Volledige versie bekijken : Hoe hou jij je CPU koel in de zomer???



gotenks
22 July 2006, 19:23
Hey,

ik zou graag eens willen weten hoe jullie je CPU koel houden met dit
hete weer, want zo'n weer is niet echt goed voor een pc'ke :)
Want heb ook nogal problemen i.v.m. dat men pc snel op tilt slaat
na de minste inspanning bij het spelen van een game...

Alvast bedankt!

kevindewachter
22 July 2006, 19:45
Hey,

ik zou graag eens willen weten hoe jullie je CPU koel houden met dit
hete weer, want zo'n weer is niet echt goed voor een pc'ke :)
Want heb ook nogal problemen i.v.m. dat men pc snel op tilt slaat
na de minste inspanning bij het spelen van een game...

Alvast bedankt!
ik doe de zijkant van mijn case eraf in de zomer.

Jelle
22 July 2006, 20:41
De beste oplossing: koop een speciale CPU koeler ;)

Ze zijn helemaal niet duur (35€ +/- voor de meesten), leveren veel betere prestaties en zijn bovendien nog eens stiller. Een nuttige investering dus, zeker bij een game pc bijna verplicht. Het bekendste merk ervoor is Zalman (http://www.zalmantech.com/). Let wel op dat hij past op je moederbord, daar ze vrij groot zijn durven er wel eens delen van het moederbord in de weg zitten.

http://www.matbe.com/images/biblio/art_le-zalman-9500-face-a-10-concurrent/000000018189.jpg

Bij zo'n koeler geleidt een koperen heatsink de warmte naar een fan (ventilator).

Open ook eens je case en ontstof de boel indien nodig. Zorg dat je eerst de verwarming ofzo aanraakt om statische elektriciteit kwijt te raken.

Francis
22 July 2006, 20:50
Is hier ook een probleem, ik heb zowel front als zijpaneel verwijdert.
Mijn zoon heeft ergens ventilator gevonden en ervoor geplaatst.
Het helpt maar enkele uren, de warmte is inderdaad een probleem.

4ever
22 July 2006, 20:56
Totaal geen problemen hier met de warmte, we hebben airco in de woning, momenteel is het hier 22°, lekker fris dus, de temperatuur bij beide pc's is normaal :) :D

Mp3Tjoeper
22 July 2006, 21:25
De beste oplossing: koop een speciale CPU koeler ;)

Ze zijn helemaal niet duur (35€ +/- voor de meesten), leveren veel betere prestaties en zijn bovendien nog eens stiller. Een nuttige investering dus, zeker bij een game pc bijna verplicht. Het bekendste merk ervoor is Zalman (http://www.zalmantech.com/). Let wel op dat hij past op je moederbord, daar ze vrij groot zijn durven er wel eens delen van het moederbord in de weg zitten.
Bij zo'n koeler geleidt een koperen heatsink de warmte naar een fan (ventilator).
Open ook eens je case en ontstof de boel indien nodig. Zorg dat je eerst de verwarming ofzo aanraakt om statische elektriciteit kwijt te raken.

Doe maar wat Jelle hier vermeld,
pc-ke zal dan wel wat minder koorts hebben :good:

zariash
22 July 2006, 21:40
ik heb vandaag een speciale zalman erin gestopt en nog steeds veel te warm
nu zijkant eraf ventilator in de buurt en alles 15 graden lager .
grtjs

Jelle
22 July 2006, 22:04
ik heb vandaag een speciale zalman erin gestopt en nog steeds veel te warm
nu zijkant eraf ventilator in de buurt en alles 15 graden lager .
grtjs
Heb je veel andere fans in je pc? De warmte moet er immers goed uit kunnen en nieuwe lucht erin. Een basiskoeling van een ventilator in de voeding en één grote achteraan de kast kan bij deze temperaturen immers niet genoeg verzetten. Een fan aan de zijkant is dus bijna noodzaak en een aan de voorkant is ook goed meegenomen. Verder is ook nog een fan op je harde schijven aan te raden.

Fans kosten iets meer dan 10 euro, dus elke plaats waar je er één kan steken in je case benut je best :)

zariash
22 July 2006, 22:16
hier zitten reeds 3 fan's in de pc zalman op de cpu en 2 case fans eentje onderaan die de lucht inzuigt en boven eentje die de lucht uitblaast maar ik moet er wel bijzeggen dat mijn zoon bijna constant wow speelt.
ik denk dat ik eens op zoek ga naar een andere case.
grtjs

vanic
22 July 2006, 22:52
Want heb ook nogal problemen i.v.m. dat men pc snel op tilt slaat
na de minste inspanning bij het spelen van een game...
Alvast bedankt!

' t is ook te zien wat je bedoelt met tilt slaan....
' t zou ook de grafische kaart kunnen zijn die wat te warm wordt... ook hier kan een goede koeling wonderen doen :D

compuchrisje
22 July 2006, 23:53
Ik had bij mijn ouwe pc een extra cooling laten bijstoppen, zo'n groot ding met vuurwerk erbij (waarvoor dàt moest dienen weet ik niet, was wel mooi, hihi). Raar genoeg ging zowel die nieuwe als die van de CPU op één week tijd naar de haaien (jaar of 2 later). Zo'n nieuwe grote kostte me toen 20 €, die voor CPU bijna 30€. Die draaien nu broederlijk naast elkaar.
Op mijn huidige nieuwe zit een "stille" fan, case staat in een open kast en de ventilator laat ik schuin invallen, zodat ik niet in de tocht zit, maar pc optimaal profiteert van de circulatie. En mijn temperaturen blijven binnen de normale waarden.

Danny_506
23 July 2006, 00:10
Ik zorg steeds voor een goede airflow binnen mijn pc kast,alle kabels zijn netjes weggewerkt,en maandelijks doe ik het stof van alle fan's (misschien wel wat overdreven,maar het is nu ook mijn grote hobby :D).
Nu draaien er 2x120mm Papst fan's,een Zalmen op de proc en 2xZalman op mijn 3D kaarten.
CPU is nu (met kast dicht) ongeveer 34°,HD is 26° en mijn 2x3Dkaarten zijn 41° zonder gamen en alles gemeten met dit warme weer...

broske
23 July 2006, 00:36
Regelmatig het stof wegdoen vind ik toch ook belangerijk zunne.
Ik doe dat toch ook zo om de 3 maanden.
Zo zag hij er de laaste keer uit.
http://kalebros.com/brosland/index.php?option=com_content&task=view&id=90&Itemid=2

compuchrisje
23 July 2006, 01:45
Haha, der zat een halve matras tussen!

barbapapa5800
23 July 2006, 07:29
ik wist niet dat zoveel mensen hun pc last hadden van de warmte:eek:
hier draait mijn pc even vlot als in de winter.
met een behoorlijke overclock en een goeie koeler.
scyth ninja + 120 mm fan komt ie nooit boven de 50°C wanneer beide cores stressed zijn.
weet niet wanneer hij uitvalt, maar vermoedelijk bij 65°C +
omdat ikzelf niet zo'n zalman fan ben zou ik iedereen de big typhoon aanraden.
super koeler voor weinig centen.
omdat de scyth ninja moeilijk verkrijgbaar is hier in belgië.

g_man
23 July 2006, 10:43
ik doe de zijkant van mijn case eraf in de zomer.

Als je casetemps lager zijn met je zijpaneel eraf betekend dit dat je airflow in je case slecht is.!:p

En ook hier geen last van de warmte (toch de PC niet :) ) Na een paar uur gamen temps gechecked CPU 48°...graka 49° onmiddellijk na het stoppen zakt alles terug naar kamertemp!

mXX
23 July 2006, 12:28
hoe zie je hoe warm je graka is ? met everest vind ik dat niet en met speedfan ook niet

vanic
23 July 2006, 13:38
hoe zie je hoe warm je graka is ? met everest vind ik dat niet en met speedfan ook niet

welke versie van Everest... normaal deze computer en dan sensors... GPU en GPU omgeving...
als dit er niet staat... dan zul je het inderdaad niet vinden ;)

mXX
23 July 2006, 14:54
everest versie 2003-2004 en zo kijk ik mijn temperatuur na computer ==>sensors maar nix van gpu

Hellgamer
24 July 2006, 00:30
Airco in huis en dan zet ik hem helemaal kaal bijde zijpanelen er af maar nu hoeft dat niet meer heb vanboven een open window tjek maar hier. (http://www.freewebs.com/w31rdoh/) op de afwerking moet je niet letten daar wordt nog aan gewerkt. :D ik heb nu geen tijd ik zit met mijn studies.

pitbull.spikey
24 July 2006, 03:26
Mensen je zijpaneel eraf doen is het slechtste wat je kan doen je airflow word helemaal verstoort er door en heb je een negatief effect waarvan het open zijpaneel het niet kan ophalen.Doe gerust eens een testje en meet je temp met en zonder zijpaneel

zariash
24 July 2006, 09:51
heb ik gedaan en ongeveer 15 graden verschil .
grtjs

barbapapa5800
24 July 2006, 10:32
zoals eerder al gemeld als je temp zonder zijpaneel 15°C lager is dan met zijpaneel moet je dringend je airflow nakijken ;)

peterus
24 July 2006, 11:21
Heb hier ook een zalman op mijn cpu gestoken en met dit warm toch slechts een cpu temperatuur van +- 35 graden.

pitbull.spikey
24 July 2006, 14:09
heb ik gedaan en ongeveer 15 graden verschil .
grtjs

Warmer of kouder?? en na een hoeveel aantal tijd dat pc draait??

BassKillah
24 July 2006, 17:11
kheb ook zo'n zalmannetje :P :D héhé

BassKillah
24 July 2006, 17:12
Regelmatig het stof wegdoen vind ik toch ook belangerijk zunne.
Ik doe dat toch ook zo om de 3 maanden.
Zo zag hij er de laaste keer uit.
http://kalebros.com/brosland/index.php?option=com_content&task=view&id=90&Itemid=2

zo erg is de mijne nog niet geweest :D