Volledige versie bekijken : hulp bij dual boot instalatie



Yelleken
1 September 2006, 21:55
Hello linuxliefhebbertjes,

Ik zit met een probleempje dat ik hopelij samen met jullie opgelost ga krijgen.

Ik had tot ene-kele maanden geleden mijn pc op dual boot staan.
Windows xp home en kubuntu draaiden mooi op mijn pc'tje.
Ik heb mijn volledige schijf geformateerd en er een windows xp pro op gezet.
Nu probeerde ik zonet mijn kubuntu cdtje te instaleren, maar ik krijg via de installer van de kubunu de partities niet meer ingesteld.

Mijn vragen aan jullie:
-Hoe maak ik het beste een 2de partitie aan op mn pc (liefst niet met partition magic wegens slechte ervaring)
-Welke linuxdistri raden jullie aan


let me know ;)

Snakey
1 September 2006, 22:14
Neemt je windows-partitie de volledige schijf in beslag? Indien het een FAT-partitie zou zijn, dan kan je het verkleinen via de installer van kubuntu. Bij ntfs zal dit niet gaan zonder partitionmagic of een andere partitiebewerker die ntfs-partities kan verkleinen.

Yelleken
1 September 2006, 22:31
schijf is als ntfs ingedeeld.
maar partition magic gebruik k liever niet want het is door partition magic dat k heb mogen formateren (pc deed niks meer na gebruik van dat programma) dus als je een alternatief hebt (liefst gratis en makkelijk :p ) laat t me dan even weten ;)

Snakey
2 September 2006, 09:41
Heb je verschillende handelingen in een keer uitgevoerd in pmagic? Probeer eerst eens 1 handeling uit te voeren (verkleinen van bestaande ntfs-partitie) en herstart dan je pc om het door te voeren (maak wel een backup van je belangrijke bestanden). Als dit werkt, dan moet je zelfs pmagic niet meer gebruiken. Je kan dan de rest indelen via de linux-installer.

Openbron-partitiebewerkers hebben meestal geen ondersteuning om ntfs-partities te wijzigen, ze kunnen er meestal aanmaken, maar verkleinen gaat niet. Dit komt doordat het NTFS-formaat niet open is en men niet precies 100% zeker weet hoe het bestandssysteem precies in elkaar zit om ernaar te schrijven.