Volledige versie bekijken : Draadloos 2 pc's verebinden?



Senna007
1 April 2006, 17:32
Hoe verbind ik 2 pc's draadloos met elkaar?

Lukt dat?

Alvast bedankt.

Senna007

vanic
1 April 2006, 20:16
via een draadloze router

Senna007
1 April 2006, 20:23
Heb je altijd een router nodig?

DJMoLe
1 April 2006, 20:33
een accespoint is genoeg. die sluit je aan op je modem.

Senna007
1 April 2006, 20:42
Kan ik niet via mijn desktop draadloos verbinding maken met mijn laptop?

DJMoLe
1 April 2006, 21:03
koop een ira poort voor je pc je laptop heeft dat al ofwel BleuTooth dongles voor beiden gaat sneller

W1nD0wS 3x P33
1 April 2006, 21:07
indien je mobo van je desktop uitgerust is met WIFI , kun je draadloos verbinding maken met uw laptop op voorwaarde dat aan uw laptop een draadloos pcmi card steekt , en wanneer je uw Wifi openstelt netwerken .

vanic
1 April 2006, 21:16
indien je mobo van je desktop uitgerust is met WIFI , kun je draadloos verbinding maken met uw laptop op voorwaarde dat aan uw laptop een draadloos pcmi card steekt , en wanneer je uw Wifi openstelt netwerken .

dus als je laptop over een eigen wireless kaart beschikt zou dit dan ook moeten werken... kun je eens uitleggen hoe dit moet?

vanic
1 April 2006, 21:17
een accespoint is genoeg. die sluit je aan op je modem.

dit klopt inderdaad... maar voor wat een draadloze router meer kost... zou ik toch een router kiezen... dan kun je ook nog met een "draad "verbinden

Senna007
1 April 2006, 21:30
Mijn laptop heeft een draadloze verbinding en mijn desktop ook.Maar hoe speel ik dit dan klaar?

Alvast bedankt.

W1nD0wS 3x P33
1 April 2006, 22:50
http://www.microsoft.com/netherlands/ondernemers/techniek_techniek/draadloos_wifi_netwerk.aspx

PeterN
1 April 2006, 23:17
Men kan twee pc's draadloze verbinding met elkaar laten maken zonder een tussen liggende router. Dit heet 'ad hoc' netwerk. Bij uw instelling van uw draadloos kaartje kan je ergens instellen of je een 'infra structure' of 'ad hoc' netwerk wilt. Zelf heb ik het nog niet geprobeerd, maar met deze instelling zou het moeten gaan. Je pc werkt in dit geval dus dan ook als router ;)

Mss helpt u deze link : http://www.computertotaal.nl/cursussen/cst.cfm?id=111&sub=0

vanic
2 April 2006, 08:09
http://www.microsoft.com/netherlands/ondernemers/techniek_techniek/draadloos_wifi_netwerk.aspx

hier spreekt men van een router en of een accespoint...


Mss helpt u deze link : http://www.computertotaal.nl/cursussen/cst.cfm?id=111&sub=0 (http://www.computertotaal.nl/cursussen/cst.cfm?id=111&sub=0)

laat eens weten of dit heeft gewerkt? Ik kan dit niet testen omdat ik niet altijd de beschikking heb over een laptop met wifi ( is van mijn schoonbroer)

een draadloze router heb ik wel;)

PeterN
2 April 2006, 12:13
laat eens weten of dit heeft gewerkt? Ik kan dit niet testen omdat ik niet altijd de beschikking heb over een laptop met wifi ( is van mijn schoonbroer)
een draadloze router heb ik wel;)

Ik heb het eens geprobeerd:
Dus gewoon via twee wireless kaartjes een verbinding maken met 2 pc's zonder het gebruik van een wireless router.

Zoals gewoonlijk alles normaal installeren. In het instellings programma dat bij uw draadloos kaartje is geleverd moet je dus bij 'Operation mode' waar je kan kiezen tussen 'infrastructure' en 'ad hoc' kiezen voor 'Ad Hoc'.
Nu moet je wel letten dat het kanaal nummer op beide pc's hetzelfde is, anders gaat het niet. Dus bij 'channel' kies je bv '6'.
Zet beide kaartjes zoals hierboven beschreven dus channel 6, ad hoc
Als je nu een rescan doet kan je beide pc's zien en zal er een vermelding staan dat de operatie mode 'ad hoc' is.

Delen van documenten, printers ed werkt perfect zo zonder router;)

Op deze manier kan je een heel netwerk bouwen zonder router met meerdere pc's. Ook de beveiliging wep, wap ed is op deze verbinding van toepassing, dus als je beveiligd, op beide pc's hetzelfde instellen. Mac adress filtering is hier niet van toepassing daar dit een instelling is die in uw router wordt gezet.

Probeer maar eens, gaat heel eenvoudig als je al een netwerkje hebt opstaan via een router. In windows moet je dan hiervoor geen settings doen, enkel in het programmaatje van uw draadloze kaart.

Succes ;)

Senna007
2 April 2006, 17:24
De draadloze verbinding zit reeds ingebouwd in beide.Laptop is van't werk.Zo, wat nu?

Senna007
2 April 2006, 17:32
Was het maar wat simpler.Pffffff
Krijg er de webbe van, en niet willen lukken hé.
Aiai.
Sebiet maar een Duveltje drinken denk.

Wie me verder kan helpen,VEEL DANK ze

PeterN
2 April 2006, 19:09
De draadloze verbinding zit reeds ingebouwd in beide.Laptop is van't werk.Zo, wat nu?

Dat beide draadloze verbindingen ingebouwd zijn maakt niks uit, gaat perfect.

Start het programma op dat bij uw pc is geleverd voor uw draadloze verbinding. Dit programma is voor iedere hardware verschillend, dus moet je even kijken.
Als het is opgestart kan je verschillende instellingen doen van uw draadloze kaart. Eén ervan is de operation mode. Standaard gaat die op 'infrastructure' staan dwz een verbinding maken naar een acces point, bv een draadloze router. Deze setting moet je veranderen naar 'ad hoc' dwz een verbinding zonder tussenliggend station. Deze setting is op iedere draadloze kaart/stick of ingebouwd aanwezig.
Ook het kanaal nr kan je instellen zet het bv op channel '6'.
Dit moet je op beide laptops doen.
In dat programmaatje kan je ook een rescan doen. Als je dat doet gaat de draadloze verbinding opzoek naar alle draadloze verbindingen in de buurt. Je gaat dan de andere pc zien. Maak verbinding en save de settings. Onderaan links in de taakbalk moet je nu zien door dat ikoontje dat je verbinding hebt.
Ga nu naar mijn netwerklocaties, rechts klik op 'draadloze verbinding' en kies eigenschappen. Zorg dat daar in het lijstje dat 'client voor microsoft netwerk' en 'bestands- en printer deling' aangevinkt staan.

Normaal moet je nu een draadloos netwerkje hebben.

Succes;)

Edit: ik veronderstel wel dat de hardware drivers van uw ingebouwde draadloze verbinding correct zijn geïnstalleerd. Let ook op, bij laptops kan je om de batterij te sparen meestal de wlan uitschakelen, ofwel via een knopje aan de zijkant of via een toetsen combinatie. Dus vergewis u ervan dat het actief staat. Best kan je kijken in configuratiescherm/systeem/apparatenbeheer als daar bij netwerk uw wlan bij staat.

Senna007
2 April 2006, 19:48
Ben al iets verder,ze hebben elkaar al gevonden maar geraak via mijn laptop nog nergens in

PeterN
2 April 2006, 20:01
Nadat ze elkaar gevonden hebben zal je dus na moeten kijken als die vinkjes (zie post hierboven) bij client microsoft netwerk en bij bestans- en printer deling staan.

Kijk ook even na als je firewall niets blokeerd, die van XP kan je terug vinden bij rechts klik 'mijn netwerk locaties' eigenschappen, rechts klik op draadloze verbinding en daar weer eigenschappen. Nu tabblad geavanceerd en daar bij firewall instellingen klikken.
Op het venster met uw firewall kan je nu boven tabblad 'uitzonderingen ' kiezen en vik daar bestands- en printer deling aan.

Nu moet je nog iets delen. Ga naar een map in verkenner, rechtsklik en kies 'delen en beveiligen'. Vanaf hier kan het een beetje verschillen afhankelijk of je XP home of XP profesional hebt. Kies hier voor 'van deze map een netwerk map maken' en 'gebruikers mogen mijn bestanden wijzigen' Het kan zijn dat windows zegt dat het niet veilig is, maar aangezien je enkel verbinding maakt tss 2 laptops kan je geen kwaad.

Edit: Ook heel belangrijk is dat beide laptops in hetzelfde netwerk zitten met verschillende naam. Ga hiervoor naar configuratiescherm, systeem, daar tabblad computernaam, en druk op de toets wijzigen. Bij computernaam geef je bv bij de ene 'laptop1' in bij de andere 'laptop2'.
Maar vanonder moet op beide laptops 'werkgroep' zijn aangevinkt en een zelfde naam komen op beide bv 'Thuis'

vanic
2 April 2006, 20:18
de reactie op dezelfde vraag op Telenet forum... beloven eigenlijk niet veel goeds...

http://forums.telenet.be/breedband/showthread.php?t=110893

Senna007
2 April 2006, 20:50
Geraak al wel aan gedeelde bestanden maar mijn internet werkt nog niet???

Toch al veel dank hoor

Senna007

PeterN
2 April 2006, 21:43
de reactie op dezelfde vraag op Telenet forum... beloven eigenlijk niet veel goeds...

http://forums.telenet.be/breedband/showthread.php?t=110893

Ik heb er geen ervaring mee.
Ik heb het enkel hier geprobeerd, en dat werkte toch goed, had er geen probleem mee. Wat het geeft op grote afstand weet ik niet. Btw wat is grote afstand...
En op lange termijn... als het nu goed werkt zal het binnen een week ook goed werken denk ik?
Langs ene kant zie ik eigenlijk niet goed in waarom het op windows niet goed zou werken en op mac wel. De afstand gaat niet anders zijn voor een bepaald operating system, en het verzenden, ontvangen zelf wordt toch geregeld op de hardware van de draadloze verbindingskaart. Als windows nu een tcp/ip pakketje krijgt van een ad hoc systeem of van een router, daar zit toch geen verschil tussen. Mss bekijk ik het te simplistisch, maar ik ben nogal kritisch als het gaat over statements die zomaar worden gesteld;)

Zoals ik zei, ik heb er geen ervaring mee, het kan juist zijn, maar misschien dat Senna op termijn hier een antwoordt op kan geven...

PeterN
2 April 2006, 21:50
Geraak al wel aan gedeelde bestanden maar mijn internet werkt nog niet???

Toch al veel dank hoor

Senna007

Voor internet zal je op één laptop de aansluiting moeten maken. Via de wizard kan je mss best werken en daar kiezen dat de andere pc via de huidige pc aan internet wordt gekoppeld.
Maar als je internet wil delen op deze manier, zou ik toch overwegen voor een draadloze router . Dit omwille van :
- de pc met internet aansluiting altijd aan moet staan om met de andere op het net te kunnen.
- De pc met internet aansluiting constant wordt belast door de andere pc als daar wordt gesurft.
- Met een router heb je een hardware firewall die uw lokaal netwerk volledig scheidt van het publiek gedeelte (internet). Dit gaat veel veiliger zijn en met de hardware firewall wordt de pc weer niet extra belast.

Dus voor netwerk verbinding ok, maar om internet te delen zou ik de uitgave van een wireless router toch overwegen ;)

Senna007
2 April 2006, 22:30
Maar 't is mogelijk?Welke instellingen moeten dan zeker goed staan?

Blijf proberen.;-)

PeterN
2 April 2006, 22:55
Via rechts klik op 'mijn netwerklocatie', eigenschappen kan je daar kiezen voor 'wizard netwerk instellen'. Kies tijdens de wizard de eerste optie op de pc met de internetaansluiting namelijk 'Deze computer maakt rechtstreeks verbinding met het internet. Andere pc's in mijn netwerk maken via deze pc verbinding met het netwerk'
Dwz dat je op die pc ook internet deling aanzet, kan je op een van de volgende schermen ook zien.
Op het volgende scherm moet je aanduiden via waar uw internet binnen komt, dus NIET waarmee je verbinding maakt met andere pc's in het netwerk.
Dan volgt nog de computer naam en de werkgroep,. Zoals hierboven genoemd Laptop1 en werkgroep 'Thuis'.
Maak een diskette en laat deze runnen op de andere pc om zijn settings juist in te stellen
Succes ;)

Senna007
2 April 2006, 23:36
Het is gelukt, allemaal heel veel dank!!!!!!!!!

Groeten Senna007

THX ALL

Senna007
2 April 2006, 23:50
Tof,bedankt voor de respons (y) (y) (y) (y)

Ben content!

:bow:

vanic
3 April 2006, 14:07
laat je ons dan na verloop van tijd weten hoe alles werkt ( stabiliteit) ...dus
of alles niet te vaak uitvalt en kwestie van snelheid...

vanic
3 April 2006, 14:12
IMss bekijk ik het te simplistisch, maar ik ben nogal kritisch als het gaat over statements die zomaar worden gesteld;)


hier heb je volledig gelijk...

maar al goed dat je de TS op het juiste spoor hebt gezet... ik zal het ooit ook wel eens proberen( alleen maar om het te proberen) ... maar helaas heb ik zoals ik al eerder postte niet altijd een laptop ter beschikking...

ik zal het misschien wel eens proberen met 2 computers ... 1 met zo'n USB stick en 1 met een PCI kaart.

PeterN
3 April 2006, 15:26
ik zal het misschien wel eens proberen met 2 computers ... 1 met zo'n USB stick en 1 met een PCI kaart.
Als het nu om een kaart, een ingebouwde wlan of een stick gaat, tot nu toe heb ik nog geen wireless verbinding gezien die de instelling 'ad hoc/infrastructure' niet heeft (maar ik heb nog veel kaarten niet gezien :D ) Dus met een pci en een stick zou het ook moeten lukken.

Wat ik wel nog eens algemeen wil vermelden is, en dat weet jij ook, dat ik het afraad om hiermee uw internet te delen omwillen van de redenen hierboven gepost.
Waar je vooral moet mee oppassen is dat je uw bestanden niet deelt voor het internet!!!
Je kan het wel gebruiken om gewoon een netwerkje op te zetten om wat bestanden te delen. Op deze manier heb je geen kabels nodig of andere programma's, enkel de dingen die voorhanden zijn (als natuurlijk wireless verbinding beschikbaar is)

vanic
3 April 2006, 16:28
Wat ik wel nog eens algemeen wil vermelden is, en dat weet jij ook, dat ik het afraad om hiermee uw internet te delen omwillen van de redenen hierboven gepost.


inderdaad... hiervoor heb ik mijn router... het wireless "gedeelte" staat enkel maar aan als dit echt nodig is... de pc's zijn verbonden via de kabel...

maar aangezien dit werkt ... zal ik dit eens gebruiken om "iets" van de ene pc naar de andere te verplaatsen... men probeert nooit genoeg en is louter maar uit interesse.