Volledige versie bekijken : graag uw hulp ,harde schijf



mamsie754
20 July 2006, 11:15
ik heb mijn harde schijf uit een oude pc laten halen omdat daar heel veel muziek op stond.
kan ik daar nu een behuizing of hoe heet het ook alweer ,rond laten maken zodat ik de schijf nog extern kan gebruiken of niet?

vanic
20 July 2006, 11:31
ja ... je moet je HD inbouwen in een 3.5" enclosure...kost tss de 20 en 40€
gewoon kijken of de aansluiting juist is... IDE of SATA... maar aangezien je zegt dat het een HD uit een oude pc betreft... zal dit hoogst waarschijnljik een IDE schijf zijn...

Danny_506
20 July 2006, 18:34
Nu ga ik er van uit dat je een nieuwe pc hebt gekocht en dat je de oude HD wil gebruiken..

Dan kan je alleen,deze HD gebruiken als je als formateerd,als deze schijf uit een oude pc komt wil dit ook zeggen dat er de drivers van het oude moederbord op staan,en nu gaan die oude drivers niet werken met de nieuwe drivers van het nieuwe moederbord,nu kan het soms ook wel eens lukken dat het mombo van het zelfde merk is maar heb daar zelf geen ervaring mee,persoonlijk als ik verander van mobo formateer ik de boel.

Als je,natuurlijk de gehele pc hebt overgebouwd dan is er geen enkel probleem.

vanic
20 July 2006, 19:12
Nu ga ik er van uit dat je een nieuwe pc hebt gekocht en dat je de oude HD wil gebruiken..

Dan kan je alleen,deze HD gebruiken als je als formateerd,als deze schijf uit een oude pc komt wil dit ook zeggen dat er de drivers van het oude moederbord op staan,en nu gaan die oude drivers niet werken met de nieuwe drivers van het nieuwe moederbord,nu kan het soms ook wel eens lukken dat het mombo van het zelfde merk is maar heb daar zelf geen ervaring mee,persoonlijk als ik verander van mobo formateer ik de boel.

Als je,natuurlijk de gehele pc hebt overgebouwd dan is er geen enkel probleem.
een externe HD kan je aansluiten op om het even welke pc... dit heeft niks te zien met driver van een mobo...of een besturingssysteem dat er nog zou op staan... dit zal niet meer werken ... maar je zal de muziekbestanden nog kunnen benaderen.

Dus de HD niet formateren ... anders zijn de muziek bestanden verloren...



dus zoals ik al zei ... stop de HD in een enclosure... en je kan de muziekbestanden nog gebruiken...

je kan zelf de oude HD nog inbouwen in de pc om de muziekbestanden te benaderen...

Danny_506
20 July 2006, 21:54
een externe HD kan je aansluiten op om het even welke pc... dit heeft niks te zien met driver van een mobo...of een besturingssysteem dat er nog zou op staan... dit zal niet meer werken ... maar je zal de muziekbestanden nog kunnen benaderen.

Dus de HD niet formateren ... anders zijn de muziek bestanden verloren...



dus zoals ik al zei ... stop de HD in een enclosure... en je kan de muziekbestanden nog gebruiken...

je kan zelf de oude HD nog inbouwen in de pc om de muziekbestanden te benaderen...

Sorry maar daar ben ik het niet mee eens, (ik heb mijn harde schijf uit een oude pc laten halen ) er wordt hier duidelijk gezegt een oude hardeschijf van een andere pc,dus hier is geen sprake van een externe HD maar wel van een HD die gewerkt heeft in een pc,en waar dan ook een Windows of ander bestuurings systeem heeft opgestaan.

vanic
21 July 2006, 09:04
ik heb al zo vaak een HD van de ene pc in een andere gestoken;)

ik heb nog nooit de melding gekregen ... oude harde schijf uit een andere pc ... ( 'k zou niet weten wat of wie dit controleert)

om een 2é besturing te vinden moet je met een dual boot werken...

in het geval van 2 HD's moet je al laten booten van je 2 é HD... anders zal je pc gewoon booten van je eerste HD ;)

Danny_506
21 July 2006, 13:30
Man,Man lees jij alles wel,hier spreek niemand van een melding dat de pc geeft,je moet de hele zin eens lezen van de topic starter,ik zal hem hier eens netjes voor u neerzetten.

De vraag van topic starter gaat als volgend.
---------------------------------------------------


ik heb mijn harde schijf uit een oude pc laten halen omdat daar heel veel muziek op stond.
kan ik daar nu een behuizing of hoe heet het ook alweer ,rond laten maken zodat ik de schijf nog extern kan gebruiken of niet?


-Elk moederbord heeft zijn eigen drivers (de cd die je er bij krijgt) deze drivers zet je bij een installatie op je HD,als deze drivers (BV ..) van een Asus mobo zijn,gaan deze nooit naar behoren werken op ( BV )een MSI mobo,en nu juist daarom is het verstandig dat je eerst de schijf formateerd,je moet maar eens op internet zoeken op 8/10 forums zal je het zelfde antwoord verkrijgen....;)

vanic
21 July 2006, 14:36
Man,Man lees jij alles wel,hier spreek niemand van een melding dat de pc geeft,je moet de hele zin eens lezen van de topic starter,ik zal hem hier eens netjes voor u neerzetten.

De vraag van topic starter gaat als volgend.
---------------------------------------------------


ik heb mijn harde schijf uit een oude pc laten halen omdat daar heel veel muziek op stond.
kan ik daar nu een behuizing of hoe heet het ook alweer ,rond laten maken zodat ik de schijf nog extern kan gebruiken of niet?




-Elk moederbord heeft zijn eigen drivers (de cd die je er bij krijgt) deze drivers zet je bij een installatie op je HD,als deze drivers (BV ..) van een Asus mobo zijn,gaan deze nooit naar behoren werken op ( BV )een MSI mobo,en nu juist daarom is het verstandig dat je eerst de schijf formateerd,je moet maar eens op internet zoeken op 8/10 forums zal je het zelfde antwoord verkrijgen....;)

inderdaad de TS wilt zijn HD gebruiken op een pc met al een besturing op( anders moet je ze gewoon niet in een enclosure steken) ... dan mag je deze nog direct in de pc steken dan nog zullen de oude drivers en besturing niet worden gezocht... daar de pc zijn eigen besturing al heeft .... uiteraard is dit anders mocht je de oude schijf willen gebruiken in een pc zonder besturing... ( en een HD)


als deze dan nog eens in een enclosure wordt gestopt( zoals hier) ... dan speelt die oude versie van besturing met zijn drivers helemaal geen parten meer ...
of je het nu hiermee eens bent of niet ' t is zo...


dus TS zeker je HD niet formateren anders ben je je muziekbestanden kwijt...


edit... dus man man misschien zelf eens beter lezen;)

PeterN
21 July 2006, 16:13
Vanic heeft hier wel gelijk hoor Danny.
Als een hd uit een oude pc wordt gehaald staan daar idd verkeerde drivers op. Maar de hd wordt als externe schijf bijgezet op een andere bestaande pc. De bestaande pc zal dus niet opstarten met deze externe hd maar met de hd die er al inzit. De drivers die op die externe hd staan zal hij dus niet laden.

Danny je hebt wel gelijk als je gewoon een hd van een oude pc in een nieuwe inbouwt, en deze als master laat opstarten. Dan zal hij via de oude hd opstarten en de verkeerde drivers nemen. Maar zolang je de schijf niet als opstart schijf gebruikt kan het geen kwaad ;)

vanic
21 July 2006, 16:37
Danny je hebt wel gelijk als je gewoon een hd van een oude pc in een nieuwe inbouwt, en deze als master laat opstarten. Dan zal hij via de oude hd opstarten en de verkeerde drivers nemen. Maar zolang je de schijf niet als opstart schijf gebruikt kan het geen kwaad ;)

als het windows XP is zal hij gewoon een bleu screen geven en opnieuw opstarten ... je windows zal gewoon niet opstarten ... omdat er teveel nieuwe hardware wordt gevonden... en drivers die niet juist zijn... als de drivers min of meer overkomen zal Windows misschien opstarten

in deze gevallen zal je inderdaad je pc moeten / best formateren...

g_man
21 July 2006, 17:18
Vanic heeft hier wel gelijk hoor Danny.
Als een hd uit een oude pc wordt gehaald staan daar idd verkeerde drivers op. Maar de hd wordt als externe schijf bijgezet op een andere bestaande pc. De bestaande pc zal dus niet opstarten met deze externe hd maar met de hd die er al inzit. De drivers die op die externe hd staan zal hij dus niet laden.

Danny je hebt wel gelijk als je gewoon een hd van een oude pc in een nieuwe inbouwt, en deze als master laat opstarten. Dan zal hij via de oude hd opstarten en de verkeerde drivers nemen. Maar zolang je de schijf niet als opstart schijf gebruikt kan het geen kwaad ;)

Idd, trouwens de TS heeft nergens vermeld dat het zou gaan om een HDD waarop een OS staat...(kan een 2de HDD zijn)...dus is er zeker geen probleem :);) Gewoon een behuizing kopen en je kan weer aan je muziek.

vanic
21 July 2006, 17:25
eigenlijk moet je ook aan de muziekbestanden kunnen ... als je de HD gewoon inbouwt in je pc die al zelfstandig werkt ( mag nog een OS opstaan) ... een enclosure heb je eigenlijk niet nodig... al is het wel handig;) en mogelijk...

Danny_506
21 July 2006, 18:06
Sorry,was misschien te zeker van mijn stuk ;) zo hebben we weeral,wat bijgeleerd...

RichKE
23 July 2006, 13:45
Sorry,was misschien te zeker van mijn stuk ;) zo hebben we weeral,wat bijgeleerd...

iets bijgeleerd, idd Danny en het siert je dat je je "fout" kan toegeven!! Dat mag ook wel eens gezegd worden. Proficiat. :good:

mamsie754
23 July 2006, 14:41
hoho mensen,
geen ruzie maken he voor een vraag van mij he.
ik ben geen artiest in pc daarom deze vraag,maar als het zo ingewikkeld is ,laat ik het misschien beter zo.
ik wil mijn nieuwe pc niet naar de knoppen helpen he.
toch bedankt voor de hulp allemaal

vanic
23 July 2006, 15:03
er was geen geruzie hoor... :D( alleen een meningsverschil)
jammer dat je zo ver woont... anders bouwde ik met alle plezier die HD in een enclosure...
misschien eens vragen aan de pc boer of hij de HD in een enclosure wil inbouwen en wat het je zou kosten om dit te doen...

tenzij die muziekbestanden je niet echt veel waard zijn

Danny_506
23 July 2006, 16:43
Inderdaad,alleen een meningsverschil zoals vanic al melde,en we hebben er uit kunnen leren,en zo moet het zijn op een forum....