Volledige versie bekijken : Xp Vs 2000



Kennethje
27 June 2006, 00:13
Ik heb op een oudere pc xp staan maar ik zou er graag mijn 2000 opzetten
Weet er iemand hoe ik dit moet doen?
Alvast bedankt he

GuntherS
27 June 2006, 09:13
Je harde schijf waar Windows XP op staat formatteren: Je kan namelijk geen oudere windows zetten over een nieuwere windows.

Snuifje
27 June 2006, 09:23
ik weet niet zeker.. maar je moet je pc opnieuw opstarten cd er in doen als hij dan begin met installeren dan vraagt hij waar op de schijf partitie etc.. dan moet je gewoon die partitie die je nu heb met xp er op verwijderen en opnieuw aan maken.

ik weet niet zeker of hij wel begin met installeeren eigenlijk nog nooit gehad van xp naar 2000.. maar je kan het proberen ;)

Kennethje
27 June 2006, 14:06
Je harde schijf waar Windows XP op staat formatteren: Je kan namelijk geen oudere windows zetten over een nieuwere windows.
Hoe moet ik deze formateren??

GuntherS
27 June 2006, 17:20
Denk eraan dat alle gegevens op deze hardeschijf verloren gaan! Dus zet eerste alle belangrijke gegevens op een CD ofzo.

Wanneer de PC opstart moet je in de BIOS gaan. De meest voorkomende knoppen zijn DEL of F2.
Dan moet je zoeken naar je boot instellingen. First boot moet staan op CD-ROM en zorg dat je hardeschijf als 2de of 3de staat want anders start je PC niet meer op.

Leg nu je Windows XP CD in en herstart je PC, nu krijg je de melding om windows te starten vanaf cdrom. Druk nu op een toets om verder te gaan.
Nu gaat hij alle stuurprogramma's inladen en achteraf heb je de keuze om op R te drukken (repareren). Dan kom je in een DOS-omgeving terecht.
Typ nu: c: format (als c: de schijf is met je windows xp en anders moet je de c vervangen door de juiste stationsletter).
Nu wordt je hardeschijf geformatteerd.

Nu moet ik gaan gokken. Ik weet namelijk niet of de CD van Windows 2000 bootable is. Als dit zo wel is, dan moet je gewoon deze inleggen en de computer herstarten zodat de setup automatisch kan starten.

Als dit niet werkt moet je terug in de DOS-omgeving met commando's je setup starten.
Dit kan je door "D:" (zonder aanhalingstekens) te typen en dan enter. Die D: moet je vervangen door je cdromstations letter.
Typ nu: "setup" (weer zonder aanhalingstekens) en druk enter.

Nu zal je installatie van Windows 2000 beginnen en moet je alle instructies volgen op je scherm.

Let wel: Als je dit nog nooit gedaan hebt, kan het in het begin moeilijk zijn. Ik hoop dat ik alles duidelijk genoeg heb uitgelegd om het een beetje verstaanbaar te maken.

Als er nog vragen zijn, stel je ze maar :)

Kennethje
27 June 2006, 17:45
Ik heb windows xp en 95 en 98 al een paar keren moeten instaleren maar 2000 nog nooit maar ik ga uw tekst afdrukken en ik ga het gaan proberen want die pc staat bij mijn vader en ik zit nu bij mijn moeder ik ga eten en dan vertrek ik ik laat je wel iets weten?
Alvast bedankt he ;-)

Kennethje
28 June 2006, 16:40
Nu gaat hij alle stuurprogramma's inladen en achteraf heb je de keuze om op R te drukken (repareren). Dan kom je in een DOS-omgeving terecht.
Typ nu: c: format (als c: de schijf is met je windows xp en anders moet je de c vervangen door de juiste stationsletter).
Nu wordt je hardeschijf geformatteerd.

Ik kan in die dos maar 1 cijfer of letter indrukken wat moet ik doen?

GuntherS
28 June 2006, 16:49
Staat niet ergens bij 1. C:\Windows ofzoiets?
Typ dan eens: 1 en druk op enter.
Normaal moet je het nu wel kunnen ingeven dan.

Kennethje
28 June 2006, 16:57
Als ik op enter druk start de pc opnieuw op,
Maar nu ben ik het volgende aan het proberen de pc laten opstarten van de cd w2000
en dan kiezen voor format fat32
Hij is nu aan het formateren via de cd van windows 2000
Ik laat het weten.
Heb ik goed gedaan aan fat32 te nemen of moest ik nfs ofzo iets pakken?
Ik heb gelezen fat32 werkt op win2000

Kennethje
28 June 2006, 17:04
Oke, het is zo ook gelukt ik ben nu bezig met de setup :D
Maar ik heb nog 1 vraag als ik formateer via een cd welke moet ik dan nemen?
Fat 32 of wat komt er allemaal op
Grtz

GuntherS
28 June 2006, 17:07
Fat32 is goed voor alle windows versies lager dan XP.
NTFS is het bestandssysteem van XP.

Je hebt er dus inderdaad goed aan gedaan om Fat32 te nemen. Dat werkt altijd :)
Behalve met Windows Vista. Bij de Bèta moest je een NTFS systeem hebben om hem op te installeren.

Kennethje
28 June 2006, 17:10
Oke in orde bedankt :D
Dan mag hier een slotje
Heel erg bedankt voor uw hulp he ;-)

GuntherS
28 June 2006, 17:55
Dat is met plezier gedaan ;)