Volledige versie bekijken : HD en DVD lezer



Kennethje
1 July 2006, 14:22
Ik heb nog een pc staan met een hd van 30gig en er zit een dvd lezer in wat zou ik moeten doen voor die in mijn andere pc te steken want kheb dat nog nooit gedaan.
Moet ik die harde schijf formateren voor ik ze bij mijn andere pc steek?

Kennethje
1 July 2006, 15:11
Ik heb ergens op een ander forum via google iets gevonden voor een harde schijf aan te sluiten maar klopt dit?


de kabel die aan die harde schijf zit (IDE kabel, grijze dikke grote kabel) daar zit waarschijnlijk nog een aansluiting aan. daar kan je nog een harde schijf op aansluiten. als je twee harde schijven op een IDE kabel aansluit moet je ervoor zorgen dat de harde schijf waar het besturingssysteem van moet worden geladen op master staat (dit kun je instellen met een jumper aan de achterkant van de HD) deze HD moet ook aan het einde van de IDE kabel zitten. de tweede harde schijf zet je op slave met behulp van die jumper, deze HD moet op de eerste IDE aansluiting zitten van de IDE kabel (dus voor de master)

probeer vervolgens op te starten en kijk eens of de twee HD's worden herkend tijdens het opstarten. wordt de master herkend zal windows opstarten, je kan vervolgens in windows via deze computer kijken of de tweede HD wordt herkend

Kennethje
1 July 2006, 18:34
Kan er echt nu eens niemand nie helpen :s

Clioke16V
1 July 2006, 19:19
Formateren moet niet echt voor je ze erin steekt.

Je moet wel zien of de Harde schijf op slave staat ( u windows schijf best altijd MASTER ).

Dus je hebt master en slave.

ZET pc uit en trek stekker uit, en probeer elektrisch ontladen te zijn ( neem ff een radiatorbuis vast )

Je schroeft je pc open, en kijkt achter een vrij IDE slot aan je moederbord.

http://users.telenet.be/clioke16v/Ivanhoe/ide%20slot.jpg

zoiets dus.

Degeen die insteekt laat je zitten, want dit is de windows HD.

Kijk op je harde schijf hoe je ze in SLAVE of MASTER zet. ( zit normaal wel ergens plakkertje op. )

Ik heb mijn 2de harde schijf op slave staan, en deze dan doorverbonden met een cd-rom station.

Steek als eerste de harde schijf op zijn plaats, ik zou 1 plaats tussen andere harde schijf vrij laten ( warmte kan dan beter weg ).

Steek dan je cd-rom station er ook bij ( als je van plan bent )

Dan neem je een IDE kabel en verbindt dan de harde schijf met je moederbord. Dus steek je eerst in moederbord, dan ga je eerst naar de harde schijf en van daaruit ga je naar je cd-rom station. ( als het een dubbele IDE is )

http://www.swiss-case.com/shop3/produktbilder/IDE-KABEL-ATA-133_g.jpg

Dan wet ik het nie goed meer, maar ga het toch proberen uit te leggen ( de mensen zullen me wel corrigeren als ik ernaast zit )

pc terug dicht schroeven, en opstarten, ( kan zijn dat je harde schijf zelf moet zoeken in bios ) laat eerst eens opstarten en als je dan in windows bent ga je eens naar deze computer en kijk je of ze er alle 2 ( indien cd-rom station ook aangesloten is ) instaan.

Dan kan je normaal de 2de harde schijf formateren omdat hier toch geen info van dit systeem instaat.

Dit doe je gewoon door rechtermuisknop op de 30 gig harde schijf te klikken en formateren nemen. Als dit niet lukt moet je via windows cd formateren.

Ik hoop dat je iets met de info bent, ik ben zelf geen 100 % maar heel ver zal ik er niet naast zitten.

http://www.ivanhoejupiler.be/t19857-hardware-afkortingen-ivm-pc.html hier vindt je mss nog wat meer uitleg van de onderdelen.