Volledige versie bekijken : Modem reset = ander ip, kan dit ook softwarematig?



Trax
3 May 2006, 10:55
Dag,

mijn modem / router geeft mijn pc automatisch een ip adres. Dat is ok.
Dus als ik mijn modem afzet en terug op heb ik een ander ip dan enkele minuten voordien. Dit is gemakkelijk om bijvoorbeeld services te gebruiken die je slechts toelaten om om de zoveel tijd iets te downloaden. Nu is het echter niet praktisch dat ik daarvoor elke keer een paar kamers verder moet lopen om die modem even af te zetten, eventjes te wachten, en terug op te zetten.

Kan dit dus ook niet softwarematig? Ik heb al geprobeerd met ipconfig/release, /renew en (al?) de andere mogelijkheden, maar tot dusver zonder resultaat.

Dit lijkt me zeker niet onmogelijk? Het zou me een aantal kilometers wandelen door mijn huis besparen.

Alvast bedankt!

depol99
3 May 2006, 11:06
Is het een modem of een router?
En welk type is het?

Bij vele routers kan je naar de webinterface gaan via http://192.168.1.1/ of http://10.0.0.1/ en daar disconnect en dan connect klikken

Trax
3 May 2006, 11:13
sorry voor de ontbrekende info

adsl van edpnet
ZyXEL 660HW-61 Prestige ADSL 2+ 4-port Gateway (die ik kan beheren)
range is 192.168.1.1 tot 198.168.1.33 (mocht je hier iets aan hebben)

Kokki
3 May 2006, 11:24
Dan moet je eens in de webinterface gaan rondsnuffelen. In de buurt van je adslgegevens (login en paswoord) kan je normaalgezien kiezen om de verbinding te verbreken (disconnect) en terug te verbinden (connect)

Snuifje
3 May 2006, 11:29
wat voor ip geeft hij nieuw ? want het lijkt mij beetje strek dat je steeds een ander ip adress krijgt? Heb je het niet over een lokaal ip? dat kan je idd doen via /release /renew. En anders moet je wat al gezegt is even je in webinterface kijken.

Trax
3 May 2006, 11:32
Ik vermoed dat mijn modem zelf een nieuw ip krijgt, want met de ipconfig commands werkt het niet. Ik zal als ik thuis ben eens in die webinterface kijken of die optie er staat.

Thx!

Kokki
3 May 2006, 11:41
wat voor ip geeft hij nieuw ? want het lijkt mij beetje strek dat je steeds een ander ip adress krijgt?

Hij gaat idd een ander ip-adres krijgen; dat is het voordeel van adsl :)
Maar daarvoor moet de verbinding eerst verbroken worden, dus kijk maar eens in die webinterface. Ergens ga je een knopje disconnect tegenkomen. Wellicht bij de status van je verbinding.

Succes

Snuifje
3 May 2006, 11:57
Ow nou bij mij werkt dat niet ik heb ook adsl ik krijg wel natuurlijk ander lokaal ip maar geen ander ip van www.watismijnip.nl (http://www.watismijnip.nl)
maar ik denk dat je dit moet hebben:
http://www.ivanhoejupiler.be/attachment.php?attachmentid=1403&stc=1&d=1146650200

Kokki
3 May 2006, 12:26
Zoiets moet ie idd hebben.
En jij krijgt geen ander ip als je disconnect en terug connect? Hier, met dezelfde modem (mss een ander type) , en skynet krijg ik wel een ander ip. Heb het daarnet nog geprobeerd. 4 keer en 4 keer een ander adres.
Bij Fulladsl en Dommel werkt dat ook zo; ik gebruik dat ook altijd als ik op websites een ander ip-adres nodig heb ;)
Welke provider heb jij dan?

PeterN
3 May 2006, 13:57
Even samenvatten wat gezegd is ;)
Een router krijgt een ip adress van uw provider. Zelf deelt een router ip adressen uit aan de aangesloten pc's.
Bij het gebruik van een router gaat het dus geen zin hebben van release /renew op uw pc uit te voeren. Hierbij gaat uw pc een nieuw ip krijgen van uw router (lokaal) maar de router zelf zal het zelfde ip behouden van uw provider. Om uw router een nieuw ip adres te geven vanuit uw provider, moet je eerst en vooral een internet abonement hebben dat u meerdere ip adressen toelaat. Om nu een ander adres te bekomen zal je in de settings van de router (inloggen op router via web browser met het settings ip adres) de connectie met internet moeten verbreken en terug tot stand brengen. Dit kan afhankelijk van het type router op verschillende manieren gebeuren (Connect/Disconnect button, Release/renew button, ...).

Kokki
3 May 2006, 14:33
Om uw router een nieuw ip adres te geven vanuit uw provider, moet je eerst en vooral een internet abonement hebben dat u meerdere ip adressen toelaat.
Dus als je een abo hebt waarbij je maar met 1 pc op het net kan, dan zou je na verbreken van de verbinding terug hetzelfde ip-adres kunnen krijgen?
Helaas kan ik dat dus niet testen. Ik ging er vanuit dat als je je verbinding verbrak dat dat ip-adres vrijgegeven werd, en dat als je opnieuw verbindt dat je dan het eerste vrije ip-adres van de pool van je provider kreeg. Ik zie niet direct waarom er verschil zou zijn tussen een abo voor meerdere pc's en een voor slechts 1 pc. :shy: Kan je dat even uitleggen Peter?

PeterN
3 May 2006, 16:08
Dus als je een abo hebt waarbij je maar met 1 pc op het net kan, dan zou je na verbreken van de verbinding terug hetzelfde ip-adres kunnen krijgen?
Helaas kan ik dat dus niet testen. Ik ging er vanuit dat als je je verbinding verbrak dat dat ip-adres vrijgegeven werd, en dat als je opnieuw verbindt dat je dan het eerste vrije ip-adres van de pool van je provider kreeg. Ik zie niet direct waarom er verschil zou zijn tussen een abo voor meerdere pc's en een voor slechts 1 pc. :shy: Kan je dat even uitleggen Peter?

De uitleg hier is voor telenet, hoe het bij adsl er aan toe gaat weet ik niet, maar zal wel gelijk lopend zijn?
Het is de modem die een ip adres gaat aanvragen bij de dhcp server van de provider. Dit doet de modem via het mac adres. Dus aan het mac adres van bv uw pc, of uw router als je niet rechtstreeks verbonden bent, wordt dat bepaald ip verbonden.
Verander je van mac adres(door bv een andere pc aan te hangen of een andere router) zal de modem een nieuw ip aanvragen voor dat mac adres. Dit ga je enkel krijgen als je een abonnement hebt met meerdere ip's.
Nu ivm een zelfde pc die de connectie verbreekt en terug verbind. Uw modem houdt uw ip vast voor een bepaalde tijd eer het terug wordt vrij gegeven. Ook eens vrijgegeven komt het terug in de pool van de dhcp server, maar bij een nieuwe connect zal men proberen aan het zelfde mac adres hetzelfde ip terug te geven zolang dit niet terug gebruikt is door iemand anders. Dus hoelanger men wacht hoe meer kans men heeft dat zijn ip terug is gebruikt en dat je een nieuw krijgt.
Heb je een abonnement met meerder ip's kan je door release en renew een nieuw ip vragen en direct toegekent krijgen. Je betaald immers voor zo'n abonement meer.
Eens de ip's weer verbruikt in een bepaalde tijdspanne zal de dhcp server weer geen nieuw ip meer geven.
Wat de ene wenst wil de andere net niet. Draai je een server ben je blij dat je ip niet ieder uur verandert, wil je downloaden op sites die dit beperken via een controle op ip , is het net omgekeerd.

Snuifje
3 May 2006, 16:18
ik heb het net en daar werkt dat niet bij hor.

PeterN
3 May 2006, 19:56
ik heb het net en daar werkt dat niet bij hor.
Blijkbaar krijg je bij een adsl verbinding bij 'het net' een vast ip adres, geen dynamisch.
Zie deze zeer lange link :) : http://hetnet.custhelp.com/cgi-bin/hetnet.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=2546&p_created=1080210138&p_sid=xhWPKA6i&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX 3Jvd19jbnQ9MTk4JnBfcHJvZHM9MCZwX2NhdHM9JnBfcHY9JnB fY3Y9JnBfcGFnZT0xJnBfc2VhcmNoX3RleHQ9aXAgYWRyZXM*&p_li=&p_topview=1

Trax
4 May 2006, 10:28
Thx, het lukt als ik disconnect. Zat wel goed verstopt.
Kan die trouwens kwaad als je dit geregeld doet?

Kokki
4 May 2006, 11:51
Nee, waarom zou dat kwaad kunnen?
Ik doe dat ook geregeld hoor, en ik heb er nog nooit iemand iets over horen zeggen. Het kan toch zijn dat je verbinding regelmatig uitvalt.