Volledige versie bekijken : laptop windows xp home weigert dienst



Laurens
6 August 2006, 15:48
Gisteren viel tijdens het computeren spontaan de laptop uit, ervoor gaf hij even een flits van een blauw scherm met witte letters, te snel om te lezen, daarna herstartte hij en werkte hij tegen (windows normaal/veilig opstartscherm onderandere) en startte zich constant opnieuw op..
Nu weigert hij op te starten, we krijgen volgende boodschap:

"Windows kan niet worden gestart omdat het volgend bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden:
\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM

U kunt proberen om dit bestand te repareren door Windows Setup te starten vanaf de originele cd-rom met installatiebestanden. Kies 'R' in het eerste scherm om de reparatieprocedure te starten"





Heel jammer allemaal, als je weet dat hij pas terug is uit reparatie voor een foutje aan de Wlan..


Wie weet hier raad mee?
Bedankt

GuntherS
6 August 2006, 15:50
Doen wat er staat..
De XP CD inleggen en de computer starten vanaf CD-ROM en zo Windows herstellen..

Laurens
6 August 2006, 16:02
Al gedaan,
steken cd in, kiezen voor 'r' repareren,

Dan komt er het volgende:

"Microsofot windows XP(TM) herstelconsole

herstelconsole biedt mogenlijkheden voor systeemreparatie en -herstel.

Typ exit als u de herstelconsole wilt sluiten en de computer opnieuw wilt opstarten.

1: C:\WINDOWS

Bij welke windows installatie wilt u zich aanmelden?
<druk op ENTER om te annuleren>"



Vervolgens typ ik dus 1 en enter ik, daarna krijg ik een " C:\WINDOWS>" met daarachter een cursor om iets in te vullen... Wat? :wtf:

GuntherS
6 August 2006, 16:49
Probeer daar eens in te geven: sfc /scannow

Windows controleert dan of er beschadigde bestanden zijn en vervangt deze indien nodig door de originele.

Laurens
6 August 2006, 22:07
Dit kan ik toch echt niet ingeven, opdracht wordt niet herkend.. Staat ook niet in de lijst die ik krijg als ik help typ voor een lijst met ondersteunende opdrachten eigenlijk ..

Snakey
7 August 2006, 01:22
Als je voor R kiest (herstellen/repareren) in het begin, dan zal je in de herstelconsole terechtkomen, dat is alleen maar voor gevorderde gebruikers, voor een lijst van beschikbare commando's, typ help.

Als je gewoon verdergaat met de installatie, dus op Enter drukt, F8 voor de licentie goed te keuren, kom je dan bij de lijst van partities, selecteer de partitie waar windows oorspronkelijk is geinstalleerd (er staat meestal C:\WINDOWS). En kies nu voor R om te herstellen, Windows zal nu hersteld worden, dit kan wel even lang duren als een gewone installatie van Windows.

Laurens
7 August 2006, 09:01
Hm, ik wil geen foutjes maken..

Moet ik bij c, d of e enteren?


C: Partitie 1 <BOOT> [NTFS] 32012 MB < 9682 MB vrij>
D: Partitie 3 <BACKUP> [NTFS] 29549 MB < 27029 MB vrij>
E: Partitie 4 <RECOVER> [FAT32] 14731 MB < 12000 MB vrij>
-: Partitie 2 <EISA-hulpprogramma's> 24 MB < 23 MB vrij>


Als ik btw enter bij 'C', krijg ik een soort waarschuwing dat ik windows cp wil installeren op een partitie waarop al een ander besturingssysteem is geïnstalleerd en dat dit wordt afgeraden.. Er staat dat ik op C moet duwen om door te gaan met de installatie op deze partitie of op 'Esc' om een andere partitie te selecteren.. 'R' geeft geen reactie :(

Laurens
7 August 2006, 13:53
http://support.microsoft.com/kb/307545/nl


zou ik deze stappen volgen?

Emtec
7 August 2006, 13:53
Lijkt me wel te vertrouwen :d

miss heeft iemand anders een andere mening

Milo
7 August 2006, 14:46
Volg eerst de stappen op die Webpage , Laurens , je hebt ergens zelf een héle goede oplossing gevonden.
Als dit écht niet helpt doe dan een format van u c schijf .... lijkt drastich maar hmm is het beste denk ik , ge kunt anders blijve sukkelen

Laurens
7 August 2006, 18:33
5.Typ de volgende regels op de opdrachtregel van de herstelconsole en druk na elke regel op ENTER: md tmp
copy c:\windows\system32\config\system c:\windows\tmp\system.bak
copy c:\windows\system32\config\software c:\windows\tmp\software.bak
copy c:\windows\system32\config\sam c:\windows\tmp\sam.bak
copy c:\windows\system32\config\security c:\windows\tmp\security.bak
copy c:\windows\system32\config\default c:\windows\tmp\default.bak

delete c:\windows\system32\config\system
delete c:\windows\system32\config\software
delete c:\windows\system32\config\sam
delete c:\windows\system32\config\security
delete c:\windows\system32\config\default

copy c:\windows\repair\system c:\windows\system32\config\system
copy c:\windows\repair\software c:\windows\system32\config\software
copy c:\windows\repair\sam c:\windows\system32\config\sam
copy c:\windows\repair\security c:\windows\system32\config\security
copy c:\windows\repair\default c:\windows\system32\config\default


Als ik dit doe verloopt dit zonder problemen, alleen deze regel
copy c:\windows\repair\system c:\windows\system32\config\system geeft de volgende melding : het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.. Bij de andere ..\repair\.. werkt het wel..

Wat nu?