Volledige versie bekijken : Wanneer



jekrussek
5 May 2006, 19:09
Ik vraag mij af waarom een server eigenlijk handig is voor thuisgebruik in mijn geval hebben we hier 4 pc's en oude die ms als server kan dienen maar dan zou ik eerst willen weten waarom het goed is .

PeterN
5 May 2006, 21:22
Voor thuis gebruik zie ik niet direkt het nut. Een server is eigenlijk een pc die altijd opstaat en waar je gemeenschappelijke dingen kan plaatsen. Die zijn dan makkelijk te backuppen op 1 plaats. Ook als mail server is het handig of om een server met uw website zelf te hosten op het internet.
Maar met een eenvoudig netwerkje thuis kan je ook bestanden delen. Een website zelf hosten betekend veel upload verkeer wat ook al niet echt handig is. Als server wordt meestal, net als jij wil doen, een oude pc genomen. Geen probleem, maar zonder veel opslag zal je er niet veel gemeenschappelijk op zetten. Dus een grote hd is wel een must. Als printer server kan je het gebruiken maar ook hier hetzelfde, met een netwerkje kan je ook printers delen.
Zo'n server moet je dus ook constant laten runnen anders ben je er nog niks mee.

Zo'n oude pc is wel nuttig om bv eens linux op te zetten en wat te leren, of andere dingen eens mee uit te proberen ;)

Snuifje
6 May 2006, 10:34
ik heb zelf ook een server thuis. die draait voor de printer en scanner en heb ook ftp maar die zet ik pas snachts aan omdat die veel van je upload vraag en dan kan ik overdag niet echt lekker meer game of gewoon internetten. ik heb het gedaan omdat ik ict netwerkbeheer doe dus dan kan ik thuis ook nog eens wat uitproberen. Het is best leuk om eens een xtje op te zetten.