Volledige versie bekijken : inlineframe



Joga
17 April 2006, 22:47
kan je in een inlineframe
ook tekst zetten enzo
bij lukt alleen een link (src="http...")
:)

Spoorzoeker
18 April 2006, 07:31
Ja hoor, kijk hier maar:

http://www.handleidinghtml.nl/html/frames/frames08.html

Jelle
18 April 2006, 07:36
Het principe van een iframe is dat je een webpagina in een webpagina weergeeft. Dat is uiteraard alleen mogelijk met een link via het src attribuut.

Edit: de tekst, waar Spoorzoeker op wijst, zal zich alleen tonen als de browser van de bezoeker geen frames ondersteunt. Alle moderne browsers ondersteunen dit als basisfunctionaliteit, dus dit is alleen voor unieke gevallen die nog met Internet Explorer 1 ofzo surfen.

Joga
18 April 2006, 07:42
Het principe van een iframe is dat je een webpagina in een webpagina weergeeft. Dat is uiteraard alleen mogelijk met een link via het src attribuut.

Edit: de tekst, waar Spoorzoeker op wijst, zal zich alleen tonen als de browser van de bezoeker geen frames ondersteunt. Alle moderne browsers ondersteunen dit als basisfunctionaliteit, dus dit is alleen voor unieke gevallen die nog met Internet Explorer 1 ofzo surfen.
dus ik kan niet een "site maken" in een iframe ??
Hoe moet ik dat dan doen: een rechthoekige frame (verticaal) waar mijn site in zou komen

alvast bedankt

Edit: dat van spoorzoeker wist ik ook al want ik gebruik handleidinghtml voor als ik iets niet weet.
Maar de meeste mensen hebben niet meer ie 1 hé :p

Jelle
18 April 2006, 11:43
Dat kan wel, maar je plaatst dat in een apart html-bestand en daar link je dan naar via het src attribuut van de iframe tag. Ook kan je in de iframe tag de exacte grootte enzo specifiëren van het iframe. Kijk ook eens in Handleiding HTML voor nog meer mogelijkheden van het iframe (border enzo), maar realiseer je ook dat frames altijd zo veel mogelijk te vermijden zijn :)

Die tekst in het iframe plaatsen heeft toch nog wel een beetje nut: voor mensen die dan toch nog met zo'n superoude browser surfen en het is ook goed voor je SEO (search engine optimization, zoekmachine optimalisatie). Zoekmachines vinden alternatieve teksten altijd goed: alt bij afbeeldingen, dit bij iframes, noframes bij gewone frames, ... Allemaal erg kleine dingen, een gigantische invloed hebben ze niet, maar ze zijn dus altijd nuttig als je wilt perfectioneren.

Joga
18 April 2006, 13:09
Maar als ik dit dan doe, en ik link met src in mijn rechtehoekige (vericaal) iframe. Dan zit ik met scrollbalken.

ik zal dan later eens posten wat ik juist bedoel

Spoorzoeker
18 April 2006, 15:05
Als je een link naar een webpagina plaatst, dan laat die webpagina toch tekst en zo zien in het iframe ?.

Of ben ik het spoor nu helemaal bijster ?. :D :lol:

Jelle
18 April 2006, 16:40
Maar als ik dit dan doe, en ik link met src in mijn rechtehoekige (vericaal) iframe. Dan zit ik met scrollbalken.

ik zal dan later eens posten wat ik juist bedoel
Dan moet je je iframe groter maken (height en width), dat is het teken dat er meer op die pagina staat dan in je iframe kan ;)

zodiac
18 April 2006, 20:04
* <iframe ... scrolling="no"></iframe>

* of bedoel je dat de tekst automatisch op een ander regel komt als de zin te lang is; dan moet je in de file waarnaar er wordt verwezen de breedte bepalen. Dat kan met een div, table,..

Joga
18 April 2006, 21:59
* <iframe ... scrolling="no"></iframe>

* of bedoel je dat de tekst automatisch op een ander regel komt als de zin te lang is; dan moet je in de file waarnaar er wordt verwezen de breedte bepalen. Dat kan met een div, table,..

nee bedankt
ik zal eens posten wat ik bedoel

Joga
20 April 2006, 22:21
ik heb dus geprobeerd om het anders op te lossen maar dit lukt dus niet!
ik moet het dus doen door src="..." nu zou ik willen dat ik een iframe
iets kan openen maar dat dat venster dat ik open even groot is als mijn
iframe!! hoe doe ik dit ??

zodiac
21 April 2006, 19:17
In die src="" zet je dus de link naar de pagina waarin de inhoud staat.
Verduidelijk in die pagina dat de marges 0 zijn: <body leftmargin="0" topmargin="0" rightmargin="0" bottommargin="0">
Plaats de tekst in een div of in een tabel die dezelfde afmetingen heeft als je iframe: <div width="x" height="y">tekst</div>resultaat:

<html>...<body>
<iframe width="x" height="y" marginwidth="0" marginheight="0" src="inhoud.html"></frame>
</body></html>
en in inhoud.html:

<html>...<body leftmargin="0" topmargin="0" rightmargin="0" bottommargin="0">
<div width="x" height="y">tekst</div>
</body></html>

ik weet niet of er nog een andere oplossing is..

Joga
21 April 2006, 21:25
hartelijk bedankt
zal dit eens proberen en laten
weten of het al dan niet lukt
:good:

Joga
21 April 2006, 22:46
heb nog een vraagje
een div wat is dat ??
alvast bedankt

Joga
21 April 2006, 22:54
Ik heb het nu gedaan en alles lukt perfect :good:
heel erg bedankt zodiac. Nu heb ik nog een klein
vraagje, een div wat is dat eigenlijk ?? :p
groeten bert

Jelle
21 April 2006, 23:20
Een div heeft geen (semantische) betekenis zoals een p (paragraaf), h1/2/3 (heading), ... Een div is bedoeld als container tag (element om dingen te groeperen). Ze zijn er om je document te structureren.

De volledige uitleg van het W3C over de div tag vind je hier (http://www.w3.org/TR/html4/struct/global.html#edef-DIV).