Volledige versie bekijken : Partities om zeep...?



PorkyFrost
15 August 2006, 16:46
ik heb wat zitten "prutsen" (als het zo te noemen valt..) met partitionmagic, ik wou dus 2 partities samenvoegen, mijn C: en mijn D: ; dus dat moest gebeuren tijdens de boot van windows, en er kwam 1 error (iets met een batch-bestand) en nu kan mijn harde schijf niet meer gelezen worden :frown: kan ik dit oplossen met de herstelconsole van windows? ik wil niet formateren want er staat "gevoelige data" op van m'n moeder...

GuntherS
15 August 2006, 18:24
Krijg je een foutmelding ofwat gebeurt er precies tijdens het opstarten?

Krikkie
15 August 2006, 18:29
Moeilijk te zeggen, doet je harde schijf niets meer, ook niet veilig opstarten???
Dan zou ik eerst de schijf uit de pc verwijderen en aansluiten op een andere pc (eerst op slave zetten uiteraard), voor het redden van je "gevoelige data".
(Met het programma File recovery http://www.pcinspector.de/ kan je veel terug halen.)
Daarna zou ik verder zien...

Groetjes Krikkie

PorkyFrost
15 August 2006, 19:52
ik kreeg foutmelding NTLDR missing.
na wat opzoekwerk kwam ik uit op:
"probeer eens op te starten met de originele cd.
Laat doorgaan tot je de optie ziet waar je de "r" moet intikken om een reparatie uit te voeren.
Kies voor de reparatie via de console.
Daar zal je waarschijnlijk je administrator-wachtwoord moeten ingeven (eventueel ook kiezen welke windows-installatie).
In de console tik je "fixboot" (zonder "" uiteraard), en daarna "fixmbr". Je bevestigt met "y".
Als dit gedaan is, tik je "exit", waarna de pc herstart. Normaal moet dit het probleem oplossen."

dit had ik dan gedaan en dan kreeg ik deze foutmelding:
"Windows kan niet worden gestart omdat volgend bestand is beschadigd of kan niet worden gevonden:
< windows-hoofdmap >\System32\hal.dll
installeer bovengenoemde bestand opnieuw

Ik veronderstel hierbij dat de rest van de bestanden ook beschadigd is dus hoe kan ik ze "herstellen"? met name overschrijven?

PorkyFrost
15 August 2006, 21:01
@krikkie ; hoe precies zet ik een schijf op slave? en als ik formateer kan ik dan nog met dat programma veel bestanden terughalen? :)

zariash
15 August 2006, 21:11
lees dit eens http://tinyempire.com/notes/ntldr-dutch.htm grtjs

Krikkie
15 August 2006, 21:17
- Je harde schijf op slave zetten doe je met de jumpers op de achterkant van je harde schijf, hoe je de jumpers moet steken staat erbij vermeld.
Een jumper is een bruggetje dat over contactjes steekt, waarschijnlijk zijn er achteraan op je harde schijf 8 pinnetjes te zien 2 rijen van 4 pinnetjes waarvan er twee bedekt zijn met een plastik jumpertje, dit plastik jumpertje zal je waarschijnlijk moeten versteken, hoe te steken voor slave staat vlak bij de pinnetjes vermeld.
- Je kan bestanden terug halen met File Recovery, er is echter de mogelijkheid dat ze niet te recoveren zijn of zo beschadigd dat ze niet meer bruikbaar zijn, zeker indien je hebt geformateerd en er een nieuwe installatie erover hebt gedaan.
Ik zou, indien het belangrijke bestanden zijn, eerst de harde schijf uitbouwen en aan een andere pc hangen voor het recoveren van de bewuste bestanden, foto's, adressebestanden, mail's, documenten ed.
Dit is het veiligste!!!
Na een bacup van al je belangrijke bestanden kan je met een gerust hart herstellen of formateren (vergeet in dit geval niet bij het inbouwen van je harde schijf deze met de jumpers terug op master te zettten).

Groetjes Krikkie

PorkyFrost
15 August 2006, 21:50
ik zie de jumper etc, maar op de hdd staat er: master/slave jumper not required for SATA..

PorkyFrost
15 August 2006, 22:01
dus het was niet nodig een jumper te verzetten... :D
nu ga ik proberen met dat programma de bestanden terug te halen.
de partitie is onleesbaar.

Krikkie
15 August 2006, 22:19
Veel geluk

PorkyFrost
15 August 2006, 22:21
thnx i'll need it, en ondertussen geef ik iedereen die mij hielp een heerlijk bedankje :p