Volledige versie bekijken : Met Ubuntu op internet met kabel



RoestVrijStaal
18 July 2006, 11:35
Hallo

Ik wil graag met Ubuntu op internet met mijn kabeltje van @home. Daarvoor heb ik gekeken in de help van ubuntu en die zegt dat je een speciale driver moet downloaden voor je 'winrouter' er stond in die help een link bij waar de modem voor je wordt gescand en dat je dan die en die driver nodig hebt. het probleem is dat het een linkje in linux is waar geen internet verbinding is en als ik de adres van de link bekeek zag ik dat ie enkel in linux te openen is , want er stond .gz achter. :shocked:

Weet iemand soms een oplossing?

smurfslover
18 July 2006, 16:07
Dat bestandje downloaden in windows en dan vanuit linux uit je windows schijf halen. Dan zal je die driver wel zelf moeten compileren via de konsole. Als je hulp nodig hebt daarbij roep je maar want is niet makkelijk voor een beginner.

P.S. Windows kan ook met een .gz (extensie van gzip) werken nl. met winrar

RoestVrijStaal
17 August 2006, 15:42
ik heb nu dat bestantje op floppy gezet. Ubuntu kon namelijk niet van mijn NTFS-partities lezen. Wat moet ik nu doen?:help:

smurfslover
17 August 2006, 23:03
Ubuntu kan wel NTFS-partities lezen hoor maar er niet op schrijven. Kijk hier (http://ubuntu-forums.nl/docu/ubuntugids-2.5.html#11000) maar even hoe je je bestandssysteem moet aankoppelen.

Pak dan die tar.gz uit in ubuntu en post hier eventueel de inhoud van het README-bestand. Dan kan ik je verder helpen.
Waarschijnlijk zal je de driver van de source moeten compileren.

RoestVrijStaal
18 August 2006, 13:34
kon geen readme bestand vinden. wat nu?

smurfslover
18 August 2006, 21:00
Open dan de terminal (Alt+F2 - terminal - enter) en geef in:

sudo apt-get install build-essential + Enter
gevolgd door je paswoord, dan worden de belangrijkste paketten geïnstalleerd om zelf programma's te compileren.
Ga dan naar de uitgepakte map in de terminal

cd /home/'gebruikersnaam'/pad/naar/map/
En geef in:

./configure
Als je daar zonder foutmeldingen door raakt (foutmeldingen hier posten aub) geef dan in

make
En als dat klaar is

sudo make install
gevolgd door je paswoord.

Daarmee zou je driver geïnstalleerd moeten zijn en zal je je pc moeten herstarten om deze te activeren. (kan ook zonder rebooten maar dat is te moeilijk om uit te leggen.)

RoestVrijStaal
18 August 2006, 22:48
Ow, wacht even. Dat bestandje dat ik bedoel, is denk ik de programma om de modem te decteren en dan zo aan te geven welke driver ik nodig heb. Dus ik moet op een of andere manier die progje laten werken en dan de gewenste driver erop te zetten. Het probleem is, dat het progje werkt in linux en volgens mij niet in windows. En in linux heb ik geen internetverbinding... en in windows wel.

smurfslover
19 August 2006, 09:00
Dan zal 't eerder een script zijn die je driver gaat installeren. Kan je me anders even de link geven van waar je die .tar.gz vandaan hebt dan kijk ik even wat voor iets het is. Staat er op die site geen uitleg over hoe je te werk moet gaan? Grtz.

smurfslover
19 August 2006, 09:23
Misschien kan dit (http://www.nllgg.nl/open_-_forums?func=view&wid=814&forumId=1660&forumOp=viewThread&forumPostId=100524#100524) je verder helpen.

RoestVrijStaal
31 August 2006, 14:36
Ik heb het opgelost. :D
Hoe ik het precies heb gedaan weet ik niet. Maar ik heb in ieder geval de computernaam die ik van @home gekregen heb, in mijn computernaam (van ubuntu) gezet.

Bedankt voor alle hulp!!!:good:

Alleen dat mounten van NTFS schijven wil maar niet lukken. Moet ik hiervoor een apart topic starten of kan het hier nog bij?:rolleyes:

smurfslover
1 September 2006, 01:36
Gewoon dit (http://ubuntu-forums.nl/docu/ubuntugids-2.5.html#11) ff lezen en lees de rest van die pagina ook maar eens je zal er nog interessante dingen in vinden.