Volledige versie bekijken : Access database



Perigo17
23 September 2006, 11:19
Hallo,
Ik werk met access 2000. Nu zou ik graag een lege database willen kreëren adh van van een reeds bestaande database. Dus een nieuwe database met de structuur (en modules enz) zonder de records van die oude database. Vergelijkbaar met kopiëren en plakken speciaal in Excel waar men enkel de Opmaak kopiëert en niet de inhoud (lees waarde van een cel). Ik meen ergens gelezen te hebben dat dat mogelijk is binnen Access zelf maar vind de tekst en uitleg erover niet meer terug.

Perigo17
27 September 2006, 19:23
Niemand een briljant idee?

compuchrisje
27 September 2006, 19:35
Ik probeer briljant op zoek te gaan, maar ff geduld please.

Perigo17
28 September 2006, 11:26
Hallo,

Ik heb zelf een soort van tussenoplossing gevonden......maar er mag altijd verder gezocht worden naar een andere oplossing hoor.
Je kan wel, per object, bijvoorbeeld een tabel; een kopie nemen van alleen de structuur van die bestaande tabel. In dat geval wordt de opmaak van bijvoorbeeld alle velden overgenomen, maar niet de data van een tabel (er wordt dus een tabel aangemaakt met dezelfde velden als de bestaande tabel, zonder de gegevens).
Op die manier kan je een kopie nemen van elke tabel in een database en de nieuwe tabel wegschrijven onder een andere naam.
Dit is niet de oplossing die ik zoek, want op die manier kan je natuurlijk ook alle records van al de tabellen van een database verwijderen. Dat geeft eigenlijk hetzelfde resultaat. Als een database veel tabellen bevat, is dit eigenlijk geen optie (te veel werk).
Hoe maak je een kopie van een bestaande tabel zonder de gegevens?
Heel simpel:
Rechts klikken op een tabel - kies kopiëren - daarna rechtsklikken in het venster van de tabellen - kies daar plakken - dan krijg je de keuze om ofwel structuur en gegevens of alleen structuur te kopiëren. Let wel: ik werk met access 2000...

Booster
28 September 2006, 11:40
kan je niet via bestand->exporteren en dan importeren doen in die nieuwe .db? Klinkt het logischt , dat doe ik altijd met mijn MYSQL tabellen. gewoon de structuur exporteren en terug importeren. probeer dat eens.

Perigo17
28 September 2006, 21:29
Neen, Helaas... Data importeren van een extern bestand schijnt wel ondersteund te zijn. De optie bestand exporteren is niet beschikbaar (misschien wel in recentere versies, maar ik werk met Access 2000).

compuchrisje
28 September 2006, 22:01
Heb de aangename ontdekking gedaan dat er in mijn nieuwe versie Office geen Acces beschikbaar is, idem voor Publisher. Kan dus zelf niks uittesten, maar met de algemene regels van Office gerekend: kan je niet kopiëren en plakken zonder opmaak?

Perigo17
29 September 2006, 10:17
Binnen Office, Excel en Word, is het inderdaad mogelijk om alleen de opmaak van een werkblad of document te kopiëren. Dit is precies hetgene dat ik binnen Access aan het zoeken ben, maar nog niet gevonden heb. Zoals hierboven reeds gemeld, lukt het wel op object (lees tabel) niveau; maar de optie om zo een volledige database te kopiëren (wat eigenlijk de bedoeling is) heb ik nog niet gevonden.

Alberto10
24 October 2006, 15:24
Open Access
Klik op Bestand en vervolgens op Nieuw
Kies hier voor Lege Database
Klik op Bestand en vervolgens op Externe gegevens ophalen en vervolgens op Importeren
Zoek hier de Database waar ge de Gegevens of de Opmaak wil van importeren
Klik dan op Opties hier kunt ge aanvinken hoe ge de gegevens wilt importeren
Als ge een tabel wilt importeren klik dan bovenaan op Tabellen en vervolgens op de tabel die ge wilt importeren en klik op OK
Zo zou het moeten gaan.

Perigo17
24 October 2006, 21:38
Bedankt Alberto10,

Dit lijkt me inderdaad de juiste oplossing voor het probleem.