Volledige versie bekijken : Mini-LAN party



eventure
15 August 2006, 01:33
Binnekort zou ik graag een mini lanparty organiseren voor wat te gamen met enkele vrienden. Het zou gaan om quake 4, age of empires 3 en call of duty...

Nu heb ik zelf 3 pc's die we gaan gebruiken en dan gaat er iemand een zeer goede laptop meebrengen. Dus hebben we 4 pc's.

Ik heb thuis draadloos internet en dus een router. Deze beschikt over 4 poorten. Deze zou ik dan loskoppelen en de pc's met een kabel aan verbinden. Maar nu komen de vragen.

1) Gaat dit met mijn router? (Netgear WGT624v3)
2) Wat moet ik instellen
3) Welke kabels heb ik nodig...

enz. Gewoon hoe moet ik dus alles regelen voor die party :)

nojs
15 August 2006, 10:22
Hoi,

ik heb dat al gedaan met drie pc's. Ik heb gewoon een internetkabel in mijn router gestoken
en dan het andere uiteinde in de andere pc en het werkte :) hoera :)

gotenks
15 August 2006, 10:24
Met 2 vragen kan ik je wel helpen:


3) Welke kabels heb ik nodig...
Als ik me niet vergis heb je dan een straigth kabel nodig, let wel geen crossed! Hier (http://www.willempen.org/kabels-knijpen/) vind je meer info. Kijk vooral naar de afbeelding ;)


enz. Gewoon hoe moet ik dus alles regelen voor die party :)
Er voor zorgen dat je voldoende eten, drinken en wc-papier bij de hand hebt :p

eventure
15 August 2006, 11:20
Ik heb al mijn antwoorden hier (http://forum.fok.nl/topic/898780) al gehad.
Toch bedankt.

@ gotenks: volgens mij maken de kabels niet uit... mijn router heeft zoiets ingebouwd dat ze automatisch herkend ofzo :D

mvg
RObbe

eventure
15 August 2006, 11:38
Oke toch nog een klein vraagje:d


Elke PC moet een uniek IP-adres hebben. Er zijn een aantal IP ranges gereserveerd voor lokale netwerken, onder andere 10.0.0.0/8 en 192.168.0.0/16 (er is nog een derde waar ik even niet op kom). Dus je kan je PC's bijvoorbeeld de adressen 10.0.0.1 t/m 10.0.0.4 geven met subnet mask 255.0.0.0 en ze kunnen elkaar dan bereiken.

dit staat op dat andere forum.
Nu wijst mijn router dit automatisch toe voor het internet.
Moet ik dan nog iets wijzigen?

http://www.ivanhoejupiler.be/attachment.php?attachmentid=1539&stc=1&d=1155634589

Dit is van mijn router een screenshot.

mvg
Robbe

PeterN
15 August 2006, 11:51
Nee, normaal staan alle pc's op dhcp, dus krijgen ze een ip van de router toegewezen. De router zelf zal ip's uitdelen in zijn range aan de pc's. Dus kwestie ip's moet je u niks aantrekken, enkel zorgen dat de pc's op 'automatische een ip verkrijgen' staan.
Wat u kabels aangaat zou ik toch rechte voorzien. Dat de router dit automatisch zou herkennen betwijfel ik, maar kan altijd. In het normale geval MOET dit rechte kabels zijn ;)
Dus om alles te verbinden, gewoon kabels inpluggen en het zou moeten werken .

Succes ;)

eventure
15 August 2006, 12:08
@petern: dit stond op een ander forum: Je hebt twee soorten UTP-kabels, straight en cross linked. Vroeger gebruikte je straight voor verbindingen tussen een PC en een switch, en cross tussen twee PC's (of tussen switches). Tegenwoordig heeft een fatsoenlijke switch intelligente poorten (Ethernet MDI-II/MDI-X autosensing) welke met beide kabels werken zodat het niet meer uitmaakt, die van jou heeft dat ook.

PeterN
15 August 2006, 12:15
Voila, je ziet dat wij ook bijleren ;) Moet ik dan eens uittesten want we zitten er hier op het forum altijd op te hameren dat ze de juiste kabels nemen ;) Bij de nieuwe routers (switch) zou dat dus niet meer nodig zijn.

Bedankt eventure ;)

eventure
15 August 2006, 12:32
Ik hoop dat die info klopt he, maar lijkt me wel een professionele uitleg.
mvg
Robbe

eventure
16 August 2006, 11:49
Oke morgen gaat de lan-party door! Ik laat morgen wel weten of het lukt :d

EDIT: Daarnet ff getest en het werkt! Zelfs draadloos gaat het supersnel.
En beide soorten kabels werken!

mvg
Robbe

kingtommyboy
17 August 2006, 18:09
succes robbe :D

eventure
17 August 2006, 23:47
Tis net gedaan :p Twas natuurlijk zalig :d

Hier mag een slotje op;
bedankt voor alle reacties!

Mvg
Robbe