Volledige versie bekijken : ubuntu-w32 codecs



Peter.B
16 July 2006, 08:24
hoi jupilerkes,
ik zou graag die w32 codecs installeren.maar ik geraak er niet.
""""Kies hier Pakketbronnen in het Instellingen-menu.

Je ziet nu een lijst met pakketbronnen.""""dat heb 'k gevonden. """"Klik op Settings, en vink dan Show disabled software sources. Klik dan op Sluiten.""""
maar dat vind ik niet terug.:wall:

als 'k het goed voor heb moet ik "root" zijn om daar update's te kunnen doen en installeren.het feit dat 'k mijn paswoord,heb ben 'k toch "root" of heb ik het verkeerd voor?

Snakey
16 July 2006, 11:09
Voor de disabled software sources
Open de terminal (Toepassingen > Hulpmiddelen) en typ (kopiëren, plakken kan met ctrl+shift+v)

sudo gedit /etc/apt/sources.list
Hierdoor open je met een teksteditor je pakkettenlijst.
Kijk nu naar de urls, waar achteraan universe en multiverse staan, er zouden er 4 moeten zijn. Als er een # voor staat, wilt dat zeggen dat deze inactief staat, je kan dus die # voor die urls verwijderen. Sla het bestand op.
Sluit de teksteditor en ga terug naar de terminal:

sudo apt-get update
Nu zal apt de pakkettenlijst vernieuwen, inclusief de multiverse en universe repositories. Soms kan het bij sommige bronnen mislukken, dat wil zeggen dat deze server momenteel niet beschikbaar is (door bv. korte overbelasting van de server).
Nu kan je bij synaptic al de pakketten uit de multiverse en universe installeren.


Voor je codecs
Voor je codecs raad ik een all in one installer zoals Automatix aan.
Om deze eerst te installeren, moet je terug je sources.list aanpassen.

Ga terug naar je terminal en typ

sudo gedit /etc/apt/sources.list
Op het einde van het tekstbestand, typ:

deb http://www.beerorkid.com/automatix/apt dapper main
Sla het bestand op.
Nu moet je nog deze nieuwe server authentificeren (kan je overslaan, maar dan krijg je veiligheidsmeldingen):

wget http://www.beerorkid.com/automatix/apt/key.gpg.asc
gpg --import key.gpg.asc
gpg --export --armor 521A9C7C | sudo apt-key add -
Typ nu in de terminal:

sudo apt-get update
sudo apt-get install automatix
Je kan nu automatix opstarten, let er wel op dat je synaptic eerst sluit, en tijdens dat automatix opstart, de updatemanager niet opent, automatix past namelijk tijdens opstart de bronnen tijdelijk aan, en zal het een beetje het systeem misleiden.
Om automatix op te starten, typ je:

automatix
Wanneer je het sluit, zal het vragen om de originele bronnenlijst terug te zetten, dit is aangeraden, want anders kan je fouten tegenkomen.

Peter.B
17 July 2006, 06:50
oké snakey dat is gelukt.:good: :good:
wat mag ik allemaal aanvinken in automatix.zou ook graag divx(xvid) kunnen afspelen.
nog een probleem(voor mij toch)als 'k iets installeer van in automatix,wordt Gsteamer(of zoiets)vanzelf verwijderd.om mp3 te kunnen afspelen.

sudo apt-get install gstreamer0.10-plugins-ugly
dat is de regel die 'k in de terminal geplakt heb.

smurfslover
17 July 2006, 10:21
Om in ubuntu alles te kunnen afspelen heb ik een beter tip voor je: klik maar op deze link (http://ubuntu-forums.nl/docu/ubuntugids-2.3.html)
Als je deze gids volgt is je ubuntu binnen korte tijd in orde.

Gebruik die automatix maar beter niet want zo heb je geen controle over wat er geïnstalleerd wordt. Linux is geen windows dus wen er gewoon maar aan dat je wat meer zelf moet doen. Het grootste probleem met veiligheid in windows is net het feit dat alles voor je wordt gedaan dus haal dat probleem altublieft niet binnen in linux.

Snakey
17 July 2006, 10:32
Automatix is gewoon een collectie van scripts die draaien in de terminal, je hebt er dus wel controle over ;) . Deze scripts kan je wijzigen. Ik heb automatix aangepast zodat, wanneer ik een "verse OS" bij iemand installeer, ik gewoon dat scriptje moet laten draaien om alles naar wens te laten configureren.

Peter.B
17 July 2006, 17:17
snakey en smurfslover,bedankt voor jullie hulp:bow: :good: .heb vanalles kunnen installeren en het werkt.
van mij mag er een slotje op.