Volledige versie bekijken : Problemen met instellen netwerk en internet



Ditchke
11 May 2006, 20:40
Hoikes


Heb een klein probleempje en weet niet hoe deze op te lossen. Ik heb er al heel de week zitten over te piekeren, maar heb het nog steeds niet gevonden.:wall:
Ik hoop dan ook dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb een adsl modem bij belgacom gekocht. Het is de Philips SNA6500 serie.
Als ik via de interne software van de modem ga en het internet geconfigureerd heb ging het internet perfect en dit op de twee laptops.

Wanneer ik het draadloos wil versleutelen met wep, blijkt dat als ik met de laptops tracht op het netwerk te komen dat ik enkel beperkte bevoegdheden heb. Dat is zo een uitroepteken op uw verbinding.

Ik weet niet waar de fout ligt. Is er hier iemand die mij hierin kan bijstaan.

Als je nog betere beveiligingsvoorstellen hebt en deze goed kan uitleggen mag je die ook voorstellen.

:bow: :bow: :bow: Tnx Ditchke:bow: :bow: :bow:

PeterN
11 May 2006, 21:05
De foutmelding die jij krijgt is er omdat de versleuteling aan beide zeide, dus in de modem/router en op de laptop, niet hetzelfde zijn ingesteld ;)

Eenvoudigste beveiliging is beveiligen via het mac adres. Iedere netwerk hardware heeft een uniek hardware adres. Dit kan je opvragen op je laptop door :
start/uitvoeren. tik hier 'cmd' in en enter. Je komt in een dosvenster. In het dosvenster tik je 'ipconfig/all' in en enter. In het lijstje dat verschijnt moet je de draadloze adapter nemen en daar kijken naar 'fysiek adres'. Daar zou iets in de aard van 6 bytes staan zoals 00-04-E6-5B-87-3C Schrijf dit even op.
Ga nu naar de settings van de modem/router. Daar zal ergens bij de settings, waarschijnlijk onder firewall', een item moeten staan 'mac filtering'. Deze kan je aanzetten en dan moet je van uw beide laptops deze 6 bytes opvragen en daar invullen.
Hierdoor krijgen enkel deze unieke hardware mac adressen van uw twee laptops toegang tot uw modem/router. Dit is een eerste beveiliging.

Een tweede beveiliging is het versleutelen van de draadloze gegevens. Hiervoor moet je aan beide zijde de zelfde versleuteling programmeren. Dwz pas eerst de settings aan in de modem/router. Ergens bij het item 'wireless' in de modem/router settings ga je ofwel wep of wap versleuteling op kunnen zetten. Eventueel moet je nog bijkomende key geven. Heb je daar de instelling gezet, ga je een beperkte bevoegdheid meer krijgen, die foutmelding die je beschrijft. Nu zal je in beide ladtops ook daar de zelfde versleuteling moeten opzetten. Ga naar het programmaatje wat bij de laptop is geleverd voor uw wireless verbinding in uw laptop. Daar zal je ook ergens wep of wap versleuteling kunnen kiezen. Vul daar net hetzelfde in als je gedaan hebt op de modem/router. Nu moet je een rescan laten doen en ga je normaal een sleuteltje voor het gevonden draadloosnetwerk zien. Dit betekend dat dit netwerk versleuteld is. Connecteer naar dat netwerk en normaal zou nu wel alles moeten gaan ;)

succes ;)

Ditchke
11 May 2006, 22:08
Ja het gene van de mac filtering is ok nu, maar van de wep of wpa is nog steeds niet in orde daar ik geen programmatje heb voor het draadloos netwerkhardware te bekijken of te veranderen

Kokki
11 May 2006, 22:27
zelf heb ik dat ietsje anders gedaan. Ik heb mijn laptop aangesloten met een kabel op die router. Ik heb een key gekozen en ingeven op de router (via de webinterface dus). Kopieer die sleutel dan direct even. Als je dan nu je draadloze kaart laat zoeken naar beschikbare netwerken, dan moet ie jouw netwerk geven. Als je dan op maak verbinding klikt, dan gaat ie zeggen dat je een sleutel nodig hebt. Die sleutel daar even plakken en dan zou ie draadloos ook verbinding moeten maken. Trek even de netwerkkabel uit om het te testen. Dit kan je dan ook met die andere laptop doen.

SUcces

Ditchke
11 May 2006, 22:31
zelf heb ik dat ietsje anders gedaan. Ik heb mijn laptop aangesloten met een kabel op die router. Ik heb een key gekozen en ingeven op de router (via de webinterface dus). Kopieer die sleutel dan direct even. Als je dan nu je draadloze kaart laat zoeken naar beschikbare netwerken, dan moet ie jouw netwerk geven. Als je dan op maak verbinding klikt, dan gaat ie zeggen dat je een sleutel nodig hebt. Die sleutel daar even plakken en dan zou ie draadloos ook verbinding moeten maken. Trek even de netwerkkabel uit om het te testen. Dit kan je dan ook met die andere laptop doen.

SUcces

ok maar het probleem is beter uitgelegd in de eerste vraag maar toch bedankt
ik weet hoe ik moet verbinden, alleen ik krijg maar beperkte mogelijkheden of verbinding

Kokki
11 May 2006, 22:45
Wat ik je wilde uitleggen is hoe je die wepkey kunt instellen.
Dus wat ik voorstel is dat je met een kabel verbinding maakt. Die key kopieert. Je draadloze verbinding even verbreekt. Opnieuw laten zoeken. Geeft ie dan geen lijst met beschikbare verbindingen?

edit: zonder wepkey heb je toch geen problemen ofwel?

Ditchke
11 May 2006, 22:52
Wat ik je wilde uitleggen is hoe je die wepkey kunt instellen.
Dus wat ik voorstel is dat je met een kabel verbinding maakt. Die key kopieert. Je draadloze verbinding even verbreekt. Opnieuw laten zoeken. Geeft ie dan geen lijst met beschikbare verbindingen?

edit: zonder wepkey heb je toch geen problemen ofwel?


de wepkey is al in orde gemaakt, ik kan op het netwerk geraken via deze key, maar ik krijg geen verbinding met internet of beter gezegt ik krijg een driehoekje met een vraagteken daar ik geen ip of enig ander adres kan krijgen.

Heb dan een netwerk met beperkte mogelijkheid of verbinding.

Kokki
11 May 2006, 22:59
ok, dat had ik niet begrepen. :)
Maar als je geen ip-adres dat in de range ligt van je router, dan zit je niet op het netwerk.
Wat voor ip-adres krijg je? Ene van het type 192.168.2.x of 192.168.1.x?
Je moet ook eens kijken hoe je de range hebt ingesteld. Als die maar 1 ipadres groot is, en je bent al met 1 pc geconnecteerd, dan kan je er geen krijgen. Je kan dat ook even testen door de router even uit en aan te zetten.

PeterN
12 May 2006, 00:38
Ik heb nog een pm gehad en ik heb de indruk dat we te veel chinees vertellen ;) Ik probeer het hier op het forum op te lossen en niet via pm, zo heeft iedereen er iets aan ;)

@kokki: jouw methode van instellen werkt ook, maar ik denk dat de beveiliging nog niet juist staat.

@Ditchke: om geen verwarring te krijgen even volgende vragen:
- Na de eerste beveiliging, de mac adres beveiliging beschreven in mijn eerste post, kan je dan op internet? Werkt dan alles nog naar behoren?
Volgens ik kan afleiden uit de pm wel. Jouw problemen beginnen na die wep of wpa beveiliging, juist?
- Zoals begrepen heb je geen programma om instellingen te maken met ingebouwde draadloze kaart van uw laptop? Normaal worden die meegeleverd met uw laptop op een cd, de cd met drivers voor uw laptop.
Als het om de laptop gaat die in uw specificaties gaat, HP pavillion zd8000, dan kan je deze hier terug vinden : http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?lc=en&cc=be&dlc=en&product=1137817&lang=en&os=228
Er zijn downloads voor de driver, maar die werkt reeds bij jouw aangezien je verbinding kan maken. Maar op die link staan ook 'HP wireless lan assistant' en 'broadcom Wlan network adapters user interface'. Ik denk dat het deze laatste is die je moet hebben en installeren. Na installatie is dan dit specifiek programma voor uw broadcom wlan in te stellen en niet meer het standaard instellingsprogramma van windows meer. Als je dan dit specifiek programma opstart kan je daar ook de instelling op wpa zetten.

Dus zie eerste post: eerst modem/router op wpa zetten, dan via dat speciaal programma wpa opzetten voor de draadloze kaart van uw laptop.

Je laat maar iets weten ;)

Ditchke
12 May 2006, 09:55
@PeterN Ik heb uw volgende bericht uitgevoerd en het programmatje geinstalleerd. Echter als ik dit programmatje start, merk ik op dat er problemen zijn om de wep of wpa te installeren of veranderen. Ik kan verbinding maken met het netwerk maar krijg een foutmelding:

Ik krijg het volgende:

Wanneer ik na het ingeven van wep code verbinding laat maken, vraagt de verbinding achter een netwerk adres. Na zogezegd verbinding te hebben komt er een geel driehoekje langs mijn connectie te staan. Hierop kan ik het volgende lezen > Beperkte of geen verbindingsmogelijkheden.
Wanneer ik de opties ga bekijken van de verbinding zie ik dat er geen toepassing van het internet of netwerkbronnen zijn.
Het netwerk heeft geen netwerk adres aan de pc toegekend.

Als ik cmd > ipconfig/all laat uitvoeren krijg ik het volgeden voor mijn draadloze verbinding:

Beschrijving naam adapter
DHCP ingeschakeld ja
Auto config ingeschakeld ja
Auto Ip adres 169.254.90.186
Subnetmask 255.255.0.0

:wall: Ik heb het dus nog steeds niet opgelost :wall:

Ditchke
12 May 2006, 10:32
@PeterN Ik heb uw volgende bericht uitgevoerd en het programmatje geinstalleerd. Echter als ik dit programmatje start, merk ik op dat er problemen zijn om de wep of wpa te installeren of veranderen. Ik kan verbinding maken met het netwerk maar krijg een foutmelding:

Ik krijg het volgende:

Wanneer ik na het ingeven van wep code verbinding laat maken, vraagt de verbinding achter een netwerk adres. Na zogezegd verbinding te hebben komt er een geel driehoekje langs mijn connectie te staan. Hierop kan ik het volgende lezen > Beperkte of geen verbindingsmogelijkheden.
Wanneer ik de opties ga bekijken van de verbinding zie ik dat er geen toepassing van het internet of netwerkbronnen zijn.
Het netwerk heeft geen netwerk adres aan de pc toegekend.

Als ik cmd > ipconfig/all laat uitvoeren krijg ik het volgeden voor mijn draadloze verbinding:

Beschrijving naam adapter
DHCP ingeschakeld ja
Auto config ingeschakeld ja
Auto Ip adres 169.254.90.186
Subnetmask 255.255.0.0

:wall: Ik heb het dus nog steeds niet opgelost :wall:

Uiteindelijk na lang zoeken toch gevonden hoe het moet.
Nu moet ik de laptop van mijn vriendin nog kunnen configureren :bow:
Dit is een medion laatste nieuw model van deze week 2006

Kokki
12 May 2006, 10:47
Goed zo Ditchke, die andere laptop zal nu ook wel lukken, en anders zeg je het hier maar even.




@ Peter: Waarom denk je dat de beveiliging nog niet juist staat?

Met een andere laptop waar die wepkey niet is ingegeven kom ik niet op het netwerk. Ik heb ook de combinatie van Mac-adresfiltering en WEPkey. Het kan natuurlijk zijn dat hij er niet opgeraakt omdat dat MAC-adres ook niet is toegevoegd. :) Ik zal die eens toevoegen, en dan eens opnieuw proberen.
Zijn er manieren of programma's om je beveiliging te testen? WEP-keys zijn ook te kraken, maar ik veronderstel dat mijn netwerkje genoeg beveiligd is om de buren buiten te houden (ik veronderstel dat er niemand met slechte bedoelingen en de nodige kennis in de buurt woont :) )

PeterN
12 May 2006, 11:47
@Ditchke: Goed zo, nu moet je enkel ook op die laptop van jouw vriendin nog via het meegeleverde programmaatje van die medion de wep of wpa instellen. Je laat maar iets weten ;)

@kokki: de methode die jij beschrijft werkt perfect, daar is niks mis mee is ook bruikbaar.

@ Peter: Waarom denk je dat de beveiliging nog niet juist staat?

Waarom ik dacht dat de beveiliging niet juist staat: als je draadloze verbinding (dus zonder kabel) inorde is zonder wep of wpa setting in de router, en je zet dan de setting van de router op wep of wpa, dan ga je dus dat geel driehoekje krijgen met de vermelding 'beperkte bevoegdheid'. Dit wil in dit geval zeggen dat hij wel de router ziet (want zijn mac filtering stond goed en er was een goede verbinding) maar men kan geen gegevens meer zenden daar de versleuteling niet aan beide zijde gelijk is. Je kan dus blijven zien dat er een verbinding is, dat er gezonden en ontvangen wordt tegen een bepaalde snelheid, echter de gezonden en ontvangen gegevens zijn onleesbaar voor beide zijde daar de versleuteling niet klopt. Doe je een rescan (verbreek connectie) en ga je terug proberen ga je geen verbinding meer krijgen. De verzonden en ontvangen gegevens blijven onleesbaar en je gaat dus geen verbinding meer kunnen opstarten (je zal je dus niet meer kunnen aanmelden bij de router, wat in het vorige geval wel al was gebeurd)
Dus dan moet je op de pc de wlan settings met de juiste versleuteling zetten om terug connectie te maken.
Zo werkt het allesinds hier. Als dit overal het geval is kan ik niet zien, maar ik dacht het wel.

Met een andere laptop waar die wepkey niet is ingegeven kom ik niet op het netwerk. Ik heb ook de combinatie van Mac-adresfiltering en WEPkey. Het kan natuurlijk zijn dat hij er niet opgeraakt omdat dat MAC-adres ook niet is toegevoegd. :) Ik zal die eens toevoegen, en dan eens opnieuw proberen.

Natuurlijk zonder mac adres toe te voegen ga je zo wie zo geen toegang krijgen tot de router. Maar normaal ook met dit adres toe te voegen ga je geen toegang krijgen zoals je zegt. De router en pc verstaan elkaar immers niet. Maar zie post hierboven, als de verbinding reeds van te voren is opgezet en je een ip hebt gekregen, en je verandert dan de setting van de router naar wep of wpa, dan zal de verbinding blijven (je hebt immers al een correct ip gekregen) maar gaat de verbinding geen gegevens meer correct ontvangen door de versleuteling en krijg je die foutmelding.

Zijn er manieren of programma's om je beveiliging te testen? WEP-keys zijn ook te kraken, maar ik veronderstel dat mijn netwerkje genoeg beveiligd is om de buren buiten te houden (ik veronderstel dat er niemand met slechte bedoelingen en de nodige kennis in de buurt woont :) )
Er zullen wel programma's bestaan, maar ik heb er direct geen weet van. Ik denk dat je die eerder gaat terug vinden in het illegaal milieu;) Die willen immers een zoek functie hebben om de beveiliging te omzeilen.
Een mac filtering is eigenlijk al een goede eerste beveiliging die het gros buiten houdt. Maar met een beetje computer kennis is het makkelijk een programmatje te vinden (schrijven) dat gewoon eens alle mac adressen af gaat. Een mac adres is dan wel uniek voor ieder netwerk-hardware, dit hard-coded adres is nog steeds te veranderen ;) Een wep of wpa versleuteling is dan net iets meer. Het versleuteld de gezonden gegevens zodat ook de uitgezonden gegevens onleesbaar blijven voor de buurman. En natuurlijk, zoals hierboven beschreven zal hij niet kunnen aanmelden op uw router daar deze de gegevens niet kan lezen.

Ditchke
12 May 2006, 11:57
[quote=PeterN]@PeterN en @Kokki beste heren bedankt voor de samenwerken. :bow: :bow: :bow: Ik heb het dus na efkes zoeken van de twee programmatjes in orde gekregen. Ik heb ipv wep een wpa versleuteling (beter zeggen ze) genomen. Ik heb dit ook ingesteld samen met MAC adres filtering in de firewall.

Denk je dat ik nu goed genoeg heb beveiligd? zo nee laat het maar weten

Grtz and mutch thanx :bow: :bow: :bow:

PeterN
12 May 2006, 12:04
Prima gedaan ditchke(y)
Deze beveiliging is prima zo ;) Wpa is idd een betere beveiliging en nieuwere beveiliging. Voordeel bij wpa is ook dat je deze beveiliging gewoon moet aan zetten. Dit in tegenstelling met wep die werkt met een vaste versleuteling en je dus ook nog eens een 64bits of 128bits versleutel woord moet ingeven dat aan beide zijde hetzelfde is ;) Na deel van wpa is dat het soms nog niet wordt gesupporteerd bij oudere hardware en dat je dus wel genoodzaakt bent om dan over te schakelen naar wep.

Kokki
12 May 2006, 12:25
Doe je een rescan (verbreek connectie) en ga je terug proberen ga je geen verbinding meer krijgen. De verzonden en ontvangen gegevens blijven onleesbaar en je gaat dus geen verbinding meer kunnen opstarten (je zal je dus niet meer kunnen aanmelden bij de router, wat in het vorige geval wel al was gebeurd)

Bij mij zegt ie dan dat er een netwerksleutel nodig is, en dan plak ik die daar. Dan maakt ie zonder probleem verbinding. Die sleutel onthoudt hij ook, dus ik heb niet zelf in de settings moeten zoeken. Vroeger probeerde ik het met die in te stellen in de settings, maar dat lukte van geen kanten.
Programma's van netwerkkaarten heb ik niet, en ik heb er ook nooit achter gezocht. Dat weet ik ook weer voor een volgende keer. Thx voor de uitleg Peter.