Volledige versie bekijken : Dual Channel



wvr
7 June 2006, 13:59
Hallo,


ik zit momenteel met 512MB RAM geheugen (2x256MB DDR SDRAM 200mhz), en ik zou graag mijn geheugen uitbreiden. Ik heb in totaal 4 slots (Dual Channel, de huidige latjes steken in het eerste en derde slot).

Welke optie is nu het beste? Is het mogelijk om bv 1 latje van 1024MB te kopen (400mhz) of moeten bij dual channel in de twee slots een latje steken?


Alvast bedankt voor de reactie,


Grtz

Heezy
7 June 2006, 17:15
Voor dual channel moeten er idd minstens 2 latten ingestoken worden.

Snuifje
7 June 2006, 18:20
weet je zeker dat het 4x dual channel is? want anders kan je gewoon die 2x 256 in dual zetten en die 1024 en gewoon..

en als je alleen dual heb moet je idd 2 latjes hebben..

cruwero
7 June 2006, 18:58
Inderdaad de chipset spreekt dan twee geheugenmodules tegelijkertijd aan wat moet zorgen voor een verdubbeling van de geheugenbandbreedte.
Je chipset moet dit wel ondersteunen:
Henk

g_man
7 June 2006, 19:50
weet je zeker dat het 4x dual channel is? want anders kan je gewoon die 2x 256 in dual zetten en die 1024 en gewoon..
In de veronderstelling dat je 2 identieke latjes hebt...
Als je 4 identieke latjes hebt, zullen die in die 4 banken ook in dual channel werken.

wvr
8 June 2006, 00:16
weet je zeker dat het 4x dual channel is? want anders kan je gewoon die 2x 256 in dual zetten en die 1024 en gewoon..

en als je alleen dual heb moet je idd 2 latjes hebben..

Even letterlijk overtypen vanuit de handleiding van mijn mobo:

this motherboard provides four 184-pin DDR DIMM slots for Single/Dual channel DDR 400/333/266 memory modules with memory expansion size up to 4GB...
* When installing two dimm modules: same type and size for slots 1+3 or 2+4
* When installing four dimm modules: same size and type for 1+3 and 2+4


Momenteel steken dus in slot 1+3 latjes van 256MB (200mhz).
Kan ik nu in slot 2 een latje steken van 1GB (400mhz) (wat het maximum is wat mijn mobo aankan per slot...)


Wat is dan het uiteindelijk resultaat? Kan mijn latje van 1GB op volle snelheid werken of valt het terug op 200mhz? Of moet ik de twee latjes van 256MB er gewoon uitflikkeren en vervangen door 1 of 2 latjes van 1GB (de twee latjes in dual channel zetten)?


Grtz,

Wvr

g_man
8 June 2006, 17:29
Momenteel steken dus in slot 1+3 latjes van 256MB (200mhz).
Kan ik nu in slot 2 een latje steken van 1GB (400mhz) (wat het maximum is wat mijn mobo aankan per slot...)


Wat is dan het uiteindelijk resultaat? Kan mijn latje van 1GB op volle snelheid werken of valt het terug op 200mhz? Of moet ik de twee latjes van 256MB er gewoon uitflikkeren en vervangen door 1 of 2 latjes van 1GB (de twee latjes in dual channel zetten)?


Grtz,

Wvr

eerst even vermelden dat je die snelheden van de RAM's door elkaar gooit..'t is te zeggen ze zijn allebei evensnel. Bij de ene zet je 200Mhz, bij de andere 400Mhz...
Het gaat wsl bij beiden over hetzelfde type, namelijk PC3200 (200Mhz)...waarbij de benaming DDR(Double Data Rate) wil zeggen 2*200 = 400...
Om verder te gaan op je topic zou ik persoonlijk die 2 latjes van 256MB verkopen en vervangen door 2 dual channel latjes van 512 of beter nog 2*1024MB. Dit zal je snelheid zeker ten goede komen. Let erop dat je een dual channel set koopt (een identieke set latjes), niet gewoon 2 latjes van 1024MB ! :)

wvr
8 June 2006, 21:55
eerst even vermelden dat je die snelheden van de RAM's door elkaar gooit..'t is te zeggen ze zijn allebei evensnel. Bij de ene zet je 200Mhz, bij de andere 400Mhz...
Het gaat wsl bij beiden over hetzelfde type, namelijk PC3200 (200Mhz)...waarbij de benaming DDR(Double Data Rate) wil zeggen 2*200 = 400...
Om verder te gaan op je topic zou ik persoonlijk die 2 latjes van 256MB verkopen en vervangen door 2 dual channel latjes van 512 of beter nog 2*1024MB. Dit zal je snelheid zeker ten goede komen. Let erop dat je een dual channel set koopt (een identieke set latjes), niet gewoon 2 latjes van 1024MB ! :)

Thx, dat klopt inderdaad. De latjes van 256MB zijn inderdaad van het type PC 3200. Is het mogelijk dan van 1 latje van 1GB gewoon erbij te steken en beide latjes van 256MB te laten zitten??

PorkyFrost
8 June 2006, 22:32
Thx, dat klopt inderdaad. De latjes van 256MB zijn inderdaad van het type PC 3200. Is het mogelijk dan van 1 latje van 1GB gewoon erbij te steken en beide latjes van 256MB te laten zitten??
ja dat is mogelijk....

*God creëerde de vrouw, en had geen inspiratie meer....*
-stomme NtcU-citaat van de avond :p

g_man
8 June 2006, 22:49
Thx, dat klopt inderdaad. De latjes van 256MB zijn inderdaad van het type PC 3200. Is het mogelijk dan van 1 latje van 1GB gewoon erbij te steken en beide latjes van 256MB te laten zitten??

Ja maar dan verlies je je dual channel...

gordini
11 June 2006, 03:08
Het gaat werken, ik heb dat hier ook gedaan zo, had ook 2x256 standaard steken, en heb hier (2 jaar geleden) 1 van 512 bijgestoken, zonder te zien naar dual, enkel pc3200 en 400Mhz

Dat werkt, maar heb wel 2 keer problemen gehad hiermee.

Vorig jaar, bij een be/verwerking liep de pc vast -->> moeten resetten, want hij zat goed vast, en sindsdien startte de nest niet meer op, of hééééél traag en dan zeg ik hééééél traag, half uur, 3 kwartier was niks.

Ik ben toen een week en half bezig geweest met ui te zoeken wat het was, voeding, dvd-drive, format, enfin, den helen rimram, tot ik die geheugensleuf van 512 eruithaalde, en hij werkte terug als nieuw.

Geheugensleuf kapot dacht ik en aangezien ze nog in garantie was..., dus ikke onderweg, en een nieuwe gekregen -->> no prob, werkte terug met 2x256 + 1x512.

Tot 2 weken geleden, terug met 2 bewerkingen tegelijk bezig -->> vast!!

En terug trage opstart, nu maar enkele minuten.

Kaske open -->> 512 deruit -->> prima werken.

Wat heb ik nu gedaan?
Die 512 ligt hier nog op de kast, en ik heb me 2 sleufjes van 1024 aangeschaft en wel dual-channels wel te verstaan.

Nu heb ik dus in bank 1 en 3 de originele 2x256 steken, en in de banken 2 en 4 de nieuwe 1024'ers. Zit ik lekker op 2560Mb ram.
Mijn 4 banken zitten wel vol, maar wat heb je aan een lege??

Beetje rondneuzen op het net, want de prijzen variëren wel fel.

Greetz Gordini

Heezy
12 June 2006, 01:49
Dat gaat werken ja, maar zoals G al zei, je verliest je dual channel, tenzij je een nForce2 chipset zou hebben, die kon dat met 3 latten, maar je hebt Intel.

Nog een andere zaak is dat meerdere gevulde sloten meestal voor meer problemen zorgen en meestal zal de prestatie ook achteruit gaan.

Ik zou gewoon 2 nieuwe latten kopen en die erin steken. Zeker met je Intel ga je profijt voelen van je dual channel door zijn bandbreedte honger.

wvr
12 June 2006, 09:46
Dat gaat werken ja, maar zoals G al zei, je verliest je dual channel, tenzij je een nForce2 chipset zou hebben, die kon dat met 3 latten, maar je hebt Intel.

Nog een andere zaak is dat meerdere gevulde sloten meestal voor meer problemen zorgen en meestal zal de prestatie ook achteruit gaan.

Ik zou gewoon 2 nieuwe latten kopen en die erin steken. Zeker met je Intel ga je profijt voelen van je dual channel door zijn bandbreedte honger.


Ai,


ik ben zaterdag 2 latjes van 512MB gaan halen. Mijn 4 slots zijn nu gevuld, 2 x 256MB en 2 x 512... Ik vond het precies wat overdreven om 2 x 1024MB te kopen, maar had het misschien toch beter gedaan.


In elk geval, bedankt allemaal voor de reacties