Volledige versie bekijken : Welke grafische kaart kiezen?



Mesion
8 June 2006, 21:42
Geachte leden van dit Forum,

voor de eerste maal in mijn "internetbestaan" heb ik mij ingeschreven in een forum en wel omdat ik denk dat jullie mij kunnen helpen met het volgende : mijn zoontje heeft een computer van mij "geërfd" maar blijkbaar doen er zich problemen voor bij het spelen van bepaalde spelletjes, zoals Warcraft III, Counterstrike e.d. meer. Volgens mijn luttige kennis zal het hoogstwaarschijnlijk de grafische kaart zijn die het begeven heeft. Welnu hier mijn vraag : welke grafische kaart kan ik ter vervanging plaatsen van deze die zich nu in de computer bevindt, nl. een Nvidia GeForce3 Ti500? Ter info geef ik u nog de volgende gegevens : Het betreft een computer van het merk DELL type Dimension 4400, Pentium 4 CPU 2.00GHz, Kloksnelheid : 1.99 GHz, 512MB. Ik dank jullie op voorhand voor de eventuele reacties.

Mvg

Mesion

Ché
9 June 2006, 08:24
Persoonlijk denk ik niet dat de grafische kaart kapot is (anders zou je helemaal geen beeld meer krijgen), maar dat ze gewoon te zwak is voor die games. Is een kaart met 64 MB. Kijk eens naar de specs die dergelijke games nodig hebben.
Voldoet je kaart daaraan? Zeker aan de directx!

Recommended:

Windows 2000/XP
2.4 GHz Processor
512 MB RAM
DirectX 9 level graphics card
Mouse
Keyboard
Internet Connection

Simply
9 June 2006, 08:34
Dit zijn de officiële systeem vereisten voor Warcraft III:

Warcraft 3: Reign of Chaos
From Blizzard Entertainment

Windows® 98/ME/2000/XP:
400 MHz Pentium II or equivalent
128 MB of RAM
8 MB 3D video card (TNT, i810, Voodoo 3, Rage 128 equivalent or better) with DirectX® 8.1 support
700 MB HD space
4X CD-ROM drive

Nikolas
9 June 2006, 09:55
Heb je de drivers wel geïnstalleerd ?

Mesion
9 June 2006, 11:49
Hallo, bedankt voor de reacties. Eerst en vooral wil ik eraan toevoegen dat deze spelletjes vroeger wel draaiden op de computer. Ik krijg dus nu nog vooralsnog beeld maar blijk veel last te hebben van zogenaamde "lag" m.a.w. schokkende en/of soms stilstaande beelden waarna de computer vastloopt. Ik heb dit met mijn Medion ook voorgehad en Medion heeft de grafische kaart onmiddellijk vervangen. Wat betreft de kaart zelf heb ik deze ontdaan van alle stofdeeltjes die zich hadden vastgezet op de ventilator. Ook heb ik de laatste nieuwe drive bij Nvidia gedownload en geïnstalleerd, dus dat blijkt ook in orde te zijn. Kunnen jullie mij een andere grafische kaart aanbevelen die in de plaats kan geplaatst worden van deGeForce Ti500 zonder dat ik andere onderdelen, zoals coolers e.d. moet vervangen? Prijsklasse is niet belangrijk.

mvg,

Mesion

Nikolas
9 June 2006, 18:08
Ik zie dat je AGP hebt,
dit is dus een zeer mooie kaart (http://tweakers.net/pricewatch/133528).

vanic
9 June 2006, 20:25
zeker dat de rest van het systeem ...de 7800GS zal kunnen bijbenen?

vanic
9 June 2006, 20:33
ben ook nog wat verder gaan zoeken... en ik vrees dat er op het mobo een AGP 4x slot zit...

http://www.priceminister.com/offer/buy/1207524/Dell-Dimension-4400-MT-1-x-P4-2-GHz-RAM-128-Mo-DD-1-x-40-Go-CD-RW-Win-XP-Home-Moniteur-17-CRT-Ordinateur-de-bureau.html

dus dit wordt best eens kijken met everest

http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=3&lang=en

Nikolas
9 June 2006, 22:34
ben ook nog wat verder gaan zoeken... en ik vrees dat er op het mobo een AGP 4x slot zit...

http://www.priceminister.com/offer/buy/1207524/Dell-Dimension-4400-MT-1-x-P4-2-GHz-RAM-128-Mo-DD-1-x-40-Go-CD-RW-Win-XP-Home-Moniteur-17-CRT-Ordinateur-de-bureau.html

dus dit wordt best eens kijken met everest

http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=3&lang=en

Is dat dan zo'n ramp?

Mesion
10 June 2006, 01:39
Hello,
teneinde na te gaan of ik ook enige respons zou krijgen van de firma Dell had ik eveneens een mailtje naar de voornoemde maatschappij gestuurd. Hierna volgt wat zij mij geantwooord hebben. Wat vinden jullie van het antwoord?
Dell case nummer: 514775961
Betreft: videokaart
Bedankt voor het sturen van uw e-mail naar Dell Technical Support.
Naar aanleiding van uw vraag kan ik u het volgende mededelen. De videokaart die in het systeem zit is een AGP 4x videokaart. Het is dan inderdaad mogelijk dat de door u genoemde games langzaam of schokkerig beeld vertonen. Wat u eventueel kan doen is het koel gedeelte van de kaart stof vrij maken. Stof genereert warmte dit veroorzaakt ook vertraging. Verder kunt u in principe elke agp kaart plaatsen zolang deze maar 4x agp ondersteund. Verder mag ik u niet garanderen dat kaarten die veel nieuwer en zwaarder zijn dan uw huidige kaart, naar behoren werken. Dell heeft de systemen namelijk nooit getest met al deze kaarten.

mvg,
Mesion

vanic
10 June 2006, 08:28
Is dat dan zo'n ramp?

je gaat toch geen 250€ ( in NL) geven aan een kaart die toch niet naar behoren kan werken... en misschien zelfs helemaal niet...

btw. zie het antwoord van de Dell service;) we zijn al zeker dat het een AGP x4 kaart is...

zariash
10 June 2006, 08:37
aan de specificatie van je pc zal het niet liggen mijn zoon speelt op zijn amd duron 1.2 ghz met 512 mb en een ati radeon 9250 van 128 mb zeer vlot warcraft 3 .kan je misschien wat meeer uitleg geven over welke software je allemal draait welke virusscanner firewall enz misschien zit het daar wel sommige vertragen het systeem nogal wat.
grtjs

vanic
10 June 2006, 09:04
ati radeon 9250 van 128 mb

is geen geforce 3 met 64MB... en ik denk ook niet dat de problemen zich voordoen in Warcraft III ( voortgaande op de systeem eisen)

Ik zou dan ook de TS een 9600 of zoiets adviseren... maar geen kaart van min. 250€... 'k zou de rest al gebruiken om te beginnen sparen om een nieuwer systeem te kopen ;) pc is al van 2001 ...

dannyma
10 June 2006, 09:36
nvedia geforce fx 5200 of ati radeon 9250 gebruik ik voor spelletjes voor onze kinderen en doen het prima met de spelletjes geen vertraging en geen haperingen .
en gebruik zelfs geen service pack 1 of 2 op omdat er toch geen verbinding is met het net en zelfs geen scanner maar wel de nieuwste direct x 9.0 c .
en de pc's zijn van lagere snelheid die u gebruikt 1.2 gig en is van het merk moederbord k7 van merk chipz .

Nikolas
10 June 2006, 09:38
Mesion, een 6600GT is misschien ook een oplossing :)

vanic
10 June 2006, 09:48
mijn gedacht he... en alleen mijn gedacht... alles dat meer kost dan 100€ is te duur ( en "weggegooid "geld.) .. alleen al maar omdat het in een AGP 4x slot moet...

Nikolas
10 June 2006, 09:52
mijn gedacht he... en alleen mijn gedacht... alles dat meer kost dan 100€ is te duur ( en "weggegooid "geld.) .. alleen al maar omdat het in een AGP 4x slot moet...

Dat zal de performance niet halveren hoor!

vanic
10 June 2006, 09:59
Dat zal de performance niet halveren hoor!

dit zeg ik ook niet ... al zou het theoretisch wel zo zijn he... ;)

ik denk gewoon dat je dezelfde performance zal hebben met een goedkopere kaart... dus waarom zou je dan meer geld geven...

als het inderdaad klopt dat de prijs geen rol speelt... dan zou ik eerder een upgrade kit overwegen...

hier heb je bv al ene voor geen 400€... met geforce 6600GT pci-e... en 1024MB ram

http://www.komplett.be/k/ki.asp?sku=314944

maar dit zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn voor de TS ( naar kennis toe dan)

Mesion
11 June 2006, 02:41
Bedankt voor de vele reacties, ik denk dat ik maar een eenvoudige kaart zal aanschaffen en zal beginnen sparen voor een nieuwe PC. Groetjes en tot ziens.

gordini
11 June 2006, 03:26
Das de klassieke paraplutrekkerij van die grote firma's.
"Het kan zij dat u systeem werkt met een kaart 'die niet van ons is', maar kom ni klagen als het niet werkt"

Met een krachtigere kaart gaat het uiteraard beter gaan, maar kijk ook eens welke programma's er op de achtergrond draaien, als dat er veel (te veel)zijn dan gaan die ook hun deel van de processor en het werkgeheugen opeisen, en zal je pc, of spelletje trager werken.

Oplossingen hiervoor zijn die progs afsluiten, of ze niet doen mee opstarten met de pc.

Een andere mogelijkheid is het progske "gamexp" gebruiken, dit zal alleen het hoogstnodige voor spelletjes inladen.

En een drastische oplossing, dewelke ik toepas, is je schijf opdelen, een 2de besturingsprogramma op die 2de partie zetten, en die configuratie alléén gebruiken voor games. Daar staat bij mij niks anders op, geen antivirus, firewall, niks, zelfs mijn netwerkaart is uitgeschakeld, wat on-line gamen wel onmogelijk maakt, en hier heb ik gamexp op losgelaten.

Gedaan met gamen?? dan start ik gewoon terug mijn andere XP op.

Greetz Gordini

Mesion
11 June 2006, 22:58
Thanks Gordini