Volledige versie bekijken : Wie heeft ervaring met een hub?



ghost
16 September 2006, 22:09
Ik heb al een tijdje telenet turbo , dus ik kan 4 pc's aansluiten .
Nu is mijn vraag welke hub is daar het meest geschikt voor?
Wie heeft zoiets en is daar content over ?
Plus op de site van telenet staat 20 mb per seconde download, dat heb ik sjans nog nooit gehaald:rolleyes: wie wel?

Icemar
16 September 2006, 22:17
ik zou geen hub kopen als je al een modem met router heb
dan kan je beter een switch kopen deze zijn sukken voordeliger en doen het zelfde
je snelheid wordt verdeelt door de pc die in verbinding staan met internet
een switch heb je al voor ongeveer 15 euro
en een hub ben je behoorlijk wat meer voor kwijt

ghost
16 September 2006, 22:34
Ik heb geen router :) Is het dan beter dat ik wel een router koop met 4 aansluitingen . Of toch maar een hub? Plus welke is een goeie router of hub?

Icemar
16 September 2006, 22:36
dan kan je beter een router met 4 aansluitingen kopen dan ben je beter beschermd voor dingen van buiten af

Yelleken
16 September 2006, 23:16
voordeel van een router is dat het als firewall kan functioneren.
voordeel van de hub is dat het vreselijk goedkoop is.

wat die 20mb per seconde betreft dat moet je ff goed lezel: telenet zegt 20Mbps betekend dus megabits per seconde en niet megebyte per seconde.
een bit is een teken, een 0 of een 1 (het binaire stelsel)
1byte zijn 8 bits, je hebt 1024 bits nodig per kilobyte en je hebt 1024kilobyte nodig voor 1 megabyte.
Vele mensen die het niet weten en die denken dat ze kunnen downloaden aan 20mb/sec

niet dus

(die cursus begint van pas te komen :d )

ghost
16 September 2006, 23:47
voordeel van een router is dat het als firewall kan functioneren.
voordeel van de hub is dat het vreselijk goedkoop is.

wat die 20mb per seconde betreft dat moet je ff goed lezel: telenet zegt 20Mbps betekend dus megabits per seconde en niet megebyte per seconde.
een bit is een teken, een 0 of een 1 (het binaire stelsel)
1byte zijn 8 bits, je hebt 1024 bits nodig per kilobyte en je hebt 1024kilobyte nodig voor 1 megabyte.
Vele mensen die het niet weten en die denken dat ze kunnen downloaden aan 20mb/sec

niet dus

(die cursus begint van pas te komen :d )

Damn just heb verkeerd gekeken , staat een kleinne b http://www.telenet.be/nl/thuis/internet/producten/expressnet_turbo/

Yelleken
17 September 2006, 00:20
;)

afhankelijk welke modem je gekregen hebt haal je met je abbonement van teleslet tussen de 800kb en 1.5MB per seconde

router kan afhankeliijk van het soort router nog een beetje voor een sterker signaal zorgen, dus dat is er ook een voordeel van.
ik ben met mijn hubje al tevreden hoor ;)

PeterN
17 September 2006, 01:05
Zou voor een router gaan Ghost omwille van de veiligheid. Uw lokaal netwerkje met 4 pc's is afgeschermd van het publiek gedeelte, het internet.
Nadeel mss in jouw geval, is dat de instelling van de router voor nieuwsgroepen en p2p niet altijd eenvoudig is om er het maximale uit te halen.
Indien je de bescherming maar niks vindt en die anders verzorgt, en het gemak (ivm p2p) belangrijker vindt, ga dan voor een switch. Iets duurde dan een hub, maar er zit dan ook wat meer intelegentie in. Een hub geeft collisions (botsingen op het netwerk) dus is minder goed maar wel heel goedkoop.

zariash
17 September 2006, 01:12
ik gebruik hier ook een 5 poorts lan switch omdat ik ook de problemen had die
peterN aanhaalde .
grtjs

dannyma
17 September 2006, 13:10
ik gebruik al een tijdje router van het merk TOPCOM BR604 en switch van HAMA en heeft me nog nooit in de steek gelaten .

Yelleken
17 September 2006, 13:14
Zou voor een router gaan Ghost omwille van de veiligheid. Uw lokaal netwerkje met 4 pc's is afgeschermd van het publiek gedeelte, het internet.
Nadeel mss in jouw geval, is dat de instelling van de router voor nieuwsgroepen en p2p niet altijd eenvoudig is om er het maximale uit te halen.
Indien je de bescherming maar niks vindt en die anders verzorgt, en het gemak (ivm p2p) belangrijker vindt, ga dan voor een switch. Iets duurde dan een hub, maar er zit dan ook wat meer intelegentie in. Een hub geeft collisions (botsingen op het netwerk) dus is minder goed maar wel heel goedkoop.


Een hub is eigelijk een dom ding, een switch en een router zijn ook domme dingen maar ze kunnen bijleren, een hub niet.
De veiligheid van een router is ook niet optimaal hoor, maar beveiligen kan ook makkelijk zonder router.
En idd p2p via router gaat niet erg simpel worden, dan ben je mss beter met switch of hub

ghost
17 September 2006, 13:19
Dan zal het een switch worden ;) Dus bij een switch heb je ook 4 aansluitingen of meer ?

Yelleken
17 September 2006, 13:22
switch kan je tot (als k me niet vergis) 32 aansluitingen hebben waarbij je maximum 5 switches bij elkaar moogt koppelen om geen dataverlies te ondevinden.
maar als je er een koopt zie dan dat je idd 4 RJ-45 poortjes hebt en 1 RJ-45 poortje om je internet op laten te binnenkomen

spruit
17 September 2006, 13:30
euch...al die verschillende dingen...

Mijn (dom?) denken --> ik ben een telenet (voor sommigen slet :D ) abonnee. Ewel, kheb meerdere pc's, dus koop ik mij een router...voila..opgelost denk ik?
Waarom abonnementen verzwaren, zoals een duo abo etc bij telenet,als je het met een routerke kan oplosssen?

Ik zou eerder denken dat hubs, switchen achter een goeie router werken, en dat men dan kosten kan besparen? of niet?

Yelleken
17 September 2006, 13:35
voor hub of switch heb je ook geen router nodig hoor.
wat je wel kan hebben met een hub is dat als je enkel een lijn hebt van telenet voor 1 pc dat je hub hier problemen mee gaat hebben, een switch en router zal in het begin een probleem geven maar "leert bij" en zal zo uiteindelijk zijn intenet over verschillende pc's verdelen (al dan niet met snelheidsverlies.

Luc@s
28 September 2006, 23:32
hmmmm

back to basics.... we beginnen bij layer 1/7 en eindigen op layer 3/7.

alweer die layers ? ja hoor, dat is het geheel waar networking/transmissie om draait.

op layer 1 zit het puur fysieke gedeelte: de kabels, de connectors, electrisch/optisch eentjes of nulletjes zeg maar.

op deze layer situeert zich een hub
van mac addressen of ip addessen is hier totaal geen sprake, het enige wat een hub doet is ontvangen en verzenden over alle poorten. Een verdeeldoos als het ware.
collisions (botsingen) weinig veilig en ongericht data verkeer zijn hier dan ook aan de orde. voordeel: goedkoop.

layer 2: hier spreken we al over Mac addressen en frames, maar nog steeds niet over IP addressen. Elk device dat ethernet praat, heeft een mac address, mac addressen zijn "ingebakken" in ethernet netwerkkaarten.
een ethernetswitch "leert" als het ware de mac addressen van de devices die erop worden aangekoppeld ( ARP - address resolution protocol ) voordelen: een switch zend het verkeer voor een host, enkel maar door naar de welbepaalde host en dus niet op al de poorten zoals bij een hub. een 'intelligente' hub zeg maar. de poorten van een switch zijn ook onafhankelijk van elkaar wat betreft de snelheid. Een mix van 10 & 100 mb hosts kan perfect, de hosts met 100mb praten tegen 100mb, op een hub praat heel de hub de snelheid van de traagste poort.

layer 3 hier situeert zich de router. een router praat niet meer in frames, maar in packetten (dewelke in frames getransporteerd worden) packetten hebben ip adressen, ip addressen hebben subnetmasks. een router 'routeerd' packetten van het ene netwerk in het andere. Routers kunnen ook adressen vertalen (NAT - network address translation) om bv te zorgen dat meerdere ip addressen, gebruik kunnen maken van 1 extern ip address.
of om bv de drukte naar 1 bepaald address te verdelen over een cluster van verschillende machines.

pff, weet niet of dit nog duidelijk is, maar ik heb geprobeerd... als je vragen hebt, shoot ! ( weet niet alles hierover, maar misschien kan ik ze wel beantwoorden)


groeten
L.

2B's
29 September 2006, 21:45
Iedere telenet gebruiker heeft wellicht zo'n zwart kastje hangen waarvan ik vermoed dat het een router is. Ik kan daar maar één kabeltje in aansluiten dat naar mijne PC moet gaan. Ik gebruik het kastje van een oud draadloos netwerkje als hub voor 3 PC's. Ik heb telenet Turbo Express en kan in princiepe 4 andere computers aansluiten met ieder zijn eigen IP adres.... moet ik dan geen ander kastje vragen aan telenet?

ghost
29 September 2006, 21:48
Iedere telenet gebruiker heeft wellicht zo'n zwart kastje hangen waarvan ik vermoed dat het een router is. Ik kan daar maar één kabeltje in aansluiten dat naar mijne PC moet gaan. Ik gebruik het kastje van een oud draadloos netwerkje als hub voor 3 PC's. Ik heb telenet Turbo Express en kan in princiepe 4 andere computers aansluiten met ieder zijn eigen IP adres.... moet ik dan geen ander kastje vragen aan telenet?

Dat had ik dus ook gedacht :) Maar blijkbaar niet.

PeterN
29 September 2006, 22:00
Neen, dat kastje dat telenet plaatst is een modem om het signaal wat van de kabel komt om te zetten naar ethernet. Meestal is daar maar 1 aansluiting op voorzien, maar naargelang uw abonnement heb je recht op meerdere ip adressen en aansluitingen. Om deze te benutten heb je dus een hub, switch of router nodig. Zie hiervoor post van Lucas ;)

fanne
29 September 2006, 23:12
;)

afhankelijk welke modem je gekregen hebt haal je met je abbonement van teleslet tussen de 800kb en 1.5MB per seconde

router kan afhankeliijk van het soort router nog een beetje voor een sterker signaal zorgen, dus dat is er ook een voordeel van.
ik ben met mijn hubje al tevreden hoor ;)

uhum sorry net getest
Your current download speed:
19965kbit/s

aaargh486
30 September 2006, 09:59
Oh my god, ik wil zo jouw aansluiting!!! Dat is bijna 2.5 MB er seconde!

Luc@s
30 September 2006, 17:15
uhum sorry net getest
Your current download speed:
19965kbit/s

idd, dat is al een tamelijk correcte snelheid he :bow:

je setup naar Telenet, is dat rechtreeks via hub/switch op pc of zitten hier nog routers/firewall's of iets anders tussen ? (firewall win xp niet meegeteld --> is trouwens een packet filter en geen echte firewall)

groeten
L.

fanne
30 September 2006, 19:08
Hier zit enkel een switch tussen

Luc@s
30 September 2006, 19:34
dat kan iets verklaren....

als je een firewall (#géén packet filter) er tussen zet, boet je in in performantie, want firwalls (afhankelijk van hun kwaliteit) zien niet enkel in de header van een packet, maar ook naar het type data, dit vertraagt naturrlijk het process, switchen kijken alleen maar naat het mac-address wat veel sneller gaat .....

toch een leuke snelheid man, als eens geprobeerd om een distro van belnet te downen ? zij hebben een STM-1 upload (155Mb/sec)

gewoon om ff naar de snelheid te kijken, de peering is normaal heel goed, want belnet staat op BNIX ( Belgian Internet Exchange)

http://ftp.belnet.be/linux/debian-cd/current/i386/iso-cd/debian-31r3-i386-binary-1.iso

fanne
30 September 2006, 20:38
net getest dat bestand is 639.9MB is was binnen op 6minuten 6seconden, moet er wel bij zeggen dat er meerdere site's en forums op mijn bak draaien ook :) dus de effectieve downloadsnelheid lag rond de 1,75Mb/sec :D

Luc@s
30 September 2006, 22:41
leuke snelheid he.. ......

Ché
1 October 2006, 10:35
http://www.chelloo.com/index.php?option=com_content&task=view&id=10&Itemid=31