Volledige versie bekijken : Hoe gedownload programma installeren?



dirk2
8 August 2006, 21:32
Hoe moet je een programma installeren onder kubuntu als je het gedownload hebt?
Staat gedownload in een tarbestand in persoonlijke map.
Moet ik het uitpakken en hoe installeer je het dan?
Ik heb nvu gedownload voor websites te maken daarmee.
En als ik bv een game download moet je het dan ook zo installeren als een programma?
Groetjes

Nikolas
8 August 2006, 21:33
Tarbestand uitpakken en ons eens zeggen welke bestanden er in zitten ;)

smurfslover
9 August 2006, 10:15
Een .tar installeren is niet meteen het eenvoudigste. Zorg voor een goede bronnenlijst (die uit die gids die ik je gegeven heb bv) en probeer nvu te installeren via je pakketmanager of gewoon in de konsole met
sudo apt-get install nvu
Bij linux is het niet steeds nodig software op 't net te zoeken daarvoor hebben we repository's.

Goldie
9 August 2006, 15:29
Een .tar installeren is niet meteen het eenvoudigste. Zorg voor een goede bronnenlijst (die uit die gids die ik je gegeven heb bv) en probeer nvu te installeren via je pakketmanager of gewoon in de konsole met
sudo apt-get install nvu Bij linux is het niet steeds nodig software op 't net te zoeken daarvoor hebben we repository's.

Yo smurfslover, je hebt daarin gelijk, maar ik denk dat dirk gewoon graag weet hoe hij nu die tar kan installeren:

tar -xvf filename en dan pakt ie het uit.
En dan zoals dinges zei, nog eens zeggen wat er uitgepakt is. Je kan het tar bestand ook grafisch uitpakken met de file-enroller.

Grtz

Snakey
9 August 2006, 15:38
Ja, maar voor een beginner is het zeker niet aangeraden om direct te beginnen met zelf dingen te compileren, het beste is eerst kennis maken met de pakketmanagers. Zo zal men na verloop iets meer te weten komen over de werking van onder andere dependancies zodat men iets meer weet waarom er later bij een compilatie iets fout gebeurd.

smurfslover
9 August 2006, 16:17
Voor ubuntu/kubuntu moet je eerst het pakket build-essential (of build-essentials) installeren, die installeert de nodige compilers en libraries om met compileren te beginnen. Als je dat hebt installeer je best ook nog de headers van je kernel.
Als je dat allemaal hebt moet je eerst het bestand uitpakken met 'tar -zxvf /pad/naar/bestand.tar.gz' of grafisch met Ark
Dan ga je de uitgepakte map binnen in de konsole/terminal met cd /pad/naar/map of grafisch rechtsklik op de uitgepakte map en openen in terminal/konsole
Dan compileer je het programma met volgende commando's
./configure
make
Als dat gelukt is installeer je het programma met
sudo make install
waarna er naar je wachtwoord geprompt wordt.
Tijdens de ./configure worden de dependencies gecontroleerd dus moet je bij foutmeldingen de headers en 't pakket installeren waar om gevraagd wordt. Lees na 't uitpakken ook eerst eventule README's!
Veel succes!