Volledige versie bekijken : problemen met connectie telenet met andere pc



nunji
20 April 2006, 17:55
Hallo,
Woon dus nu even bij men pa, heb mijn pc meegenomen, ik zat thuis op adsl maar hier is het telenet, nooit probs me adsl gehad thuis.
wel, ik wil hier mijn pc vervangen door de 500mhz die hier op telenet was aangesloten.. kan ik niet op inet geraken (niet surfen, niet nix).
Heb dan ook volledige format gedaan, maar dat hielp ook niets, dan heb ik gebeld naar telenet klantendienst en was zo'n 10min met hem aan de lijn, we hebben van alles geprobeerd: mijn ethernet adapter gereïnstalleerd (lan netwerkkaart), alles uitgetrokken en er terug in, modem reset (lichtjes branden wel en op men andere pc, die oude, kan ik wel zonder enig probleem op internet), heb ook eens in telenet hulp boekje gebladerd en geprobeerd mijn TCP/IP te veranderen, ook niet gelukt.
mijn IP is op die niet-inet-werkende pc 169.nog wat.0.0....
had in boekje gelezen dat als je IP met 169 starte dat je wel een probleem hebt..
Ik ben dus ten einde raad en :bow: aan wie mij kan helpen met mijn probleem(pje).

PS: Na 10minuten praten met die telenet klantendienst man viel gsm uit -> krediet op (net nieuwe kaart van 25€ dus dacht foert!)

compuchrisje
20 April 2006, 18:22
Denk dat niet zo meteen ligt aan telenet maar aan jouw computer. Kijk eens hier:http://www.ivanhoejupiler.be/t161-netwerkje-maken-van-twee-pcs.html

nunji
20 April 2006, 18:28
neen je snapt het niet, ik _VERVANG_ mijn pc met de oude pc, dus geen netwerk van 2pc's, ik wil dat maar 1 pc (de mijne) wordt aangesloten aan het internet, ik wil geen 2pc's die aangesloten zijn. ik heb de draden uit de oude getrokken en in de nieuwe gestoken dus de nieuwe staat op dezelfde plaats.

compuchrisje
20 April 2006, 18:42
Dan zal je mss een paar uurtjes moeten wachten tot telenet zijn verbinding heeft gereset? Is met adsl ook zo, gewoon aangesloten laten dus.

PeterN
20 April 2006, 20:09
Waarschijnlijk zal er bij u vader nog telenet mono abonnement zijn. Dit is het oude abonnement waarbij je maar recht hebt op 1 ip adres. Zodra er netwerkhardware wordt aangeloten wordt aan dat mac adress, wat uniek is voor iedere hardware, een ip gekoppeld. Verander je nu van pc, en dus andere netwerkhardware (je pc heeft een andere netwerkkaart met een ander uniek mac adres) ga je geen ip krijgen.
Wat kan je doen:
- Zoals compuchrisje opgeeft, trek de telenet modem uit en wacht een dik uurtje. Ongeveer om het uur gaat telenet de mac adressen en ip adresen daaraan verbonden, updaten. Dus na dat uur zet de modem terug aan en dan uw pc. Dan zal telenet werken op jouw pc, en niet meer op de andere. Om terug te zetten weer hetzelfde doen, een uurtje modem uit en dan terug aan met de andere pc.
Om dit te verhelpen kan je uw abonnement omzetten naar telenet expressnet via 'mijn telenet' op de site van telenet. Dit abonnement is het nieuwe abonnement, kost even veel en heeft 2 ip adressen ;)

pieken
20 April 2006, 20:59
Vraagje... Heb je de UTP kabel zelf gemaakt? Als installateur weet ik dat met een 169. IP de kabel niet correct is. Kijk daar dus eerst eens naar. Volgend op de vorige reply's... je hoeft de modem niet gedurende een uur uit te trekken, tien seconden is voldoende om de modem een nieuw IP te laten aanmaken. Telenet "released" de IP's om de twee uur.

Greetz

nunji
20 April 2006, 22:37
heb ik al gedaan, die 10seconden, dat zei die ene telenetman dat ik dat moest doen, heb het gedaan, gwn alle priezen uitgetrokken van de modem, en er dan terug in, heeft niets geholpen :(.
Heb utp kabel NIET zelf gemaakt, heb hem gekregen toen ik adsl abo bestelde.

ma der is ook zo'n command van ipconfig /release & ipconfig /renew
moet ik da doen voor dat ik alles uittrek?

PeterN
20 April 2006, 22:59
Kijk eens eerst na of je nog een oud mono abonnement hebt. Is dit zo, sluit dan alles eens een dik uur af en geen 10 seconden, en kijk dan eens ;)

nunji
20 April 2006, 23:27
k, kzal het deze nacht gans afsluiten

Fakke_Berto
21 April 2006, 15:23
Ik ken er niet veel van, maar ip's die beginnen met 169, is dat niet voor draadloos (wifi)? Staat zijn dhcp aan? Is zijn lan instelling correct ingevuld? Dan moet het toch vanzelf gaan. Welke windows gebruik je?
Groetjes.

PeterN
21 April 2006, 16:10
Ik ken er niet veel van, maar ip's die beginnen met 169, is dat niet voor draadloos (wifi)? Staat zijn dhcp aan? Is zijn lan instelling correct ingevuld? Dan moet het toch vanzelf gaan. Welke windows gebruik je?
Groetjes.

Idd, het kan ook aan de instellingen liggen zoals Fakke schrijft, maar daar de pc is geformateerd veronderstel ik dat de settings enz juist staan. Mocht het niet lukken met de modem uit te trekken, kunnen we eens de settings nagaan ;)

Ip adressen zijn vrij te kiezen in je eigen netwerk, er bestaat niet zoiets als een bepaalde range voor een bepaalde toepassing (bv voor wifi). Wat wel is, is dat de meeste routers standaard in de rangen 192.168... zitten, maar dat kan je rustig veranderen. De range 169... wordt meestal als standaard gebruikt door windows, dus als je windows geen ip krijgt en op automatic ip staat zal hij zich in deze range meestal een ip toe eigenen.

pieken
21 April 2006, 16:32
Die commando's kan je ingeven op moment om alles te vernieuwen. Wanneer je deze ingeeft in de Command Prompt zal hij je de IP's weergeven van alle beschikbare ethernetkaarten. Probeer toch maar eens met een UTP, ik denk dat nog steeds de reden daar zit. En anders, is het zoals Fakke hier zegt, steekt er ergens een hub tussen en heb je die niet perfect ingesteld. Hou ons op de hoogte.

nunji
21 April 2006, 17:31
windows XP Proffesional

heb modem ganze nacht uitgelaten, vanmorgen terug aan gedaan en het werkte _niet_ . :(

ethernet adapter is gereinstalled dus Automatic IP staat idd aan..

PeterN
21 April 2006, 17:44
Heb je een rechtstreekse verbinding van telenet modem naar je pc? Of staat er een router , switch of hub tussen?

nunji
21 April 2006, 18:02
rechtsreekse verbindig

PeterN
21 April 2006, 18:21
Ok.

- Ga naar start/instellingen/configuratiescherm kies systeem. Hier tabblad hardware, knop apparaatbeheer. Hier kan je alle hardware in je pc zien. Er mag geen uitroepteken of geel vraagteken staan. Uw netwerkkaart moet daar goed geïnstalleerd staan. Zorg ook dat je de juiste driver hebt geinstalleerd.
- Ga naar start/instellingen/netwerkverbindingen.
wis eventueel eerdere internet verbindingen hier eerst uit. Enkel de '1394-verbinding' mag je laten staan als je die hebt tenminste hebt. Dat is van uw firewire.
- Daarna dubbel klik wizard Nieuwe verbinding. De wizard opend, klik volgende . Kies in het volgende scherm voor ' Verbinding met het internet maken'. Klik volgende. Kies 'ik wil handmatig een verbinding instellen'. Klik volgende. Kies 'Verbinding maken via een permanente breedbandverbinding'. Klik volgende.

Probeer zo eens...

nunji
21 April 2006, 19:09
er zijn wel 5 Overigen met gele vraagteken en daarin uitroepteken, maar niet bij Netwerk sectie, bij 'Overige' sectie
heb alles gedaan wat je zei behalve die drivers, hoe is het mogelijk om drivers te installen als je geen verbinding hebt?
stel nu dat ik ook niet op de oude kon, moet ik driver setup op CD kopiereN? en welke drivers moeten dat zijn?

PeterN
21 April 2006, 20:43
Normaal ben je in het bezit van de netwerk drivers op cd. Als het gaat om een netwerk verbinding op uw moederboard, dan staan ze bij op de cd van uw moederbord. Is het een aparte netwerkkaart, dan moet je een apparte cd hiervan hebben. Best is dat je alle hardware die in je pc zit installeerd zodat alle vraagtekens en uitroeptekens weg zijn. Zo ben je zeker dat je geen conflict hebt.

Wat je ook eens kan testen is als je de netwerkkabel insteekt, dan zouden er ledjes (groen,oranje) moeten aangaan en flikkeren aan de connector.
Kijk nu ook volgende na:
- Ga naar start/instellingen/netwerkverbindingen. Rechts klik nu op de verbinding die je gemaakt had. Kies eigenschappen. In het window dat opend zie je bovenaan de netwerk adapter staan waarmee verbinding wordt gemaakt (Je kan daar op de knop configureren klikken en zien als dit device normaal werkt). In dat lijstje zou zeker TCP/IP internet protocol moeten staan aangevinkt. Selecteer dat en druk op eigenschappen. Daar zou den de twee vinkjes (ip en dns) bij automatisch moeten staan.
-Als laatste open uw internet explorer. druk op stop anders moet je lang wachten. Kies in het menu van internet explorer 'extra/internetopties'. Kies hier tabblad verbindingen. Het lijstje daar moet leeg zijn. Klik op de knop onderaan dat venster 'lan instellingen'. In dat nieuwe window dat opengaat mag geen enkel vinkje staan bij de drie opties.

Succes ;)

Morphke
24 April 2006, 13:59
Vergeet niet dat uwen firewall van bvb Norton niet mag aanstaan voor de connectie er is!! Deze zorgt er ook voor dat de pc niet can connecteren naar het internet!

Milo
24 April 2006, 17:21
Hmmmm , en euhm ga eens achter een neiuw UTP kabelken ...
Zorgt da het ne Cross link cable is .
Want ik vrees da u probleem ligt bij het feit da adsl u een straight cable heeft meegegeven ipv een crossed link cable.
Is maar een voorstel , kost maar een paar euro .

nunji
24 April 2006, 17:33
ma bij men pa heb ik gwn de UTP kabel gebruikt die daar al in die ene pc was, zou het helpen moest ik de kabel meenemen die bij men ma ligt (adsl) en naar men pa meenemen en hem daar in doen?

Milo
24 April 2006, 17:35
nee , als die kabel bij u pa werkte dan nja , heeft het géén zin mijn eerste raad te volgen.
Euhm geef me ff nog een beetje tijd , kennelijk toch meer aan de hand dan ik dacht

Spoorzoeker
24 April 2006, 18:04
Er zijn programmaatjes die kunnen softwarematig een MAC adres simuleren.
Kijk wat het MACadres van de ene pc is en simuleer dat op de andere pc. Probeer het dan nog maar eens.

IPadres vernieuwen helpt namelijk helemala niks, als ze je MACadres controleren.
Doet Chello hier ook namelijk.

pieken
25 April 2006, 22:49
ik blijf nog steeds geloven dat een foutieve utp is, vooral door het 169. ip dat je krijgt wanneer er geen hub of router tss zit. Dus die zoals reeds gezegd eens vervangen. Wat een onderwerp, allemaal computerfreaks bij elkaar en niet eentje die de oplossing vindt, ;-). We zijn toch echt wel cracks he, hahaha.

nunji
26 April 2006, 07:46
en dan juist bij mijn probleem :) anyway, ik ga dit weekend nog is bij men pa, met utp kabel van hier en dan is proberen, ast werkt dan blijf ik wel bij men pa wonen permanent :)

Milo
26 April 2006, 13:34
ik blijf nog steeds geloven dat een foutieve utp is, vooral door het 169. ip dat je krijgt wanneer er geen hub of router tss zit. Dus die zoals reeds gezegd eens vervangen. Wat een onderwerp, allemaal computerfreaks bij elkaar en niet eentje die de oplossing vindt, ;-). We zijn toch echt wel cracks he, hahaha.

Toch ook enen die mijn gedachtengang aan het volgen is .
Nja ik heb ook nog geen 169 ip ghad hier ...
En ben ook zeker dat dit aan de verbindingen ligt.....Een rechte utp ipv een crossed is mijn gedacht ........

nunji
26 April 2006, 23:03
ja wa moeje dan vragen in de winkel, mak is ne rechte utp ofwadde? xD hoe zie je het verschil? :$

pieken
27 April 2006, 09:23
Nog één vraagje: staat er bij " Ondersteuning" de melding "automatisch privé adres"?

pieken
27 April 2006, 09:35
Als dat het geval is, doe dan dit eens... Geef in Google winsockfix xp in. Dowload deze tool op een memorystick en laat lopen op je pc die niet werkt. Hoogst waarschijnlijk ligt het probleem daar. Ergens is er wss iets in je systeem gekropen dat je WINSOCKS verneukt geeft en waardoor je geen ip meer kan aanpassen. Met de tool die je kan dowloaden zou dit moeten op te lossen zijn. Keep us informed. Geef ook eens mee of er meerdere toolbars op je pc staan.

pieken
27 April 2006, 09:36
Hier is een nuttige link

http://www.spychecker.com/program/winsockxpfix.html

Milo
27 April 2006, 12:05
ja wa moeje dan vragen in de winkel, mak is ne rechte utp ofwadde? xD hoe zie je het verschil? :$


Ge moet dan naar ne crossed link network cable vragen .......
Euhm en als ze vragen wa ge daar mee bedoeld zeg hun dan maar da ze eens een bijscholing moeten hebben .

compuchrisje
27 April 2006, 18:42
Nunji voor zover ik hier uit de kabels kan geraken, heb ik nog maar weinig vordering gezien. Mag ik even melden dat elke pc een UNIEK IP-adres krijgt, het Mac-adres is enkel van belang in netwerkjes. Als er bij je vader al een pc is aangesloten (wat zo is/was) dan heeft dié dat unieke adres en jouw pc niet.
Simpele oplossing: koop een router of breidt het telenetabo uit.

zariash
27 April 2006, 20:08
ik ga hier misschien een domme vraag stellen ,is je netwerkkaart on board of op pci .als het pci is zou ik zeggen wissel de netwerkaart eens van pc. mocht het een on board zijn kijk dan in je bios of deze uitgeschakeld is ik heb hier zelf een pc met on board lan maar deze heb ik uitgeschakeld omdat ik een thuisnetwerk heb en liever dezelfde netwerkaarten gebruik daarvoor.
grtjs

PeterN
27 April 2006, 21:34
Ge moet dan naar ne crossed link network cable vragen .......
Euhm en als ze vragen wa ge daar mee bedoeld zeg hun dan maar da ze eens een bijscholing moeten hebben .

Milo je moet wel oppassen met info geven als je niet zeker bent. Ze heeft een straight cable nodig geen crossed!!!
Tussen de telenet modem en een pc zit een straight cable. Kies voor een cat5 utp straight cable.

Milo
28 April 2006, 11:10
why , crossed is toch stukken efficienter dan straight ?

PeterN
28 April 2006, 13:43
why , crossed is toch stukken efficienter dan straight ?
Dit zijn gewoon twee verschillende kabels met verschillende connecties en doeleinden.
Een 'crossed' of 'crosslink' kabel is een 'gekruiste' kabel. Dit betekend dat zend en ontvangst verwisseld zijn aan 1 zijde. Je kan het dus vergelijken met een null modem kabel bij een seriële connectie. Deze kabels worden gebruikt voor het verbinden van twee pc's met elkaar of bij een switch of hub.
Bij een modem of router moet je gewoon een 'straight' of 'patch' kabel gebruiken. Dit zijn 'rechte' kabels, dus 1 op 1 verbonden. De uitgang van een modem of router is inwendig in het apparaat al gekruist.

Verwissel dit ook niet met 'getwist' wat meestal slaat op de bouwvorm van de kabel. Hier zijn de aders in de kabel per 2 rond elkaar gedraaid wat betere characteristieken geeft ivm opvangen van storingen.

Dus een cross cabel of straight cabel is gans iets anders en kan je niet zomaar wisselen. De aansluitingen zullen niet meer kloppen.

Milo
28 April 2006, 16:30
nja , ik was vroeger informed dat Crossed beter en efficienter was da straight ...
toch thx , zal dat hier eens een testje geven se

nunji
28 April 2006, 17:22
Als dat het geval is, doe dan dit eens... Geef in Google winsockfix xp in. Dowload deze tool op een memorystick en laat lopen op je pc die niet werkt. Hoogst waarschijnlijk ligt het probleem daar. Ergens is er wss iets in je systeem gekropen dat je WINSOCKS verneukt geeft en waardoor je geen ip meer kan aanpassen. Met de tool die je kan dowloaden zou dit moeten op te lossen zijn. Keep us informed. Geef ook eens mee of er meerdere toolbars op je pc staan.
maar ik heb men pc geformateerd, zou het dan niet allemaal op default moete staan ?

pieken
30 April 2006, 14:49
ik denk het niet. Werkt je pc nog op je andere locatie of doet hij het daar nu ook niet meer?

nunji
25 May 2006, 22:30
oke ik zit dus nu op bootcamp, en men pc werkt weer NIET op het internet. heb die winsockxpfix al geprobeert, heeft geen kloot geholpen. Ik heb dus hetzelfde probleem dan ik had bij men pa, hier is telenet DUO, maar ik snap echt niet hoe men pc bij men ma op adsl simpel en goe werkt zonder problemen en hier een groot 169. probleem heb en absoluut geen verbinding heb met het internet, ik word echt zot. Denkje dat een nieuw Netwerkkaart zou helpen, of niet? zoja, hoeveel kost dat ongeveer? :)

zariash
26 May 2006, 09:11
voor 15 euro heb je er al één
grtjs

nunji
27 May 2006, 03:09
zou het daarmee opgelost zijn?

zariash
27 May 2006, 07:58
kan ik niet zeker zeggen maar je netwerkaart is die on board of is het een pci kaart .
grtjs