Volledige versie bekijken : even verduidelijken



Jun!ortje
22 August 2006, 14:53
intel en AMD

ik heb een vraagje over intel en AMD :eek:

is een AMD processor zoals deze http://www.alternate.nl/html/builder/proddetail.html?class=cpu&artno=HHDA28&source=builder%2FlistingFrame&source2=needed
beter dan deze intel
http://www.alternate.nl/html/builder/proddetail.html?class=cpu&artno=HPEI60&source=builder%2FlistingFrame&source2=needed

en dan nog een vraag , bij een game (Oblivion : elders of scroll) van mij moet ik 3 ghz nodig hebben om het spel op gewoon details vlotjes te spelen

wat zou het beste werken ; Een amd processor van 2.2 ghz of
Een intel processor van 3.2 ghz
waarom ? waaraan ligt dat?

ik heb ook ergens gelezen dat intel processors ''oppervlakiger rekenen'' dan AMD processors:rolleyes:
bv: als je een granaat naar iemand en je hebt AMD processors dan zou de beweging van de granaat natuurlijker overkomen dan bij een intel processor. Is dat zo ?:rolleyes:

eventure
22 August 2006, 15:07
Vroeger had AMD een voorsprong op Intel, ik vind persoonlijk die amd processor beter dan jouw intel...

Het verschil zat hem niet in de kloksnelheid (ghz) maar in de rekenwijze, die bij AMD veel efficienter was. Intel verhoogde de snelheid van zijn cpu's door er meer stroom door te sturen, maar verbeterde de rekenwijze niet, waardoor AMD voorsprong had.

MAAR: Overlaatst is de Intel Core 2 Duo uitgebracht, ook wel Intel COnroe.
Deze processor is een zeer grote revolutie voor de pc wereld! Intel is hierdoor terug beter geworden dan AMD, en de Conroe is zowat de topprocessor van dit moment.

Als je nu een nieuwe cpu wilt raad ik 100% de intel conroe aan, deze is echt het beste!

mvg
Robbe

Milo
22 August 2006, 15:07
Er is algemeen geweten dat Amd in de beginjaren soms grafisch betere kwaliteiten bood.
Maar daartov sttat dat de Intelpc's veel snellere rekenkracht geven in minder grafische toepassingen.
Dat is één van de grootste struikelblokken tussen de 2 kampen ( AMd & Intel lovers)
Nja , ma je hebt hier weer een onderwerp aangekaart dat voor redelijk véél mensen een zwaar discussiepunt zal zijn .... Als je hierover echt een superuitleg verwacht wacht dan op Heezy .... hij kan je alles piekfijn verwoorden....

vanic
22 August 2006, 15:08
de 3800+ staat er voor iets...
en als je nog bezig bent met de " oudere" processors... dan is het zeker AMD dat je moet nemen( zeker voor games)


als je nu kijkt naar de nieuwe ...dan is het de core2 duo van Intel die je moet nemen... ( louter naar prestaties)

dus als je moet kiezen tss de 2 cpu's die jij voorstelt... dan is het die AMD die je moet kiezen...

Jun!ortje
22 August 2006, 15:25
ok allen bedankt ik ben er al veel wijzer uit maar ik zou toch nog even de diepere uitleg van heezy verkrijgen

Heezy
22 August 2006, 17:11
Zoals al reeds gezegd hier, als je uit die 2 gaat kiezen voor games, kies dan zeker de AMD64 3800+. De memory controller zit op de CPU zelf, waardoor de CPU dus rechtstreeks met het geheugen kan communiceren. Dit haalt tov. van de Intel Pentium reeksen enorme voordelen in games.

Over je kloksnelheidprobleem zal ik het typische voorbeeldje hanteren:

100 fietsen moeten over een afstand van 100km vervoert worden van punt A naar punt B. Wie gaat er het snelst klaar zijn?

1. Een auto die 200 km/u kan en waar 4 fietsen in kunnen?
2. Een camionette die 100 km/u kan en waar 10 fietsen in kunnen?

Die camionette dus.

Zelfde bij AMD64 <--> Pentium. De Pentiums lopen wel op een hogere kloksnelheid, maar de AMD64 kan meer Instructies Per Clock uitvoeren, waardoor dus het rendement meestal hoger ligt.
De Pentiums hebben wel HyperThreading, maar ben je van plan te gamen, neem dan de AMD64.

Of zoals gezegd, nog beter is momenteel de Intel Conroe te nemen, maar dan moet je zien of het binnen je budget valt.

Nikolas
22 August 2006, 17:20
Vroeger had AMD een voorsprong op Intel, ik vind persoonlijk die amd processor beter dan jouw intel...

Het verschil zat hem niet in de kloksnelheid (ghz) maar in de rekenwijze, die bij AMD veel efficienter was. Intel verhoogde de snelheid van zijn cpu's door er meer stroom door te sturen, maar verbeterde de rekenwijze niet, waardoor AMD voorsprong had.

MAAR: Overlaatst is de Intel Core Duo uitgebracht, ook wel Intel COnroe.
Deze processor is een zeer grote revolutie voor de pc wereld! Intel is hierdoor terug beter geworden dan AMD, en de Conroe is zowat de topprocessor van dit moment.

Als je nu een nieuwe cpu wilt raad ik 100% de intel conroe aan, deze is echt het beste!

mvg
Robbe

Correctie: Core 2 Duo, belangrijk detail ;)

eventure
22 August 2006, 17:27
Correctie: Core 2 Duo, belangrijk detail ;)

Bedankt voor de correctie:d Voor de rest goed uitgelegd :p?

Jun!ortje
22 August 2006, 18:23
ok allen bedankt voor de nuttige informatie , nu weet tenminste wat een processor inhoud:good:

Jun!ortje
23 August 2006, 14:07
maar heu hoe zit dat nu met die laatste vraag van mij ? is dat zo dat bewegingen natuurlijker overkomen met een amd processor?

Milo
23 August 2006, 14:12
Lees nog eens de info van Heezy .. dat staat er in hoor , alleen moet je 'tussen de regels in kunnen lezen'
normaliter is dit zo wel juist omdat Amd voordeel haalt uit hetvogende


De memory controller zit op de CPU zelf, waardoor de CPU dus rechtstreeks met het geheugen kan communiceren. Dit haalt tov. van de Intel Pentium reeksen enorme voordelen in games.

Heezy
23 August 2006, 17:41
Je gaat gewoon op CPU intensieve momenten in je spel meer FPS halen, omdat de CPU gewoon beter is dan de andere. Dus het spel zal vlotter gaan.

Maar natuurlijkere bewegingen gaat die niet toveren ;).

Jun!ortje
23 August 2006, 19:40
ah okey


JuN!0r.:)