Volledige versie bekijken : Sata II en nforce 3 en 4 probleem



jerrythealien
17 June 2006, 21:45
Moest er iemand problemen hebben aangaande schijfherkenning van maxtorschijven met sata II aansluiting op een Mobo met nforce 3 of 4 chipsets, dan moet je hier (http://maxtor.custhelp.com/cgi-bin/maxtor.cfg/php/enduser/olh_adp.php?p_faqid=2685) een firmware update vragen voor je hd. Normaal zou het probleem opgelost moeten zijn met schijven gemaakt na maart van dit jaar, maar ik heb hier dezelfde zever met een schijf gemaakt in mei.

Ik kan voorlopig alleen op m'n schijf als ik de computer afzet en aanzet (ik kan niet "herstarten/resetten" dan vind ie ze niet) en als ik de drivers van de chipset (mobo) niet installeer. Ben nu voorlopig aan het wachten op een mailtje van Maxtor. Je hebt hier niet altijd problemen mee maar het kan dus wel.. was m'n schijf al gaan omwisselen omdat ie kapot leek etc..

greetz
the alien

eventure
18 June 2006, 10:26
Welk type schijf heb je?
en welk type van moederbord?
mvg
RObbe

jerrythealien
18 June 2006, 12:52
de schijf
Maxtor 80GB Sata II 7200rpm
DiamondMax® Plus 9

mobo
Asus K8N-E Nforce3 socet 754

eventure
18 June 2006, 12:58
en weet je welke bios versie je hebt van je moederbord?

vanic
18 June 2006, 14:19
misschien eens de jumper van je schijf op SATA I plaasten ...
' k denk niet dat je mobo SATA II heeft...

Heezy
18 June 2006, 19:23
Ik quote mezelf even vanop ander forum:


Dit heeft allemaal te maken met de staggered spin-up feature van de Maxtor DiamondMax 10 hd's die bepaald wordt door pin 11 van de SATA voeding connector. Deze staggered spin-up op pin 11 is opgenomen in de SATA-II specificaties. Als bij het booten pin 11 door de SATA connector kabel gegrond wordt, dan wordt de staggered spin-up feature uitgeschakeld. Wanneer pin 11 niet geconnecteerd wordt, dan wordt staggered spin-up ingeschakeld.
Probleem is dat wanneer pin 11 gegrond wordt door de voeding SATA kabel, de nForce4 chipset dit niet verwacht, en daardoor dus problemen geeft.
Maxtor heeft dus heel mooi de SATA-II specs opgenomen, maar de chipset niet. nForce 4 is trouwens niet de enige chipset die probs geeft.

Ik heb hier ook probs gehad met een Maxtor DiamondMax 10 + nForce 4, maar dit kwam door de NCQ. En denk niet dat de schuld bij Maxtor lag.

jerrythealien
18 June 2006, 19:56
Moet ik dan nu na jullie reacties ervan uitgaan dat het advies dat ik heb gekregen niet veel gaat uithalen...?

Heezy
18 June 2006, 20:01
Ik zei het alleen maar om erop te wijzen dat de fout niet bij Maxtor ligt zoals velen graag doen uitschijnen (heb het niet op u zene).
Dat van die firmware klopt ja.

Maar staat je NCQ enabled? Zoja, afzetten en kijk nog eens.

vanic
18 June 2006, 20:09
'k zie ik een diamond 9 en 10 ... dit zijn toch verschillende type schijven...
'k zie ook 'n force 3 ipv 'n force 4... is ook een andere chipset...


zit er geen zo'n jumper op je HD om sata I te nemen ipv. II

vanic
18 June 2006, 20:13
ben ook eens gaan kijken bij Maxtor... zeker dat die diamondmax_plus 9 sata II is?

http://www.maxtor.com/_files/maxtor/en_us/documentation/data_sheets/diamondmax_plus_9_data_sheet.pdf

jerrythealien
19 June 2006, 12:02
Maar staat je NCQ enabled? Zoja, afzetten en kijk nog eens.
mmm, en wat is ncq? :shy: Native Command Queuing, maar waar zet ik dat af? Het is ook mogelijk om staggerd spin up detection af te zetten, dan zou dat probleem ook misschien van de baam moeten zijn, maar op de maxtor site staat een voorbeeld met een HD met plaats voor slechts één jumper, ik heb plaats voor twee jumpers (twee pinnen voor sata I is te stellen, en twee pinnen waar ik nie van weet waar ze voor dienen). Zijn die twee overigen dan voor spin up detection uit te schakelen?


zit er geen zo'n jumper op je HD om sata I te nemen ipv. II Ik heb idd de optie om een horizontaal jumperke te steken en volgens de info ga ik dan naar sata 1, ik kan dat eens proberen ja..


ben ook eens gaan kijken bij Maxtor... zeker dat die diamondmax_plus 9 sata II is Als ik het modelnr ingeef 6V080E0 (V en niet Y) en ff google dan blijkt het nen dimondmax 10 te zijn .. vreemd had die 9 uit everest denkk, toch nog ens ff dubbelchecken.


'k zie ook 'n force 3 ipv 'n force 4... is ook een andere chipset...
heb zelf nen nforce 3, het zijn 2 verschillende chipsets ja, maar 'k heb die info ook alleen maar van de maxtor site.

Ik zal die jumper eens verzetten en ik hoop vandaag die firmware per mail te ontvangen. Ik hou jullie op de hoogte.

vanic
19 June 2006, 12:20
Als ik het modelnr ingeef 6V080E0 (V en niet Y) en ff google dan blijkt het nen dimondmax 10 te zijn .. vreemd had die 9 uit everest denkk, toch nog ens ff dubbelchecken.

dan zal ' t wel ne diamondmax 10 zijn... aangezien het wel degelijk een Sata II schijf is ... anders heb je geen jumperke om van Sata II naar Sata te gaan ;)

jerrythealien
19 June 2006, 12:33
Jumper, zetten verhelpt niets, het is btw nen diamondmax 10, het model (6v080E0) staat hier (http://www.maxtor.com/_files/maxtor/en_us/documentation/data_sheets/diamondmax_10_data_sheet.pdf) tussen. Heb ook gevonden hoe ik NCQ afzet, uit een ander forum:

Maare, de oplossing is dus om NCQ uit te zetten. Dit doe je zo: Start-->Settings-->Control Panel-->System-->(Hardware)Device Manager
Kies dan IDE ATA/ATAPI controllers-->NVIDIA nforce4 ADMA controller (of equivalent)
Dan Properties en bij Primary Channel zie je staan: Enable Command Queing. Deze moet je uitvinken.

Ben echter ook al tegengekomen dat uw jumperke plaatsen op sata 1 ook dit ook al zou uitzetten...

het probleem is echter dat ik niet in hardware geraak met die sata schijf aangesloten, want ik geraak niet geboot als die schijf aan m'n mobo hangt... zelfs niet als ik boot met een gewone ata schijf als master (die doet het wel zonder de sata eraan).

jerrythealien
23 June 2006, 18:20
Na wat heen en weer gemail met maxtor gisterenavond de firmware update gekregen, zojuist getest en alles werkt ok nu.

jippiiii
mag slotje op