Volledige versie bekijken : dvd probleem met suse 10.0



cliffinho
6 July 2006, 14:24
heb de overstap naar linux gemaakt en heb dus suse 10.0 !
ik installeer vanaf dvd van distributie zonder problemen ! maar als ik een dvd - film of dvd met data in steek werkt het nie !
iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
dank bij voorbaat

Snakey
6 July 2006, 14:48
Installeer eens MPlayer. Je kan RPMs (een soort installer) zoeken via http://rpm.pbone.net/

Goldie
7 July 2006, 09:32
heb de overstap naar linux gemaakt en heb dus suse 10.0 !
ik installeer vanaf dvd van distributie zonder problemen ! maar als ik een dvd - film of dvd met data in steek werkt het nie !
iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
dank bij voorbaat

Hoi verschijnt er een cdicoon op je desktop? Misschien staat automount niet aan en moet je je dvd manueel mounten.

Maak een map waarin je de partitie wilt aankoppelen
sudo mkdir /media/dvd</PRE>
Vervolgens moet je de naam van het apparaat dat je wilt aankoppelen weten. Die kan je te weten komen met het commando /sbin/fdisk -l /dev/hda. Onder Apparaat (Engels: Device) zie je de naam van het te mounten apparaat.
Heb je de goede apparaatnaam, dan kan je de partitie aankoppelen, met dit commando:
mount /dev/hdaX /media/dvd</PRE>
</PRE>
Eens dit lukt installeer je mplayer zoals snake zei of Xine, doet het ook goed met dvd's.</PRE>
</PRE>
Grtz</PRE>

cliffinho
8 July 2006, 08:07
als ik er een gewone cd insteek komt er een icoontje en die speelt hij gewoon af !
maar nen dvd lukt nie !
heb de suggestie van goldie geprobeerd maar geraak nie aan juiste apperaatnaam ;
als ik /sbin/fdisk-l/dev/hda doe gebeurt er niets!

cliffinho
8 July 2006, 08:24
denk da het opgelost ist met kwikdisk ! kan eindelijk mijn dvd lezen maar wel als root !
bedankt voor de hulp !