellFactor laat de mogelijkheden van de Ageia PPU zien sjiek:

http://www.gamershell.com/search/index.html?q=cellfactor&x=0&y=0

Nikolas
3 April 2006, 16:01
Ik zie op dit moment liever de Havok, anders mag ik weer gaan investeren.

Joga
3 April 2006, 18:06
zo een mooie dingen :D

Heezy
10 April 2006, 12:36
Eerste losse versie van Ageia PhysX-kaart beschikbaar (http://tweakers.net/nieuws/41983/Eerste-losse-versie-van-Ageia-PhysX-kaart-beschikbaar.html)

En nu nog even wachten op de eerste benchmarks...