Volledige versie bekijken : Blikseminslag



eventure
29 August 2006, 14:42
Een kennis van mij heeft een blikseminslag gehad,
en de pc werkt niet meer, het scherm en luidsprekers gaan wel nog aan.

Nu brengt die kennis die een van de dagen.
Ik hoop dat de voeding stuk is, maar ik vrees dat alles stuk is?
Iemand ideeen wat ik zeker moet bekijken enz...?
Of heeft iemand er ervaring mee gehad?

mvg
Robbe

g_man
29 August 2006, 14:52
Ik vrees ervoor dat alles stuk zal zijn...en er is maar 1 manier om erachter te komen en dat is testen. Stuk voor stuk en dan zie je wel.

Milo
29 August 2006, 14:53
Ik vrees voor het Mobo Eventure ....

Stel je klanten voor een stekkerdoos te kopen met een schakelaar tussen .... dat kost normaal iets van maximum 8 a 9 €uro ......

Daar zit standaard een zekeringske in .......... Is dat er een bliksem inslaat dan 'klakt da zekeringske en niet uw duur materiaal ;)


een voorbeeld van wat ik bedoel vind je hier : http://www.pixmania.be/be/nl/167037/art/hama/stekkerdoos-4-poorten-met.html

g_man
29 August 2006, 15:01
Ik vrees voor het Mobo Eventure ....

Stel je klanten voor een stekkerdoos te kopen met een schakelaar tussen .... dat kost normaal iets van maximum 8 a 9 €uro ......

Daar zit standaard een zekeringske in .......... Is dat er een bliksem inslaat dan 'klakt da zekeringske en niet uw duur materiaal ;)


een voorbeeld van wat ik bedoel vind je hier : http://www.pixmania.be/be/nl/167037/art/hama/stekkerdoos-4-poorten-met.html

'k vrees dat dat zelfs niet altijd helpt. Nij een rechtstreekse inslag is er vrijwel niets dat je kan helpen. Zelf uitgrtrokken apparaten vliegen dan aan diggelen. En ik spreek uit ervaring. :)

Milo
29 August 2006, 15:07
Oeie .... :s Aiaiaiaiaiaiaiaiaai

Thx G voor de info ;)

eventure
29 August 2006, 15:15
Bedankt al,
en ik vrees idd da ik stuk voor stuk ga moeten testen :(

mvg
RObbe

coopman
29 August 2006, 22:24
dat zal ik niet meemaken heb alles van de pc op sterkerdoos met stopcontact waar ik makkelijk aankan
ik trek de stekker iedere avond uit en als de pc af ligt ook

Krikkie
29 August 2006, 22:54
Ik vrees voor het Mobo Eventure ....

Stel je klanten voor een stekkerdoos te kopen met een schakelaar tussen .... dat kost normaal iets van maximum 8 a 9 €uro ......

Daar zit standaard een zekeringske in .......... Is dat er een bliksem inslaat dan 'klakt da zekeringske en niet uw duur materiaal ;)


een voorbeeld van wat ik bedoel vind je hier : http://www.pixmania.be/be/nl/167037/art/hama/stekkerdoos-4-poorten-met.html

Is onderstaande stekker met schakelaar niet gewoon een stekkerdoos die je kan aan en uitzetten???
Ik heb voor mijn pc's een stekkerdoos gekocht met overspanningsbeveiliging in.
Deze kosten wel iets meer + 25€, maar je bent ook redelijk beschermd als je tijdens de blikseminslag aan 't werken bent op je pc (geen garantie).
Zie ook http://pcmagazine.zdnet.nl/help.cfm?id=59079
Ze kosten wel veel deze stekkerdozen, maar vorige week hadden wij hier in de buurt een blikseminslag, de verliesstroomschakelaar viel uit, dus alle stroom weg. De twee pc's die beveiligt zijn met overspanningbeveiligingsstopcontaktdozen zijn oké, (ligt mischien niet aan deze beveiliging, kan ook toeval zijn dat de verliesstroomschakelaar alles heeft tegen gehouden) ik hoop dat ze hun geld waard zijn geweest!!!


Groetjes Krikkie

serna
29 August 2006, 23:19
Branden de ledjes nog op je moederbord(motherboard)?

Nikolas
30 August 2006, 08:12
Is onderstaande stekker met schakelaar niet gewoon een stekkerdoos die je kan aan en uitzetten???
Ik heb voor mijn pc's een stekkerdoos gekocht met overspanningsbeveiliging in.
Deze kosten wel iets meer + 25€, maar je bent ook redelijk beschermd als je tijdens de blikseminslag aan 't werken bent op je pc (geen garantie).
Zie ook http://pcmagazine.zdnet.nl/help.cfm?id=59079
Ze kosten wel veel deze stekkerdozen, maar vorige week hadden wij hier in de buurt een blikseminslag, de verliesstroomschakelaar viel uit, dus alle stroom weg. De twee pc's die beveiligt zijn met overspanningbeveiligingsstopcontaktdozen zijn oké, (ligt mischien niet aan deze beveiliging, kan ook toeval zijn dat de verliesstroomschakelaar alles heeft tegen gehouden) ik hoop dat ze hun geld waard zijn geweest!!!


Groetjes Krikkie

Als de bliksemrechtstreeks inslaat op je lichtnet dan mag je echt naar je computer en alles wat daarrond staat fluiten (ook al is het niet aangesloten.)

Toevallig draait op Tweakers.net ongeveer dezelfde discussie (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1156761).

vanic
30 August 2006, 08:53
ik geraak niet op dat forum ...

maar volgens mij kan dit maar op 1 manier... als je toestel ( dan zal het de computer niet alleen zijn ) die is afgesloten van het net... dicht bij een stopcontact staat ... ' t schijnt dat zo'n blikseminslag nogal " vonken" heeft

zo'n overspanningsbeveiling zou kunnen werken... alleen bij een rechtstreekse inslag... is de overspanning dermate hoog... dat het zou kunnen dat die iets te laat reageert ... :evil:

pros1050
30 August 2006, 10:02
ik heb dat ook eens gehad maar ik had geluk ik wist het zelfs niet eens er was nergens iets te zien aan de kabels of stekkers enkel mijn pc wou niet opstarten ik dus naar de winkel en geloof mij maar ik heb het met mijn eigen ogen gezien er was een gans gat in mijn harde schijf gebrand maar zoals ik al zij had ik geluk enkel de schijf vervangen en alles was weer in orde

eventure
30 August 2006, 10:36
Oke ik heb hem bekeken en de voeding blijkt stuk te zijn!
Dit is vlug opgelost,
Hoeveel mag ik vragen?
Werkuren+voeding?
en welke voeding raden jullie aan?

mvg
Robbe

Nikolas
30 August 2006, 10:37
Wat zijn de specs van die pc? IN ieder gevl een A-Merk, maar hoeveel Watt hangt af van de specs :)

eventure
30 August 2006, 10:41
ik denk dat 350 watt wel volstaat...
Hoeveel vragen voor het werk?
Ik heb o.a. men eigen pc uiteen gevezen, voeding getest, uitgemeten...

Clioke16V
30 August 2006, 10:44
dat zal ik niet meemaken heb alles van de pc op sterkerdoos met stopcontact waar ik makkelijk aankan
ik trek de stekker iedere avond uit en als de pc af ligt ook

Als de bliksem recht op u huis invalt vliegt alles kapot, zelfs stekkers die op 1 meter van stopcontact liggen moeten eraan geloven. De hele bekabeling van je huis komt uit de muren gesprongen etc...

Nikolas
30 August 2006, 10:45
ik denk dat 350 watt wel volstaat...
Hoeveel vragen voor het werk?
Ik heb o.a. men eigen pc uiteen gevezen, voeding getest, uitgemeten...

Moet je zelf uitmaken, ik vraag meetal een bedrag van ron de € 30 ~35, laatst was dat € 35 voor een laptop waarvan ik

1. Missend bestand heb teruggezet met ERD (zodat windows kon opstarten)
2. Alle 689 virussen er heb afgedonderd, met hulp van jurgenv en het HJT deel :)
3. De laptop heb moeten openmaken en ontstoffen, wat voor een laptop behoorlijk riskant is.

Even terzijde ook misschien, als ik babysit krijg ik € 4/u

vanic
30 August 2006, 11:58
als het een pc van een kennis is... doe ik dit gratis ( 't is ne hobby he) ... uiteraard moeten de stukken wel betaalt worden... :D

Nikolas
30 August 2006, 12:07
als het een pc van een kennis is... doe ik dit gratis ( 't is ne hobby he) ... uiteraard moeten de stukken wel betaalt worden... :D

Als student kan ik het geld goed gebruiken :good:
En als je het gratis doet komt er altijd werk bij en bij en bij en waar stopt het dan?

siegy
30 August 2006, 12:19
Hier nog een tip
kijk in je brand verzekeringpolis of die schade gedekt wordt ,

dan is dat toch al weer meegenomen 8

eventure
30 August 2006, 16:40
hier mag een slotje op :p