Volledige versie bekijken : Computer valt uit...



jerrythealien
21 May 2006, 19:01
Ben sinds een dag of drie het spel Oblivion beginnen spelen, en mijn computer valt soms gewoon uit, net alsof iemand de stekker uittrekt. Dit gebeurt soms na 5 minuten, een uur twee uur, kortom er zit geen regelmaat in...

Als ik dan terug wil opstarten dan wil ie niet als ik niet eerst de on/off knop aan en uituitzet (dus alle spanning van de pc haal) soms start hij dan terug op zonder beeld (scherm blijft op standby staan en al de rest lijkt te werken (de fans, de HD's etc) dus denk ik dat het iets met m'n graka te maken heeft De temperatuur is hoger dan gewoon maar het is dan ook een zwaar spel, de hoogste temperatuur is die van m'n HD en das 51° de rest zit rond de 45°, al kan ik dit exact weten als de computer uitvalt natuurlijk :damn: In het verleden nooit gehad met vb HL2 dat toch ook zwaar is. Aan wat kan dit liggen?

cruwero
21 May 2006, 19:08
virus misschien?
Henk

PorkyFrost
21 May 2006, 19:11
Ben sinds een dag of drie het spel Oblivion beginnen spelen, en mijn computer valt soms gewoon uit, net alsof iemand de stekker uittrekt. Dit gebeurt soms na 5 minuten, een uur twee uur, kortom er zit geen regelmaat in...

Als ik dan terug wil opstarten dan wil ie niet als ik niet eerst de on/off knop aan en uituitzet (dus alle spanning van de pc haal) soms start hij dan terug op zonder beeld (scherm blijft op standby staan en al de rest lijkt te werken (de fans, de HD's etc) dus denk ik dat het iets met m'n graka te maken heeft De temperatuur is hoger dan gewoon maar het is dan ook een zwaar spel, de hoogste temperatuur is die van m'n HD en das 51° de rest zit rond de 45°, al kan ik dit exact weten als de computer uitvalt natuurlijk :damn: In het verleden nooit gehad met vb HL2 dat toch ook zwaar is. Aan wat kan dit liggen?

wel oblivion is nog niet perfect stabiel, bij mij blijft m'n pc soms hangen (ook onregelmatige tijdstippen) en moet je hem afzetten of herstarten :)

Kokki
21 May 2006, 19:26
Je zou ook nog even in de "Logboeken" van je PC kunnen kijken of er 'n foutmelding te vinden is ten tijde van 't uitvallen.
Je "Logboeken" kun je o.a. vinden via "Start" --> "Uitvoeren" --> eventvwr.msc intypen.
Misschien kunnen we aan de hand daarvan beoordelen wat er aan de hand is.

jerrythealien
21 May 2006, 19:42
wel oblivion is nog niet perfect stabiel, bij mij blijft m'n pc soms hangen (ook onregelmatige tijdstippen) en moet je hem afzetten of herstarten :)
hij loopt niet vast, alles valt uit!! Dat lijkt me eerder een hardware probleem, als ie zou vastlopen met een mooie blue screen zou ik nog gelukkig zijn...

@kokki heb hier m'n foutenlogboek eens bekeken, staat op het eerste zicht niets zinnigs in. Enkel de fout nr 2004 komt geregeld terug iets met "PerfNet", staat het volgende bij:
Kan de Server-service niet openen. Prestatiegegevens van de server zullen niet worden geretourneerd. De geretourneerde foutcode is een DWORD 0-waarde.
Geen id wat dat allemaal wil zeggen:damn:

Hij is net weer uitgevallen en na reboot direct everest laten lopen, temp GPU en MOBO rond de 35, HD resp. 41 en 56 graden. Ik begin te denken dat het de voeding wel eens kan zijn, al staat die niet extreem warm... (stroomschommelingen?)

Kokki
21 May 2006, 19:58
Het kan idd ook je voeding zijn. Heb je toevallig een andere die je eens kan proberen?

jerrythealien
21 May 2006, 20:57
Nog een voeding hebk niet, dus heb ik nu m'n twee HD's die vlak boven elkaar zaten (moet zo want heb geen plek meer in deze stomme case...) van elkaar gehaald want die voelden toch wel heel warm aan, en nu ligt m'n data schijf los op m'n bureau te ronken lol! (en ik kanm niet afkoppelen want blijkbaar staat grub, m'n linux bootloader erop en hij kan anders niet booten pffff..)

kga nog eens spelen en zien of ie uitvalt....

ben eens benieuwd

jerrythealien
23 May 2006, 17:36
aiai, het gaat erop achteruit, gisteren viel mijn computer gewoon uit na het luisteren van wat mp3's, en zonet bij het opstarten viel hij uit na 5 seconden dus 'k vrees dat er meer aan de hand is dan een zware applicatie.. :-(

ieman een id wat het zou kunnen zijn of hoe k te weten kan komen welk onderdeel dit veroorzaakt? Ofwat ik eraan kan doen (buiten naar de winkel lopen)

Nikolas
23 May 2006, 19:54
Zeker kijken of al je fans van je pc nog werken, maar een defecte of te lichte voeding zit er evenwel in. Een virus is ook niet uitgesloten.

Danny_506
23 May 2006, 21:16
Jongens,jongens kijk eens even naar de temps van zijn HD deze is 56°, de max temps zijn 40-45° voor een HD,en dit is al heel warm,mijn HD is rond de 28° en draaid al meer dan 3 jaartjes mee,het gene je kan doen,is voor extra koeling zorgen rond je HD,dit kan je doen (als het mogenlijk is)met een koeler te plaatsen vooraan in je case zodat deze koele lucht over je HD blaast,en zorg voor een goede lucht stroming binnen je pc kast,als laatste hulpmiddel kan je een gamen met de kast open..

cruwero
23 May 2006, 21:25
De fabrikanten hebben een maximum aanbevolen werktemperatuur voor de schijven in de specificaties/datasheets vermeld staan. Over het algemeen is dit 55°C.
Henk

Milo
24 May 2006, 01:45
Stofzuiger pakken , kous erover , en eens lans al uw fans gaan , en al u stof uit u pc halen .
dan pc eens rebooten .....
Kijk dan eens naar u temps en pas na een half uur probeert ge oblivion nog eens .
Euhm vraagske , is dit de original edit of een cracked version van Oblivion ?

Ché
24 May 2006, 10:44
Je hebt blijkbaar 2 HD. De temp is nogal hoog wat vastlopen kan veroorzaken. Zorg ervoor dat er tussen beide voldoende ruimte is voor koeling. Indien nodig, open je case en verplaats een van beide. Steek ze ook niet in de buurt van een brander (als die werkt wordt er ook teveel warmte ontwikkeld.) Voer ook de tips uit ivm verwijderen van stof. Controleer of er voldoende airflow in je case is. Invoer langs onder en uitvoer langs boven (warme lucht stijgt immers) Als de temp te hoog blijft, voorzie dan extra fans.

g_man
24 May 2006, 23:06
Er is maar 1 grote vijand voor electronica en dat is temperatuur. Deze doet alles behalve goed voor je PC. Een te warme HDD gaat idd vastlopen maar gaat er niet voor zorgen dat je PC plots uitvalt. MAAR wsl zijn niet enkel je HDD warm, ook wsl je moederbord en/of voeding, door te hoge temps in je case. Dus de slechte koeling in je kast heeft toch wel ergens een invloed op hetgeen er aan de hand is. Dus doen zoals hierboven al aangegeven. Zorgen dat je kast "verlucht" wordt. Zorgen dat de fans die je hebt zuiver zijn. Zorg eventueel voor aanzuiging van verse lucht, maar zeker ook voor afvoer van warme lucht. Zorg eventueel voor airflow; dit bekom je door al je kabels samen te binden, weg te steken, eventuuel round kabels te gebruiken... Hou warmtebronnen gescheiden,.... :);)

cruwero
25 May 2006, 10:25
Gisteren weer uren bezig geweest met een computer die het zelfde probleem had als jou.
Ik begon maar met formateren maar bij installatie begon het weer
Spontaan uitvallen enz.
IN dit geval bleek het de voeding te zijn,dit zou ook bij jou de oorzaak kunnen zijn.Dit hoeft niet specifiek bij jou zo te zijn maar toch:
Henk

jerrythealien
25 May 2006, 12:17
Misschien toch ff melden dat zelfs met de case open, en normale temperaturen de boel het hier toch laat afweten. Ik heb hier van die perslucht waar ik m'n hardware geregeld eens mee afspuit, ik heb een 12cm fan achteraan en een 6 cm fan vooraan, alles is hier sata en m'n brede kabels zijn bijeen gebonden, dus airflow genoeg allesinds nu.
Heb net gebeld met een vriend die in een computerwinkel werkt, en die zegt dat ik 'm sowieso moet binnendoen voor nazicht. Volgens hem is of de cpu of het mobo of de voeding naar de kloten :cry:. Ik hou jullie op de hoogte.

mercie voor de reacties

The_cobra666
26 May 2006, 01:59
Jongens,jongens kijk eens even naar de temps van zijn HD deze is 56°, de max temps zijn 40-45° voor een HD,en dit is al heel warm,mijn HD is rond de 28° en draaid al meer dan 3 jaartjes mee,het gene je kan doen,is voor extra koeling zorgen rond je HD,dit kan je doen (als het mogenlijk is)met een koeler te plaatsen vooraan in je case zodat deze koele lucht over je HD blaast,en zorg voor een goede lucht stroming binnen je pc kast,als laatste hulpmiddel kan je een gamen met de kast open..
De maximum temp van een HDD is 60 °C niet 40°C-45°C anders zouden er al zeeeer veel kapot gegaan zijn. En indien deze temperatuur bereikt wordt dan zal je 3/4 data verlies hebben. De HDD hoeft niet noodzakelijk te crashen en kapot tegaan. Gezond is het wel niet.

Leg je hardeschijfen uit je case en koel ze. Controleer ook de temperatuur van je chipset van je moederbord, als deze te warm wordt kan hij ook uitslaan.

En maak idd dat je een goeie airflow hebt in je case. Veel mensen zien het over het hoofd maar je moet het wel degelijk hebben. Meet eens de spanningen van je voeding via een multimeter.

jerrythealien
29 May 2006, 00:18
Heb nog eens liggen snollen in de bios en heb gezien dat m'n +12V lijn schommelt tussen 10.3 en 10.6 V, wat volgens mij aan de lage kant is voor een computer die enkel z'n bios aan het draaien is... als ie naar 10.3 afzakt hoor je de machine duidelijk "trager" gaan. De +3.3 en +5 voltlijnen zijn ok en blijven muurvast op op 4.9 en 3.2 staan... Had een progje gedownload MBM 5 dat aangaf dat m'n processor 124 graden was.... volgens m'n bios is dit 30 (lol?)

Kga morrege een nieuwe voeding halen en deze eens uittesten, hopelijk zijn m'n problemen dan eindelijk van de baan.

wordt vervolgt

g_man
29 May 2006, 13:26
Als je voltlijnen zo veel verschillen zou ik bijna met zekerheid durven stellen dat deze naar de haaien is...

jerrythealien
29 May 2006, 23:22
Alle daarstraks een nieuwe voeding gaan halen (coolermaster 450 watt), alle kabeltjes losgetrokken, (mm... een wat zwart bruin verkleurd pinnetje ontdekt aan de supply van m'n moederbord...), hopla nieuwe voeding aangesloten (net nog langst een bevriend electricien geweest en idd de oude voeding doet raar...) en knip aanzetten die boel, ja daar heb je de bios "piep" ja de schijven maken dat gezonde geluid, alle fans werken..., maar hélaba waar blijft dat beeld?? Nu ineens geen beeld meer .... shit!

Monitor veranderd : geen verschil. Graka deruit naar m'n overbuur gelopen, daar de kaart erin : werkt prima. dus enkel nog het mobo en/of de processor over nu. Van eliminatie gesproken...

Het feest is dus nog niet gedaan.

wordt vervolgt lol

jerrythealien
31 May 2006, 20:42
vandaag langst de pc shop geweest die heeft wat zitten kullen met ram latjes etc en het bleek aan de grafische kaart te liggen ??????!!!, gisteren zelf nog getest op een andere computer en alles werkte perfect foutloos !!! Hij stak er daarnet in mijn pc ff een andere graka in (zelfde merk een modelletje lager) en dan werkte alles prima (weliswaar m'n voeding vervangen ondertussen). kga die grafische kaart binnenbrengen in de winkel maar ik durf ervoor wedden dat ze terugkomt met het bericht dat ze in orde is. Iemand hier een verklaring voor?

jerrythealien
14 June 2006, 20:33
Bij deze de laatste post van mijn lijdensweg. Vandaag telefoon gehad van de firma die m'n grafische kaart heeft onderzocht, bleek dus inderdaad niets verkeerd mee te zijn en werkt prima in al hun testsystemen. Daarna m'n hele systeem laten nakijken door die mannen, en wat blijkt : ook hier is niets mis mee.... ze hebben kaarten hogen en lager dan de 6600gt getest (ne 6600 hadden ze zelf nimmeer in stock) en alles werkte prima. Ze snappen er zelf niks van maar het zou in exact dezelfde combinatie nog al zijn voorgekomen...

Conclusie: er is blijkbaar door m'n voeding iets gebeurd met m'n graka en/of mobo zodat deze niet meer compatibel zijn... dus ook geen garantie want er is niks kapot. Dus of een nieuwe graka of een nieuw mobo kopen, dat wordt dus kiezen tussen geld uitgeven aan een dure graka of heel m'n systeem opengooien om m'n "goedkoper" moederbord te vervangen. allesinds weet ik nu dus wel wat er is, das toch al iet.

delinquente
14 June 2006, 20:40
Bij deze de laatste post van mijn lijdensweg. Vandaag telefoon gehad van de firma die m'n grafische kaart heeft onderzocht, bleek dus inderdaad niets verkeerd mee te zijn en werkt prima in al hun testsystemen. Daarna m'n hele systeem laten nakijken door die mannen, en wat blijkt : ook hier is niets mis mee.... ze hebben kaarten hogen en lager dan de 6600gt getest (ne 6600 hadden ze zelf nimmeer in stock) en alles werkte prima. Ze snappen er zelf niks van maar het zou in exact dezelfde combinatie nog al zijn voorgekomen...

Conclusie: er is blijkbaar door m'n voeding iets gebeurd met m'n graka en/of mobo zodat deze niet meer compatibel zijn... dus ook geen garantie want er is niks kapot. Dus of een nieuwe graka of een nieuw mobo kopen, dat wordt dus kiezen tussen geld uitgeven aan een dure graka of heel m'n systeem opengooien om m'n "goedkoper" moederbord te vervangen. allesinds weet ik nu dus wel wat er is, das toch al iet.

zware afzuip:wtf: , koop dan maar inees een nieuwe graka!:eek:

g_man
14 June 2006, 21:09
zware afzuip:wtf: , koop dan maar inees een nieuwe graka!:eek:

Zou andersom werken, mobo is goedkoper dan graka. Heb nog al gehoord van compatibiliteitsproblemen met dat mobo...google maar eens... :)

Milo
14 June 2006, 22:34
Yep opteer voor een deftig Mobo
;)