Volledige versie bekijken : database ..... rookie



smirnoff-ice-
7 August 2006, 15:05
hoi ik wil een php site on-line zetten maar ben een rookie weet niet veel van de database enz... (apache,mysql) weet iemand mss goede prg. en kan die mijn het dan uitleggen want ik snap er niet veel van ( heb al een hosting die mysql ondersteunt)

grts,
smirnoff-ice-

Jelle
7 August 2006, 15:15
Wat wil je juist online zeteen, want een php site kan echt 1001 verschillende dingen zijn ;)

Ik gok dat je een CMS (Content Management System) wil gaan gebruiken (zoals Mambo, XOOPS, ...). Heb je dus al iets in gedachten? Een overzicht van gratis/opensource CMS'en vind je op opensourcecms.com (http://www.opensourcecms.com/) :)

smirnoff-ice-
7 August 2006, 15:20
ik heb wamp maar dat trekt op niet veel heb mambo nog niet getest ??? is die beter?
en wat kan je er allemaal mee :) ?

Jelle
7 August 2006, 15:28
WAMP is iets helemaal anders. WAMP is om een eigen webserver op te zetten op je Windows pc (Apache, PHP, MySQL, Perl, ...). Je hebt hosting gekocht, dus dat heb je allemaal al daarop ;)

Een CMS is een sitesysteem om inhoud (content) te beheren, vaak bestaat het uit verschillende modules: nieuws, reviews, polls, forums, lossen pagina's, ... Wat het 'beste' CMS is hangt dus af van wat je ermee wil doen. Mambo is een erg populair systeem momenteel, maar er zijn er dus nog vele anderen.

Op OpenSourceCMS vind je demo sites van alle bekende CMS'en zodat je ze kan uitproberen (ook de admin enzo ervan) voor je er een installeert. Je kan ze vinden door links de gewenste categorieën open te klappen bij het 'CMS Demos Menu'.

smirnoff-ice-
7 August 2006, 15:35
en wat moet ik dan met mijn database en zo doen ?
voor tre uploaden want ken er helemaal niks van ???

Jelle
7 August 2006, 15:54
Eerst upload je dus altijd je php bestanden en moet je vaak ook enkele chmods (http://www.nummer11.nl/chmod/index.php) doen.

Dan moet je ofwel een config.php (of iets soortgelijks) invullen of doet een automatisch installer het voor jou (nadat je dat bestand dan gechmod hebt). Lees daarvoor de bijgesloten instructies. Eén ding is altijd hetzelfde, je moet enkele database gegevens opgeven: host, databasenaam, gebruikersnaam en wachtwoord.

Daarvoor moet je dus eerst een database aanmaken. Ik weet niet welk site controlepaneel je hebt, maar "Create new database" ofzo zal je overal vinden, kijk dus eens rond onder "Database" ofzo op je site controlepaneel. Daar kies je een databasenaam, gebruiker en bijhorend wachtwoord. Soms moet je de gebruiker later apart aanmaken. De host van je database is zowat altijd localhost (wat vaak zo al standaard staat ingevuld).

Als dat niet lukt, zeg dan even welk site controlepaneel je heb (Plesk, cPanel, ...) zodat we je beter kunnen helpen. Mocht het Plesk zijn, dan vind je hier (http://www.ivanhoejupiler.be/t9334-mysql-database-aanmaken.html) een handleiding om zo'n database met bijhorende gebruiker aan te maken.

Dan zal de installer de nodige tabellen en data in de database steken en is je installatie klaar. Bij enkele systemen moet je die gegevens zelf importeren in je database, maar daar ga ik nu niet op ingaan daar er nog amper CMS'en zijn waar je dat zelf moet doen (dat moet je dan via phpMyAdmin doen).