Volledige versie bekijken : Netwerk maken met 2 routers



navarone
4 June 2006, 15:22
Graag had ik een netwerk gemaakt met 2 routers waarvan er 1 draadloos werkt. Het probleem is hoe moeten de instellingen staan?
Ik had reeds een netwerk van 4 computers aangesloten op een router zonder draadloos systeem. Een vijde pc is in aantocht zodat er geen plaats meer is in de eerste router. Daarom kocht ik een tweede draadloze router daar die nu ook dienst kan doen voor de laptop.
Als ik de tweede router inplug in de eerste dan kan ik met iedere router op internet. Het probleem is echter om een thuisnetwerk te maken van de twee routers.
Weet iemand hoe ik de instellingen moet zetten opdat de routers mekaar zouden zien in een netwerk ?

pinky
4 June 2006, 22:34
alvorens een topic te starten kijk eerst of dit al niet bestaat:
http://www.ivanhoejupiler.be/t32387-draadloos-netwerk-netwerk-via-router.html

navarone
5 June 2006, 07:55
Pinky, voordat je me erop wijst dat ik de topics moet bekijken, zou je best eerst eens mijn onderwerp goed lezen.
Vooreerst heb ik het hele forum afgezocht en niets gevonden.
Ten tweede gaat het in jou topic over iemand met 3 pc's, die tenslotte op 1 draadloze router kunnen draaien, dat had ik ook al gedaan (fluitje van een cent).
In mijn geval heb ik 5 pc's en bij mijn weten kun je geen 5 pc's op 1 router aansluiten, jij misschien wel ?
Doordat ik dus met 2 routers stond dacht ik dat het mogelijk moet zijn om met allebij op internet te geraken en ook te verbinden in 1 netwerk. Ik geraak wel op internet met beide routers tegelijk maar weet niet hoe je deze moet instellen om beide in een netwerk te plaatsen.

PeterN
5 June 2006, 08:23
Ik heb dit nog niet geprobeerd, maar normaal zou dit toch moeten gaan.
Je kan 2 dingen proberen.

- de twee routers gewoon achter elkaar aansluiten. Deze eerste router zal u een ip geven in de range dat hij zelf staat en het is zijn ip dat je bij default gateway in uw tweede router moet invullen. Daarnaast zal je moeten zorgen dat de tweede router in een ander subnet zit, bv: de eerste router staat bv op 192.168.1.1 en zal adressen uitdelen van 192.168.1.2 tot 192.168.1.254. U tweede router zal je dan moeten instellen bv op 192.168.2.1 zodat hij adressen 192.168.2.2 tot 192.168.2.254 kan uitdelen naar de pc's. Bij default gateway van de tweede router moet je dan het ip van router 1 geven nl 192.168.1.1

- met de tweede methode ga je, denk ik, meer succes hebben om bestanden te delen. Gebruik van router 2 enkel de 4 poorts switch functie, en niet de hele router. Sluit hiervoor router twee gewoon aan op uw pc en nog niet op router 1. Stel nu router 2 in zoals gewoonlijk en zet DHCP uit en zet de ip range op dezelfde als die van router 1.
Sluit daarna router 2 aan als volgt: je moet de tweede router met een cross kabel verbinden naar router 1. Tevens moet je deze crosskabel insteken op poort 1 van de router 2, dus niet op de wan poort maar op de switch poorten!. Je hebt dan nog 3 poorten vrij op router 2.

Zoals ik zei, ik heb het zelf hier nog niet gedaan, maar ik denk met methode twee dat je het gemakkelijkste gaat kunnen delen. Je zit op die manier niet verveeld met firewalls en aparte subnets ;)

Succes

navarone
5 June 2006, 08:50
PeterN bedankt dat je me begrijpt.
Wat ik al bereikt had is hetvolgende:
Ik had dus router 1 op 192.168.1.1 met bereik 192.168.1.2 tot 192.168.1.200 en
router 2 op 192.168.2.1 met bereik 192.168.2.2 tot 192.168.2.200
De tweede router was dus ingeplugt in poort 1 van router 1.
Met die instelling kon ik op internet. Als ik beide routers op 192.168.1.1 zette dan vond router 2 het internet niet meer. De eerste router had een bereik van 2 tot 200 en de tweede router van 201 tot 254. DHCP was uitgeschakeld op de tweede router.
Ik zal nu nog eens nakijken of de gateway goed is ingesteld op de tweede router.
Ik laat je nog weten of het me gelukt is, alvast bedankt.

pinky
5 June 2006, 11:55
http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/Netwerken.html

navarone
5 June 2006, 13:44
Je kunt dus perfect een thuisnetwerk aanleggen met 2 routers en ook tegelijkertijd op internet surfen.
Om dat te verwezenlijken moet je de tweede router gebruiken als switch.
Als de eerste router een ip heeft van 192.168.1.1 dan moet je de tweede router vb 192.168.2.1 geven. Die tweede router mag je niet hetzelfde ip-adres hebben als de eerste nl 192.168.1.1.
Om de tweede router te gebruiken als switch moet je de kabel die van de router 1 / poort 1 komt verbinden met poort 1 van router 2 en dus niet steken in de WAN-poort van router 2.
Nu heb ik een netwerk tussen alle computers die verdeelt zijn over 2 routers. De tweede is een wifi-router zodat we met de laptop draadloos kunnen internetten en ook verbinding maken met de pc's die verbonden zijn met de eerste router.
De reden waarom ik met 2 routers (1 vaste en 1 draadloze) werk is omdat de draadloze router regelmatig verbroken was van internet en niet automatisch herstelde. Die draadloze hebben we nodig voor de laptops.

eind goed al goed
(y) :good: :good: (y)

PeterN
5 June 2006, 14:12
Bedankt voor de oplossing te posten, hier mag een slotje op ;)