Volledige versie bekijken : taalgebruik



atlantis
20 July 2006, 09:26
dag iedereen

Misschien vinden jullie dit muggenzifterij, maar als ik zie wat voor taalgebruik en schrijfwijze er hier soms door de posters gebruikt worden......niemand is perfect, ook ik niet, maar soms is het toch heel erg. Ook ik gebruik net zoals iedereen afkortingen en symbolen bij het smssen, maar is het niet mogelijk toch het normale nederlands te gebruiken bij het posten van topics???

het is niet mijn bedoeling de taalpuritein te spelen hoor

nog een hele fijne dag gewenst

siegy
20 July 2006, 09:39
Ja ben ook geen muggezifter ,
maar soms inderdaad is het een puzzel !:wall:

fryum
20 July 2006, 09:41
Ook ik ben van mening dat we niet telkens onze taal moeten verkrachten;
dialect is de bloem der taal, maar dan wel in de juiste context.
Afkortingen kunnen er volgens mij nog wel door maar even uw tekst herlezen na het typen kan toch geen kwaad ?
Af en toe een leesteken, of gewoon niet alle woorden zomaar na elkaar typen leest al heel wat vlotter.

Snakey
20 July 2006, 12:32
http://www.ivanhoejupiler.be/faq.php
Zoiets hebben we al in onze regels staan, maar admins/mods zullen de berichten die in het dialect staan, niet zelf naar correct nederlands vertalen, aangezien we ook niet altijd alles kunnen snappen en het soms verkeerd kan geïnterpreteerd worden en er dus een verkeerde post kan staan, we zetten er wel bij dat de originele poster deze in correct nederlands moet typen. Wanneer er iemand te vaak dialect schrijft, waarschuwen we hem/haar wel via een privébericht.

Mp3Tjoeper
20 July 2006, 15:47
Het is anders al sterk verminderd hoor,
gewoon niet op reageren is soms de beste oplossing ;)

Je zal er altijd wel hebben die om aandacht schreeuwen hé :shy:

compuchrisje
20 July 2006, 18:45
Nu Atlantis, en ik dacht dat ik de enige was die hier aan de opvoeding moest werken (sorry, Mimosa even vergeten!). Er is inderdaad al gevraagd om de taal een beetje te verzorgen, maar we moeten er ook rekening mee houden dat sommigen problemen hebben ermee. Mensen met dyslexie bv kunnen zich prima uitdrukken verbaal, maar niet schriftelijk en tegenwoordig groeit dat aantal. Anderen gebruiken hier een minder "hoogstaande" woordenschat, omdat ze zich hier gemakkelijk voelen.
Zolang het niet gaat om informatie die blijvend is, wordt er niets verbeterd in de posts.

atlantis
2 August 2006, 14:15
Het was helemaal niet mijn bedoeling om iemand te kwetsen of te vernederen hoor. Zoals hierboven al aangegeven, een paar leestekens en even herlezen helpt zeker. Maar hou de gesproken taal en de smstaal voor wat ze dienen, en probeer netjes en verzorgd iets neer te pennen of beter neer te typen :)

Als iedereen naar goedsvrucht en vermogen zijn best doet dan komen we al een heel eind! Ik wou het gewoon heel even kwijt.
iedereen nog een fijne dag verder!!!!:good:

Nikolas
2 August 2006, 17:36
Inderdaad, even deze afbeelding, als steun:

http://img124.imageshack.us/img124/6984/20050702144041savethevowels17f.gif

Mimosa
2 August 2006, 17:43
Nu Atlantis, en ik dacht dat ik de enige was die hier aan de opvoeding moest werken (sorry, Mimosa even vergeten!). Er is inderdaad al gevraagd om de taal een beetje te verzorgen, maar we moeten er ook rekening mee houden dat sommigen problemen hebben ermee. Mensen met dyslexie bv kunnen zich prima uitdrukken verbaal, maar niet schriftelijk en tegenwoordig groeit dat aantal. Anderen gebruiken hier een minder "hoogstaande" woordenschat, omdat ze zich hier gemakkelijk voelen.
Zolang het niet gaat om informatie die blijvend is, wordt er niets verbeterd in de posts.

Over het taalgebruik is al meermaals op deze site gesproken geweest.
Bedankt CC voor je verwijzing naar mij ;) Ik voel me vereerd :shy: . Maar je hebt gelijk en ook de poster: een paar extra leestekens en eens herlezen kan zeker geen kwaad. En voor de rest... een beetje begrip voor degenen die zich minder goed kunnen uitdrukken is ook mooi mee genomen. Maar dat zal op deze site wel geen probleem zijn denk ik ;)

2B's
2 August 2006, 19:24
Soms krijg ik ook de indruk dat er analfabeten hun mening geven of hun vragen stellen. Is het niet zo, en dat is eigenlijk een vraagje naar de jongeren op het forum, dat jullie je eigen moedertaal vergeten door het sms gebeuren en het taalgebruik bij chatten. Het met zogenaamde misterieuze woordspelingen boodschappen aan elkaar doorsturen die alleen jij en je contactpersoon kent... Bij mijn eigen kinderen moet ik dit vaststellen, ze lezen veel te weinig, hun schrijven laat vaak te wensen over.... Jongens en meisjes denk aan jullie toekomst!

Nikolas
2 August 2006, 19:29
Ik denk dat ik toch mag zeggen dat ik hier op het forum bij de weinige jongeren ben die zijn taal zo verzorgd mogelijk houdt.
Er zijn er nog hoor, maar soms heb ik toch mijn twijfel.

Ik merk wel dat ik toch nog regelmatig iets moet lezen om mijn kennis niet te laten vervagen.

nojs
2 August 2006, 22:37
Ik denk dat ik toch mag zeggen dat ik hier op het forum bij de weinige jongeren ben die zijn taal zo verzorgd mogelijk houdt.
Er zijn er nog hoor, maar soms heb ik toch mijn twijfel.

Ik merk wel dat ik toch nog regelmatig iets moet lezen om mijn kennis niet te laten vervagen.

Dan wil ik u dit even mededelen ?

U mag er trots op zijn.

Sille
3 August 2006, 14:13
pff een ramp is dat voor mij, ik spreek hier thuis ook heel veel dialect int school is dat ook zo. dan tijdens Nederlands krijg ik op mijn kap dat ik ABN moet spreken maar pfff. Vind het maar dom om zo alles mooi uit te spreken ik spreek liever gelijk een oud boerke. Mja opt forum probeer ik der op te letten maar het is soms omdat het zo rap moet gaan bij mij dat ik de tijd niet heb om iets na te lezen.

GuntherS
3 August 2006, 14:30
Sommige posts zijn hier inderdaad nogal aan de moeilijke kant om te lezen.
Er zijn natuurlijk ook veel mensen die hier moeite mee hebben, maar je ziet dat men moeite doet om het tenminste te proberen.

Ik ben ook al sommige posts tegengekomen die in MSN-taal of dergelijke geschreven zijn. Als je zo praat met vrienden en die kunnen je verstaan is dat voor mij goed, maar niet als je hier met vele mensen samenzit die moeite kunnen hebben met deze posts te lezen. Probeer het daarom aub voor iedereen een beetje evenduidelijk te houden. Ik geef van mezelf ook toe dat ik niet altijd even duidelijk kan schrijven, maar ik probeer er wel zoveel mogelijk op te letten.

Nikolas
3 August 2006, 19:29
Sommige posts zijn hier inderdaad nogal aan de moeilijke kant om te lezen.
Er zijn natuurlijk ook veel mensen die hier moeite mee hebben, maar je ziet dat men moeite doet om het tenminste te proberen.

Ik ben ook al sommige posts tegengekomen die in MSN-taal of dergelijke geschreven zijn. Als je zo praat met vrienden en die kunnen je verstaan is dat voor mij goed, maar niet als je hier met vele mensen samenzit die moeite kunnen hebben met deze posts te lezen. Probeer het daarom aub voor iedereen een beetje evenduidelijk te houden. Ik geef van mezelf ook toe dat ik niet altijd even duidelijk kan schrijven, maar ik probeer er wel zoveel mogelijk op te letten.

Jouw taal is inderdaad ook altijd zeer verzorgd...(y)