Volledige versie bekijken : Draadloos internet



BakaNeko
19 May 2006, 19:27
Hey,
ik heb sinds enkele maanden draadloos ADSL modem.
Ikzelf en mijn ouders gebruiken een pc, ikzelf zit vaak op internet voor school. Maar mijn broer heeft een laptop en zit dag en nacht op internet. We zitten bij Scarlet en krijgen dus per maand 15GB, indien deze op is tijdens de maand, zitte we op smallband. Nu slaagt mijn broer er in, om in een week al 10GB op te doen, en elke maand zitte we na 2weken al over het limiet. Nu maakt hij me wijs (denk ik) dat iemand mee van ons internet gebruikt.

Kan dit? Kan het zijn dat iemand van onze straat mee van ons internet (Scarlet) gebruikt? Iemand die ik ken vertelde me dat dit bij Scarlet niet gaat.

Ook wil ik graag weten of het mogenlijk is toegang te weigeren aan zijn laptop, zodat alleen deze pc internet kan gebruiken en indien nodig, zijn laptop ook.

Ik ben het beu elke maand op smallband te moeten werken voor school, terwijl hij GB's spendeert aan de meest belachelijke dingen.
Dus, hopelijk zit hier iemand die mij eens een deftig antwoord kan geven en geen leugens.
Alvast bedankt >_<

Kokki
19 May 2006, 19:47
Als jullie draadloos netwerk niet beveiligd is kan iedereen die in de buurt zit meesurfen.
Ja, je kan de toegang tot het internet weigeren voor een pc.
Surf eens naar 192.168.1.1 of 192.168.2.1. Normaalgezien moet je dan in de webinterface van je router komen, en daar kan je de beveiliging instellen. Dit ip-adres is wel afhankelijk van het type modemn. Wat soort modem hebben jullie trouwens?
Je kan hem blokken door MAC-adres filtering in te schakelen en dan zijn adres niet toe te voegen. Je moet er op letten dat je kiest voor alleen die adressen toegang tot het internet te geven. Dit is dan al de eerste beveiliging van je netwerk. Een tweede kan een WEP of WPA sleutel zijn. Zoek eens op het internet naar draadloos netwerk beveiligen.

Succes

BakaNeko
19 May 2006, 19:55
Kan ik dan ook toegang weigeren tot zijn laptop?
We hebben ADSL modem van Philips SNA6500/18

Het probleem is dat ik een echte n00b ben op dit vlak >_<
en enigste me wa verstand rond pc's en dergelijke in dit huis is dus mijn broer. Indien ik hem blok met MAC adres filtrering, kan hij zijn adres dan unblocken door op deze pc naar de router instellingen te gaan?

Kokki
20 May 2006, 09:44
als je naar 192.168.1.1 surft krijg je een inlogscherm. Het standaardwachtwoord vind je in je handleiding. Als je in het menu bent dan kan je een wachtwoord instellen (als je broer dat al niet gedaan heeft.)
Unblocken gaat altijd als je ofwel het wachtwoord kent, ofwel de router reset. Resetten betekent wel alles opnieuw ingeven. Ook de inlogggevens van adsl en alle beveiliging.
Een MAC-adres is een uniek adres van je netwerkkaart. Als je bij start - uitvoeren ipconfig /all typt dan krijg je daar een lijstje waarin ook je mac-adres staat.

Wayne
20 May 2006, 10:17
Welk type van router heb je(merk)
ik zelf zie hier in mijn configuratie 7 wifi netwerkken staan
Hier MAC beveiliging toegepast en geen enkel prob
Je kan natuurlijk ook gaan werken via WEB encryptie.

Kokki
20 May 2006, 18:53
Ze heeft ene die sterk op de deze lijkt: http://www.consumer.philips.com/consumer/catalog/catalog.jsp?fhquery=fh_secondid%3Dsna6500_00_nl_co nsumer%26fh_location%3D%2F%2Fconsumer%2Fnl_NL%2Fca tegories%3Ccatalog_nl_consumer%2Fcategories%3Cmoni tors_pc_peripherals_gr_nl_consumer%2Fcategories%3C wireless_pc_networking_ca_nl_consumer%26&productId=SNA6500_00_NL_CONSUMER&activeCategory=MONITORS_PC_PERIPHERALS_GR_NL_CONSU MER&fredhopperpage=detail.jsp&language=nl&country=NL&catalogType=CONSUMER&proxybuster=GZZSYAEMEQ4LVJ0RMRCSHQNHKFSESI5P

Philips SNA6500/18

Hier vind je de handleiding voor de SNA6500/00, maar die zal wel hetzelfde zijn: http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbint/cpindex.pl?tmplt=Cps&scy=NL&slg=NLD&sct=PC_AV_LINK_BASE_STATIONS_SU_NL_CONSUMER&cat=WIRELESS_PC_NETWORKING_CA_NL_CONSUMER&session=20060520124431_83.101.1.3&grp=MONITORS_PC_PERIPHERALS_GR_NL_CONSUMER&ctn=SNA6500/00&mid=Link_UserManuals&hlt=Link_UserManuals

Blijkbaar moet je bij deze surfen naar 192.168.2.1
Standaard is er geen wachtwoord. Om je netwerk te beveiligen voer je hier best een in (in overleg met je ouders natuurlijk)
De uitleg om macadresfiltering in te stellen staat op pag 21 en 23, en op pag 32 vind je hoe je je mac-adres vindt.