Volledige versie bekijken : voltages kloppen niet !



nojs
7 April 2006, 17:04
Ik heb dus een probleem met de temperatuur van mijn CPU!
Op aanraden heb ik dus alertpc geinstalleerd. Als ik dus eens
goed kijk naar dat programma dan zie ik dat er volgens pcalert
geen probleem is met de temp van mijn cpu maar wel met de
voltages !!!
daar geeft hij 2 keer een alarm !

wat kan je hier aan doen ?

Heezy
7 April 2006, 17:05
Wat zegt hij over je voltlijnen?

nojs
7 April 2006, 17:30
ik zal een screenshot plaatsen want ik ken hier echt niets van
sorry !

edit :

http://img337.imageshack.us/img337/9420/probtemp2sw.jpg

g_man
7 April 2006, 18:33
Volgens dit programma is je 5V lijn te laag. En de sysfan draait niet, maar zo ook blijkbaar de CPUfan.
Dat zou dan de hoge CPU temp verklaren waarover je het in een ander topic hebt/had.
Maar 'k zouo niet zo zeer vertrouwen op dit programma. Gebruik toch beter een van de versies van Everest, die zijn toch juister.
Wil je die voltlijn echt juist meten, neem dan een voltmeter bij de hand. Je zal dan wel denk ik je PSU moeten openen...

nojs
7 April 2006, 19:53
hier gman:

dit is een screen van everest ultimate edition 2005
hopelijk ben je hier wat mee !


alvast bedankt !

http://img300.imageshack.us/img300/7237/everest4ho.jpg

vanic
7 April 2006, 20:31
Is je pc al ooit één keer uitgevallen terwijl je ermee aan het werken was?

indien niet zou ik mij van al deze " waarden " niet teveel aantrekken...

bij mijn mobo worden door de verschillende programma's sommige waarden gewoon omgewisseld...

maar mijn pc is nog nooit uitgevallen... ik kuis wel regelmatig de fans uit...
maar dit zul jij ook wel doen.

g_man
7 April 2006, 23:42
Het enige wat hier mis is zijn je temps en die CPU ventilator die maar aan 727RPM draait... IK zie ook geen PSU-fan?? Mss dat daar wel die warmte van komt. Maar hier zijn je Voltages wel in orde.

nojs
8 April 2006, 11:39
volgens pcalert draait mijn psufan niet !
heb ik dat eigenlijk wel ?

g_man
8 April 2006, 12:03
http://users.telenet.be/g_man/Everest.jpg

Normaal wel, of je moest een Silent versie hebben van een of ander merk, zo ene met van die grote koelvinnen aan.
http://users.telenet.be/g_man/silentmaxxsf450wsm.jpg

nojs
8 April 2006, 12:37
hier is een foto van mijn pc!
Zoek hem maar :p want ik vind hem niet :p

vanic
8 April 2006, 12:50
dit hangt af van pc tot pc...
ik heb dit ook niet...

Veld Waarde
Sensoreigenschappen
Sensortype Winbond W83697HF (ISA 290h)
GPU sensortype Diode (NV-Diode)
Chassis inbreuk opgemerkt Nee

Temperaturen
Moederbord 25 °C (77 °F)
CPU 29 °C (84 °F)
GPU Diode 42 °C (108 °F)
MAXTOR 6L040J2 [ TRIAL VERSION ]

Koelingsventilatoren
CPU 1507 RPM

Spanningswaarde
CPU Core 1.52 V
+3.3 V 3.38 V
+5 V 5.00 V
+12 V [ TRIAL VERSION ]
-12 V -12.12 V
-5 V -5.25 V
+5 V Standby 5.07 V
VBAT Batterij 3.02 V

g_man
8 April 2006, 14:46
hier is een foto van mijn pc!
Zoek hem maar :p want ik vind hem niet :p

Kijk dan maar eens opnieuw :p maar blaast die de warmte je case in??? En dan ook nog recht boven uwe CPU???:wall:

vanic
8 April 2006, 14:58
Kijk dan maar eens opnieuw :p maar blaast die de warmte je case in??? En dan ook nog recht boven uwe CPU???:wall:

mijn tybotech voeding zit ook zo...

maar als je aan de ene kant blaast... wat gebeurd aan de andere kant... juist de lucht wordt daar weggezogen ( zie wasemkap bv...)

wat zegt men om een goeie airflow te hebben intake aan de voorkant ( liefst onderaan) outtake aan de achterkant.( en dan liefst 1 fan meer ) ...
en zo hoog mogelijk in de case ... waar zit de voeding...

dus de lucht wordt door de voeding naar buitengezogen;) en niet naar binnen geblazen...

g_man
8 April 2006, 15:21
Volgens Nojs heeft zijne PSU gene fan of heb ik dit verkeerd begepen?

hier is een foto van mijn pc!
Zoek hem maar :p want ik vind hem niet :p

De outtakefan moet aan de achterzijde van de case zichtbaar zijn ! Dus zou'm die moeten gezien hebben.
Als de PSU dus warme lucht aanzuigt uit de case en niet kan wegblazen langs achter, dan wordt die ook niet gekoeld.
Wat je verteld is voor 100% correct, maar het klopt niet met hetgeen Nojs stelt, dus daar zit iets vreemd...

barbapapa5800
8 April 2006, 15:27
Kijk dan maar eens opnieuw :p maar blaast die de warmte je case in??? En dan ook nog recht boven uwe CPU???:wall:

euh, waarom ga je ervan uit dat de fan blaast?
kan deze niet lucht wegzuigen naar buiten toe?

vanic
8 April 2006, 15:38
Volgens Nojs heeft zijne PSU gene fan of heb ik dit verkeerd begepen?
De outtakefan moet aan de achterzijde van de case zichtbaar zijn ! Dus zou'm die moeten gezien hebben.
Als de PSU dus warme lucht aanzuigt uit de case en niet kan wegblazen langs achter, dan wordt die ook niet gekoeld.
Wat je verteld is voor 100% correct, maar het klopt niet met hetgeen Nojs stelt, dus daar zit iets vreemd...
er zit uiteraard een geperforeerde plaat achteraan( of zo'n fangril) ... en bij mijn weten is dit altijd zo of het nu om een fan gaat die lucht naar binnenbrengt of naar buiten ... dit zit er altijd.

je ziet toch ook wel die grote ventilator zitten onderaan de voeding ... dus deze blaast de lucht naar buiten over de voeding( net als mijn tybotechvoeding)

jij hebt toch die rooie cirkel gemaakt op jou foto

vanic
8 April 2006, 15:40
euh, waarom ga je ervan uit dat de fan blaast?
kan deze niet lucht wegzuigen naar buiten toe?

inderdaad ...

g_man
8 April 2006, 16:06
Ik ga er vanuit dat er een fan zit aan de achterzijde van de PSU om de lucht weg te blazen, wat idd niet altijd zo is...:damn:

vanic
8 April 2006, 16:17
Ik ga er vanuit dat er een fan zit aan de achterzijde van de PSU om de lucht weg te blazen, wat idd niet altijd zo is...:damn:
wat is volgens jou het verschil dan? of de fan nu voor de voeding zit en zo de lucht over de voeding wegblaast uit de case( zie Njos) en deze zie je inderdaad aan de onderkant van de voeding en niet als de case dicht is...

of de fan zit achter de voeding en hij zuigt de lucht over de voeding zoals van jou en deze zie je inderdaad zitten aan de achterkant van de voeding en de case

nojs
8 April 2006, 21:18
ok :)
jullie zijn bezig over welke richting de warme lucht uitgaat hé
ik zal jullie eens iets zeggen ....

Als ik mijn hand voor de gaatjes hou ( de CPU koeler zit daar achter )
dan voel ik ... KOUDE lucht !!!
moet dat niet net omgekeerd zijn ?????

Heezy
9 April 2006, 00:34
Haal die luchtpijp eens van je cpu af. Die verstoort enorm de airflow. En je hebt toch een fan in de zijkant van je case hopelijk?

vanic
9 April 2006, 09:27
we zijn al de hele tijd bezig over de fan op je voeding
... en je begint nu over de CPU
CPU is processor PSU is je voeding he...

lijkt me logisch hoor dat je daar Koude lucht voelt... het is de lucht die wordt aangezogen door de fan op je CPU ;om te blazen op je CPU...

dan nog iets over die luchtpijp... deze is voorzien in iedere nieuwe case .... en werd erbij gestopt omdat er problemen waren met de koeling van de prescott...zo wordt er direct( koude) lucht van buiten de case aangezogen en geblazen op je CPU
op een ander forum wordt het plaatsen van een fan in de zijkant niet echt aangeraden...

dan nog wat je waarden betreft deze maand in PC magazine
staat in een artikel over ventilators onder controle
een gemiddelde processor mag best warmer worden dan 60° ... dus je moet je echt niet te erg focussen op die graden van je CPU.

barbapapa5800
9 April 2006, 09:41
daar ben ik (en vele anderen) het niet mee eens!
60°C is gewoon te warm voor een amd (je spreekt dan toch over een gemiddelde cpu he).
zelfs voor een intel is 60°C aan de hoge kant, natuurlijk afhankelijk van welk type.
hoge temperaturen zorgen voor een onstabiel systeem.

vanic
9 April 2006, 09:49
ja die mannen weten waarschijnlijk niet waar ze het overhebben;) ...( ik zeg dit niet; zij zeggen dit he...) je kan altijd eens naar de bib gaan en het artikel eens lezen...

we zijn ook bezig over een Intel... Prescott... waar Intel zegt dat de Max temp in de case 66° mag zijn... dan wil ik niet weten hoe warm de CPU is hoor ;)

ik heb ook al een paar keer gevraagd aan Njos of zijn pc uitvalt... is dit niet instabiliteit... ik dacht dat dit niet het geval is...

nojs
9 April 2006, 10:57
Haal die luchtpijp eens van je cpu af. Die verstoort enorm de airflow. En je hebt toch een fan in de zijkant van je case hopelijk?

nee ik heb maar 1 fan
en die zit op mijn cpu :damn:

Heezy
9 April 2006, 19:04
:) dan moetet al ni ver zoeken. Met die luchtpijp erop en zonder zijfan, kan je cpu bijna onmogelijk aan verse lucht geraken, laat staan van enige airflow genieten.

vanic
9 April 2006, 21:26
:) dan moetet al ni ver zoeken. Met die luchtpijp erop en zonder zijfan, kan je cpu bijna onmogelijk aan verse lucht geraken, laat staan van enige airflow genieten.


hier zijn ze het toch niet eens over je fan op de zijkant...
http://forums.telenet.be/breedband/showthread.php?t=110986;)

bij mijn weten is die luchtpijp er gekomen om de prescott te kunnen koelen... de lucht pijp maakt een verbinding naar je fan op je CPU ... dus kan je fan rechtstreeks verse lucht aanzuigen vanaf de zijkant... en niet de verwarmde lucht uit je case

mijn tybotech case heeft deze ook ... net als andere case's die ik al zag... maar 't zal inderdaad wel iets overbodigs zijn ;)

nojs
9 April 2006, 22:13
:) dan moetet al ni ver zoeken. Met die luchtpijp erop en zonder zijfan, kan je cpu bijna onmogelijk aan verse lucht geraken, laat staan van enige airflow genieten.

de koker is af :)
eens zien wat het geeft hé :p

Heezy
10 April 2006, 00:01
hier zijn ze het toch niet eens over je fan op de zijkant...
http://forums.telenet.be/breedband/showthread.php?t=110986;)

Ik zie niet direct waar men mij tegenspreekt.

Trouwens, ik ben het met die Boutens niet eens.

vanic
10 April 2006, 12:50
Ik zie niet direct waar men mij tegenspreekt.

Trouwens, ik ben het met die Boutens niet eens.
misschien nog eens kijken naar de post van Miejas; Nete ;)

zoals ik al eerder zei ... iedere nieuwe case die ik zag heeft zo'n pijp... zouden ze dan zo dom zijn die fabrikanten...

nojs
10 April 2006, 14:33
misschien nog eens kijken naar de post van Miejas; Nete ;)

zoals ik al eerder zei ... iedere nieuwe case die ik zag heeft zo'n pijp... zouden ze dan zo dom zijn die fabrikanten...

Fabrikanten kunnen ook fouten maken hoor !
Tja het is ook maar een Medion pc hoor ;)

Milo
10 April 2006, 15:01
Fabrikanten kunnen ook fouten maken hoor !
Tja het is ook maar een Medion pc hoor ;)


Mijne pc is ne Packard Bell , den diejen eeft ook zon' konijnepijp in die case zitten ,
What's the use of it anyway ???? ?????

Nja ik merk wel op da mijne pc enorm véél lawaai maakt .....
Ge kunt em vergelijken met ne stofzuiger of een klein vliegtuigsken.
Zeker alstem zwaar moet beginnen werken .
Nja mijn harddisk zit propvol ........ kan daar aan liggen ook é

g_man
10 April 2006, 15:24
1. Hoe kan je iets koelen wat je afschermt?
2. Laat je onderdelen in je PC maar lekker bakken aan 60° - 66° --> No way... Warmte is de grootste vijand van electronica.
3. Sommige fabrikanten trekken zich niets aan van de levensduur van uw PC. Zolang hun garantieperiode maar overbrugd geraakt. Er worden gewoon verschillende onderdelen aangekocht en geassembleerd, zonder die effectief op mekaar af te stemmen of te kijken of die op mekaar afgestemd zijn.
4. We hebben het niet over aerodynamica met PC-cases hé. De bedoeling is dat er genoeg lucht verplaatst wordt doorheen je case. Dus max. 1 outtakefan ?????? Waarom dan cases voorzien van 3 outtakes en 3 intakes??? Zodat je kan kiezen zeker????
5. En 1 systeem koelen doorheen de fan van een PSU ???

nojs
10 April 2006, 15:36
gman,

jij vind dus dat één fan te weinig is.
Kan ik een tweede steken ja of néé ?
is dat moeilijk

g_man
10 April 2006, 15:54
gman,

jij vind dus dat één fan te weinig is.
Kan ik een tweede steken ja of néé ?
is dat moeilijk

Als je mijn temps bekijkt, zie je het nut van casefans.
Of jij er kan zetten? Niet zonder "knippen en plakken" vrees ik. Tenzij je deur voorzien om een fan te plaatsen. En mss dat je bovenaan ook nog ergens plaats hebt boven je PSU. ;)

nojs
10 April 2006, 16:04
je hebt een foto van de binnenkant van mijn pc hé
kan je aub eens kijken

g_man
10 April 2006, 16:12
je hebt een foto van de binnenkant van mijn pc hé
kan je aub eens kijken

Mja daar zie ik de bovenkant niet helemaal... Aan de achterkant sowieso niet...aan de voorkant ook al niet, dus blijft er enkel nog de onderkant, bovenkant en zijpaneel over.

barbapapa5800
10 April 2006, 17:06
zo te zien op je foto heeft je case achteraan geen uitsparing om een fan te zetten, wat ik heel raar vind.
je kan altijd met een klokboor, die van 80 zijn gemakkelijk te vinden, een gat maken in je zijpaneel en die fan als intake recht op je cpu laten blazen, door die tunnel.
op die manier krijgt de cpu rechtstreeks verse/koele lucht.
rest er wel nog voldoende outtake, en waar je die kan zetten zonder de hele boel te moeten uitbouwen weet ik niet direct.
of je laat die fan als outtake fungeren en haalt die tunnel weg.

type de naam van je case eens in op google en kijk of er uitsparingen voorzien zijn om fans te plaatsen.

ideaal zou zijn dat je de hele zooi uit je case haalt, vooraan aan de onderkant een gat maakt om een 120mm fan intake te monteren.
en achteraan, aan de bovenkant nog een 120mm gat maken om een outtake te zetten.
dan doe je ook best die tunnel weg.

nojs
10 April 2006, 17:09
Een nieuwe case kopen, is dit nuttig ?

g_man
10 April 2006, 17:10
Een nieuwe case kopen, is dit nuttig ?

Tuurlijk...:good:

Heezy
10 April 2006, 17:39
misschien nog eens kijken naar de post van Miejas; Nete ;)

zoals ik al eerder zei ... iedere nieuwe case die ik zag heeft zo'n pijp... zouden ze dan zo dom zijn die fabrikanten...
Dan zie ik het nog altijd niet :). Ik zei van die luchtpijp eraf te halen omdat die de airflow verstoort en ik zei dat hij hopelijk een zijfan had steken bij gebruik van die luchtpijp, om de lucht eruit te blazen, want die gaten aan de zijkant zijn alles behalve optimaal.

Trouwens, hun mening is hun mening, zonder enige beargumentering...
En meer intakes dan outtakes :damn:, dan creëer je overdruk, en dat moet je juist vermijden.
En een sidefan kan zeer effectief zijn. Naargelang de plaats en eigen voorkeur laat je de fan in/uitblazen om verse lucht in te blazen rechtstreeks op de videokaart of de CPU/warme lucht van de CPU naar buiten te blazen. Sommige hebben betere resultaten met een outtake sidefan, anderen vinden intake beter. Dat is gewoon testen.
Maar de hoeveelheid lucht die de fans verplaatsen uit de case moet zowiezo groter of gelijk zijn aan de hoeveelheid die in de case geblazen wordt.

nojs
10 April 2006, 17:48
Mijn pa dankt dat die buis dient om de draden niet tussen die fan te laten draaien klopt dit ?

Heezy
10 April 2006, 17:51
Neen, is wel degelijk om de lucht te geleiden naar/van een specifieke component. Zoek anders maar eens op 'airducts' ;).

nojs
10 April 2006, 17:52
wat is een goede/niet zo dure case ?
waar wel een 2de fan in kan ?

reddragon
10 April 2006, 18:07
Je zou de tybotech extreme gaming case moeten pakken. ik heb die case en ik heb een goede airflow mijn temperatuur is in mijn pc maar 27 graden
je krijgt er 2 fans bij (boven en zijkant ) +LCD scherm waarop je temperuut binnen de case opstaat en het uur en hoe snel je fan draait als je hem daarop aansluit op je LCD scherm .het is ook een ruime case. en dit allemaal voor ongeveeer 53 euro.

Heezy
10 April 2006, 18:10
Eén van de beste sites ivm. stille, koele en zuinige PC onderdelen:

http://www.silentpcreview.com/article75-page2.html

nojs
10 April 2006, 18:15
kostprijs?

ik gok meer dan die 53 euro :D:D

Heezy
10 April 2006, 18:21
De meeste wel ja :). Maar zijn dan ook hoogwaardige cases.

nojs
10 April 2006, 18:23
wat denk jij van die case dat red dragon zegt ?
Volgens mij is die wel ok

vanic
10 April 2006, 20:33
zoals ik al zei... ik heb een tybotech case... en hier zit zo'n pijp in...

dus omdat het Medion is is het niet goed???
je hebt nu die luchtpijp weggenomen... is jou temperatuur gedaalt???
waarschijnlijk niet anders zou je niet overwegen om een andere case te nemen


wat ook niet opgaat... men vergelijkt een AMD met een Intel prescott... terwijl iedereen weet dat een Prescott nu eenmaal enorm warm wordt...

en dan nog een bigtower tov. van een miditower... zo'n bigtower is een appartement...

vanic
10 April 2006, 20:34
Je zou de tybotech extreme gaming case moeten pakken. ik heb die case en ik heb een goede airflow mijn temperatuur is in mijn pc maar 27 graden


je bent toch degene waarvan zijn pc af en toe uitvalt nadat hij een fancontroler had geplaatst...
zit er in jou case geen zo'n luchtpijp naar je processor of heb je deze weggenomen?

nojs
10 April 2006, 20:37
néén bij hem zit er geen pijp !
maar de grootte van de case is geen probleem

vanic
10 April 2006, 20:38
@ heezy... nete is toevallig een verkoper van computers met een eigen winkel... als zij het al niet meer weten ...;)

vanic
10 April 2006, 20:41
néén bij hem zit er geen pijp !
maar de grootte van de case is geen probleem

het is Gman zijn case die een bigtower is... heb je al eens zo'n case gezien... deze is min. 60 cm hoog...

vanic
10 April 2006, 20:59
1. Hoe kan je iets koelen wat je afschermt?
2. Laat je onderdelen in je PC maar lekker bakken aan 60° - 66° --> No way... Warmte is de grootste vijand van electronica.
3. Sommige fabrikanten trekken zich niets aan van de levensduur van uw PC. Zolang hun garantieperiode maar overbrugd geraakt. Er worden gewoon verschillende onderdelen aangekocht en geassembleerd, zonder die effectief op mekaar af te stemmen of te kijken of die op mekaar afgestemd zijn.
4. We hebben het niet over aerodynamica met PC-cases hé. De bedoeling is dat er genoeg lucht verplaatst wordt doorheen je case. Dus max. 1 outtakefan ?????? Waarom dan cases voorzien van 3 outtakes en 3 intakes??? Zodat je kan kiezen zeker????
5. En 1 systeem koelen doorheen de fan van een PSU ???

1 die pijp werd ingevoerd ten tijde van de Prescott ... zodat de verse lucht rechtstreeks door de fan op je cpu kan worden aangezogen...
2 Intel zegt zelf dat voor een prescott de temperatuur in je case tot 66 ° max mag gaan... Njos zijn hoogoventje haalt zelf 59° ( met een fan die wat was het ook al weer 750rpm draait) dus zijn case zal zeker zo warm niet zijn...
3 de verkoper van de Medion pc heeft 3 jaar garantie... hoelang doe jij met jou pc ;)
4 hoeveel case's hebben 3 plaatsen om intakefans te steken en dan ook nog eens 3 outtakefans...
5 kan ik jou geen ongelijk geven...

nojs
10 April 2006, 21:04
zeg vanic de temp van de cpu is niet het zelfde dan de temp in de case hé

vanic
10 April 2006, 21:04
Dan zie ik het nog altijd niet :). Ik zei van die luchtpijp eraf te halen omdat die de airflow verstoort en ik zei dat hij hopelijk een zijfan had steken bij gebruik van die luchtpijp, om de lucht eruit te blazen, want die gaten aan de zijkant zijn alles behalve optimaal.



die luchtpijp dient toch omdat je fan op je cpu rechtstreek lucht zou kunnen aanzuigen ( van buiten) en blazen op cpu ipv. uit de case...

of blaast de fan niet op de cpu??

vanic
10 April 2006, 21:14
zeg vanic de temp van de cpu is niet het zelfde dan de temp in de case hé
' t is nu toch wel dit wat ik jou al de hele tijd wil uitleggen zeker

Intel zegt dat de temp in je case max tot 66° mag gaan... jou cpu heeft volgens speedfan 59° ... dus kan de temp in jou case nooit hoger zijn...
( ze zal nog een pak lager zijn)

dan zeggen de mannen van pc magazine ... deze maand toevallig in een artikel over het regelen van de fans... dat een gemiddelde cpu tot 60° mag gaan ( maar inderdaad zij zullen wel niet weten waarover ze het hebben...)

ze spreken ook over 3 manieren om dit te doen.. via speedfan ... helaas worden niet alle moederborden optimaal ondersteunt ( 't zijn er dan ook een pak he...)

via het bios van sommige moederbordfabrikanten...

en ten 3 (en dit heeft reddragon gedaan ) via manuele regeling ... men plaatst in de voorkant ( eventueel achteraan) een " kastje" waarop draaiknoppen staan... die men dan kan verdraaien en zo de fans meer laten blazen of minder...

nojs
10 April 2006, 22:14
ja ewel wie zegt dat die temp van 59 niet schadelijk
is voor mijn cpu zelf ?

reddragon
10 April 2006, 22:16
vanic: ik heb een tybotech extreme gaming case en daar zit geen buis in hoor.

g_man
11 April 2006, 07:16
1 die pijp werd ingevoerd ten tijde van de Prescott ... zodat de verse lucht rechtstreeks door de fan op je cpu kan worden aangezogen...
2 Intel zegt zelf dat voor een prescott de temperatuur in je case tot 66 ° max mag gaan... Njos zijn hoogoventje haalt zelf 59° ( met een fan die wat was het ook al weer 750rpm draait) dus zijn case zal zeker zo warm niet zijn...
3 de verkoper van de Medion pc heeft 3 jaar garantie... hoelang doe jij met jou pc ;)
4 hoeveel case's hebben 3 plaatsen om intakefans te steken en dan ook nog eens 3 outtakefans...
5 kan ik jou geen ongelijk geven...

1. Moeilijk verse lucht aanzuigen als je geen fan in je zijpaneel hebt !
2. is waar CPU temp is niet case temp
3. Ik doe normaal 1 jaar met een PC, maar het punt was het niet samenstellen van juist samenhorende onderdelen in 1 PC, waarvan die van Nojs toch wel een duidelijk voorbeeld is. Wanneer je je eigen PC samensteld zal dit niet gebeuren.
4. Deftige cases hebben plaats voor in en outtake fans. Zie vorig punt

vanic
11 April 2006, 08:42
vanic: ik heb een tybotech extreme gaming case en daar zit geen buis in hoor.


In mijn tybotech case dus wel ... zo'n Atrix.... maar jij bent het toch die fancontrollers heeft bijgeplaatst... waarvan zijn pc af en toe eens uitvalt...

vanic
11 April 2006, 08:46
1. Moeilijk verse lucht aanzuigen als je geen fan in je zijpaneel hebt !
2. is waar CPU temp is niet case temp
3. Ik doe normaal 1 jaar met een PC, maar het punt was het niet samenstellen van juist samenhorende onderdelen in 1 PC, waarvan die van Nojs toch wel een duidelijk voorbeeld is. Wanneer je je eigen PC samensteld zal dit niet gebeuren.
4. Deftige cases hebben plaats voor in en outtake fans. Zie vorig punt
1 hoe komt het dan dat Njos aan de zijkant... koude ( lucht ) voelt... inderdaad dit is de lucht die via de zijkant door de pijp aangezogen wordt door de fan van de cpu ... net hierom werd ( wordt) zo'n luchtpijp gestoken in een case... omdat het enorm moeilijk is om een Prescott koel te houden... ( kameraad Reddragon heeft ook 52° met zijn case...)

3 je weet net zo goed als ik dat dit niet waar is... iemand die zelf zijn pc samenstelt kent ook problemen... lees maar eens de verschillende fora na...

4 inderdaad... maar niet 2x3... wel zo'n bigtower zoals jij die hebt...

vanic
11 April 2006, 08:53
ja ewel wie zegt dat die temp van 59 niet schadelijk
is voor mijn cpu zelf ?
Intel zelf... en de mannen van PC magazine...

en momenteel jou cpu ( pc ) ook... als hij "te warm" wordt dan zal jou pc wel om de haverklap uitvallen... vastlopen...

je moet niet bang zijn... je hebt 3 jaar garantie ( je mag nog een pc zelf samenstellen dit heb je niet...) ieder zich zelf respecterend computeraar komt om het jaar ne nieuwe pc... ( hiertoe behoor ik dus niet...)

koop jou een nieuw case ... en zie wat er gebeurd met de temp van je cpu...
als je iets wil veranderen koop je dan eventueel een " betere" fan om op je cpu te plaatsen... ipv.de boxed fan van Intel...

Heezy
11 April 2006, 09:12
@ heezy... nete is toevallig een verkoper van computers met een eigen winkel... als zij het al niet meer weten ...;)
Ik ga niet zeggen dat deze Nete geen competente verkoper is, maar bij mijn weten heb je enkel een diploma bedrijfsbeheer nodig om een PC winkel op te starten. Diploma's omtrend informatica niet.


die luchtpijp dient toch omdat je fan op je cpu rechtstreek lucht zou kunnen aanzuigen ( van buiten) en blazen op cpu ipv. uit de case...

of blaast de fan niet op de cpu??

Eruit moet erin zijn.

vanic
11 April 2006, 11:28
Ik ga niet zeggen dat deze Nete geen competente verkoper is, maar bij mijn weten heb je enkel een diploma bedrijfsbeheer nodig om een PC winkel op te starten. Diploma's omtrend informatica niet.



Eruit moet erin zijn.

als je al meer dan 10 jaar ne winkel hebt... heb je toch wel iet of wat ervaring he... ( en wat zegt men ook al weer ... al doende leert men)
mijn buurjongen studeerde ook informatica... Hij kwam vragen aan mij wat er scheelde met zijne pc;) ( dit begreep ik toen toch niet hoor...)

eruit moet erin zijn... wat bedoel je...

ik bedoelde dat het lucht is van buiten de case die wordt aangezogen ipv lucht die in de case zit... (dus lucht die uit de case komt...)

of klopt het niet dat de fan( die zit op je koelblok) op je cpu blaast... dus als hij vooruit naar de cpu( koelblok) blaast dan zuigt hij toch de lucht achter hem aan... dus deze zuigt hij dan aan via die luchtpijp...

edit: die bedankt moest een quote zijn ...

nojs
11 April 2006, 12:32
vanic ik voel koude lucht inderdaad
maar het is net of die koude lucht geblazen !!wordt en niet gezogen
dus dat is toch het omgekeerde ?

vanic
11 April 2006, 13:25
jou cpu heeft 59 °... en er wordt via de luchtpijp koude lucht uitgeblazen... denk niet dat dit juist is hoor...
het zal we de lucht zijn die naar binnen wordt gezogen die je gewaar wordt...

barbapapa5800
11 April 2006, 14:24
vanic ik voel koude lucht inderdaad
maar het is net of die koude lucht geblazen !!wordt en niet gezogen
dus dat is toch het omgekeerde ?

soms is dit moeilijk vast te stellen.
wat ik dan doe, we zijn toch niet met brandbare gassen bezig, is met een aansteker enkele cm van de plaats waar je lucht aanzuigt een vlammetje maken.
dan weet je direct of ie aanzuigt of blaast.

g_man
11 April 2006, 15:16
soms is dit moeilijk vast te stellen.
wat ik dan doe, we zijn toch niet met brandbare gassen bezig, is met een aansteker enkele cm van de plaats waar je lucht aanzuigt een vlammetje maken.
dan weet je direct of ie aanzuigt of blaast.

Hou gewoon een blaadje papier ervoor, dan weet je het ook. :) ;)

barbapapa5800
11 April 2006, 15:19
vuur maakt het net iets spannerder.

*KABOEM*

lol, nog een stuiptrekking uit m'n jeugd...

g_man
11 April 2006, 15:23
1 hoe komt het dan dat Njos aan de zijkant... koude ( lucht ) voelt... inderdaad dit is de lucht die via de zijkant door de pijp aangezogen wordt door de fan van de cpu ... net hierom werd ( wordt) zo'n luchtpijp gestoken in een case... omdat het enorm moeilijk is om een Prescott koel te houden... ( kameraad Reddragon heeft ook 52° met zijn case...)

3 je weet net zo goed als ik dat dit niet waar is... iemand die zelf zijn pc samenstelt kent ook problemen... lees maar eens de verschillende fora na...

4 inderdaad... maar niet 2x3... wel zo'n bigtower zoals jij die hebt...

1.Dan moet er toch een perforatie voorzien zijn in het zijpaneel...vanwaar gaat ie anders lucht aanzuigen? En als er perforatie is kan er ook een fan achter gezet...
3. Niet mee eens...klaargemaakte pc's hebben in mijn ogen alleen maar nadelen. Er moet toch op iets bespaard worden om een budgetPC in mekaar te krijgen. Jonge je kan niet geloven wat ik allemaal ben tegengekomen als ik zo'n kast opendoe. Nu fabrikagefouten kunnen altijd voorkomen...maar het gaat mij om de merken die pc's in mekaar steken aan budgetprijzen... goed en goedkoop gaan nu eenmaal niet samen. Zeker niet op vlak van IT.
4. Tuurlijk niet overal 2x3 dat weet ik ook wel...

g_man
11 April 2006, 15:24
vuur maakt het net iets spannerder.

*KABOEM*

lol, nog een stuiptrekking uit m'n jeugd...

:evil: *Firestarter *:evil: :)

g_man
11 April 2006, 15:37
of klopt het niet dat de fan( die zit op je koelblok) op je cpu blaast... dus als hij vooruit naar de cpu( koelblok) blaast dan zuigt hij toch de lucht achter hem aan... dus deze zuigt hij dan aan via die luchtpijp...

Daar bestaan nog steeds verschillende theorien over. Sommige zeggen dat de fan moet blazen, anderen dat de lucht moet worden weggezogen. Die theorie hangt een beetje samen met het soort koeler, of je nog andere koelers (fans) hebt,....ed

Heezy
11 April 2006, 18:10
als je al meer dan 10 jaar ne winkel hebt... heb je toch wel iet of wat ervaring he... ( en wat zegt men ook al weer ... al doende leert men)
mijn buurjongen studeerde ook informatica... Hij kwam vragen aan mij wat er scheelde met zijne pc;) ( dit begreep ik toen toch niet hoor...)

1. Meningen verschillen. Wil niet zeggen omdat hij een winkel heeft dat hij alles weet. Bv. wat als je 2 raptors boven mekaar hebt hangen, met nog enkele andere hd's? Moeten die niet extra gekoeld worden? Daar is het best van een fan voor te hangen. Maar volgens hem is enkel een airflow van beneden naar boven goed...
2. Ik heb al genoeg meegemaakt dat ik een vraag stelde in een PC winkel en dat ze het in Keulen hoorden donderden. Om verkoper te zijn hoef je geen expert te zijn. Trouwens, heel veel verkopers komen hun vragen stellen op fora als ze de fout niet vinden. En hoeveel keer wordt een software fout behandeld met een format c:?


eruit moet erin zijn... wat bedoel je...

Kijk post 41

g_man
11 April 2006, 18:20
1. Meningen verschillen. Wil niet zeggen omdat hij een winkel heeft dat hij alles weet. Bv. wat als je 2 raptors boven mekaar hebt hangen, met nog enkele andere hd's? Moeten die niet extra gekoeld worden? Daar is het best van een fan voor te hangen. Maar volgens hem is enkel een airflow van beneden naar boven goed...
2. Ik heb al genoeg meegemaakt dat ik een vraag stelde in een PC winkel en dat ze het in Keulen hoorden donderden. Om verkoper te zijn hoef je geen expert te zijn. Trouwens, heel veel verkopers komen hun vragen stellen op fora als ze de fout niet vinden. En hoeveel keer wordt een software fout behandeld met een format c:?



Kijk post 41

Om hierop verder te gaan...hier in 't Genkse durf ik geen shop aan te bevelen. Heb er meerdere gebrobeerd...telkens slecht aangekomen en als er problemen zijn komt de duitse stad terug in het gehoor. Trouwens er zijn weinig winkels (toch hier in de buurt) die echte kwaliteitsproducten verkopen. Zal ook wel met vraag/aanbod te maken hebben en prijs natuurlijk. Mss nog een gat in de markt hier :)

vanic
11 April 2006, 18:48
1.Dan moet er toch een perforatie voorzien zijn in het zijpaneel...vanwaar gaat ie anders lucht aanzuigen? En als er perforatie is kan er ook een fan achter gezet...
3. Niet mee eens...klaargemaakte pc's hebben in mijn ogen alleen maar nadelen. Er moet toch op iets bespaard worden om een budgetPC in mekaar te krijgen. Jonge je kan niet geloven wat ik allemaal ben tegengekomen als ik zo'n kast opendoe. Nu fabrikagefouten kunnen altijd voorkomen...maar het gaat mij om de merken die pc's in mekaar steken aan budgetprijzen... goed en goedkoop gaan nu eenmaal niet samen. Zeker niet op vlak van IT.
4. Tuurlijk niet overal 2x3 dat weet ik ook wel...

1 natuurlijk is er een perforatie voorzien in de zijkant... maar er is niks voorzien voor een fan te steken...( 'k heb ook zo'n pc case...)
net als in mijn tybotech case hier is de zijkant gewoon " open" en afgedekt met zo'n filterdoek...
3 inderdaad iedere merk is ne budget pc...

Heezy
11 April 2006, 19:06
Om hierop verder te gaan...hier in 't Genkse durf ik geen shop aan te bevelen. Heb er meerdere gebrobeerd...telkens slecht aangekomen en als er problemen zijn komt de duitse stad terug in het gehoor. Trouwens er zijn weinig winkels (toch hier in de buurt) die echte kwaliteitsproducten verkopen. Zal ook wel met vraag/aanbod te maken hebben en prijs natuurlijk. Mss nog een gat in de markt hier :)

Idd, je kan al zien aan het aanbod van producten wat voor een winkel het is. Ik heb chance, hier in Merksem is er winkel met goede producten en zeer goede prijzen. Maar toen ik vroeg of de switch die ik ging kopen autosensing poorten had, wist hij niet waar ik het over had.

vanic
11 April 2006, 19:14
1. Meningen verschillen. Wil niet zeggen omdat hij een winkel heeft dat hij alles weet. Bv. wat als je 2 raptors boven mekaar hebt hangen, met nog enkele andere hd's? Moeten die niet extra gekoeld worden? Daar is het best van een fan voor te hangen. Maar volgens hem is enkel een airflow van beneden naar boven goed...
2. Ik heb al genoeg meegemaakt dat ik een vraag stelde in een PC winkel en dat ze het in Keulen hoorden donderden. Om verkoper te zijn hoef je geen expert te zijn. Trouwens, heel veel verkopers komen hun vragen stellen op fora als ze de fout niet vinden. En hoeveel keer wordt een software fout behandeld met een format c:?



Kijk post 41

Ik heb nergens gezegd dat hij alles weet he.. ik zeg dat men ook kennis krijgt door ervaring ...( dit beseft men ook op de arbeidsmarkt ;))
in de pc van Njos
zitten geen raptors he... we moeten de systemen een beetje vergelijken met elkaar he... en het systeem in die thread is een beetje vergelijkbaar he...

nojs
12 April 2006, 20:08
raptors ?
wat zijn dat ?
en waarom zit dat NIET in mijn pc ?

g_man
12 April 2006, 20:19
raptors ?
wat zijn dat ?
en waarom zit dat NIET in mijn pc ?

raptor = een Hdd die op 10000 RPM draait. Standaard tegenwoordig = 7200 RPM, daarvoor 5400 RPM. Waarom niet in jou PC. Omdat die veel geld kost. 37 Gb (8mb cach 104€), 74Gb (155€) en nu ook in 150Gb versie (16 Mb cache 300€)

Heezy
12 April 2006, 20:38
Idd. En die kunnen dan nogal warm worden.

Ik weet ook wel dat er in nojs zijn pc geen raptors zitten, maar het ging mij erom dat je zei dat 'als mensen met een pc winkel het al niet meer weten'. In die thread die je liet zien, zie ik niet in waarom je enkel die soort van airflow als juiste zou moeten aannemen.
Maar swat, we gaan off-topic.

nojs
12 April 2006, 21:07
inderdaad en om terug on topic te gaan
hoe overtuig ik mijn vader zodat ik een nieuwe case
mag kopen ?

g_man
12 April 2006, 21:11
inderdaad en om terug on topic te gaan
hoe overtuig ik mijn vader zodat ik een nieuwe case
mag kopen ?

Prijs voorleggen van een nieuwe PC en een case. Moet dan zelf maar een kosten/baten analyse maken hé. :) ;)

vanic
12 April 2006, 21:31
inderdaad en om terug on topic te gaan
hoe overtuig ik mijn vader zodat ik een nieuwe case
mag kopen ?

nu zijn we bij het probleem... ;);)
terwijl als je iets wil doen aan de temps van je cpu ... je een andere koeler moet steken ipv. de boxed koeler...

vanic
12 April 2006, 21:36
Idd. En die kunnen dan nogal warm worden.

Ik weet ook wel dat er in nojs zijn pc geen raptors zitten, maar het ging mij erom dat je zei dat 'als mensen met een pc winkel het al niet meer weten'. In die thread die je liet zien, zie ik niet in waarom je enkel die soort van airflow als juiste zou moeten aannemen.
Maar swat, we gaan off-topic.
klopt zijn uitleg of niet voor het systeem dat wordt voorgelegd ...
fans voorkant intake ... achteraan outtake...

en het is een feit dat warme lucht stijgt en koude lucht onderaan hangt ( heeft niks te zien met airflow... maar met de natuurwetten...)


't zelfde van een fan op je cpu... al de koelblokken met fans voor een cpu die ik in mijn handen heb gehad.... blazen de lucht op het koelblok...
( nog geen enkele die de lucht wegzuigt) dus wat gebeurd er bij Njos; er wordt lucht vanaf de zijkant gezogen door de "buis" die rechtstreeks verbinding maakt met de zijkant...

reddragon
12 April 2006, 21:56
G MAN IK DOE DAT OOK :p

Heezy
12 April 2006, 22:53
klopt zijn uitleg of niet voor het systeem dat wordt voorgelegd ...
fans voorkant intake ... achteraan outtake...

en het is een feit dat warme lucht stijgt en koude lucht onderaan hangt ( heeft niks te zien met airflow... maar met de natuurwetten...)


't zelfde van een fan op je cpu... al de koelblokken met fans voor een cpu die ik in mijn handen heb gehad.... blazen de lucht op het koelblok...
( nog geen enkele die de lucht wegzuigt) dus wat gebeurd er bij Njos; er wordt lucht vanaf de zijkant gezogen door de "buis" die rechtstreeks verbinding maakt met de zijkant...
Als je enkel in één richting kijkt ja. Airflow is 1 ding. Het koelen van zaken die je primair stelt is 2. En zijfan kan bv. verse lucht aan je graka geven als dat je prioriteit is. Zeggen dat vooraan in, achteraan out de enige goede opstelling is, vind ik heel kort door de bocht.µ
En waar zeg ik dat de fan weg van de heatsink blaast?

vanic
13 April 2006, 08:43
Als je enkel in één richting kijkt ja. Airflow is 1 ding. Het koelen van zaken die je primair stelt is 2. En zijfan kan bv. verse lucht aan je graka geven als dat je prioriteit is. Zeggen dat vooraan in, achteraan out de enige goede opstelling is, vind ik heel kort door de bocht.µ
En waar zeg ik dat de fan weg van de heatsink blaast?
En ik heb

inderdaad dan kun je inderdaad een fan steken die op je Graka blaast... afhoewel de nieuwe kaarten hun eigen koeling hebben...

de luchtpijp zit niet ter hoogte van je graka he... die zit ter hoogte van je cpu...

maar dan begrijp ik niet dat de luchtpijp ( voor de airflow) eruit moet... maar je wel een extra fan moet steken ... je airflow zal toch ook " kapot" worden gemaakt door een luchtstraal die je airflow kruist...

we zijn eigenlijk wel al de hele tijd bezig met het koelen van een CPU die 59° heeft en de vraag of dit te veel is...

ik zeg nergens dat jij dit hebt gezegd... ik vraag enkel de bevestiging... bij deze heb je dit gedaan...

Heezy
14 April 2006, 00:30
Een zijfan kan ook ter hoogte van de graka staan.

Nojs had geen fan aan de zijkant (en dus begin van zijn luchtpijp). Daarom moest die eraf. Maar ik ben ook geen voorstander van luchtpijp met fan, maar dat is al pakken beter dan zonder.

Je kan theoretisch wel zeggen wat de beste airflow situatie is, maar in praktijk kunnen de koelingprestaties enorm variëren. Bv. elke case is anders, en laat op andere plaatsen (waar dus geen fans zitten) in de case ook lucht binnen, waardoor die 'ideale' airflow ook al verbroken is. Dus daarom zeggen (Nete) dat vooraan onderaan intake en achteraan bovenaan outtake de enige goede manier is voor een goede airflow, vind ik persoonlijk niet correct.
Je moet het zelf testen. Ik heb bv. een Antec case met 1 x 120mm rear, 1 x 80mm front en 1 x 80mm side (ter hoogte van cpu). Er zat ook een luchtpijp bij. Ik heb alle situaties uitgetest, en de beste voor mij was overal de fans zonder luchtpijp.

vanic
14 April 2006, 11:03
Nojs had geen fan aan de zijkant (en dus begin van zijn luchtpijp). Daarom moest die eraf. Maar ik ben ook geen voorstander van luchtpijp met fan, maar dat is al pakken beter dan zonder.


de luchtpijp maakt " verbinding "met de fan op je CPU ... en deze zit er enkel maar omdat je fan op de cpu rechtstreeks ( verse) lucht zou kunnen aanzuigen van buiten de case (vanaf de zijkant) ... door de pijp zuigt je fan " geen" lucht aan vanin de case. ( dus deze is koeler)
daarom zit er in de luchtpijp geen fan ...

deze pijp kwam er enkel om "heethoofd" prescott te kunnen koelen

Ik meen te hebben gehoord op het werk ... dat het nooit goed is een fan te laten blazen op een fan.. ( wel niet in pc's ... wel voor andere electronica die dient te worden gekoeld)

maar ik denk eerder dat Njos een nieuwe case wil ipv. zijn cpu koeler te houden ;)
zijn kameraards Prescott heeft 52° ... met meer fans en de fan op de cpu draait bijna maximaal ... 3700rpm zonder pijp ...zijn cpu heeft 59° met 1 fan op de cpu die ongeveer 700rpm draait met zijn pijp...

dus ik blijf erbij als hij de temp van de cpu( echt )naar beneden wil hij enkel een nieuwe cpu koelblok nodig heeft ipv. de boxed koeler...


inderdaad een zijfan kan ter hoogte van de graka staan... alleen zit er hier dan geen zo'n pijp op ... de pijp zit ter hoogte van de cpu...


in mijn tybotech case ... zit een luchtpijp ter hoogte van de cpu met daaronder een 120mm fan ter hoogte van de graka...
http://img158.imageshack.us/img158/4503/pict00188wp.jpg (http://imageshack.us)