Volledige versie bekijken : Verlies op Netwerk kabel 50m (100mb/s)



kurt0015
13 May 2006, 18:27
Ey iedereen heb dus een netwerk thuis maar heb dus een pc bijgekocht die dus op mijn kamer staat. Nu zit ons netwerkje zo in elkaar van de modem ga ik met een kabel van nog geen halve meter naar men router van men router verdeel ik dus alle kabels ene van 5 m naar de eerste pc. Dan een kabel van 25m naar men zus zijn pc. Dan de laaste pc naar deze pc en die kabel is 50m lang. Ik merk veel verlies vooral als ik iets download dan zijn de bestanden vaak beschadigt en kan ik ze dus niet meer gebruiken. Ik zou hier graag een oplossing voor vinden wat zou ik hier tegen kunnen doen zodat ik toch bijna geen verlies meer ondervind en niet telkens beschadigde bestanden heb. Een trager netwerk is niet echt een optie want zou graag men 20mb/s internet (telenet expressnet turbo) goed kunnen benutten.

Alvast heel erg bedankt.

PeterN
14 May 2006, 20:38
Eerste vraag, ben je zeker dat het verlies of beschadiging van bestanden aan uw verbinding hangt.
De 50 meter is normaal geen probleem voor ethernet. Let wel op, er bestaan verschillende kwaliteit van kabels. Neem goede kwaliteitskabels, de maximale afstand is zo tot 100 meter. Neem CAT5 kabel, geschikt voor 100mbps. Neem ook eventueel FTP (Foiled Twisted Pair)kabel. Deze is afgeschermd zodat er minder storingen invloed op hebben. Normaal voor huishoudelijk gebruik moet dit niet, maar leg je de kabel veel langs stroomvoerende geleiders zoals elektriciteits kabels van verlichting of stopcontacten, kan dit wel invloed hebben. Vooral als er motoren op deze leidingen worden gestart. Ook TL lampen produceren wel wat storingen. Voor normaal huishoudelijk gebruik is UTP (Unshielded Twisted Pair) kabel voldoende.
Ga je over die 100 meter, dan wordt het signaal te zwak en zal je er een router of switch extra moeten tussen plaatsen.
Maar in jouw geval zou dit normaal niet nodig zijn mits je goede kwaliteit kabel gebruikt ;)

kurt0015
14 May 2006, 22:06
Dat kan het wel eens zijn. De kabel is van nogal een slechte kwaliteit en gaat met meerdere kabels naar boven zoals samen met coax kabel en met andere netwerk kabels van betere kwaliteit. Zal eens gaan kijken voor een nieuwe kabel van 50m.

Alvast bedankt voor je informatie.

Trax
15 May 2006, 09:47
Ik heb dit weekend nog gewerkt op een pc die aan 125m utp kabel hing. Merkte bijna niks van verlies, alles ging nog zeer vlot.

PeterN
15 May 2006, 10:59
Ik heb dit weekend nog gewerkt op een pc die aan 125m utp kabel hing. Merkte bijna niks van verlies, alles ging nog zeer vlot.
Is idd mogelijk. De UTP kabels zijn voor normaal huishoudelijk gebruik voldoende, zeker als men een beetje uitkijkt waar men deze legt. Een CAT5 kabel is van die kwaliteit dat men normaal 100 meter kan overbruggen tegen een snelheid van 100Mbps. Dus die 125 meter zal ook nog net gaan, er is altijd ergens een marge. Gaat men veel verder wordt het signaal te zwak en ga je veel problemen krijgen. Men kan dan twee dingen doen:
- een switch of router tussen plaatsen waardoor het signaal terug versterkt wordt.
- de snelheid van 100Mbps naar beneden zetten op 10Mbps en full duplex naar half duplex zetten. Hierdoor zullen er minder eisen aan de kabel worden gesteld waardoor men langere afstanden kan overbruggen. Nadeel wel is dat de maximale overdracht snelheid natuurlijk in dit geval wordt beperkt.

kurt0015
19 May 2006, 20:15
Heb een nieuwe andere gelegd die jij zei en heb geen problemen meer.

Bedankt iedereen en hier mag dan een slotje op.

PeterN
19 May 2006, 20:44
Bedankt voor het laten weten van het resultaat.
Hier gaat dan slotje op ;)