Volledige versie bekijken : internetverbinding



moemoe
27 June 2006, 22:19
Er is een vaste pc en een laptop verbonden met rooter. Via laptop kan ik niet op draadloos internet en op LAN-verbinding. Modem is al gereset, rooter is geset een aantal keer en bij telenet hebben ze ook nagezien en er zou niets verkeerd zijn. Doch geraak ik via laptop nog altijd niet op internet. Wat kan ik hieraan doen?

MADtm
28 June 2006, 00:59
Is in de router de dhcp ingesteld op automatisch ip adressen toewijzen?

PeterN
28 June 2006, 20:22
Om draadloos te surfen moet je zeker volgende dingen eerst doen:
- Installeer de driver op uw laptop van uw draadloos kaartje. Via start/instellingen/configurtatiescherm/systeem tabblad hardware knop apparaat beheer controleren als er geen vraagtekens of andere tekens bij de hardware lijst staan en als de wireless kaart wordt herkend en werkt.
- de meeste laptops hebben ofwel een knopje, ofwel een toetsen combinatie (vb fn en een functie toets) om een ingebouwde draadloze kaart van stroom te voorzien. Dit is gedaan om deze draadloze kaart zonder stroom te zetten als deze niet wordt gebruikt, dit om de batterijen van de laptop te sparen. Dus kijk eventueel even in uw gebruikershandleiding van uw laptop hoe je de spanning kan opzetten.
- Surf naar de settings in uw router en vergewis u als de wireless optie daar opstaat. Zet eventueel beveiligingen af om te proberen. Die kan je later inschakelen. Dus geen mac adres filtering, geen wep of wap beveiliging.
Kontroleer de settings van de wireless optie in de router. Vul het ssid in met een naam. Zorg dat kanaal en speed automatisch staan. Kijk de settings in de router na ivm uitdelen ip adres. Zet deze op dhcp en zorg dat de pool groot genoeg staat (in uw geval 2 pc's dus minimum 2. Best zet je hem op 99)
- Start de laptop terug op en voer een scan uit met het geinstalleerde programma dat bij uw drivers van uw laptop werd geïnstalleerd. Dus niet met de functie van xp zelf.
Normaal moet die uw router nu zien en connectie maken.

Rechtsonder in de taakbalk zal een computerje verschijnen met 2 groene boogjes dat aanduid dat je een verbinding hebt met de router.

Kijk eens als dat al lukt ;)

Succes

Verbind gewoon een rechte kabel van uw laptop naar uw router en controleer als je kan surfen.

moemoe
29 June 2006, 19:19
router geconfigueert ( automatish) en geen problemen meer met de laptop. op de desk nog steeds geen draadloos. bij apparaatbeheer staat dit apparaat werkt correct.

moemoe
29 June 2006, 19:49
geeft aan dat er geen ip adres is (vaste pc). bij diagnostische gegevens staat bij status , geen netwerk beschikbaar. hoe los ik dit op ?

PeterN
29 June 2006, 20:23
Even resumeren. Uw laptop werkt nu via de router. Hij kan draadloos contact maken en op internet surfen?
Uw vaste pc, lukt niet? Daar heb je ook een draadloze kaart in geinstalleerd, de drivers en software geinstalleerd. Deze hardware werkt correct?
Dan net zoals bij de laptop, de bijgeleverde software laten scannen en dan zou je de router moeten zien.

moemoe
3 July 2006, 14:41
laptop werkt via de router draadloos en kan probleemloos surfen op internet.op de vaste pc lukt het nog steeds niet draadloos. krijg steeds het volgende als ik het wachtwoord intik , het wachtoord van het netwerk moet afhankelijk van de netwerkconfiguratie 40 of 104 bits zijn . u kunt het wachtwoord opgeven door 5 of 13 ascii-tekens dan wel 10 of 26 hexadecimale tekens in te voeren. ( mijn wachtwoord bestaat uit 10 tekens) (zowel letters als cijfers) er word aangegeven dat de hardware correct werkt. in de router staat bij security 64 bits wep , en bij de key hex digit pairs .

moemoe
3 July 2006, 14:59
bij belkin wireless configuratie utility staat bij geselecteerd netwerk een groen tv.ke met verbinding op uitstekend. hetzelfde tv.ke staat rechts onderaan de balk op rood.

carl
3 July 2006, 16:34
krijg steeds het volgende als ik het wachtwoord intik , het wachtoord van het netwerk moet afhankelijk van de netwerkconfiguratie 40 of 104 bits zijn . u kunt het wachtwoord opgeven door 5 of 13 ascii-tekens dan wel 10 of 26 hexadecimale tekens in te voeren. ( mijn wachtwoord bestaat uit 10 tekens) (zowel letters als cijfers)

volgens die foutmelding heb je een verkeerd wep ingegeven, je moet het juiste wep ingeven.

PeterN
3 July 2006, 19:29
Wep heb je in in 40 bit of 104 bit.
Nu 1byte (van 0 tot 255) zijn 8 bits dwz dat je dus bij wep40 5 bytes hebt, en bij wep104 heb je 13 bytes.

Stel je wep in op 13 bytes of 104 bit. Doe dit voor alle pc's en de router. Je moet dan een paswoord ingeven van juist 13 karacters bv 'ivanhoejup123'. Soms heb je de mogelijkheid niet karakters in te vullen en moet je met hexadecimaal werken. Dwz volgens de ascii tabel (http://www.lookuptables.com/), een 'i' is 69, een 'v' is 76, een 'a' is 61, een 'n' is 6E enz. Op deze manier krijg je dus voor ieder karacter een tweedelig hex cijfer.
Kies daarna voor ieder pc, router dezelfde sleutel, de eerste bv.

AnnekeSt
8 September 2006, 21:45
Hey.
ik heb een probleempje. Ik heb pas een laptop gekocht en wil deze aansluiten op mijn draadloos netwerk hier bij mij thuis.
Maar helaas lukt dit niet.:frown:
Er zijn al reeds 2 computers aangesluiten op het netwerk alle 2 zijn het mac computers.
De laptop die ik er bij wil op aansluiten is een windows XP proffessional.
Kan iemand me helpen?

Alvast bedankt

Groetjes An

Kokki
8 September 2006, 22:01
Dag Anneke,
Welke modem en/of router heb je?
Heb je de draadloze kaart geactiveerd? Op vele laptops staat er een knopje waarmee je wifi kan aan en uitzetten.

AnnekeSt
8 September 2006, 22:10
ik heb een linksys router. ik denk wel dat het geactiveerd is. ik heb er een ethernetkaart insteke. Waar zou knopje staan?

Kokki
8 September 2006, 22:13
als je start - uitvoeren cmd typt, en dan in dat zwarte venster ipconfig /all typt, wat staat er dan bij de draadloze netwerkverbinding? Vooral ip-adres en eventueel standaard gateway?

Knopje staat ergens aan de kant en lijkt op een bolletje met een paar streepjes errond. Zoals iets dat uitzendt.

AnnekeSt
8 September 2006, 22:38
ik snap dus niet wat er verkeerd loopt

Kokki
9 September 2006, 13:16
Wil je draadloos surfen met die laptop of met een kabel? Met de kabel zou er geen probleem mogen zijn. Geraak je in de webinterface van de router? Om daarin te komen moet je surfen naar het ip-adres wat bij de standaardgateway staat. Standaard voor een linksys is dat 192.168.1.1. Ik weet niet of dit voor alle types eldt, maar ik veronderstel van wel. Welke type van linksys is het net?

PeterN
9 September 2006, 17:23
Hey.
ik heb een probleempje. Ik heb pas een laptop gekocht en wil deze aansluiten op mijn draadloos netwerk hier bij mij thuis.
Maar helaas lukt dit niet.:frown:
Er zijn al reeds 2 computers aangesluiten op het netwerk alle 2 zijn het mac computers.
De laptop die ik er bij wil op aansluiten is een windows XP proffessional.
Kan iemand me helpen?

Alvast bedankt

Groetjes An

Aangezien de twee andere pc's al via die draadloze router werken en op internet kunnen ga je de instellingen van uw laptop moeten nakijken.
Kijk eens in de handleiding. Bijna alle laptops hebben zoals al gezegd een knopje ergens staan op de draadloze kaart in en uit te schakelen. Dit om de batterijen onnodig te belasten als je niet draadloos werkt. Dus bij jouw zal dat aan moeten staan.
Ga naar start instellingen configuratiescherm en kies daar systeem. Bij systeem kies je tabblad hardware en dan apparatenbeheer. Daar zie je een lijst van alle geïnstalleerde hardware. Uw draadloze kaart moet daar vermeld staan zonder uitroepteken of rood kruis. Als dat inorde is wil dit zeggen dat de kaart goed is geïnstalleerd en de juiste drivers er zijn. Ook het schakelaartje staat dan goed.
Ga nu naar het programma dat bij de laptop(draadloze kaart) is geleverd en niet de gewone xp draadloze instelling en daar moet je een scan doen. Normaal moet je dan de router kunnen zien.
Om te proberen kan je best alle beveiligingen (wep, wpa, mac adres filtering) ed afzetten. Pas als alles werkt kan je het terug aan zetten;) Dat is het eenvoudigste. Het kan immers zijn dat er beveiligingen opstaan die slechts de twee andere computers toelaten.

Succes ;)

AnnekeSt
9 September 2006, 22:24
hey
alles staat goed ingesteld. de laptop zegt enkel dat een van de lan kabels niet is aangesloten.
Ene computer staat met kabel aangesloten de anders werkt via router en airport. En de laptop wil ook zo aansluiten zodat ik draadloos ben. Maar hoe?

Kokki
10 September 2006, 11:31
een van de lan kabels niet aangesloten wil zeggen dat je geen lan of ethernetkabel in je pc hebt gestoken.
Geraak je met een kabel op het internet? Kijk eens in de webinterface van je router wat voor beveiliging er is ingesteld? MAC-adres, WPA en/of WEP?