Volledige versie bekijken : windows 98



elie
7 October 2006, 23:14
hallo beste vrienden een goedenavond, ik heb een probleem mijn zoontje heeft een pc gekregen van vrienden, nu wil ik hem formateren er staat windows 98 op en wil er xp profensional op zetten, hij vraagt naar de windows 98 maar ik heb die niet ,weet er iemand een oplossing hoe ik dat kan oplossen zonder windows 98 cd wil heel erg graag xp erop zetten groetjes elie:cry:

Icemar
7 October 2006, 23:18
welke eigenschappen heeft de pc die je zoontje heeft gehad
misschien is het niet wijs om er xp op te zette

guyke25
7 October 2006, 23:29
Hoi Elie

Als ge er de xp wilt opzetten heb je toch de cd van win98 niet meer nodig
gewoon opstarten van de xp cd en zo instaleren.

Greetz,Guy

compuchrisje
8 October 2006, 00:15
@Elie, 'k denk dat je verwachtingen inderdaad iets te hoog liggen. Een computer die je al krijgt met een ouder systeem, betekent dat het hele systeem verouderd is. Mogelijk is de hardware niet te verenigen met XP, laat staan de eventuele schijfruimte en het beschikbaar geheugen.
Probeer even de juiste gegevens van die computer te achterhalen, zodat je weet dat je geen nutteloze pogingen zit te doen.

elie
8 October 2006, 00:20
ok mensen de eigenschappen van die pc : windows xp professional versie 2002,amd athlon (tm)p1600
kloksnelheid 1,40 ghz en 256mb ramgeheugen

nu als ik die xp professional cd er in steek, vraagt hij de cd van windows 98 en die heb ik niet heb alles geprobeert wat in mijn mogelijk heid is weet iemand raad aub groetjes elie

compuchrisje
8 October 2006, 00:37
Download hier (http://www.ivanhoejupiler.be/downloads.php?do=file&id=79&act=down)even de xp formatteerdisk, kijk na of er geen andere actieve partitie is, en meteen of je harde schijf groot genoeg is (20 giga is een redelijke standaard, als er niet teveel extra's moet bijkomen).
Formatteer dus de volledige schijf (of partities) in NTFS. Na deze actie kan je met je CD normaal gezien je installatie beginnen. Zorg eerst voor voldoende info over de bestaande hardware in het systeem, want met XP Pro moet je zelf de drivers installeren.
Gebruik hiervoor Everest (http://www.ivanhoejupiler.be/downloads.php?do=file&id=409&act=down).

elie
8 October 2006, 01:03
ok compuchrisje heb de xp formatteerdisk af gehaald en op een disc gezet sorry maar wat moet er nu gebeuren sorry ben nog aan't leren en ben maar een leek bedankt al voor de vorige uit leg

PeterN
8 October 2006, 01:12
Normaal kan je zonder problemen xp installeren als je een installatie cd van xp hebt.
Ga hiervoor naar de bios. Dit doe je door F1 of DEL of esc toets te drukken wanneer je de pc opstart. Welke toets het is hangt van de pc af. Kijk in de bios settings en verander 'boot sequence' naar uw cd rom drive. Hierdoor zal de pc altijd eerst proberen op te starten van cdrom. Is er geen cdrom in de drive start hij van harddisk.
Steek nu de installatie cd van xp in de cdrom en start de pc opnieuw op. Nu zal de pc opstarten van die cd en dus de installatie beginnen van xp ;)

Ps: mss staat de bios al op eerste bootdevice = cdrom. Dan gewoon cd in de drive steken en de pc opnieuw laten opstarten.

Succes ;)

compuchrisje
8 October 2006, 01:23
Vermits het een oudere computer is, zit er nog wel een diskettestation in. Maar kijk eerst na op het bestaande systeem welke hardware je daar kan vinden en ook of er drivers op het net beschikbaar zijn. Zorg al voor deze dingen vooraleer je gaat formatteren.
Met Everest erbij kan je per onderdeel zien welk onderdeel je bij welke site kan updaten. Anders zal XP er later wel wat mee doen, maar het zou je werk besparen.
Bij het heropstarten van de computer druk je meteen bij de memory-check al op F1 (bij sommige systemen kan dit ook TAB of Delete zijn). Zo kom je in het BIOS terecht.
Je kan hier enkel werken met je toetsenbord, de pijltjestoetsen of op het numerieke deel de + of de -.
Ga naar ADVANCED BIOS FEATURES, en ga met de pijltjestoets tot bij FIRST BOOT DEVICE. Met op plus of op min te drukken kies je voor FLOPPY.
Bij SECOND BOOT DEVICE op dezelfde manier CD-ROM
THIRD BOOT DEVICE moet dan HDD-0 wezen.
Tik op F10 om te saven, klik op y (yes) en enter.
De diskette moet nu in je station zitten, de computer zal nu van daaraf starten.
Je komt dan op de opdrachtprompt die er zo zal uitzien:
a:>
tik nu even het woord DIR, je zal dan de lijst met bestanden zien die je op de diskette hebt, zie je het woord format erin staan, tik je dat nadien
a:>format c:\
Je krijgt dan te zien dat alle gegevens van de schijf zullen worden gewist. Wilt u doorgaan? j (van ja) en zeker nagaan of de format in NTFS gebeurt.

elie
8 October 2006, 02:27
hoi compuchrisje bij THIRD BOOT DEVICE moet dan HDD-0 wezen dat vind ik er niet hoor wel a d f en cdrom heb het op disable gezet en dan uitgevoerd, maar krijg dee melding a:> format c:/driver not correct

groetjes elie

compuchrisje
8 October 2006, 02:34
Met disable heb je je harde schijf gewoon uitgeschakeld. Terug naar die Bios dus; a is voor je diskette station, CD-rom is nogal logisch, als er een keuze automatisch is laat je die dan aanstaan. Hoop dat je er niet voor wakker blijft, morgen nog een dag.

elie
8 October 2006, 04:21
hoi ik weer ben terug naar bios gegaan ,gedaan zoals jij het zei maar noppes,amaai

zou de moed ervan verliezen hij geeft aan


parameter format noot correct -c:/ is hopeloos denk ik ga nu slapen of wordt nog gek



compuchrisje nogmaals bedankt voor je geduld met mi groetjes elie:cry:

Peter.B
8 October 2006, 08:06
compuchrisje

a:>format c:\

elie,dit heeft CC getypt.denk dat uw \ verkeert staat.
en zeker de moed niet opgeven ;)

elie
8 October 2006, 09:51
hoi kan mijn /niet anders krijgenen wil maar niet lukken die windows 98 formateren naar xp
wordt er zot van:damn:

Peter.B
8 October 2006, 10:06
je zal wel het juiste commando moeten typen.of anders zal het niet lukken.uw klavier zal waarschijnlijk in qwery staan.dan zal je op de toetsen moeten drukken tot je het juiste commando hebt.ik ken ze ook niet uit mijn hoofd :damn:

Nikolas
8 October 2006, 10:20
De toets met het Engelse Pond teken op maakt zo'n backslash in qwerty geloof ik. Lukt dat niet probeer dan eens diet met de ù op.

elie
8 October 2006, 10:42
hoi vrienden fijn dat jullie allemaal willen helpen,

maar het kukt zo ook niet dit krijg ik dan

path not found-:/command.com

path not found-extract.exe

path not found-readme.txt

please insert windows 98 startup dusk 2

rn die windows 98 heb ik niet groetjes elie:wall:

sissen
8 October 2006, 14:01
als je de cd-rom van xp hebt zou het geen probleem mogen zijn.
first boot = cd rom.
bij het opstarten (met cd rom erin) druk je enter wanneer gevraagd wordt om vanaf cd rom op te starten. Volg de instructies die je dan ziet. Verwijder in ieder geval de partitie waar win 98 opstaat.

Nog een tip : 256 mb ram geheugen is wel weinig voor xp om een vlotte werking te garanderen.
gr
sissen

ghost
8 October 2006, 14:06
Voor zo een \ teken houd gewoon aan de rechterkant Alt Gr in en je klik dan aan de linker kant juist langs shift op die 2 driehoekjes met die \ erin dan krijg je dus dit \\\\\\\

elie
8 October 2006, 14:42
jaja hier ben ik weer ik heb in de bios first device cdrom gezet

en start o met cdrom krijg dan dat altijd

path not found-:/command.com

path not found-extract.exe

path not found-readme.txt

please insert windows 98 startup dusk 2

begrijp het niet meer elie

Peter.B
8 October 2006, 19:31
elie

begrijp het niet meer elie
daarom willen we u ook helpen,hé ;)
heb misschiens hier iets gevonden.maar zouden de mensen met meer ervaring daar eens willen naar kijken en hun mening geven,voor je dit doet.
http://support.microsoft.com/?scid=kb%3Ben-us%3B195229&x=19&y=13

cruwero
8 October 2006, 19:36
Maak toch effe een opstartdisk van 98, die optieheb je in 98 opstarten en formateren,heel eenvoudig.
Henk

elie
8 October 2006, 20:23
jongens toch het is gelukt ben nu aan't formateren eindelijk ben op van de zenuwen

allemaal heel hartelijk bedankt hoor :good: :good: :good: :good:

compuchrisje
8 October 2006, 21:44
Sorry da'k zo laat terug ben... dat met die backslash is idd iets kapitaals vooral in DOS, maar kan iedereen gebeuren. Ik had eraan moeten denken dat bij het opstarten in DOS het toetsenbord nog in querty zou staan. Maar troost je, ik moet ook telkens nog zoeken.
Hopelijk zien we je nog terug met een goed werkende XP?

Peter.B
9 October 2006, 05:53
zo zie je maar elie,niet te snel opgeven en rustig blijven :)

PeterN
9 October 2006, 08:03
Nog even wat uitleg;)
Indien je een pc wil formateren, en je kan in de setup uw opstart medium naar cdrom zetten (doe je in de bios 'first boot device') dan heb je niks anders nodig dan de windows cd om de hele pc te formateren. Dit is zo al vanaf win98.
Gewoon zorgen bij de opstart dat de cd in de drive zit en uw 'first boot device' op de cdrom staat. Tijdens opstart wordt u de vraag gesteld om van cdrom te starten wat u bevestigd. (Zorg dat alle drives leeg zijn, dus geen diskette ea in drives, enkel de setup cd in de cdrom drive)
De Pc zal de setup opstarten van de cd. Vanaf win98 (wel geen update) kan je tijdens de setup uw partities instellen en wissen en wordt uw hd geformateerd. ;)

elie
9 October 2006, 14:37
hey jongens pctje loopt als een trein bedankt allemaal :good: :good: :good: