Volledige versie bekijken : probleem harde schijf



Jun!ortje
7 August 2006, 18:38
hallo ,

ik heb een probleem met mijn harde schijf
merk : wd400 eb
capaciteit : 40 gig
rpm:5400
site:

http://www.ciao-shopping.nl/Western_Digital_Protege_WD400EB_40_GB__Review_2806 9

het zit namelijk zo dat ik mijn schijf heb opgedeeld in 2 stations
station c en d ;het probleem zit nu bij station d ik kan station d niet doorzoeken ,defragmenteren,ik kan geen bestanden opslaan ,niks . hij zegt altijd dezelfde error : "geen toegang tot D , een apparaat dat op het systeem is aangesloten werkt niet"
en station c werkt perfect

weten jullie een oplossing hoe ik diet vervelende probleem kan oplossen ?:rolleyes:
capaciteit stations : C : 9.52 gig
D : niks...:wtf::wall:
oh ja en ik gebruik win98

PeterN
7 August 2006, 18:53
Heb je uw overgebleven ruimte ook gepartioneerd met FDISK?
Daarna moet je ook eerst die partitie formateren.
Bedenk wel dat uw gegevens op de HD verloren gaan met her partitioneren en formateren. Natuurlijk enkel van de D schijf, niet van de C ;)
Als dat gedaan is kan je pas de D schijf benaderen vanuit win98.
Zie voor meer uitleg ook deze link http://support.microsoft.com/?kbid=221829

Jun!ortje
7 August 2006, 19:23
Heb je uw overgebleven ruimte ook gepartioneerd met FDISK?
Daarna moet je ook eerst die partitie formateren.
Bedenk wel dat uw gegevens op de HD verloren gaan met her partitioneren en formateren. Natuurlijk enkel van de D schijf, niet van de C ;)
Als dat gedaan is kan je pas de D schijf benaderen vanuit win98.
Zie voor meer uitleg ook deze link http://support.microsoft.com/?kbid=221829

alvast bedankt , ga ik zeker is proberen;)

Jun!ortje
8 August 2006, 09:20
ik heb een probleem , station d heb ik fdisk kunnen formateren en er staat nu 23.5 gig ruimte op . ik installeer op d een game en oppeens ; blab
blauw scherm "fatale uitzondering" ik resset mijn comp. maar hij start niet meer op en hij vind tijdens het zoeken naar fouten op mijn harde schijf dit : c/programfiles/windows/error.... hij start dus niet meer op.:damn:
iemand enig idee wat nu te doen , wat heb ik missgedaan ? , is mijn harde schijf nu beschadigt of corrupt?
alle hulp is welkom om dit probleem te verhelpen.:)

Milo
8 August 2006, 16:37
Wel geef eens de Stopcode die er meegegeven word .
Staat bovenaan het scherm
Stop 0*..........

Thx ;)

Jun!ortje
8 August 2006, 17:52
Wel geef eens de Stopcode die er meegegeven word .
Staat bovenaan het scherm
Stop 0*..........

Thx ;)

het spijt me maar ik weet het niet meer , ik heb een recovery disk gebruikt om de belangrijkste gegevens op te slaan en toen heb ik de comp. volledig gereset
maar het gekke is nu:

ik heb nu een c , d en e station
capaciteit : c: 9.57
d: trg niks:wtf::wall:
e : 27.5 gig
weet iemand hoe ik weet of de stations stabiel zijn zodat niet weer de hele boel moet resetten ?:rolleyes:

alvast bedankt , alle hulp en advies is welkom;)





mmz jun!ortje.

g_man
8 August 2006, 17:56
Denk dat er een foutje geslopen is in 't gebruik van FDISK.
JE moet eerst een primair station aanmaken. Dat station moet actief gezet worden als er een OS op komt en er dus van geboot moet worden. Elke volgende partitie wordt een logisch station en is dus ook niet actief.
Gebruik anders een programma als Partition MAgic om je schijf in te delen.

Jun!ortje
8 August 2006, 18:13
:rolleyes:
Denk dat er een foutje geslopen is in 't gebruik van FDISK.
JE moet eerst een primair station aanmaken. Dat station moet actief gezet worden als er een OS op komt en er dus van geboot moet worden. Elke volgende partitie wordt een logisch station en is dus ook niet actief.
Gebruik anders een programma als Partition MAgic om je schijf in te delen.

hmm dat dat programmatje ziet er veelbelovend uit , zeker eens proberen :)
miss helpt het ook om de nieuwste drivers te halen van de site:rolleyes:

Jun!ortje
8 August 2006, 19:10
ik heb nu partition magic maar nu weer een probleem :damn:(er komen presies alleen problemen bij :damn:)

partition magic dedecteerd nu maar 2 pattities : c : 9.57 gig
en de rest is unallokated

terwijl als ik op "deze computer" klik dan staan er 3 stations : c: 9.57 gig
d: niks..:wtf:
e:28 gig
d is trg zoals in het begin je kunt hem niet formateren , bestanden in opslaan ook niet , niks:cry:
ik heb wel de demo van partition magic dus kan ik geen nieuwe partities aanmaken of verwijderen met da programma

ik zoek het lieft een handig , makkelijk en gratis programma om partities te kunnen aanmaken of verwijderen

alle hulp is welkom ;)

g_man
8 August 2006, 19:34
Kan je eens een screentje posten van het scherm van Partition mMagic, dan kan ik zien wat er juist mis is.

Jun!ortje
8 August 2006, 20:02
Kan je eens een screentje posten van het scherm van Partition mMagic, dan kan ik zien wat er juist mis is.

kan je even uitleggen hoe je een screentje maakt met win98?:)

Nikolas
8 August 2006, 20:12
Op de PrtSc toets drukken en dan plakken in Paint :)

Jun!ortje
8 August 2006, 20:43
Op de PrtSc toets drukken en dan plakken in Paint :)

hmm da werkt niet die prtsc toets
moet je da nie 1st ergens instellen?:rolleyes:

ghost
8 August 2006, 20:50
hmm da werkt niet die prtsc toets
moet je da nie 1st ergens instellen?:rolleyes:

Nee , zodoen gelijk nikolas zei , MAAR als je paint hebt geopend ga je naar bewerken en daar klik je op plakken

Jun!ortje
8 August 2006, 21:07
[quote=g_man;235982]Kan je eens een screentje posten van het scherm van Partition mMagic, dan kan ik zien wat er juist mis is.


zo ziet partitionmagic eruit:)

ghost
8 August 2006, 21:22
zo ziet partitionmagic eruit:)

Zien niks :) Je kunt het beter opslaan als jpeg dan naar deze link (http://imageshack.us/) dan op bladeren klikken , die jpeg zoeken op openen klikken , daar daaronder op host it klikken , even wachten en je kopiert de link waar achter staat Direct link to image Je komt terug naar hier en je klik op dit http://www.ivanhoejupiler.be/images/editor/insertimage.gif je plak uw url daar in en je klik op ok , en dan antwoord verwerken

Jun!ortje
8 August 2006, 21:37
Kan je eens een screentje posten van het scherm van Partition mMagic, dan kan ik zien wat er juist mis is.
http://img339.imageshack.us/img339/5818/partitionmagicys6.png hier is de screen;)
enig idee wat er mis is?
alle hulp is welkom

nikolas , ghost thx voor de uitleg om de picture te plaatsen;)

Milo
9 August 2006, 10:54
Zoals hier al vermeld , de Fdisk is mank gelopen .
Je hebt 28 Gig Unallocated Space ... dus dat is zoals je +/- 30 Gig lucht zou hebben ... een ledigheid .
Probeer nog eens even die Fdisk procedure . Maar vraag eens even raad aan een andere persoon hier , want om dat uit te leggen , nja ik kan het wel maar ik vrees dat het nog al een beetje hectisch zal zijn voor je ..... Wacht op een andere expert ( die dingen iets beter uitlegd dan ik )

Jun!ortje
9 August 2006, 11:52
Zoals hier al vermeld , de Fdisk is mank gelopen .
Je hebt 28 Gig Unallocated Space ... dus dat is zoals je +/- 30 Gig lucht zou hebben ... een ledigheid .
Probeer nog eens even die Fdisk procedure . Maar vraag eens even raad aan een andere persoon hier , want om dat uit te leggen , nja ik kan het wel maar ik vrees dat het nog al een beetje hectisch zal zijn voor je ..... Wacht op een andere expert ( die dingen iets beter uitlegd dan ik )


oke , iemand die me dit ff wil uitleggen tot in de details?
;)

vanic
9 August 2006, 12:33
http://moderators.seniorennet.be/Handleiding/harddiskpartitioneren.pdf

maar ik zou niks verwijderen van partities ... ik zou kijken om de niet gepartitioneerde schijfruimte te partitioneren of eventueel te bewerken( formatteren) ...

Jun!ortje
9 August 2006, 12:47
http://moderators.seniorennet.be/Handleiding/harddiskpartitioneren.pdf

maar ik zou niks verwijderen van partities ... ik zou kijken om de niet gepartitioneerde schijfruimte te partitioneren of eventueel te bewerken( formatteren) ...

ga ik zeker eens proberen :)

g_man
9 August 2006, 15:28
Der is geen fout indlopen, je hebt een partitie gemaakt en die dan terug verwijdert, maar de job is niet afgemaakt...(zie linker kolom, 1 operation pending = delete D)
Daardoor heb je niet toegewezen vrije ruimte op je HDD.
Probeer zoals Vanic al zei eens deze ruimte eens terug toe te wijzen (redistribute free space). Of run de wizard create a new partition opnieuw en duid deze vrije ruimte aan als doel. En probeer die laatste van 7,8 eens te verwijderen. Telkens je een verandering wilt bevestigen moet je op APPLY drukken, je kan dus wijzigingen aanbrengen zoveel je wilt ( op beeld) zolang je niet bevestigd gebeuren ze niet.
Trouwens die kleine van 7,8 staat als Primary en dat moest logical zijn.
Je eerste partitie moet Primary zijn én actief staan om te booten. Dan krijg je de extended. dit geeft de totale hoeveelheid weer van de volgende partities, die allemaal logisch zijn én niet-actief.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders vraag maar. :) ;)

Jun!ortje
9 August 2006, 15:47
Der is geen fout indlopen, je hebt een partitie gemaakt en die dan terug verwijdert, maar de job is niet afgemaakt...(zie linker kolom, 1 operation pending = delete D)
Daardoor heb je niet toegewezen vrije ruimte op je HDD.
Probeer zoals Vanic al zei eens deze ruimte eens terug toe te wijzen (redistribute free space). Of run de wizard create a new partition opnieuw en duid deze vrije ruimte aan als doel. En probeer die laatste van 7,8 eens te verwijderen. Telkens je een verandering wilt bevestigen moet je op APPLY drukken, je kan dus wijzigingen aanbrengen zoveel je wilt ( op beeld) zolang je niet bevestigd gebeuren ze niet.
Trouwens die kleine van 7,8 staat als Primary en dat moest logical zijn.
Je eerste partitie moet Primary zijn én actief staan om te booten. Dan krijg je de extended. dit geeft de totale hoeveelheid weer van de volgende partities, die allemaal logisch zijn én niet-actief.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders vraag maar. :) ;)


ik heb weer een foutje gemaakt : ik heb nu met fdisk dus alles eerst verwijderd op de correcte manier en dan terug alles tegoei en op de correcte manier aangemaakt toen da allemaal gedaan was klikte ik op station d : actief maken (een pas aangemaakt station) maar ik had niet verwacht dat ie station c ging deactiveren (op c staat windows) en nu krijg ik hem niet meer opgestart :wall: ik kan nog wel in het bios en over mijn harde schijf staat het er zo : primiere master : auto
primiere slave : auto
secondary master: auto
secondary master: auto
ik heb hem al is probeeren te resseten maar hij denkt nog altijd dat d actief staat:wall:
in het verleden stond het anders :eek: maar ik weet niet hoe.
iemand enig idee:rolleyes:?

vanic
9 August 2006, 16:00
maar ik zou niks verwijderen van partities ...


:wall:

volgens mij zal je Windows opnieuw moeten installeren als je alles hebt verwijderd... ik vrees dat je alles kwijt bent ...

Jun!ortje
9 August 2006, 16:08
:wall:

volgens mij zal je Windows opnieuw moeten installeren als je alles hebt verwijderd... ik vrees dat je alles kwijt bent ...



ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen station c is mijn primier station
en c heb ik niet verwijderd ik heb hem (perongeluk) gedeactiveerd dus is er dan miss toch een mogelijkheid ?:)

vanic
9 August 2006, 16:19
ik heb nu met fdisk dus alles eerst verwijderd op de correcte manier

.....

je c is een partitie op je primair station ... net als je D ook een partitie is op hetzelfde primairstation ...

g_man
9 August 2006, 16:35
KAn je met fdisk 'm terug actief zetten? 't Is allemaal zo lang geleden dat ik het niet meer zeker weet. Als je 'm niet meer actief krijgt zal een volledige format mét een nieuwe partitieindeling onvermijdelijk zijn. Dan zal je alle logische stations moeten verwijderen alsook de primaire en 'm dan opnieuw instellen.
MAAR probeer 'm eerst opnieuw op actief te zetten.

Jun!ortje
9 August 2006, 17:11
.....

je c is een partitie op je primair station ... net als je D ook een partitie is op hetzelfde primairstation ...

met alles verwijderen bedoel ik alles behalve station c op c zitten er programmas die in gebruik zijn door windows .
laat dat duidelijk zjn:)

@g_man ik kan fdisk niet gebruiken niks ik kan alleen in het bios van mijn comp.


ik heb volgens mij alles geprobeert om de comp. opnieuw op te starten en niks lukt... wat is het laatste wat je kunt doen als je computer niet meer opstart?:frown:

g_man
9 August 2006, 17:21
Je kan toch opstarten met diskette van win 98 ...daarop staat ook het cmd FDISK.

vanic
9 August 2006, 17:26
hoe heb je dan eigenlijk fdisk uitgevoerd?

stap 1 in de uitleg vande link ... start de computer op met de Windowsopstartdiskette...

Jun!ortje
9 August 2006, 18:04
Je kan toch opstarten met diskette van win 98 ...daarop staat ook het cmd FDISK.

ik heb een cd-rom van win98 maar net voor hij kan booten van de disc zit hij vast:shy:
@vanic nee ik heb de opstartdiscette niet gebruikt omdat zoiets niet heb , ik heb een cd-rom van win98 en win98+:eek:
ik heb wel een recovery disc maar dat haalt niets uit

vanic
9 August 2006, 18:35
ik heb een cd-rom van win98 maar net voor hij kan booten van de disc zit hij vast:shy:
@vanic nee ik heb de opstartdiscette niet gebruikt omdat zoiets niet heb , ik heb een cd-rom van win98 en win98+:eek:
ik heb wel een recovery disc maar dat haalt niets uit

dus je hebt ( had) Windows 98 staan op je pc ... heb je eigenlijk wel de uitleg gelezen in de link die ik had gepost??? je had moeten een opstartdiskette maken;)... maar blijkbaar heb je nog een andere pc...

http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Nikolas
9 August 2006, 21:25
Tuurlijk lukt het niet met PM, het is een demonstratie versie. Die voert zijn taken niet uit op het einde.

Jun!ortje
10 August 2006, 18:07
ik heb nu wonder boven wonder onder het stof een oude opstartdiscette gevonden waardoor ik fdisk kon opstarten , ik heb de hele handeling nu kunnen uitvoeren met fdisk zonder enig probleem , ik heb daarna windows98 trg geinstalleerd en de station komen overeen met hoe ik het met fdisk heb gedn .
ik dank jullie allen , jullie hebben me goed geholpen :):) en srry als er lastige vragen bijstonden:shy:

duizend malen dank:)