Volledige versie bekijken : draadloos interneten



mustang
29 May 2006, 21:59
hallo

kheb gisteren een laptop gekregen van mij vrouw

maar ik ken daar nieks van :wall: ?

hoe je eigenlijk draadloos kan interneten (overal) of is dit beperkt tot een bepaalde afstand

en welke router gebruik ik dan het beste (prijs speelt gen rol)

MVG Mustang

PeterN
29 May 2006, 22:15
Jij hebt een goed vrouwke ;)
Draadloos internetten is niet onbeperkt. Je moet in de nabijheid zijn van een accesponit (een punt waar de draadloze verbinding overgaat naar kabel).
Een exacte afstand geven heeft weing zin want dat hangt van vele factoren af zoals antenne, obstakels tussen de pc en accespoint, ijzer in de nabijheid.
Normaal moet het lukken om in een huis zonder al te veel beton (zit beton ijzer in) een goede ontvangst te hebben. Ook terras is mogelijk. Bij een draadloze verbinding is het ook zo dat de verbindingssnelheid automatisch naar beneden wordt geregeld als de ontvangst slecht is.
Als je een draadloze router wilt kopen, koop eentje van een bekend merk: belkin, SMC, d-link, linksys, ...
Let op: er zijn routers zonder en met modem. Heb je al een modem (telenet of adsl) moet je eentje zonder modem kopen, daar je al een modem hebt. Anders koop je een draadloze router met modem, maar let op want er is daar verschil tussen een geïntegreerde telenet of adsl modem. Koop een router met een verbindingssnelheid van 108Mbps en zorg dat het niet zo'n klein plastiek bakje is met één klein antennetje. Het bereik van deze routers is meestal wel wat minder.

mustang
29 May 2006, 22:29
Hallo,
das snel ik ben bij telenet klant (als expressturbo)

is HEEL goed dat je het hebt uitgelegd aan me want van draadloos ken ik nieks (en van kaben evenveel)

dan had ik nog en vraagje als ik nu een router koop kan ik dan ook ergens anders verbinding krijgen VB: ik woon in bredene (aan de kust) en ga regelmatig naar antwerpen enz... kan ik daar dan ook gewoon surfen op het net

ook ben ik vanplan om naar de usa tegaan kan dat hinder ook

of heb ik daar nog iets voor nodig??

MVG mustang

PeterN
29 May 2006, 23:44
Een draadloze verbinding bestaat in jouw geval tussen uw laptop en zo'n accespoint(zie hierboven) Dat accespoint (bij uw thuis dan die draadloze router) en uw laptop mogen niet verder dan, laat ons zeggen, 25 meter verwijderd zijn. Binnen die straal ga je ontvangst hebben met uw laptop via uw draadloze router op internet. Daarbuiten ga je geen ontvangst hebben.
Maar telenet heeft ook verschillende publieke plaatsen uitgerust met zo'n acces point.
Zij noemen dat Hotpoints. Dat maakt dat als je zo'n abonnement hebt, je ook in een straal rond deze specifieke publieke plaatsen kan surfen op hun hotpoint. Publieke plaatsen gaan van restaurants, hotels tot treinstations ed. Voor meer info daarover moet je hier eens kijken : http://www.telenet.be/nl/thuis/internet/producten/hotspots/
In het buitenland, meer bepaald usa, heb ik niet direct een idee hoe dat daar geregeld kan worden

mustang
30 May 2006, 17:52
hallo Petern,

hartelijk bedankt dat je met hebt geholpen met het uitleg geven over draadloos internet

ik heb even zitten zoeken bij bepaalde computer winkels voor een router van
108 Mbps
heb jij enig idee welke ik eventuel kan aanschafen

trouwen moet je dan ook en kaart kopen voor in je laptop te steken

zoja welke

MVG Mustang

Kokki
30 May 2006, 20:54
als dat een nieuwe laptop is zal daar hoogst waarschijnlijk een kaart inzitten. Welke merk en type laptop heb je?
Tussen welke routers wil je kiezen?

mustang
30 May 2006, 21:05
"acer aspire 9400" maar er zit geen kaart in
en van router wil ik 108Mbps hebben van een goed merk

Kokki
30 May 2006, 21:23
http://www.acer.be/acereuro/page9.do?sp=page4&dau34.oid=16564&UserCtxParam=0&GroupCtxParam=0&dctx1=2&CountryISOCtxParam=BE&LanguageISOCtxParam=nl&crc=953876669



Communication
Intel® PRO/Wireless 2200BG network connection (dual-band 802.11b/g) Wi-Fi CERTIFIED™ solution, supporting Acer SignalUp™ wireless technology
10/100 Fast Ethernet; Wake-on-LAN ready
56K ITU V.92 modem with PTT approval; Wake-on-Ring ready
Bluetooth® 2.0+EDR (Enhanced Data Rate) (manufacturing option)


Er zit toch een draadloze netwerkkaart in. Wat die router betreft: ga gewoon even kijken in de winkel waar je eventueel wilt kopen. Zoals Peter al zei: BElkin, SMC, D-link, linksys zijn goede merken :)

stallion
30 May 2006, 21:25
http://www.diskidee.nl/internet/testen/index.htms/6653

Kan handig van pas komen ;) suc6

PorkyFrost
31 May 2006, 15:32
kan die laptop wel tot 108mbps? want 802.11g is toch 54mbps (of is het daarom dat daar dual-band staat? :shy:)

PeterN
31 May 2006, 20:23
De norm IEEE 802.11 is een norm en geeft niet de snelheid weer. De laatste letter specifieerd de norm en geeft het snelheidsgebied aan:


IEEE 802.11 Behaald maximaal 2 Mbps.
IEEE 802.11A Behaald maximaal 54 Mbps.
IEEE 802.11B Behaald maximaal 11 Mbps.
IEEE 802.11E Behaald maximaal 54 t/m.
IEEE 802.11G Behaald maximaal 54 t/m 108 Mbps.
IEEE 802.11H Behaald maximaal 54 Mbps.
IEEE 802.11I Behaald maximaal 54 Mbps.
IEEE 802.11N Behaald maximaal 108 Mbps

Nu die 108Mbps is nu zowat standaard aan het worden. De 54Mbps voldoet nog steeds. Het is immers ook bij volledige goede sterkte van het ontvangen signaal dat deze max. snelheden worden gehaald.

Mosquitos
4 June 2006, 09:17
En hoe weet je of je een kaart hebt?

Kokki
4 June 2006, 11:26
Als je bij configuratiescherm - systeem - hardware - apparaatbeheer gaat kijken, dan staat daar bij netwerkadapters alles wat je hebt aan netwerkkaarten (ook een firewire kan daar bij staan)

BassKillah
4 June 2006, 11:58
want 802.11g is toch 54mbps (of is het daarom dat daar dual-band staat? :shy:)

ge moet uwen is update

die van mij gaat tot 125Mbps ;)

UsRobotics toch é?

Mosquitos
5 June 2006, 13:25
Ik zie bij netwerk-adapters een 1394 kaart en een broadcom 440x10/100 integrated controller staan en als ik bij die broadcom ga kijken bij geavanceerd dan zie ik iets staan van 802.1p QOSen waarde disabled.
Wil dat dan zeggen dat ik draadloze netwerkkaart heb?

En bij PCMCIA-adapters zie ik een texas instruments PCI-4410 cardbus controller staan

PeterN
5 June 2006, 14:21
Die 1394 is uw firewire aansluiting en geen draadloze verbinding.
De Broadcom 440x10/100 integrated controller is uw gewoone netwerkverbinding in uw pc, die je met kabel kan verbinden.
De PCMCIA adapter texas instruments PCI-4410 card controller is waarschijnlijk uw controller om PCMCIA kaartjes te interfacen zoals wireless netwerk kaartjes. Maar deze kaartjes moet je dan wel appart inschuiven in dat slot.
Dus als je voor de rest geen gele vraagtekens hebt in uw hardware lijst denk ik niet dat je een wireless aansluiting hebt ;)