Volledige versie bekijken : probleem hd grootte



coopman
11 April 2006, 19:18
ik heb een probleem met mijn harde schijf voor mijn pc2
pII 400 mhz

ik kan de schijf enkel herkennen met de pc als ze gelimiteerd is tot 32 gig de pc is in fat 32 geformatteerd maark als hij 60 is herkent hij hem gewoon niet


weet iemand hier raad mee ?

Heezy
11 April 2006, 19:54
Lees de sticky door. (http://www.ivanhoejupiler.be/t4299-geen-volledige-harde-schijf-137-gb-128-gb-limiet.html)

coopman
11 April 2006, 23:47
dit versta ik helemaal niet hoor :damn:

Heezy
12 April 2006, 01:45
Dit zal je eerst moeten doen gezien je oud moederbord:


BIOS Update

Als je BIOS geen 48-bits LBA ondersteunt, zal je dit in je OS ook niet kunnen activeren. Dit is dus een eerste vereiste. BIOS’s jonger dan het begin van 2002 hebben een 48-bits LBA. Moest je een ouder BIOS hebben, dan zal je je BIOS moeten flashen. Kijk daarvoor hier (http://www.ivanhoejupiler.be/t21529-hoe-mijn-bios-flashen-.html).

Dan afhankelijk van je OS:


Operating System probleem

Windows XP en 2000

Windows XP en 2000 ondersteunen beiden een 48-bits LBA vanaf minstens SP1 voor Windows XP, en vanaf SP3 voor Windows 2000. Hier de mogelijke oplossingen:

1) Download het laatste Service Pack voor je OS en installeer het. Als je niet weet hoe dat moet, klik hier: Windows XP (http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb%3BEN-US%3B322389) en Windows 2000 (http://support.microsoft.com/?kbid=260910)

- In de meeste gevallen zal je nog een register waarde moeten aanmaken om dit te activeren:
Klik op start – uitvoeren – typ ‘regedit’ (zonder aanhalingstekens) – OK
Ga naar deze registersleutel: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Servic es\atapi\Parameter
Klik dan in de taakbalk bovenaan op bewerken – nieuw – DWORD waarde
Typ dan de naam ‘EnableBigLba’ (zonder aanhalingstekens) en druk op enter.
Dubbelklik op deze nieuwe waarde, zet deze waarde op 1 en klik op OK.
Sluit de registry editor af.
Start de computer opnieuw op om het te laten activeren.- Als je niet wil prutsen in je regedit of niet goed durft, gebruik deze EnableBigLba Tool (http://www.48bitlba.com/enablebiglbatool.htm) dan. Die doet alles voor je vanzelf.

- Ga nu naar schijfbeheer (rechterklik ‘deze computer’ – beheren – schijfbeheer), en voila, daar zal je nu een ongeformatteerde partitie zien staan. Met het programma Partition Magic bv. kan je deze partitie aan je huidige partitie toevoegen indien gewenst.

- Wil je nu je Windows van de eerste keer op een partitie groter dan 128 GB kunnen installeren, dan zal je Windows met de SP’s en register aanpassingen moeten slipstreamen (http://www.winsupersite.com/showcase/windowsxp_sp2_slipstream.asp).



2) Intel heeft drivers enkel voor de 8-serie chipsets om toch de volledige capaciteit van de harde schijf te kunnen verkrijgen. Kijk hier voor meer info: Intel Application Accelerator (http://www.intel.com/support/chipsets/iaa/).



3) Er zijn gevallen bekend dat grote (>128 GB) Maxtor schijven correct in de BIOS worden herkend, maar in Windows slechts als 128 GB worden gezien, ook al heb je minimaal Win2K SP3 en WinXP SP1 geïnstalleerd. De exacte oorzaak is vooralsnog onbekend, maar dit probleem is gelukkig wel te oplossen met Maxtor Big Drive Enabler (http://www.maxtor.com/portal/site/maxtor/menuitem.3c67e325e0a6b1f6294198b091346068/?channelpath=/en_us/Support/Software%20Downloads/ATA%20Hard%20Drives&downloadID=11).


Windows 98

De FDISK van Windows 98 kan harde schijven groter dan 64 GB niet correct weergeven. Kijk hier (http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;263044) voor een patch van Microsoft.


Windows 95

Windows 95 ondersteunt geen harde schijven groter dan 32 GB. Enkel een upgrade naar een nieuwere Windows kan een oplossing bieden.


Wil je dit niet allemaal doen, en een makkelijke oplossing zoeken:


Ultra ATA/133 PCI controller kaart voor Windows XP, 2000, Me, 98SE

Dit is de gemakkelijkste oplossing. Aangezien deze kaart een eigen controller en BIOS aan boord heeft, en Windows de kaart (en dus schijf) benadert via de drivers van de kaart, kan je met deze kaart dus over de volledige capaciteit van je schijf beschikken.

Op de belangrijke voorwaarde dat het BIOS op de kaart dus 48-bit LBA ondersteunt. Dit kan je nakijken op de site van de fabrikant.

of


Externe USB/Firewire Hard Disc

Dit is een even gemakkelijke oplossing voor uitwendig gebruik. De behuizing bezit een bridge chip om van IDE naar USB/Firewire te gaan. En aangezien hier ook een eigen controller aanwezig is, zal een oud BIOS of OS dat 48-bits LBA niet ondersteunt, hierop geen invloed hebben en zal de harde schijf volledig herkend worden. Ook de Windows Mass Storage Driver heeft hier geen probleem mee.

Er zijn wel 2 belangrijke zaken:

1. De bridge chip moet 48-bits LBA ondersteunen. Zoniet zal je een firmware update moeten doen.
2. Niet vergeten dat NTFS op oudere Windows versies niet wordt ondersteund en dus zal je in FAT moeten formatteren (voor diegenen die reeds een externe harde schijf bezitten). Ook is het zeker op oudere computers aangeraden dan om partities aan te maken i.p.v. de hele schijf te formatteren in één grote FAT partitie.

coopman
12 April 2006, 13:12
ik heb nu proberen starten met de schijf al slave maar dan herkent ie mijn andere schijf van 8 giga niet meer :s

Milo
12 April 2006, 13:57
Euhm vraagske ....
Is da een nieuwe harddisk ?
Want euhm , ik heb dit ook al gehad .... een winkel verkoopt een persoon een harde schijf met een massa opsla , en er wordt maar een deel herkent .
Komt doordat je een oude config hebt die ingesteld staat naar oude harddisks.
Euhm nieuwere hd's die nja zijn véél te complex voor oude systems.
Als het een nieuwe harddisk is , ga dan even terug naar die inkel , zeg waaruit je systeem bestaat en vraag een passende harddisk ....

coopman
12 April 2006, 15:59
dat zal het niet zijn
de schijf is iets van 5 jaar oude en de pc 7-8 jaar

Milo
13 April 2006, 14:10
Dan vrees ik dat uw schijfken bijna aan het einde van z'n latijn zal zijn ..... ik denk niet dat Heezy zijn post dan eigenlijk tot véél nut zal hebben gehad ....... Vermeld dat aub vooraf .... want wij denken dat nja dat een nieuwe schijf is ..... Remember , informatica daar moet ge duidleijk in zijn
thx

coopman
16 April 2006, 19:08
nee dat is het niet in mijn nieuwe pc werkte ze wel nog :damn:

cruwero
16 April 2006, 19:47
Wanneer je een schijf in Windows 2K/XP met FAT32 wil partitioneren en formatteren, dan kun je niet verder dan 32GB gaan.
Maak er eens ntfs van:
Henk

coopman
16 April 2006, 23:36
het is windows 98 se maar ik kan 'm gewoon niet groter dan 32 gig maken

als ik de jumper niet op "limit capacity to 32gb" zet vind de pc ze gewoon niet en mijn master schijf ook niet

Nikolas
17 April 2006, 17:26
Dan zul je volgens mij je BIOS moeten updaten, zoals Heezy al aanhaalde.
Hou er wel rekening mee dat dit riskant is.

cruwero
17 April 2006, 17:36
Wat is de grootste HDD die ik in mijn PC kan doen?
Dat hangt vooral van de BIOS af. Hieronder volgt een opsomming van een aantal BIOS limieten die je als een zekere richtlijn kan aanhouden. Kijk eens van welke datum je BIOS is:
BIOS van vóór juli 1994
Door gebrek aan LBA (Logical Block Addressing) kun je harddisks van maximaal 504MB hierop aansluiten.
BIOS van tussen juli 1994 en mei 1996
Deze BIOS'sen kunnen niet meer dan 4093~4096 cylinders addresseren met een limiet van 2,1GB als gevolg.
BIOS van tussen mei 1996 en januari 1998
Er zijn 2 limieten: de 4,2GB limiet ligt aan DOS en Windows 95/98. In dit geval moet je de harddisk handmatig in de BIOS instellen ipv een autodetect doen. De 8,4GB limiet ligt aan de gebrekkige Int 13h instructies.
BIOS van tussen januari 1998 en juni 1999
Dit treft alleen de systemen met een AWARD BIOS. Er zat een bug in de BIOS, waardoor de HDD's groter dan 32GB niet correct werden herkend.
BIOS van tussen juni 1999 en begin 2002
De 28bits LBA addressering zit nu op haar grens: 128GB. Dit is te omzeilen door een BIOS update (bijv. Promise/Highpoint controllers) danwel door een driver update (de onboard IDE van Intel 8xx chipsets). De 28bits LBA addresering wordt dan omgezet in 48bits LBA addressering met als gevolg dat het limiet wordt verlegd naar 128PB (144 miljoen GB).
Let op: het is niet uitgesloten dat jouw BIOS er enkele maanden naast kan zitten.
Tip: op 48bitLBA.com staat een heldere uitleg over de 48bits LBA limiet aka de 128GB limiet en je kunt er het HDINFO tooltje downloaden dat jou kan vertellen of jouw BIOS over de 48bits LBA ondersteuning beschikt.
Oplossingen: het moge duidelijk zijn dat je een BIOS update nodig hebt om een bepaald limiet om te zeilen. Kijk hiertoe op de site van de moederbordfabrikant of op de site van de OEM fabrikant, afhankelijk van het type computer dat je hebt. Mocht de fabrikant geen nieuwe bios hebben, dan kan het nog interessant zijn om even op wimsbios te kijken. De 28bits LBA addressering is niet altijd om te zeilen, de enige oplossing is dan een losse PCI IDE controller. Alle ATA133 controllers en sommige ATA100 controllers zijn geschikt. Een stuk verderop in deze FAQ staan de oplossingen uitgebreid uitgelegd: Mijn harddisk wordt als 2/8/32/128GB herkend, terwijl die groter is?
Dus misschien kan jij het nog oplossen met Partion Magic.
Anders een Bios update
Henk

coopman
18 April 2006, 17:59
ik heb ene van 1998 dus het zal die bug zijn ga straks eens proberen updaten

coopman
18 April 2006, 19:09
heb 'm weer tot 32 gig gelimiteerd hij werkt nu zo jammer dat hij maar 32 gig kan gebruiken maar het is toch maar als 2de pc en heb mijn dataschijf van 250 gedeeld dus via netwerk kan ik daar stuff opzetten :)

compuchrisje
18 April 2006, 19:18
Volgens mijn bescheiden mening ligt het aan je moederbord, je zegt dat de computer 7-8 jaar oud is, ongeveer zoals mijn oudje dus. Als je moederbord geen grote schijven ondersteund, zal je ook niet verder raken dan dat. Bij mij zitten er twee schijven in, de originele van 6 gig als slave en ééntje van 40 als C-schijf. Daarvan wordt ook maar 30 erkend. Denk ook niet dat je je mobo kan upgraden, meestal is daarvoor ook niks meer te vinden. Wat mss wél kan is partities aanmaken, bv ééntje van 25 en dan kijken hoeveel ie dan ziet staan.

cruwero
18 April 2006, 19:21
partities aanmaken
Dit kan, gebruik dan Partion Magic:
Henk