Volledige versie bekijken : 2 routers achter elkaar aansluiten?



IlPadrino
28 September 2006, 12:49
Is het mogelijk om twee routers in serie aan te sluiten?

Mvg

aaargh486
28 September 2006, 16:28
Ja. Je sluit gewoon de uitgang van de ene router op een ingang van een andere router aan. Ik heb een vriend die dat geregeld heeft. Maar waarom zou je dit doen? Vergeet niet dat je dan elke wijziging zoals port forwarding op beide routers moet toepassen.

IlPadrino
28 September 2006, 19:21
Da van da forwarding is dus al chineens voor mij. Nee, het zit zo, ik had tot over een week één belkin router. Ik heb thuis één internet lijn (van telenet) die komt binnen en is aangesloten op een eerste pc. en dan heb ik daar een cross op aangesloten met een lijn naarboven en hier staan een router waar twee pcs zijn aangesloten. Nu heb ik vorige week een nieuwe laptop gekocht plus een nieuwe router die ook draadloos toegang geeft. Nu met mijn vorige setup moest de pc die beneden staat, altijd aanstaan om boven internet te hebben maar nu dacht ik van die oude beneden te zetten en de nieuwe boven en moet die pc beneden dus niet meer altijd opstaan, versta je? Ja tklinkt moeilijk. Mr ik moet zowiezo 2 pc's boven aansluiten en ik wil niet nog een kabel naar boven trekken dermee.

Mvg

aaargh486
28 September 2006, 20:02
Kan je niet gewoon de oude router wegdoen, en dan de nieuwe in de plaats zetten? Daarbij, kan je je telenet aansluiting niet rechtstreeks op die router zetten? Dat zou toch veel handiger zijn. Hier zou iemand met telenet moetne komen, ik zit namelijk bij scarlet. Dan heb je maar 1 router nodig. In elk geval, normaal gezien is het geen probleem om 2 routers aan elkaar te sluiten, maar het zal een hele hoop problemen met zich meebrengen waarschijnlijk.

Luc@s
28 September 2006, 22:54
Da van da forwarding is dus al chineens voor mij. Nee, het zit zo, ik had tot over een week één belkin router. Ik heb thuis één internet lijn (van telenet) die komt binnen en is aangesloten op een eerste pc. en dan heb ik daar een cross op aangesloten met een lijn naarboven en hier staan een router waar twee pcs zijn aangesloten. Nu heb ik vorige week een nieuwe laptop gekocht plus een nieuwe router die ook draadloos toegang geeft. Nu met mijn vorige setup moest de pc die beneden staat, altijd aanstaan om boven internet te hebben maar nu dacht ik van die oude beneden te zetten en de nieuwe boven en moet die pc beneden dus niet meer altijd opstaan, versta je? Ja tklinkt moeilijk. Mr ik moet zowiezo 2 pc's boven aansluiten en ik wil niet nog een kabel naar boven trekken dermee.

Mvg

snap hier een paar zaken niet...

tenzij je zeer specifieke redenen hebt waarom je een pc de functie van router laat doen, is er geen enkele reden om de router achter je pc te zetten.

laten we even duidelijk zijn, een pc is een router (layer 3)en meer zelfs, maar dit meer, maakt je vatbaar voor alle soorten vulnerabilities (veiligheidslekken)

een router daarintegen, is een layer 3 device maar dan ook niet veel meer dan dat (puur standaard genomen, want natuurlijk zitten is dit wat uitgebreid op commerciële redenen)
hoe minder services je op het net aanbied, hoe minder kans je maakt op veiligheids-lekken.

in dit netwerk hebben we:

internet <--> PC /nat <---> router/nat - - - > router/accespoint --->wlan/pc

hier zitten idd wel verschillende lagen van beveiliging in (als ze dan al zijn geconfigureerd), maar als je hierop een probleem moet gaan zoeken
ben je wel even bezig vanwege het gebrek aan netwerk-logica en bijkomend, je snelheid gaat naar beneden en een modificatie is niet al te simpel.

afhankelijk van je wireless router, zou je het perfect kunnen doen als je de wireless router aan je internet koppelt, achter de router je eerste pc via een utp kabel ( zet dan wel internet-sharing af) en je 2de pc via wlan. De 2 routers gooi je op ebay, en van de fondsen kan je een pintje gaan drinken...


think about it :D

groeten
L.