Volledige versie bekijken : Formule met kleur???



enjoy__M
16 May 2006, 19:38
Hoi vrienden,

Kan er mij iemand vertellen of ik met Excel 2003 een formule kan maken die op kleur kan gebaseerd worden??

Voorbeeld:
ik maak een jaarkalender van boven naar onder met de maanden en van links naar rechts met de datums

januari 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20................
(Telkens dus in een aparte cel) de cel onder datum blijft voorlopig blanco

Februari 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20..............

en verder tot december

wat is nu de bedoeling?
Ik wil in de cel die onder de datum staat mijn overuren vermelden in minuten.
Dit geldt zowel voor de overuren die ik gemaakt heb als de overuren die ik al terug opgenomen heb, met andere woorden de plus uren en de min uren.
Ik zou de plus uren die ik overwerk in het rood willen vermelden en de min uren die ik opneem in het groen.

Onderaan mijn blad maak ik dan een cel in het rood en 1 in het groen, deze cel moet de formule bevatten die dan alle minuten optelt en weergeeft


Wat is nu eigenlijk het probleem:
ik weet dus nooit van tevoren op welke data ik overwerk zal verrichten en op welke data ik deze terug zal opnemen.
Dus zou ik een formule moeten hebben die in elke lege cel onder de data van toepassing is en hiervoor dus een combinatie van de 2 kleuren om deze te onderscheiden.

Stel:
ik maak 1 overuur op 4 januari, ik vermeld dan in de cel daaronder 60
ik kleur de cel onder 4 januari dan in het rood.
op 7 januari doe ik 25 minuten overwerk, ik zet wederom onder 7januari 25 en kleur deze ook rood.
onderaan zoals ik al beschreef staat die cel in het rood, waar het totaal moet inkomen van 85.

Ik neem op 10januari 40 minuten op, ik vermeld dan in de cel daaronder 40 en kleur deze in het groen
onderaan zoals ik al beschreef staat die cel in het groen, waar het totaal moet inkomen van 40.

onderaan de gekleurde cellen rood en groen maak ik wederom een cel die dan opzich weer de groene cel aftrekt van de rode en het totaal aan resterende minuten weergeeft met in ons voorbeeld dan
rood 85
groen 40
rest 45
dit kan dan eenvoudig met de toets/functie som totaal.

Indien dit niet mogenlijk is op basis van kleuren, kan het dan eventueel wel met de vermelding van bevoorbeeld: p60 voor een overuur die ik gemaakt heb en m40 voor de minuten die ik opgenomen heb.

De minuten die ik beschrijf in de voorbeelden kunnen dus steeds variƫren in tijd, wat het dan ook weer exact moeilijk maakt.

Wie weet hier raad mee ??
ander voorstellen zijn ook welkom.

Met vriendelijke groet
Enjoy__Msjiek

phwp
16 May 2006, 22:37
Gebruik de voorwaardelijke opmaak, die kan bv. de tekst rood maken als het getal positief is en groen als het negatief is

enjoy__M
17 May 2006, 19:32
Ik ga het alvast eens uitproberen.(y)

boneless
18 May 2006, 08:12
ik had ook een vraag die hier op leek,
http://www.ivanhoejupiler.be/t31704-lijnen-op-de-achtergrond-in-excel.html
in de post van geheimfeest staat een voorbeeld met voorwaardelijke opmaak, dit werkte prima voor mij!