Volledige versie bekijken : Jeugdwerker.be



MabadosS
27 April 2006, 18:02
Jeugdwerker.be (http://www.jeugdwerker.be) is een gloednieuwe website voor alle jeugdwerkers in België en Nederland.
Je vindt er onder andere, nuttige tips, kant en klare spelen, documenten rond veiligheid en veilig op stap, een discussieforum, en nog zoveel meer.

Wat vinden jullie van deze site?

depol99
27 April 2006, 18:20
Ziet er zeer mooi uit als eerste indruk.
Layout en figuren goed gemaakt!
Werkt zelfs goed in Firefox.

Enkel de donkerblauwe achtergrond bij nieuws vind ik wat fel.

En je mailform effe aanpassen zodat er geen lege berichten verzonden kunnen worden.

MabadosS
27 April 2006, 23:34
Ziet er zeer mooi uit als eerste indruk.
Layout en figuren goed gemaakt!
Werkt zelfs goed in Firefox.

Enkel de donkerblauwe achtergrond bij nieuws vind ik wat fel.

En je mailform effe aanpassen zodat er geen lege berichten verzonden kunnen worden.

Bedankt voor uw mening, ik heb een nieuw mailformulier erop gezet, lege berichten zijn verleden tijd, samen met nog wat ongemakjes.

Spoorzoeker
28 April 2006, 00:04
De site zelf: excellent, mooi gedaan. :good: :good:

Maar je maakt een fout die velen maken:

het gaat over jeugdwerkers. Hou je daar dan ook bij.

Een hele pagina (en misschien nog wel meer) over het bouwen van een webpagina hoort hier gewoon niet in thuis.

Schoenmaker blijf bij je leest!. :lol:

MabadosS
28 April 2006, 00:27
Een hele pagina (en misschien nog wel meer) over het bouwen van een webpagina hoort hier gewoon niet in thuis.

Schoenmaker blijf bij je leest!. :lol:

Bedankt voor je reactie.

Toch even wat commentaar over hetgeen ik hierboven quote.

Dit is wel degelijk relevant voor de website, als je even, vooral de eerste optie in de rubriek online, zou doorlezen, dan zou je merken dat de uitleg specifiek naar jeugdverenigingen toe geschreven is.

De uitleg in die rubriek gaat dus over 'hoe je jeugdvereniging op het net krijgen' en niet hoe een leuke website bouwen.
Een groot verschil dus.
Om maar een klein voorbeeld te geven, ik raad jeugdverenigingen op een gegeven moment aan om webruimte aan te vragen bij 'Jnet' omdat elke vereniging daar gratis, veel ondersteunde, reclamevrije webruimte krijgt.
Zo zijn er nog wel enkele dingen die specifiek zijn voor jeugdverenigingen.

Dit toch even duidelijk stellen.

Nostradamus
28 April 2006, 01:35
Mabadoss, mooi en nuttig werk hoor! :good:

Jelle
28 April 2006, 13:08
Mooie site op zowat alle gebied. Hij is mooi qua uitzicht, hij is erg duidelijk (goed menu), ... Alleen het forum is wat minder met de standaard Simple Machines theme.

De code kan beter. Uiteraard kan je zoals gewoonlijk daar de W3C Validator (http://validator.w3.org/) voor bovenhalen, maar echt grote fouten zijn er niet te vinden. Maar het grote minpunt aan je code is dat je geen CSS gebruikt. Door CSS te gebruiken wordt je code kleiner en moet je dingen (fonts, ...) maar één keer specifiëren in de stylesheet en kan je ze erna gemakkelijk aanroepen via een klasse.

MabadosS
28 April 2006, 14:44
Mooie site op zowat alle gebied. Hij is mooi qua uitzicht, hij is erg duidelijk (goed menu), ... Alleen het forum is wat minder met de standaard Simple Machines theme.

De code kan beter. Uiteraard kan je zoals gewoonlijk daar de W3C Validator (http://validator.w3.org/) voor bovenhalen, maar echt grote fouten zijn er niet te vinden. Maar het grote minpunt aan je code is dat je geen CSS gebruikt. Door CSS te gebruiken wordt je code kleiner en moet je dingen (fonts, ...) maar één keer specifiëren in de stylesheet en kan je ze erna gemakkelijk aanroepen via een klasse.

Bedankt!

Sommige delen van de code kunnen idd nog wat beter, wordt ook nog aan gewerkt.

Toch wil ik even melden dat er wel degelijk css gebruikt wordt.
Enkel op dehoofdpagina niet, omdat deze afwijkt van de andere pagina's en het dus onnozel zou zijn, daarvoor een aparte css file te maken.

Bekijk maar eens de bron van een willekeurige pagina, bvb nieuws en je zult op elke pagina volgend regeltje terugvinden:
<link href="jeugdwerker.css" rel="stylesheet" type="text/css" />

Het forum is inderdaad het standaard SMC theme, maar met de tijd zal ik daar wel nog eens een nieuwe theme opzetten, eventueel een zelfgemaakte.

Jelle
28 April 2006, 15:37
Er is inderdaad CSS, ik bedoelde dus vooral voor de tabellen (borders, colors, ...) enzo.
De tekst staat al in CSS, dus font was niet echt een goed voorbeeld van me :)

zodiac
28 April 2006, 17:18
hij ziet er heel goed uit, qua uiterlijk en qua inhoud!
Persoonlijk vind ik dat er wat teveel menu-items zitten voor zo'n soort site...
Een forum is niet altijd nodig

MabadosS
1 May 2006, 23:48
hij ziet er heel goed uit, qua uiterlijk en qua inhoud!
Persoonlijk vind ik dat er wat teveel menu-items zitten voor zo'n soort site...
Een forum is niet altijd nodig

Bedankt voor je reactie.

Ik zie wel niet goed in waar ik zou kunnen snoeien in rubrieken, ik denk dat ik een goede opsplitsig heb momenteel.

MabadosS
1 May 2006, 23:53
Er is inderdaad CSS, ik bedoelde dus vooral voor de tabellen (borders, colors, ...) enzo.
De tekst staat al in CSS, dus font was niet echt een goed voorbeeld van me :)

Dat is juist, de tabellen zijn inderdaad niet in css gedefinieerd.
De reden daarvoor is omdat het maar om 1 pagina gaan, vandaar dat ik het er het nu niet voor inzag/zie.

Wat zou het voordeel zijn mocht ik dit ook in de css definiëren?

Jelle
2 May 2006, 07:40
Dat is juist, de tabellen zijn inderdaad niet in css gedefinieerd.
De reden daarvoor is omdat het maar om 1 pagina gaan, vandaar dat ik het er het nu niet voor inzag/zie.

Wat zou het voordeel zijn mocht ik dit ook in de css definiëren?
Die tabel in CSS definiëren heeft niet echt gigantische voordelen. Het is wel interessanter om bv. het bgcolor attribuut in de body tag van webindex_medium.html naar CSS te verplaatsen daar die deprecated is. Dat wil zegggen dat hij bij HTML 4.01 Transitional wel is toegelaten, maar sterk is afgeraden, je hem ook niet mag gebruiken in HTML 4.01 Strict en hij in de volgende versie van HTML compleet zal verboden zijn.

Verder zou het vooral voordelig zijn om in de pagina's <h1> te gebruiken i.p.v. <p class="titel">. Je kan met beiden hetzelfde bereiken, maar p staat voor paragraaf, h1 is voor de grootste heading tekst van je site (de kop) bedoeld. Dit heet semantiek en draait rond de ware betekenis van tags. Het heeft vele voordelen, waaronder ook bv. dat een zoekmachine "belangrijkheid kan afleiden van tekstgrootte" (lees: door h1 enzo, niet door grote letters via css of rechtstreeks via de font tag). Voor een basisinleiding in semantiek, moet je dit (http://home.parse.nl/~michiel/semantiek.html) eens lezen.

MabadosS
8 May 2006, 01:24
Die tabel in CSS definiëren heeft niet echt gigantische voordelen. Het is wel interessanter om bv. het bgcolor attribuut in de body tag van webindex_medium.html naar CSS te verplaatsen daar die deprecated is. Dat wil zegggen dat hij bij HTML 4.01 Transitional wel is toegelaten, maar sterk is afgeraden, je hem ook niet mag gebruiken in HTML 4.01 Strict en hij in de volgende versie van HTML compleet zal verboden zijn.

Zal die bgcolor dan eens aanpassen, maar de tabellen houd ik voorlopig zoals ze nu zijn, want het wordt wat teveel werk als ik dat nu moet omzetten in css, dit om twee redenen.
1) Er zijn 3 versies van de site (small, medium, large) afhankelijk van de schermresolutie. Je wordt bij het binnenkomen via een JavaScriptje volgens resolutie naar de juiste versie verplaatst.
2) Ik gebruik de niet bestaande height tag om de hoogte van een tabel te bepalen. Deze tag bestaat eigenlijk niet, maar wordt door alle browers (uigez opera) herkent en er is geen enkele manier om in css een tabel een hoogte te geven in %.


Verder zou het vooral voordelig zijn om in de pagina's <h1> te gebruiken i.p.v. <p class="titel">. Je kan met beiden hetzelfde bereiken, maar p staat voor paragraaf, h1 is voor de grootste heading tekst van je site (de kop) bedoeld. Dit heet semantiek en draait rond de ware betekenis van tags. Het heeft vele voordelen, waaronder ook bv. dat een zoekmachine "belangrijkheid kan afleiden van tekstgrootte" (lees: door h1 enzo, niet door grote letters via css of rechtstreeks via de font tag). Voor een basisinleiding in semantiek, moet je dit (http://home.parse.nl/~michiel/semantiek.html) eens lezen.

De reden waarom ik via de class werk is, omdat het dan makkelijk aan te passen is in css, mocht ik de tekengrootte willen veranderen. Gebruik ik h1, dan zit ik vast aan die standaard grootte.

Bedankt voor je nuttige opmerkingen!

Milo
8 May 2006, 11:55
Euhm leuk ontwerp ... MAAR ......

De info is niet up to date .
Is een kopij van verschillende handleiding en ( Zoals daar zijn : Cm Leiders gids , Vvksm materiaal ... ....... )
Ok da je een site maakt , maar ik denk da je problemen krijgen kan , als je cursussen kopieert , vermeld dan in hemelsnaam uw bron ..... kwestie van auteursrechten enzo .
Zie , en ja hoor de officiële sites stellen op zich nie zo veel voor , de lay out van de uwe , daar is zorg aan besteed ... maar toch ... altijd opletten met auteursrecht .
Vermeld een dankbetuiging of een bron vermelding , met mss linken naar de officiele sites .... kwestie van u te 'dekken '
Dit is niet bedoeld als afbraak op u werk hoor , khad u site geizen daarover met een verantwoordelijk persoon gesproken , die me deze info verstrekte .... Dusjah ...
Keep up the good work , en euhm , niks houd u tegen van te solliciteren bij die mannen als webmaster

MabadosS
8 May 2006, 12:49
Euhm leuk ontwerp ... MAAR ......

De info is niet up to date .
Is een kopij van verschillende handleiding en ( Zoals daar zijn : Cm Leiders gids , Vvksm materiaal ... ....... )
Ok da je een site maakt , maar ik denk da je problemen krijgen kan , als je cursussen kopieert , vermeld dan in hemelsnaam uw bron ..... kwestie van auteursrechten enzo .
Zie , en ja hoor de officiële sites stellen op zich nie zo veel voor , de lay out van de uwe , daar is zorg aan besteed ... maar toch ... altijd opletten met auteursrecht .
Vermeld een dankbetuiging of een bron vermelding , met mss linken naar de officiele sites .... kwestie van u te 'dekken '
Dit is niet bedoeld als afbraak op u werk hoor , khad u site geizen daarover met een verantwoordelijk persoon gesproken , die me deze info verstrekte .... Dusjah ...
Keep up the good work , en euhm , niks houd u tegen van te solliciteren bij die mannen als webmaster

Ik wil toch even duidelijk stellen, dat niets letterlijk gekopieërd is!

Enkele documenten bij de tips & tricks zijn gebaseerd op een cursus van J&G, waar ik overigens hoofdleider ben en er staat een DUIDELIJKE BRONVERMELDING onder ieder artikel!!!!

Ook het document rond veiligheid is gebaseerd op een document van KSJ, maar daar heb ik toestemming voor!!
En ook daar staat onderaan het artikel een DUIDELIJKE BRONVERMELDING.

Welke info is volgens jou dan niet up-to-date als ik vragen mag, want volgens mij is de site up-to-date.

Graag toch even verder kijken dan uw neus lang is als je zo'n reactie wilt geven!

Milo
8 May 2006, 13:46
Euhm ik verkreeg de info ook maar van een derde persoon , uw wetgevingen kloppen nie nnaar het schijnt , er werd al een melding gedaan naar uwentwegen daarvoor ....
Sorry , ik bedoelde mijn reactie niet als een aanklacht , enkel als hulp .

MabadosS
8 May 2006, 13:57
Euhm ik verkreeg de info ook maar van een derde persoon , uw wetgevingen kloppen nie nnaar het schijnt , er werd al een melding gedaan naar uwentwegen daarvoor ....
Sorry , ik bedoelde mijn reactie niet als een aanklacht , enkel als hulp .

Geen probleem, ik reageerde wat te heftig.

Maar voor alle duidelijkheid, de informatie klopt dus nu.

Er was inderdaad een stukje over verlichting dat verkeerd was en ik werd daarvoor gecontacteerd en heb dat dan onmiddellijk rechtgezet.

Milo
8 May 2006, 14:05
Voila se ;-)

Jelle
8 May 2006, 17:26
De reden waarom ik via de class werk is, omdat het dan makkelijk aan te passen is in css, mocht ik de tekengrootte willen veranderen. Gebruik ik h1, dan zit ik vast aan die standaard grootte.
Sorry voor mij late reactie hierop, maar ik was het topic uit het oog verloren :)

Met h1 zit je helemaal niet vast aan die standaard tekengrootte, die kan je ook met css specifiëren. Met een class zet je in je css je class naam met ervoor een punt, bij een tag plaats je gewoon de tagnaam in de css zonder een punt ervoor.

Bijvoorbeeld:

.class1 {
hier wat css opmaak
}
h1 {
hier wat css opmaak
}

MabadosS
8 May 2006, 18:17
Voila se ;-)

Jaja, maar die fout is al rechtgezet van 28 april ;)

En overigens, hetgeen je zei over de bronvermeldingen klopte ook niet, want die stonden er al altijd.
Dus niet altijd geloven wat een ander je zegt, maar zelf eerst nakijken.



Met h1 zit je helemaal niet vast aan die standaard tekengrootte, die kan je ook met css specifiëren. Met een class zet je in je css je class naam met ervoor een punt, bij een tag plaats je gewoon de tagnaam in de css zonder een punt ervoor.



Je hebt gelijk, was ik helemaal vergeten, zal dat binnenkort eens aanpassen dan!
Bedankt

kurt0015
8 May 2006, 18:56
Ziet er mooi en overzichtelijk uit en zoals al eerder gezegt is firefox compactibel. Je maakt ook goed gebruik van meta tags wat zeer goed is. Alleen vind ik het jammer dat je een iframe gebruikt wat niet zo echt goed is voor zoekmachines.

MabadosS
8 May 2006, 19:03
Ziet er mooi en overzichtelijk uit en zoals al eerder gezegt is firefox compactibel. Je maakt ook goed gebruik van meta tags wat zeer goed is. Alleen vind ik het jammer dat je een iframe gebruikt wat niet zo echt goed is voor zoekmachines.

Bedankt voor je reactie.

Het probleem met de iframa vs zoekmachine, omzeil ik eigenlijk.

De index.html van de website is eigenlijk geen framespagina maar een gewone witte pagina die je in een fractie van een seconde doorverwijst naar de juiste versie van de website volgens resolutie.
Het is ook die pagina dat de zoekmachines zien.

Er is daarnaast ook geen enkele pagina die je rechtstreeks kan bekijken.
Als je bvb naar www.jeugdwerker.be/nieuws.html (http://www.jeugdwerker.be/nieuws.html) surft, zul je zien dat je rechtstreeks op de hoofdpagina terecht komt.

Je ziet, ik heb de website ook voor zo'n soort problemen ingedekt.

Je zult trouwens merken dat we al heel goed staan in de zoekmachines.
Zelfs al helemaal op nr 1 bij de term jeugdwerker ;)

Nikolas
8 May 2006, 19:56
Zelfs al helemaal op nr 1 bij de term jeugdwerker ;)

Dan toch niet bij de Altavista en Yahoo! zoekmachines, alleen bij Google.

http://www.altavista.com/web/results?itag=ody&q=jeugdwerker&kgs=1&kls=0

http://search.yahoo.com/search?p=jeugdwerker&sm=Yahoo%21+Search&fr=FP-tab-web-t&toggle=1&cop=&ei=UTF-8

MabadosS
8 May 2006, 20:05
Dan toch niet bij de Altavista en Yahoo! zoekmachines, alleen bij Google.

http://www.altavista.com/web/results?itag=ody&q=jeugdwerker&kgs=1&kls=0

http://search.yahoo.com/search?p=jeugdwerker&sm=Yahoo%21+Search&fr=FP-tab-web-t&toggle=1&cop=&ei=UTF-8

Ik bedoelde ook de belangrijkste zoekmachines ;)
Dat zijn in mijn ogen voor België Google en MSN Search.

Op yahoo en altavista, die overigens dezelfde engine zijn heb ik de site niet aangemeld omdat ik geen zin had om zo'n account aan te maken.
En mettertijd kom ik daar wel automatisch in.

zodiac
10 May 2006, 15:20
Je site lijkt erg op je vorige site mabadoss.be, zelfde achtergrond, zelfde stijl... Niet dat het slecht oogt, maar je hebt er meer plezier aan door af en toe es iets nieuw te proberen. (dat is mijn mening, mss verschilt die van de jouwe)