Volledige versie bekijken : mijn beginners Flash



elmago
9 May 2006, 23:06
voor diegenen die het interesseerd of wie ook zit te zweten met al die Flashtuts, na een paar maanden prutsen heb ik mijn (beginners)Flashkes dan toch maar op mijn website gezet:

http://www.fredsflash.tk (http://www.fredsflash.tk/)

grz :shy:

Dirkske
9 May 2006, 23:30
Er zitten toffe dingen in. Jammer dat we zelf het geduld en de tijd er niet voor hebben om ons daarmee bezig te houden.

compuchrisje
10 May 2006, 01:05
Al knap gewerkt elmago, zeker voortdoen!

Icemar
10 May 2006, 01:56
zijn leuke basic tuts die je heb gemaakt maat zal je 1 tip geven
je moet zorgen dat je flash in javascript staat gecodeerd



theObjects = document.getElementsByTagName("object");
for (var i = 0; i < theObjects.length; i++) {
theObjects[i].outerHTML = theObjects[i].outerHTML;
}

dis opslaan als ieupdate.js


en dit bestand die je uplaoden op de server
en onder de laatste <object> tag zet je dit

<script type="text/javascript" src="ieupdate.js"></script>

dit bij alle flash doen die er op staan dan hoef je niet meer 2x te drukken

elmago
10 May 2006, 09:42
zijn leuke basic tuts die je heb gemaakt maat zal je 1 tip geven
je moet zorgen dat je flash in javascript staat gecodeerd
Bedankt voor de tip icemar, ik had hier al over gelezen in een vorig topic maar heb nog nie echt de tijd gehad om me er met bezig te houden. Binnenkort zal ik de boel eens bekijken en als ik problemen ondervind kom ik dan wel om raad bij jou. (y)

Grz

Koshke
10 May 2006, 10:37
proficiat elmago, heb het eens bekeken en wou ook dat ik het kon...

Kapstertje
10 May 2006, 10:43
Mooi gedaan hoor "Fred";)
Ik doe het je niet na.:good:

Tibo
10 May 2006, 11:44
Knap gedaan kerel....hoelang heb je daar eigenlijk over gedaan ???

En spijtig dat je de tuts er zelf niet bij hebt gezet....dat was mij weer al een deel zoekwerk gespaard....

Ben namelijk ook op zoek naar goede tuts in flash...met een extra woordje uitleg...want da tweenen enzo is niet moeilijk, tzijn die commando's en die actionscripts die zo verdomd moeilijk zijn...ge moet bijna een hele programmeertaal kennen...eer ge iets deftig kunt maken

Ach ja, als ik eens heeeel veeeel tijd heb.....als ik op pensioen ben ofzo...

Enfin...nogmaals heeeel sterk gedaan....knappe site....op naar de volgende !!!

Joga
10 May 2006, 13:22
ja vind het ook een mooie
maar vind net zoals tibo het
jammer dat je er geen uitleg
bij schrijft hoe wij dat kunnen doen
zodat wij het kunnen leren
maar heel mooi gedaan :good:

nojs
10 May 2006, 13:46
ik zou schrijven

"beweeg met je muis over de afbeeldingen"
niet ga over ...

voor de rest (y)

zodiac
10 May 2006, 15:11
leuke site, dat lopend mannetje had ik ook al es geprobeerd, maar ik jhield het maar een half uurtje vol...
Knap!

Icemar
10 May 2006, 21:59
lopen kan ook rennen
Rennen (http://members.lycos.nl/sinterklaasdowekido/flash/runyasss.html)

whoopie
10 May 2006, 22:06
prachtig gedaan emalgo ! doe zo verder !

Kapstertje
10 May 2006, 22:11
@ bert en @ Tibo.
Een uitleg maken is makkelijker gezegd dan gedaan,en aangezien hij er zelf nog niet zo heel erg lang mee bezig is(en dus zelf nog aan het testen is)wordt er ook niet makkelijker op.
Probeer zelf eens in te denken ,bij elke stap elke klik die je doet een uitleg geven:eek: en als je zelf dan nog aan het ontdekken bent.
Nee ik vind er gaat zooo erg veel werk in een tut zitten,dan moet je een progamma wel heel erg goed kennen wil dit haalbaar zijn.

elmago
10 May 2006, 22:24
De reden waarom ik niet vermeld heb vanwaar ik die tutorials heb en/of hoe je zoiets maakt is dat ik toen ik met Flash begon (ongeveer 8 maanden geleden), ik meer gegoogled heb dan met het programma zelf gewerkt. Ik weet gewoon zelf niet meer waar ik alles gevonden heb. Ik heb maar een paar tuts stomweg volledig nagemaakt maar daarna ben ik al snel zelf beginnen experimenteren door bv. verschillende tuts te combineren en/of naar mijn eigen smaak aan te passen. Ook nu nog ga ik regelmatig op google eens kijken en steeds vind je wel iets bruikbaar. Mijn favoriete sites zijn:

http://www.gotoandlearn.com/
http://www.learnflash.com/

en voor actionscript

http://www.flashfocus.nl/index.php

(hier kan je Icemar ook nog tegenkomen) ;)

Op deze sites moet je wel registreren.

grz

elmago
10 May 2006, 22:35
@ bert en @ Tibo.
Een uitleg maken is makkelijker gezegd dan gedaan,en aangezien hij er zelf nog niet zo heel erg lang mee bezig is(en dus zelf nog aan het testen is)wordt er ook niet makkelijker op.
Probeer zelf eens in te denken ,bij elke stap elke klik die je doet een uitleg geven:eek: en als je zelf dan nog aan het ontdekken bent.
Nee ik vind er gaat zooo erg veel werk in een tut zitten,dan moet je een progamma wel heel erg goed kennen wil dit haalbaar zijn.
Dit is zowat de essentie van wat ikzelf al ondervonden heb, als je zelf alles ongeveer 10 tot 20 maal fout doet voordat het dan toch min of meer werkt moet je niet al zelf professor willen spelen.
bedankt voor de duidelijke uitleg Kapstertje, ik had het zelf niet beter kunnen zeggen (y) :D

zodiac
13 May 2006, 13:44
gotolearn is echt goed, die meneer legt het gewoon uit! Bedankt elmago

elmago
13 May 2006, 23:09
gotolearn is echt goed, die meneer legt het gewoon uit! Bedankt elmago

Ja die is goed hé, hiermee kan iedereen de basis van Flash wel onder de knie krijgen :good:

grz

Trax
15 May 2006, 10:08
Wit scherm? (in firefox en ie7)

zodiac
15 May 2006, 20:04
Wit scherm? (in firefox en ie7)

hab je wel flash player? mss heb je js gewoon uitgeschakelt
je hebt het toch over gotolearn.com?

-MaT^
21 May 2006, 17:28
Valt goed mee ;)
Als je deze flash movie logisch zou moeten verklaren, ik weet wel niet of hij dat zo gemaakt heeft:P. In de intro werkt hij zo te zien met fade. Gaat dus van transparency 0% naar 100%. De beweging is motion tween volgens mij (AS is hierbij nog wat te moeilijk denk ik :P) En dan heb je nog de mc's (movieclips) met een transparantie level. Er wordt gewerkt met onRelease/Press en onRollOver:
onRelease of onPress:
Spreekt voor zich, als je er op klikt:)
vb:

on(Release) {
gotoAndPlay("home")
} onRollOver:
Als je er met je muis overheen beweegt:)
vb

on(RollOver) {
gotoAndPlay("home")
}
(Deze codes (AS, Action Script) Staan op de mc zelf, maar ze kunnen evengoed op een frame geplaatst worden, die uitleg bespaar ik jullie, tenzij er nog vragen zijn :shy:.

(y) nice gedaan vind ik :)

(correct me if i'm wrong, flash is nogal lang geleden :P)

-MaT^

elmago
22 May 2006, 00:01
@ -MaT^

Het meeste klopt wel hoor :D , maar het AS staat zowel in de MC's als in de main scene en ook probeer ik zoveel mogelijk het AS in een afzonderlijke (actions) layer te zetten met function.
Maja, vermits ik nog in de experimentele (lees 'beginner') fase zit, wil het soms nog niet allemaal lukken zoals ik het bedoeld had :rolleyes:.

Grz

elmago
22 May 2006, 00:39
@ Icemar
ivm met je opmerking in het begin van dit topic over het gebruiken van een extern JavaScript om die update van windows (zodat je eerst op een activeX element moet klikken om het te activeren in IE) te omzeilen: ik ben er een tijd aan bezig geweest om de beste oplossing te zoeken en uiteindelijk heb ik de eerste drie pagina's van de site al in orde gebracht. De scripts die ik uiteindelijk (aangepast natuurlijk) gebruikt heb vind je terug in het bijgevoegde zipje :)

1417 (http://www.ivanhoejupiler.be/attachment.php?attachmentid=1417&stc=1&d=1148250375)

Grz

-MaT^
22 May 2006, 18:08
elmago 'k geef je helemaal gelijk, ik werk ook meestal op het frame van een layer en niet op een mc
voordelen: het is veel overzichtelijk, alles zit in 1 code, je hoeft niet op elke mc's te zoeken naar het AS ^^
nadelen: de codes zijn moeilijker om samen te stellen vind ik

MaT

elmago
22 May 2006, 18:21
nadelen: de codes zijn moeilijker om samen te stellen vind ikMaT
idd, zeker als beginner is het veel eenvoudiger om alle script op de objecten (mc) zelf te zetten, maar zoals je zelf zegt als je dan met wat grotere projecten wil beginnen is het veel overzichtelijker om alle script in een afzonderlijke actions layer te zetten, en het is toch met te proberen en fouten te maken dat men het meeste bijleert (hoop ik toch :D )

grz

-MaT^
23 May 2006, 17:48
idd, zeker als beginner is het veel eenvoudiger om alle script op de objecten (mc) zelf te zetten, maar zoals je zelf zegt als je dan met wat grotere projecten wil beginnen is het veel overzichtelijker om alle script in een afzonderlijke actions layer te zetten, en het is toch met te proberen en fouten te maken dat men het meeste bijleert (hoop ik toch :D )(y)(y)

Helemaal juist ^^ Maar gelukkig is er de trace fuctie, niet dat ik die ooit al gebruikt heb :rolleyes:

-MaT^ :D

Snuifje
24 May 2006, 09:45
mooi gedaan :D
en je fiets is ook zeker niet verkeerd ;)

elmago
24 May 2006, 13:45
mooi gedaan :D
en je fiets is ook zeker niet verkeerd ;)
bedankt Snuifje, mijn fiets heb ik ook zelf ineengestoken net als mijn Flashjes, maar een fiets monteren is eenvoudiger :p