Volledige versie bekijken : opstarten PC



Swatje
15 June 2006, 09:05
Goede morgen allemaal
Swatje heeft een vraagje nl bij het opstarten van mijn PC begint die in MSDos ...
daar blokkeert hij en geeft volgende melding :
CPU is unworkable or has been changed - plse recheck-CPU soft menu
Dat versta ik niet ?
Ik ben dan door wat te klikken in ...?? gekomen en daar staat CPU operating speed 800(100) en wat verder CPU Power supply CPU default
Ik snap daar helemaal niets van :frown: wie geeft mij raad (ook een beetje verstaanbare uitleg hoe ik eventueel iets moet doen aub)
Alvast bedankt :good:

N.B.: ik heb XP pro

g_man
15 June 2006, 10:31
Eerst een kleine verduidelijking... Hetgeen je ziet bij het booten van je pc is de POST (Power On Self Test), waarmee de BIOS je hardware test om te kijken of alles naar behoren werkt.
Hetgeen er gebeurd is nadat je op je toetsenbord bent beginnen rammelen is dat je per ongeluk in de BIOS (Basic Input/Output System ) terecht bent gekomen (door afhankelijk van de fabrikant DEL, F1 of F2 te drukken).
Wat er aan de hand is, is dat de snelheid van de CPU (je processor) niet correct is. Deze kan je in de BIOS handmatig instellen. Maar daarvoor moet je weten welke processor je hebt, en dan vervolgens de FSB (Front side bus) en de MP (multiplier) instellen. Je settings opslaan en terug booten. Krijg je dan weer dezelfde melding is wsl de batterij op je moederbord (die de CMOS voedt) leeg. Koop een nieuwe knoopbatterij (denk een CR2032) en je probleem zal opgelost zijn.

Swatje
19 June 2006, 22:17
g_man, bedankt, 't is gelukt, enkel snap ik niet dat die van 1,7 (1700) zo maar overspringt naar 800?? Aangezien ik daar toch niets van snap en het verholpen is dank zij jou tussenkomst kan ik met een geruster geweten verder doen. bedankt (y)(y)