Volledige versie bekijken : Vraag over router



vuurvliegje
24 May 2006, 08:58
Gister kreeg ik een vraag van de dochter van een collega. En ik wist het antwoord niet dus vandaar dat ik het hier even vraag.
Zij heeft een router gekocht en staat nu thuis te werken. Vandaag gaat ze op kamers. Nu wil ze eigenlijk haar router meenemen. Maar volgens mij zit daar al een router (omdat ze met 10 man daar zitten). Er loopt een kabel naar haar kamer toe. Nu is mijn vraag kan een router op een router worden aangesloten en hoe zit dat met instellingen? En moet een router persé worden geplaatst na het modem?

Alvast bedankt

Kokki
24 May 2006, 09:20
Een router moet niet na een modem geplaatst worden. Een router plaats je als je met meerdere pc's op het internet wil en als dat niet kan met de modem die je hebt (sommige modems zijn tegelijk ook router) of als je een intern netwerk wilt maken.
Als er al een kabel ligt is het wellicht niet nodig om nog een router te plaatsen
Je kan een router na een router zetten maar dat instellen geeft wel eens problemen.
Eerste belangrijk punt is dat de routers verschillende IP adressen moeten hebben
Het makkelijkste is:
de 1e: 192.168.1.1
de 2e: 192..168.2.1
De 2e router moeten naar de 1e wijzen als default gateway

Succes

vuurvliegje
24 May 2006, 09:26
Inderdaad is het wellicht niet nodig maar haar router is draadloos en dan wil ze toch met haar laptop via haar eigen router werken. Hoe kan ik de instellingen het makkelijkste doen? Want ik weet niet of ik bij de 1e router kan qua instellingen?

Kokki
24 May 2006, 11:43
Proberen kan geen kwaad he. Sluit eerst eens een pc aan op die kabel. Kijk dan of je die eerste router kan vinden en wat zijn ip-adres is. Dikwijls is dit 192.168.1.1 of 192.168.2.1.
Sluit dan die draadloze router aan en je pc op die router en kijk eens wat daar het standaard IP-adres van is. Als dit hetzelfde is als die eerste moet je dit al veranderen. Bij het type van connectie kies je iets van fixed ip of zo.

PeterN
24 May 2006, 12:03
Je kan 2 dingen proberen.
- Zoals kokki uitlegt: de twee routers gewoon achter elkaar aansluiten. Hiervoor zal je wel gegevens moeten hebben over de eerste router. Deze eerste router zal u een ip geven in de range dat hij zelf staat en het is zijn ip dat je bij default gateway in uw tweede router moet invullen. Daarnaast zal je moeten zorgen dat de tweede router in een ander subnet zit, dus dat het ip anders is. Zie vb kokki : de eerste router staat bv op 192.168.1.1 en zal adressen uitdelen van 192.168.1.2 tot 192.168.1.254. U tweede router zal je dan moeten instellen bv op 192.168.2.1 zodat hij adressen 192.168.2.2 tot 192.168.2.254 kan uitdelen naar de pc's. Bij default gateway van de tweede router moet je dan het ip van router 1 geven nl 192.168.1.1
-een tweede mogelijkheid is om enkel de 4 poorts switch functie van de 2de router te gebruiken, en niet de hele router. sluit hiervoor router twee gewoon aan op uw pc en nog niet op router 1. Stel nu router 2 in zoals gewoonlijk en zet DHCP uit en zet de ip range op dezelfde als die van router 1.
Sluit daarna router 2 aan als volgt: je moet de tweede router met een cross kabel verbinden naar router 1. Tevens moet je deze crosskabel insteken op poort 1 van de router dus niet op de wan poort maar op de switch poorten!.

Dus waarschijnlijk zal kokki zijn werkwijze het eenvoudigste zijn;) succes ;)

Icemar
24 May 2006, 12:08
waarom een extra router er tussen zetten je kan ook werken met een accesspoint om de verbinding te maken

PeterN
24 May 2006, 12:10
waarom een extra router er tussen zetten je kan ook werken met een accesspoint om de verbinding te maken
Probleem is dat op die kamers reeds een gewone router aanwezig is en zij draadloos wil werken. Een accesspoint is mogelijk, maar dan moet ze opnieuw kosten doen terwijl ze een gewone draadloze router heeft ;)

fews
24 May 2006, 19:05
Probleem is dat op die kamers reeds een gewone router aanwezig is en zij draadloos wil werken. Een accesspoint is mogelijk, maar dan moet ze opnieuw kosten doen terwijl ze een gewone draadloze router heeft ;)

ik dacht eens gezien te hebben dat je sommige draadloze routers ook gewoon als acces-point kon laten werken. raadpleeg anders je handleiding eens

mvg
:evil: fews:evil: