Volledige versie bekijken : Terug van XP naar win98



Andy_70
2 April 2006, 19:11
Dag allemaal,

Op mijn oude pc (Pentium 2, 500mhz) had ik XP geinstalleerd, alhoewel pc er eigenlijk te licht voor is marcheerde het wel maar alles wordt dan dusdanig traag dat ik er nu terug win98 op wil zetten.

Ben in't bezit van cd-rom win98SE ( in bios staat cd-rom om 1e plaats om op te starten) en alhoewel ik zeker geene pc expert ben, dacht ik dat het me wel zou lukken om de c schijf te formateren en er terug win98 op te zetten. Uitvoeren > format c: en hupla..... niet dus

"format kan niet worden uitgevoerd omdat het volume door een ander proces wordt gebruikt. Format kan wel worden uitgevoerd als dit volume eerst wordt ontkoppeld. ALLE GEOPENDE INGANGEN NAAR DIT VOLUME WORDEN IN DIT GEVAL ONGELDIG.
Wilt u een ontkoppeling van dit volume forceren? (J/N)"

Als ik "ja" kies dan gebeurd er nikske...
???

Of ben ik verkeerd bezig en moet ik het op een andere manier aanpakken ofzo?

Mvg,
Andy

cruwero
2 April 2006, 19:21
Je kan toch met je opstartdisk van win98 formateren:
Het kan ook met je cd van xp als je die heb:

Henk

stallion
2 April 2006, 20:28
Fat32/ntfs ????

Krikkie
2 April 2006, 21:36
Fat32/ntfs ????

Denk het ook, inderdaad zoals reeds hierboven vermeld, met een opstartdiskette werken... en niet vanop de c-schijf.

Groetjes Krikkie

whoopie
2 April 2006, 21:51
mocht je niet over een opstart diskette beschikken, hier kan je ze vinden

http://www.ivanhoejupiler.be/f110-windows-98.html

guyke25
2 April 2006, 21:59
denk dat u grootste probleem is dat je met u xp u schijf hebt geformateerd onder ntfs en win98 ondersteunt dit niet.
je kunt dit wel ongedaan maken met een opstartdiskette van win98 en daar dan fdisk van gebruiken.
om zo u partitie terug aan te maken

zomaar
3 April 2006, 07:12
En als je die floppy klaar hebt.Duik dan nog eens in het bios en zet uw floppy is als eerste.succes

PeterN
3 April 2006, 08:01
Dag allemaal,
Ben in't bezit van cd-rom win98SE ( in bios staat cd-rom om 1e plaats om op te starten) en alhoewel ik zeker geene pc expert ben, dacht ik dat het me wel zou lukken om de c schijf te formateren en er terug win98 op te zetten. Uitvoeren > format c: en hupla..... niet dus

"format kan niet worden uitgevoerd omdat het volume door een ander proces wordt gebruikt. Format kan wel worden uitgevoerd als dit volume eerst wordt ontkoppeld. ALLE GEOPENDE INGANGEN NAAR DIT VOLUME WORDEN IN DIT GEVAL ONGELDIG.
Wilt u een ontkoppeling van dit volume forceren? (J/N)"


Ik kan toch niet echt helemaal volgen hoor : je schrijft "Uitvoeren > format c: en hupla..... niet dus". Waar doe je dat dan?
Als je dit doet in win xp is de fout melding normaal...

Vanaf win98 zijn de cd's zelfstartend en is normaal alles aanwezig om je pc te installeren. Gelijk je zelf aangeeft , in de bios cdrom als eerste boot device zetten en de cd in de cdrom steken. Nu terug opstarten en je systeem zou van cdrom moeten starten. Het setup screen van win 98 zou moeten starten. Tijdens installatie kies je om alle partieties die er nu zijn te verwijderen (!!! alle data gaat verloren!!!). Maak daarna terug een nieuwe partitie die dan wordt geformateerd. Bij win 98 zal dat Fat32 zijn.

Succes;)

Gismo1
8 April 2006, 17:06
Bijkomende informatie over het programma Fdisk:

http://dlo.khbo.be/opleidingen/informat/WebsiteInformatica092001/modules/werkingcomputer2/FDISK.htm

Je kan ook nog eens opstarten met je cd van Windows XP en de partitie(s) verwijderen. Daarna op F3 drukken om af te sluiten en opstarten met je Windows 98 CD of opstartdiskette. (Opstart regelen in je Bios bij de Boot Devices)

Op een 500 MHz kan je wel XP draaien, maar ik lees nergens iets over de hoeveelheid Ram in die PC en dit kan een groot verschil uitmaken.

Peter