Volledige versie bekijken : Windows xp home edition OEM



arachnox
13 August 2006, 02:36
Wie kan mij uitleggen wat OEM betekent achter windows xp home edition ?
Waarom is de oem versie goedkoper dan andere versie's ?
Ik heb horen vertellen dat je windows na instalatie moet registeren binnen 30 dagen en dat dat maar gaat voor 1 pc ( serie nummer werkt maar voor 1 pc ).
Maar wat gebeurt er nu als ik een andere pc koop kan ik mijn windows dan niet meer gebruiken ?
Want ze zeggen dat windows uw pc configuratie opslaat bij het registeren .
Hoe zit dat nu en hoe moet ik dat dan oplossen ?

compuchrisje
13 August 2006, 07:51
OEM is inderdaad goedkoper dan een nieuwkoop installatie CD. Het is een basisinstallatie, die nog moet aangevuld worden (doen ze in de winkel of moet je zelf doen = updates). Registreren is niet noodzakelijk, wel activeren en dat kan je via internet doen via de pop-up die dan regelmatig verschijnt ofwel per telefoon (gratis nummer).
Ben je bang dat er wat fout zal lopen in je komende computercarrière, maak dan alvast een recovery DVD of CD set aan. Die optie kan je terugvinden in je configuratiescherm en kan ook maar éénmalig gebeuren. Heb je geen CD meegekregen, zal er een aparte kleine partitie op je harde schijf staan waar die recoverybestanden staan, maar daar krijg je geen toegang.
Koop je een andere pc dan zou je normaliter ook niet diezelfde windows meer kunnen gebruiken. De recoveryset die je hebt aangemaakt op deze computer geldt ook enkel voor dàt systeem.

arachnox
13 August 2006, 10:28
Wat voor een geld commerce is dat dan voor iedere nieuwe systeem een nieuwe windows kopen .
Formateren kan je zoveel doen als je wilt ofniet ?

Nikolas
13 August 2006, 10:29
Wat voor een geld commerce is dat dan voor iedere nieuwe systeem een nieuwe windows kopen .
Formateren kan je zoveel doen als je wilt ofniet ?

Dat kan je wel zoveel doen als je wilt, het kan echter dat je een melding krijgt dat je key al teveel is geregistreerd, maar dan moet je gewoon bellen met de Microsoft helpdesk, die helpen je dan verder :)

arachnox
13 August 2006, 10:31
En als ik nu een nieuw moederbord of processor wil steken is dat mogelijk ?

Mp3Tjoeper
13 August 2006, 10:33
Format kan je doen zoveel je maar wil
Je OEM - versie plaatsen kan je in principe maar op een pc ( een moederbord )

Nikolas
13 August 2006, 10:53
Dus als je een nieuw moederbord steekt moet je een nieuwe licentie aankopen, arachnox, een nieuwe processor of andere hardware is perfect mogelijk.

Krikkie
13 August 2006, 10:54
Je mag ook maar 5 hardware veranderingen doen, geheugen bijsteken, 3d-kaart veranderen,... En je XP geeft er ook de brui aan, dan moet je bellen met Microsoft voor een reactivatienummer...

Groetjes Krikkie

Nikolas
13 August 2006, 10:56
Je mag ook maar 5 hardware veranderingen doen, geheugen bijsteken, 3d-kaart veranderen,... En je XP geeft er ook de brui aan, dan moet je bellen met Microsoft voor een reactivatienummer...

Groetjes Krikkie

Bedankt Krikkie, dit wist ik nog niet :)

Mp3Tjoeper
13 August 2006, 11:18
Je mag ook maar 5 hardware veranderingen doen, geheugen bijsteken, 3d-kaart veranderen,... En je XP geeft er ook de brui aan, dan moet je bellen met Microsoft voor een reactivatienummer...

Groetjes Krikkie

:shocked: :shocked: :shocked:

Ik weet het niet hé maar,...
Mijn pc is een af en toe een test bank
Ik heb 3D kaarten getest - Ram bijgeprikt - HD 's verwisseld - Netwerkkaartjes geplaatst .... das toch hardware of niet ?

Wel bij mij heeft hij nog niet de brui gegeven hoor ( en ik zit een pak boven de 5 maal )

Heb ik dan meer geluk dan een ander :shy:

g_man
13 August 2006, 11:29
:shocked: :shocked: :shocked:

Ik weet het niet hé maar,...
Mijn pc is een af en toe een test bank
Ik heb 3D kaarten getest - Ram bijgeprikt - HD 's verwisseld - Netwerkkaartjes geplaatst .... das toch hardware of niet ?

Wel bij mij heeft hij nog niet de brui gegeven hoor ( en ik zit een pak boven de 5 maal )

Heb ik dan meer geluk dan een ander :shy:

Hier hetzelfde, doe nis anders als updaten en vernieuwen (CPU, RAM, HDD,...) nog nooit aan de hand gehad...;)

Mp3Tjoeper
13 August 2006, 11:59
Hier hetzelfde, doe nis anders als updaten en vernieuwen (CPU, RAM, HDD,...) nog nooit aan de hand gehad...;)


This mss omdat we van Genk zijn hihi

vanic
13 August 2006, 14:07
een OEM versie wordt meegeleverd met een pc ( vroeger met 1 stuk hardware maar Microsoft heeft dit verstrengt)http://www.microsoft.com/netherlands/licenties/licentievormen/oem.aspx ... en mag dan ook maar enkel op deze pc staan en worden gebruikt... pc stuk; is gedaan met de lecentie ... de support komt dan niet van Microsoft ... maar de "leverancier" van de software ... dus als je een OEM versie koopt bij de pc boer moet hij de support geven...

http://www.microsoft.com/netherlands/partner/licenties/correctsoftwaregebruik/faq.aspx
http://download.microsoft.com/download/3/9/1/391189d2-d543-40f6-b8d1-98137b9743e4/SBovkNL.pdf ( zie punt 4 ... een mobo alleen is niet voldoende )

' tis niet omdat iets werkt dat het legaal is he... :D


een retail versie... mag je wel op een andere pc plaatsen... maar ook slechts op 1 pc tegelijk... deze mag je dus wel " meenemen" naar je volgende pc...

vanic
13 August 2006, 14:27
@ Mp3Tjoeper en g_man

je moet ne keer ne pc formatteren en daar dan een OEM versie opzetten... :D
je zal wel mogen bellen naar Microsoft... ( als je het legaal wil doen)

of steekt er ne keer een ander mobo in waardaar je andere ( chipset) drivers nodig hebt... ( voor ram; cpu; graka HD's heb je deze niet nodig he)


edit: uiteraard moet waardaar... waardoor zijn...

Krikkie
13 August 2006, 15:01
:shocked: :shocked: :shocked:

Ik weet het niet hé maar,...
Mijn pc is een af en toe een test bank
Ik heb 3D kaarten getest - Ram bijgeprikt - HD 's verwisseld - Netwerkkaartjes geplaatst .... das toch hardware of niet ?

Wel bij mij heeft hij nog niet de brui gegeven hoor ( en ik zit een pak boven de 5 maal )

Heb ik dan meer geluk dan een ander :shy:


Hier hetzelfde, doe nis anders als updaten en vernieuwen (CPU, RAM, HDD,...) nog nooit aan de hand gehad...;)
Kan best zijn, maar ik heb het reeds één maal voorgehad (niet met een oem-versie maar met een gewone XP versie) en ik heb weet van iemand die het ook reeds voorgehad heeft.
Zie ook http://support.microsoft.com/kb/305356/nl
"• U hebt hardware gewijzigd of toegevoegd en daarmee het tolerantieniveau van Windows XP overschreden."
Er staat nu wel bij dat deze bladzijde alleen voor XP-pro telt, ik weet niet of dit specifiek onderdeel effectief alleen voor de pro versie telt.
'k Vind er verder ook weinig informatie over...
Maar het bestaat dus wel degelijk.

Groetjes Krikkie

Mp3Tjoeper
13 August 2006, 16:03
@ Mp3Tjoeper en g_man

je moet ne keer ne pc formatteren en daar dan een OEM versie opzetten... :D
je zal wel mogen bellen naar Microsoft... ( als je het legaal wil doen)

of steekt er ne keer een ander mobo in waardaar je andere ( chipset) drivers nodig hebt... ( voor ram; cpu; graka HD's heb je deze niet nodig he)



@ Vanic :
wat ik hier in't rood gezet heb van jou bericht, dat is toch wat ik bedoel in mijn eerste reactie hier , of is dat niet zo ?
Ik heb al meer dan mezelf lief is een format gedaan ( met legale xp oem )
Heb nog nooit een telefoontje moeten doen
met mijn pcke is zowat van alles al vervangen op moederbord na dan hé
Het zal hem daar dan zitten zeker ?

vanic
13 August 2006, 16:08
mijn buur heeft vorige week nog zijn Acer geformateerd ( niet recoveren he) ... en hij heeft moeten bellen naar Microsoft om te activeren( ' t gaat dan zelfs niet meer via het internet) ... hij had zelfs nog geen ander hardware ingestoken...

als je formateerd moet je opnieuw activeren...

g_man
13 August 2006, 19:49
met mijn pcke is zowat van alles al vervangen op moederbord na dan hé
Het zal hem daar dan zitten zeker ?
Dat is bij mij ook reeds vervangen...:) 't zal 'm dan aan de chipsetdrivers liggen zeker.:p

vanic
13 August 2006, 20:11
XP ( retail of OEM home of pro) moet na ne format worden geactiveerd...
http://support.microsoft.com/kb/307890/nl#appliesto
dan is het nieuwe nog niet geactiveerde versie
het is nu eenmaal zo dat na ne format de activering weg is


tenzij je uiteraard ne image terug plaatst ( is ' t zelfde principe als van ne recover) dan zit de activering hier nog in ;)

Mp3Tjoeper
13 August 2006, 20:45
XP ( retail of OEM home of pro) moet na ne format worden geactiveerd...
tenzij je uiteraard ne image terug plaatst ( is ' t zelfde principe als van ne recover) dan zit de activering hier nog in ;)


Ahaaaaaaa,

Nu zijn we er, dan heb ik toch iets goed gedaan zonder dat ik het wist sé :good:

Kokki
13 August 2006, 21:46
en die activering zit volgens mij in de wpa.dbl. Dus deze ergens heen kopieren en na format terug zetten is voldoende om niet te moeten activeren :)
http://www.windows.hccnet.nl/tips/2003/tipjuni2003.htm

g_man
13 August 2006, 22:39
XP ( retail of OEM home of pro) moet na ne format worden geactiveerd...
http://support.microsoft.com/kb/307890/nl#appliesto
dan is het nieuwe nog niet geactiveerde versie
het is nu eenmaal zo dat na ne format de activering weg is


tenzij je uiteraard ne image terug plaatst ( is ' t zelfde principe als van ne recover) dan zit de activering hier nog in ;)


en die activering zit volgens mij in de wpa.dbl. Dus deze ergens heen kopieren en na format terug zetten is voldoende om niet te moeten activeren :)
http://www.windows.hccnet.nl/tips/2003/tipjuni2003.htm

Dit is al een light versie tov de eerste uitspraak hé...het is begonnen met de stelling dat Xp het opgeeft na 5 veranderingen in hardware..

Je mag ook maar 5 hardware veranderingen doen, geheugen bijsteken, 3d-kaart veranderen,... En je XP geeft er ook de brui aan, dan moet je bellen met Microsoft voor een reactivatienummer...

Groetjes Krikkie

vanic
13 August 2006, 22:53
@ g_man...
laat er geen twijfel over bestaan... als je een nieuw mobo moet steken... waarvan de drivers teveel verschillen tov je oud mobo... en je kan je image niet meer terug zetten ... dan zul je moeten formatteren en activeren ...

hetzelfde als je een format doet en je geen image kunt terugzetten... zelfs zonder nieuwe hardware...

het is zo een nieuwe installatie van Windows moet worden geactiveerd...


misschien toch nog eens de thread herlezen...;) als XP na het installeren van nieuwe hardware ... de brui eraan heeft ( drivers) ... en dus gewoon niet meer opstart en je moet formatteren ... dan moet je inderdaad activeren... tenzij je; je reeds geactiveerde image nog kan terug plaatsen...

btw misschien nog eens de link van kokki herlezen...

g_man
13 August 2006, 23:04
@ g_man...
laat er geen twijfel over bestaan... als je een nieuw mobo moet steken... waarvan de drivers teveel verschillen tov je oud mobo... en je kan je image niet meer terug zetten ... dan zul je moeten formatteren en activeren ...

hetzelfde als je een format doet en je geen image kunt terugzetten... zelfs zonder nieuwe hardware...

het is zo een nieuwe installatie van Windows moet worden geactiveerd...


misschien toch nog eens de thread herlezen...;) als XP na het installeren van nieuwe hardware ... de brui eraan heeft ( drivers) ... en dus gewoon niet meer opstart en je moet formatteren ... dan moet je inderdaad activeren... tenzij je; je reeds geactiveerde image nog kan terug plaatsen...

btw misschien nog eens de link van kokki herlezen...
Dat betwist ik allemaal niet... het gaat mij erover dat je windows er de brui aan geeft als je meer dan 5x een stuk hardware vervangt in je PC...en dat staat hier toch duidelijk geschreven of interpreteer ik dit verkeerd????
Je mag ook maar 5 hardware veranderingen doen, geheugen bijsteken, 3d-kaart veranderen,... En je XP geeft er ook de brui aan, dan moet je bellen met Microsoft voor een reactivatienummer...

Groetjes Krikkie

Krikkie
13 August 2006, 23:43
In het geval van er de brij aan geven bedoelde ik dat je een melding kreeg van Microsoft waarin gesteld werd dat je met hen contact opnam om je XP terud te regisreren omdat het systeem (je pc) te veel veranderingen (hardware veranderingen) had ondergaan.
Je kreeg X aantal dagen om naar Microsoft te bellen en een code in te geven.
In mijn geval had ik bij een vriendin van mij aan 't sukkelen geweest met geheugenlatjes waarvan ééntje slecht fuctioneerde, bij het andere geval ging het over een kennis die een pc-winkeltje had en vanalles op zijn pc uitprobeerde...
Inbeide gevallen weet ik niet meer zeker of het om XP-pro of home ging, maar het blijft een feit.
Dit werd toen ook door Microsoft bevestigd.
Blijft dat er weinig info omtrend dit door Microsoft wordt vrijgegeven...
Misschien zijn ze er reeds vanaf gestapt ('t is reeds meer dan 3 jaar geleden).
De motivatie zou zijn geweest: indien je te veel hardware veranderd aan pc zou je pc wel eens vernieuwd kunnen zijn en heb je een nieuwe licentie nodig... Indien dit onterecht zou zijn kreeg je van Microsoft telefonisch een heractiveringscode.
Ik kan dit echter niet veriffieren, ik vind er niet genoeg informatie over.

Groetjes Krikkie

vanic
14 August 2006, 08:19
voor mij is het vanaf hier begonnen...


En als ik nu een nieuw moederbord of processor wil steken is dat mogelijk ?


Format kan je doen zoveel je maar wil
Je OEM - versie plaatsen kan je in principe maar op een pc ( een moederbord )

en heb ik dit hier dan gezegd...



@ Mp3Tjoeper en g_man
je moet ne keer ne pc formatteren en daar dan een OEM versie opzetten... :D

je zal wel mogen bellen naar Microsoft... ( als je het legaal wil doen)

of steekt er ne keer een ander mobo in waardoor je andere ( chipset) drivers nodig hebt... ( voor ram; cpu; graka HD's heb je deze niet nodig he)



dan blijkt dat jullie een image terug plaatsen ;) ... dit is uiteraard geen " verse " installatie van XP he... want dan moet je wel activeren...

het is nu eenmaal zo dat de melding van het teveel veranderen van hardware wel bestaat hoor... ( hier nog een vb. http://forum.fok.nl/topic/836103 http://www.xpguru.be/CategoryView,category,Legale%20Software.aspx )
en zoals ik ook al zei... verander eens je mobo ( is maar 1 stuk hardware ;) ) ... uiteraard met een andere chipset... als je hetzelfde neemt... kun je je image terugplaatsen ... dan zul je zelfs niet meer kunnen opstarten ... het befaamde blauwe scherm...


dus voor de TS... als je een nieuw mobo steekt( tenzij je exact hetzelfde neemt) of formatteert moet je opnieuw activeren... ( tenzij je een image terugplaatst of het trucje in de link van kokki doet)

als je een ander mobo neemt zou je eigenlijk zelfs je OEM versie niet meer mogen gebruiken... dit is voor hen een andere pc... maar als je dan belt en niet zegt dat je een ander mobo hebt gestoken dan zul je wel een nieuwe activeringscode krijgen...

Kokki
14 August 2006, 09:19
Volgens mij heeft Vanic het bij het rechte eind. Mooie uitleg trouwens Vanic , met alle achterpoortjes erin afgedekt. :)

Nikolas
14 August 2006, 09:20
en die activering zit volgens mij in de wpa.dbl. Dus deze ergens heen kopieren en na format terug zetten is voldoende om niet te moeten activeren :)
http://www.windows.hccnet.nl/tips/2003/tipjuni2003.htm

Dat werkt niet, onlangs geprobeerd :(

vanic
14 August 2006, 09:43
Dat werkt niet, onlangs geprobeerd :(

dan is het wel raar dat Microsoft zelf deze bestanden aanhaalt... bij een mogelijke oplossing om het activeren " te omzeilen"
http://support.microsoft.com/kb/305356/nl

Nikolas
14 August 2006, 10:15
dan is het wel raar dat Microsoft zelf deze bestanden aanhaalt... bij een mogelijke oplossing om het activeren " te omzeilen"
http://support.microsoft.com/kb/305356/nl

Ik kan alleen maar mijn eigen ervaringen meedelen ;)

vanic
14 August 2006, 10:37
Ik kan alleen maar mijn eigen ervaringen meedelen ;)

misschien deed je iets niet helemaal juist ;)

ikzelf heb het nog niet gedaan... omdat ik een***gebruik.

gabriel
14 August 2006, 16:45
hey
http://www.microsoft.com/windowsxp/evaluation/features/activation.mspx
ergens rechts staat " learn more " of hoe xp opnieuw kan aktiveren :lol:

baronvonkneukel
14 August 2006, 21:05
@Nikolas,
Als je windows opnieuw op hetzelfde systeem installeert en de hardware is exact gelijk gebleven klopt de link van kokki. Kopieer het bestand c:\windows\system32\wpa.dbl naar een floppy. Herinstalleer Windows. Start nu nogmaals de installatie van Windows, laat deze helemaal doorlopen tot je bij het scherm komt met de keuze wat je wilt doen. Kies voor Repareren. Je komt in Dos-venster van Systeemherstel. Plaats het bestand wpa.dbl terug , commando copy a:\wpa.dbl c:\windows\system32. Sluit Systeemherstel af, verwijder de installatie-cd. Na herstart is Windows XP al geactiveerd.