Volledige versie bekijken : pc sluit netjes vanzelf af



yoda
6 August 2006, 15:13
Hello,

Sinds enkele weken heb ik het probleem dat mijn pc plots vanzelf afsluit, zonder aanwijsbare reden. Als ik op de powerknop druk kan ik zonder problemen terug herstarten.

Dit gebeurt random, vanmorgen leg ik hem aan en na 2 uur slaat ie af,soms kan ie een hele dag draaien zonder problemen.

Voor mij heel vervelend omdat ik digitale montage doe op mijn pc.

In de systeemlogs vind ik niets terug, de sensoren geven normale temperaturen aan, geen virus noch spyware te vinden na scan met hijack this.
Ik heb toch voor de zekerheid even de cpu afgenomen, nieuwe koelpasta eropgedaan, maar blijkbaar ligt het niet aan de warmte.

Herkent iemand dit probleem?

groetjes
Yoda.

Jelle
6 August 2006, 23:27
Dat is zo'n leuke Windows XP functie om de gebruiker een blauw scherm te besparen (de pc herstart dus i.p.v. het gebruikelijke BSoD (Blue Screen of Death)) :)

Zet die functie uit (Configuratiescherm => Systeem => Geavanceerd => Opstart- en herstelinstellingen => Instellingen => De computer automatisch opnieuw opstarten) zodat je de volgende keer een blauw scherm met foutcode zal krijgen. Met die code kan je al wat meer doelgerichter op zoek gaan naar het probleem. Wel vreemd dat er niets in je systeemlogboek van staat

Check je harde schijf ook eens op fouten in Windows met checkdisk:
Start => Uitvoeren => cmd (ok/enter) => chkdsk /f (typ dan j en enter dan, herstart dan je pc, checkdisk zal een volledige controle (en eventueel herstel) doen)

Daar hij zichzelf goed afsluit is een hardware probleem minder waarschijnlijk.

yoda
9 August 2006, 09:44
Hé Jelle, bedankt voor uw reply

Weeral iets bijgeleerd, een stapje dichter naar een oplossing!

Nu afwachten tot ie het nog eens doet, dan kan ik beginnen zoeken alvast.

Muchos gracias!

yoda
14 August 2006, 22:37
De pc sluit nog altijd random af, maar ik krijg geen foutmelding van Windows.

heel vreemd...

yoda
15 August 2006, 10:31
Jelle,

Ik heb die chkdsk /r /f gedaan en bij stap 4 (controleren van de bestandsgegevens) kreeg ik deze melding:

Windows heeft beschadigde clusters in bestand 58121 met naam \SYSTEM~1\_RESTO~1\RP105\A0030699.hfx vervangen.

Kan dit de oorzaak zijn van het plots uitvallen van de pc?

Yoda

Jelle
16 August 2006, 12:53
Normaal niet denk ik (is in de map van systeemherstel, dat lijkt me er dus niets mee te maken te hebben), doe het nu nog eens om te zien of er nu nog fouten voorkomen ;)
Misschien is het toch opgelost erdoor, dus zeg ook of je het probleem nog hebt.

yoda
24 August 2006, 10:59
nee, nog altijd het probleem, ik vind er echt niets van terug als em terug opstart

ik denk dat ik zal moeten wachten tot het onderdeel dat de storing teweegbrengt helemaal kapot is

tis nu wel een paar dagen geleden dat ik het nog eens voor gehad heb

toch bedankt aan jullie allemaal om mee te helpen aan een oplossing